Korviketta kokeilemassa

• Viestiketjun aloittaja keltanokkainen
  • Ensimmäinen viesti
keltanokkainen
Kerronpa ensiksi meidän taustat. Eli poikani vatsa oireet ripuli, itkuisuus, levottomat yöt yms. alkoivat n 3 viikon iässä, kun aloin antamaan d-vitamiinitippoja. Poika roikkui rinnalla päivästä ja yöstä toiseen (osittain kai tämä on alussa ihan ok). Hän sai itku kohtauksia, jolloin huusi selkä kaarella tulipunaisena ja mikään ei auttanut. Epäilin d-vitamiinitipoista johtuvia vatsa vaivoja. Jossain vaiheessa luovutin ja tulin tulokseen, että eihän tämän helppoa pitänyt ollakaan (minulla kyse esikoisesta, joten vertailupohjaa ei ole).

Kunnes n. 3 kk ikäisenä pojan ulosteeseen ilmaantui veri viiruja. Säikähdin kovasti ja neuvolan täti rauhoitteli, että pienen suoli on niin herkkä, että voimakas ulosteen tulo voi rikkoa suolen seinämää ja että veri ulosteessa johtuisi tod.näk. tästä. Aloin itse selvittämään asiaa, koska huoli ajoi minua eteenpäin. Netistä löysin hyvin tietoa vauvojen allergioista ja niinpä aloitin itse dieetin, johon kuului maito-muna-viljat ja kala. Vältin myös muita yleisallergisoivia ruoka-aineita. Kolmen päivän kuluessa dieetin aloittamisesta vauvan kakka muuttui keltaiseksi, eikä ollut enää niin pahan hajuistakaan (tässä vaiheessa tajusin, että aikaisemmin kakka oli ollut vihreää limaista vaahtoa, koska nyt oli mihin verrata). Veri ulosteesta hävisi lähes kokonaan. Käytin poikaa tk- lääkärillä hänestä tilanne ei ollut huolestuttava, mutta allergia testit tehtiin verikokeella (maito, vehnä, muna, peruna). Tulos ei allergioita.

Jatkoin samaan malliin (siis dieetillä), kunnes verta ilmaantui jälleen, jolloin tilasin ajan allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille. Hän oli sitä mieltä, että minun ei ole mitään syytä noudattaa näin laajaa dieetti omassa ruokavaliossa. Oli sitä mieltä, että ainoastaan maitoproteiini voisi välittyä allergisoivasti äm:n kautta lapseen. Lapsen voimakas pulauttelu oli lääkärin mukaan oire ylen syöttämisestä, koska poika kasvoi käyrien mukaan ok ja minulla tuli maitoa paljon ja poika imi jatkuvasti. No tein työtä käskettyä. Lääkäristä palasin kotiin ruoka kaupan kautta ja tein ruoaksi ison satsin spagettia. Olipa nautinnollista syödä taas ihan lääkärin luvalla. Lisäsin siis viljat, mutta en maitotuotteita.

Seuraava yö oli taas levoton, niin kuin moni muukin, mutta nyt erityisesti. Aamulla alkoi ripulointi verisine viiruineen. Verta tuli ulosteessa enemmän, kuin silloin ensimmäisillä kerroilla. Soitin lääkärille ja hän sanoi että on mahdollista, että poika on reagoinut jollekin ja että asia tulisi tutkia. Hän kirjoitti lähetteen sairaalaan jatko tutkimuksia varten.

Päivä koitti ja jatkotutkimuksiin päästiin. Kerroin tilanteen taas uudelle lääkärille ja hän tutki pojan ja antoi diagnoosin proktokoliitti (en löydä nyt paperia missä se luki, joten voi mennä väärin). Kuulemma n.2-3 % imeväisistä esiintyy verta ulosteessa, joka häviää ajan myötä. Koska poika kasvaa hyvin ja ei ole aneeminen tilannetta jäädään seurailemaan. Joitain verikokeita otettiin, joissa ei mitään poikkeavaa ollut (pieni verenkuva ja iga yms.). Lääkärin mielestä allergia testit turhia, koska niin harvoin antavat luotettavaa tulosta. Lääkäri oli sitä mieltä, että ruoka-aineiden välttö osaltani on täysin turhaa, koska ei ole mitään varmaa näyttöä, että poika voi reagoida minun syömisiini. Kehotti syömään monipuolisesti mitään välttämättä ja käyttämään maalaisjärkeä. Ja sitähän minä käytin. Seuraava kontrolli n.6kk, jotta voidaan seurata tilannetta ja todeta onko uusien ruoka-aineiden lisääminen tuottanut ongelmia.

