Miten olette hoitaneet unettomuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nukkuminen tapahtuu niin, etä laitetaan silmät kiinni ja nukutaan. Uni tulee muutamassa minuutissa, jos ei ala hermoilla. Vielä nopeamman uneen pääsyn takaa seksissä ahkerointi illalla. Kunnon jumpan jälkeen tulee uni sillä aikaa kun vaimo käy pesulla.

Joo kyllä vicar on rotaa parempi munkin mielestä.
Mikä sun mielestä on paras aku sarja? Itellä on sellanen kun "aku ja haukka" eli siinä aku saa metsästys haukan lahjaksi ja lähtee haukka kilpailuun. Asiat ei sitten mene ihan putkeen....
Oisko se Klondike ja Kultu Kimallus? :)
Ja sit se kun Roope meni koiravaljakoilla Alaskassa ja jotain roisto-Petkunterää vastaan, ja se Puru/Pyry-koira oli siinä kans. Liikuttava tarina.

Mutta nyt mä, ja puoli lasillista Napoleon Brandya toivotetaan hyvää yötä. :D Hyviä vinkkejä tullut.

Mutta nyt mä, ja puoli lasillista Napoleon Brandya toivotetaan hyvää yötä. :D Hyviä vinkkejä tullut.

Pienikin määrä alkoholia estää vaipumasta syvän unen vaiheeseen... oli kai Prisma- ohjelmassa jokin aika sitten.

Nukahtamistabletteja en ole koskaan kokeillut, mutta niiden tiedetään aiheuttavan dementiaa.

Tässä se, mikä oli jo kauan sitten tiedossa:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...-voi-loytya-tietokoneen-kaytosta/20139634/139

Kirjan lukeminen on paras tapa saada uni, mut se kirja täytyy olla asiaa, eikä edes sellaista, mitä ei malta jättää kesken. Mut toimii parhaiten.

Nenäsuihkeessa voi olla efedriiniä, joka estää nukahtamisen 10 tuntiin, vaikka kuinka väsyttäisi. Ei siis sellaisia ainakaan 10 tuntiin:-)

Tilli nukuttaa, sanoivat Fatmi- ohjelmassa viimeksi. Ja kalakeitto nukuttaa kai siksi, kun siinä yleensä on tilliäkin?

Hiilarit sässätetään iltaan. Muulloin niitä ei tarvikaan syödä. Esim omena hyvä.

Pyrin välttämään sitä että viimeiseksi illalla teen vielä kotihommia ja tuijotan konetta. Lapsen vaatteet jne on katottu jo aikasemmin ja kone kiinni. Sängyssä rauhoittuminen melatoniinin perään. Illalla tulin kotiin vasta 21.30 ja vaikeaa oli rauhoittua nukkumaan illan perään. Nyt tietty väsyttää kun piti herätä avaamaan talo.

Voisitko ajoittaa ne kotihommat aikaisemmaksi? Tai sit jätät vaan viimeisimmät raakasti tekemättä ja yrität relata?

Mulla on kanssa vuosia jatkunut uniongelma. Olen ihan lapsuudesta asti ajoittain kärsinyt nukahtamisvaikeudesta. Tää on pahentunut lastensaannin jälkeen. Jos syystä x herään yöllä, en saa nukahdettua uudestaan. Aamusta kyllä nukuttaisi niin pirun makeasti, ettei tosikaan.

Mullakin alkoholiannokset vaan pahentaa asiaa ja keskellä yötä herääminen on taattua.

Mullekin on ihan turhaa tulla neuvomaan, että ulkoilu ja liikunta auttaa. Eilen aamulla käytin koirat kunnon lenkillä ja illalla vielä kävin pyöräilemässä itseni väsyksiin asti.

Mulla on myöskin se, että kun olen tapaturmassa saanut selkävamman ja joinakin öinä selkä väsyy, sitä alkaa särkeä ja herään siihen kipuun sitten. Ja mulla on käytössä sellainen avaruuspatja, mikä muotoutuu just sopivaksi.

*muoks* Mulla on ollut käytössä tuo tässäkin ketjussa mainittu Mirtazapin. Otin puolikkaan ja nukuin 22-14 ja koko loppupäivä meni ihan pörrössä. Se kokemus oli niin epämiellyttävä, etten kokeillut uusiksi, edes pienemmällä annostuksella.

histec/heinix. Toimii mulla kuin tauti. Se on vähemmistö jota se väsyttää, mutta mä todellakin kuulun siihen. Nukun läpi yön kuin tukki, enkä aamullakaan meinaa päästä ylös. Eikä haittaa pitkäaikainen käyttö.

Pienikin määrä alkoholia estää vaipumasta syvän unen vaiheeseen... oli kai Prisma- ohjelmassa jokin aika sitten.

Nukahtamistabletteja en ole koskaan kokeillut, mutta niiden tiedetään aiheuttavan dementiaa.

Tässä se, mikä oli jo kauan sitten tiedossa:
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...-voi-loytya-tietokoneen-kaytosta/20139634/139

Kirjan lukeminen on paras tapa saada uni, mut se kirja täytyy olla asiaa, eikä edes sellaista, mitä ei malta jättää kesken. Mut toimii parhaiten.

Nenäsuihkeessa voi olla efedriiniä, joka estää nukahtamisen 10 tuntiin, vaikka kuinka väsyttäisi. Ei siis sellaisia ainakaan 10 tuntiin:)

Tilli nukuttaa, sanoivat Farmi- ohjelmassa viimeksi. Ja kalakeitto nukuttaa kai siksi, kun siinä yleensä on tilliäkin?