Tämän lääkäri käynnin jälkeen otin ruokavaliooni laktoosittomia kypsennettyjä maitotuotteita hieman käyttö ja lisäksi söin muutaman palan mustaleimaa päivässä. Tästä seurasi se, että poika sai viikon kestävän ummetuksen joka saatiin laukeamaan ainoastaan (ei auttanut luumu ja mallasuutetta en uskaltanut antaa, koska epäilin pojan reagoivan voimakkaasti äm:n kautta viljoihin) miniperäruiskeella. Palasin takaisin entiseen ruokavalioon.

Kiinteitä aloiteltiin vähän enne 6 kk, että olisi jotain kokeiltu ennen sairaalakäyntiä varten. Niin ja joka tapauksessahan se oli 6kk iässä suositeltavaa. Poika sai veri ripulin muutamasta tl perunaa, eikä bataatti eikä mustikkakaan sopinut. Tässä vaiheessa jätin ruokavaliostani perunan ja pojan "puklailu" hävisi. Maissi ja päärynä sose sopii.

Jällen päivä koitti ja 6kk kontrollikäynti./( taas uusi sairaalan lääkäri) Olin toiveikas, että tähän epätietoisuuteen tulisi apua. Mutta tältäkään reissulta ei jäänyt käteen käytännössä mitään. Olisin halunnut, että jotain allergia testejä olisi tehty ja olin jo valmistautunut, että lehmänmaito allergiaa olisi tutkittu suoralla altistuksella. Maitoaltistusta ei kuulemma tehdä ennen kuin on todettu kotona, että se ei sovi.

Nyt pojalla on ruokavaliossa edelleen maissi ja päärynä. Riisiä kokeilin ja siitä tuli ripuli, mutta tämän oireen syyllinen on hieman epäselvä, koska samanaikaisesti olin hieman varomaton omien syömisteni suhteen. Tämä on hankalaa, kun pitäisi huomioida niin monta syy seuraussuhdetta yhtä aikaa. Ja hampaitakin puskee välistä ja nyt on ollut flunssaa reilun viikon ja yöt ihan onnettomia.

Ja nyt asiaan mietiskelen tämän väsymyksen keskellä, että jos alkaisin etsiä pojalle sopivaa korviketta. Voihan olla, että normaali korvike sopii, vaikka hiukan ihmettelisin, jos niin olisi. Siis paljonkohan ja mitä korviketta kannattaisi pojalle ensiksi antaa? Tämän kokeilun ajattelin suorittaa, kun olen saanut selville sopiiko eilen aloitettu kesäkurpitsan antaminen.

Pojallani on siis ainoastaan suolioireita, iho on todella siisti. Omassa ruoka-valiossani vältän edelleen maitotuotteita, viljoja ja kananmunaa.

Jokin liha pitäisi saada sopimaan. Mikä olisi turvallinen vaihtoehto? Mitä mieltä olette possusta?

äippä vaan
kuullostaa jokseenkin tutulta!

meillä tyttö nyt 5kk,itkenyt mahaansa koko ikänsä,ilmavaivoja,puklailua,ihottumaa ym.kivaa. 3kk iässä aloitin maidottoman dieetin,joka auttoi mielestäni,tyttö nukkui silloin ekaa kertaa yli 3h putkeen.
maitoaltistukseen saatiin lähete,sitä ootellessa itkut palasivat ja unet katosivat jne. Jätin pois myös viljat ja munan,imetän siis edelleen.

Altistuksessa käytiin viime viikolla,verikokeet negatiiviset ja diagnoosi oli,et tempperamenttinen vauva!

Jatkoin altistusta kotona,käytin siis itse maitoa ja pakkosyötin nannia pullosta. Ihottumat palasivat ja itkut ja pierut ym. ja ei nukuta!!

Lääkäri ei usko mua,lähetin valokuvat sairaalaan tytön ihottumista ja palautetta,et aiheuttaako tempperamentti myös ihottumaa???

Maanantaina soittaa sit lääkäri,saa nähdä,mitä se sanoo. Mut maidottomalla dieetillä jatkan,vaikka se on kuulemma TURHAA lääkärin mielestä.

Ois kiva vaihtaa kokemuksia,kun joku toinenkin saa taistella tän asian kans! Alkaa jo tosissaan tuntuun,et onko mulla päässä vikaa...

keltanokkainen
Niin tuntuu raskaalta kestää tätä dieettiä, kun tuntuu että joka taholta ollaan tekemässä se sitä turhaksi.
Ja toisaalta minusta on tullut hurjan varovainen kokeilemaan uudelleen, että mikä tekee niitä vatsa vaivoja. Tämä varmaan siksi, koska aika ennen diettiä oli todella rankkaa, vaikka ei tämä nytkään liian helppoa ole. Oravanpyörä pyörii...

Tilanteesi kuulostaa ihan selkeästi allergioilta! Oletko jo löytänyt tämän vertaistukiryhmän:
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/
Ensin sinun tulee rekisteröityä yahoohon ja sitten tuolle listalle.

Tuolta voisit saada neuvoja ja lääkärien nimiä.

Se mitä tarvitset on hyvä hoitosuhde lääkärin kanssa, joka ottaa asianne omakseen. Itse aloittaisin sen imetysdieetin, jolla lapsellasi oli vähemmän oireita. Se että hän alkoi sillä reagoimaan myöhemmin, voi tarkoittaa että hän allergisoitui jollekin uudelle. Lapsihan voi äidinmaidon kautta oireilla ihan kaikelle. Meillä esim. peruna ja mustikka! En ymmärrä yhtään lääkärinne väitettä pelkästä maidosta. Kun pääsette lääkärille, voitte hänen kanssaan alkaa etsimään sopivaa korviketta. Apteekin erikoiskorvikkeiden kela-korvausten saaminenhan edellyttää altistuksia sairaala/lääkäriasema oloissa. Runsas pulauttelu on ihan selkeä allergiaoire, eikä välttämättä mitään ylensyöntiä. Noudata nyt vain vaistoasi, jos jokin tuntuu lapsen oireita lisäävän, vältä sitä.

meillä painitaan samojen asioiden kanssa yksi kiinteä sopiva on lyötynyt ikää 7kk muuten rinnalla ja minä dietillä muna ja maito mikä lääkärin mielestä siis maitodietti turha mutta muna ei??!!
liha pitäs saada joukkoon ja kalkkunaa meille suositeltiin..

Äipälle vain. Siis miksi diagnoosi oli ei allergiaa! Kyllä tuon kaiken kertomasi perusteella pitäisi olla toisin. Verikokeethan ovat useimmiten pienillä allergikoilla negatiiviset, ei niiden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä Vaihda lääkäriä!

Keltanokkainen
Siis olen edelleen dieetillä jossa vältän maitoa,viljoja, kanan munaa ja yleisallergisoivia aineita. Lipsumisia tapahtuu lähinnä sukuloidessa, kun en viitti tehä tästä numeroa ja pahottaa omaa mieltä...

Olen yrittänyt kirjautua tuonne sivustolle, mutta jotenkin se ei onnaa. Olis tosi kivaa kuulla vinkkejä hyvistä lääkäreistä(allergioihin erik.). Mulla on vakuutus asiat kunnossa, joten yksityinen ei ole ongelma. Asiahan on tällä hetkellä seurannassa yliopistollisessa keskussairaalassa...

Noihin verikokeisiin: meillä poika ei ole niiden mukaan millekkään allerginen, silti päästiin maitoaltistukseen vaikka ei ollut koskaan korviketta saanut ja kun oireet tuli sai pelkkää tissiä. No altistus tehtiin ja kappas, anafylaksiaa lähennellyt tila, oli hurjaa katsoa kun pieni oli sinisen-harmaa :'(

Eli, kun/jos kotona kokeilet, niin aloita sillä että sivelet poskeen tai otsaan maitoa. jos ei reaktiota, pienenpieni määrä suun limakalvoille, jos ei mitään, iin anna milli, puolentunnin päästä 2ml, puolen tunnin päästä 5ml, puolituntia ja 10ml,->20ml, ->30ml ja sit 50ml.. Ja aina vähintään puolentunnin odotus.. Näin tehdään saikulla altistus.
Ja ota kuvat ennen altistusta ja jos jotain tulee niin uudet kuvat! Ja mikäli rupeaa oksentamaan rajusti niin mene lääkäriin ja kerro että olette kokeilleet korviketta. yös jos rulee punaisia länttejä eli nokkosrokkoa niin ota yhteyttä lähimpään lääkäriin että tarviaako käydä otattamassa allergia lääkkeet.

Ja kieltämättä aika selvältä allergialta nuo oireet kuulostaa, meillä oli pahimmillaan kans vihreää vaahtoa kakka, pääsiäisen jälkeen lääkäri uskoi että on jotain vialla kun pääsiäisenä poika muuttui kirkkaan punaiseksi ja oli täynnä pieniä vesi kelloja, syyllinen oli kaura ja sen kanssa nautittu maito :/

Jaksamista oiekin paljon!
Asutteklo missä päin suomea jos saa kysyä?

äippä vaan
Niin, diagnoosi oli ei allergiaa sen takia,kun verikokeet ok. Ja sairaalassa,kun altistus tehtiin,niin oireita ei tullut. Maanantaina selviää sit,mikä on lääkärin lopullinen kanta asiaan. Keskussairaalassa oltiin siis altistuksessa ja vauva oli lastenosastolla yön,kun muitakin kokeita otettiin.

Pääasiassa vauva oireilee suolistollaan ja itkee sit mahaansa. Nyt tosin tuli myös ihottumaa ja kamalan räkäinen on,tosin voi olla muutenkin. Nämä kun ei näy testattaessa ja äippää ei uskota,kun lähettävä "idiootti" neuvolalääkäri pisti lähetteeseen,et väsyneet vanhemmat,niin sillä kuitattiin sit kaikki!!!! Oon mä väsynyt,kun 5kk kuunnellut tätä itkua ja nukkunut huonosti,mut se ei varmaan itketä vauvaa rikä aiheuta ihottumaa ym. oireita.

Allergialääkärilläkin ollaan käyty,mut altistus kuulemma tehdään keskussairaalassa,joten siitä ei sen enempää apua ollut...

Täytyypä kokeilla onnistuisko liittyyn tonne yahoon sivuille,vertaistuki kelpais,kun kukaan ei enää usko mua!!!!

OMIN NOKKINESI
älä tee kotona altistusta, vaan lääkärin valvonnassa!!! mitä teet jos vauvasi tosiaan menee anafylaktiseen shokkiin???

ÄLÄ TEE ITSEKSESI ALTISTUKSIA.

suosittelen yksityistlekuria, lasten allergologia. arvauskeskusesta et saa apua kuin kirveellä. jos on vakuutukset, HETI YKSITYISELLE!

moneksi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 12:40 koivunkäpy kirjoitti:
Mullekkin saa laittaa yytä! :wave:
Meillä on kuulemma laaja-alaiset allergiat, ikää 11kk ja 14 ruokaa listalla...
hassua, että teillä on noin monta ruokaa käytössä ja puhutaan laajoista allergioista. kai se on sitten suhteellista.

Nimimer. lapsi vuoden ikäinen ja pelkällä maidolla

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 14:48 moneksi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 12:40 koivunkäpy kirjoitti:
Mullekkin saa laittaa yytä! :wave:
Meillä on kuulemma laaja-alaiset allergiat, ikää 11kk ja 14 ruokaa listalla...
hassua, että teillä on noin monta ruokaa käytössä ja puhutaan laajoista allergioista. kai se on sitten suhteellista.

Nimimer. lapsi vuoden ikäinen ja pelkällä maidolla
SAmaa mäki mietin kun viimeiks lääkärissä käytiin et mitennii laaja-alaiset, no eihän meil toki oo kuin yksi marja ja kolme kasvista, muutama liha ja kolme viljaa listalla..
Niin ja itärajan tuntumassa ollaan!

Keltanokkainen
Niin, meillä siis Äm:n lisäksi maissi ja päärynä. Ja meillä, kun ei ole mitään norm. poikkeavaa. Joku kommentoi, et toiset lapset vaatii enemmän kuin toiset. :LOL:

keltanokkainen
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä kenenkään ongelmia... Kun luin äskeisen kommenttini uudestaan ja tämän ketjun tarkemmin, niin joku voisi ottaa nokkiinsa. Mutta tämä oli minun kömpelyyttä. Siis antakee armoo... =)

Yhteistyössä