Hiilarit säästetään iltaan. Muulloin niitä ei tarvikaan syödä. Esim omena hyvä.

Haha, eihän tässä kenenkään tykkäämisestä olekaan kysymys:-D

Mutta katsopa aamutv:n tohtori Heikki Nikkilän kommentit:
http://areena.yle.fi/1-3027871?autoplay=true

histec/heinix. Toimii mulla kuin tauti. Se on vähemmistö jota se väsyttää, mutta mä todellakin kuulun siihen. Nukun läpi yön kuin tukki, enkä aamullakaan meinaa päästä ylös. Eikä haittaa pitkäaikainen käyttö.

No riippuvuutta ne ainakin aiheuttavat, sanoi Heikki Nikkilä, aamutohtorissa.

http://www.taloussanomat.fi/raha/20...pilleria-7-euroa/201511962/139?pos=luetuimmat

Ja toinen ohjelma sanoi, et tekevät peruuttamattomia vahinkoja aivoihin. En muista millaisia, mut aiheuttavat dementiaakin.

*muoks* Mulla on ollut käytössä tuo tässäkin ketjussa mainittu Mirtazapin. Otin puolikkaan ja nukuin 22-14 ja koko loppupäivä meni ihan pörrössä. Se kokemus oli niin epämiellyttävä, etten kokeillut uusiksi, edes pienemmällä annostuksella.

Mulla samantyyppinen kokemus, kahtena iltana testasin ja se viikonloppu meni sohvalla kuolemanväsyneenä ja jotenkin sekavana torkkuillen. Lääkärin ohje oli lisätä annosta, silloin kuulemma väsyttäisi vähemmän. Sitä en todellakaan uskaltanut tehdä.

Noin muuten unettomuuteen on minulla auttanut niiden syiden poistaminen, jotka unettomuutta aiheuttivat. Unettomuuteni kun oli stressiperäistä. Tietenkään täysin ei voi stressiä elämästä poistaa, mutta satunnaiset huonommin nukutut yöt kestää, kunhan ei joudu elämään jatkuvassa stressitilassa ja univajeessa. Alkoholi heikentää myös kyllä yöuniani, jos on enemmän juonut, jopa useamman yön ajan. Ei siksi parane kovin usein sitä harrastaa.

Tässä kaikki kokeilemani:

- rentoutus: auttaa jos tilanne lievä
- säännöllinen rytmi: välttämätöntä
- ruumiillinen työ: joka päivä teen
- Lääkkeet: Imovane: Hyvä apu, ei liian vahva tai heikko, riippuvuutta liioitellaan, yhdessä yössä pääsin eroon
Tenox: puolikas riitti, vahvempi lääke. "Nuijanukutus" mutta joskus sitäkin tarvitaan
Väsyttävä antihistamiini: ei apua
Trisyklinen masennuslääke: ei apua
Mirtatsapiini: nukutti hyvin, toi kymmeniä!! lisäkiloja. Ei ikinä enää.
Melatoniini: yksinään ei tehoa, mutta Ketipinorin kanssa hyvä yhdistelmä. 4 Ketipinoria ja 1-2 mg melatoniinia, hyvä, luonnollinen uni.

Liikuntaa! Pari tuntia metsässä niin jo tulee uni.

Tälläisillä ihmisillä ei ole mitään kokemusta oikeasta unettomuudesta.
Minä voin nukkua monta viikkoa 4-5 tunnin yöunia, ollen jatkuvasti uupunut ja väsymyksestä sekaisin.
Teen ruumiillista työtä, käyn useasti monen tunnin lenkillä töiden jälkeen ja olen todella väsynyt ja uupunut mutta UNI EI TULE.
Olen niin jännittynyt etten kykene nukahtamaan.
Herään aina aikaisin ja menen ihmisten ajoissa sänkyyn pyörimään mutta unentulossa kestää 2-6 h.

• Tykkää
Reactions: Echo
Herätty 3.38 ja nyt uni ei tule enää takas. Tää menee näinkin päin eli ensin saa unen mut herää liian aikaisin.
Hämärätuntia on tietty mukava viettää, mut olisi mieluusti nukkunutkin...:whistle:

Mulla on se ongelma että iltaisin on niin paljon touhua (lasten vaatteiden katsominen, no keittiön siivous jää tänään, wilman kattomista jne) että käyn ylikierroksilla. Sit on vaikea jossain 5 minuutissa saada itsensä rauhoittumaan kun kone käy vielä. :)
Paremminkin käyt kierroksilla koska palstailet koko päivän ja usein yölläkin pakkomielteisesti. Ei ihme jos aivot ei pysty tasaantumaan sängyssä.
Ainakin kk sitten sulla oli pahoja ongelmia hillitä itsees. Sen jälkeen en ole monesti piipahtanut, mutta tuskin sä olet siinä ajassa muuttunut.
Eli suurin syy sun unettomuun on varmaan maaninen palstailu sekoine juttuinee.
Eli laita tietokone illaksi kiinni.

Paremminkin käyt kierroksilla koska palstailet koko päivän ja usein yölläkin pakkomielteisesti. Ei ihme jos aivot ei pysty tasaantumaan sängyssä.
Ainakin kk sitten sulla oli pahoja ongelmia hillitä itsees. Sen jälkeen en ole monesti piipahtanut, mutta tuskin sä olet siinä ajassa muuttunut.
Eli suurin syy sun unettomuun on varmaan maaninen palstailu sekoine juttuinee.
Eli laita tietokone illaksi kiinni.

Juuri näin.
Echon maailmankuvakin on niin pelottava, täynnä demoneja ja vihollisia jokapuolella, että sen lisäksi että riekkuu päivät valistamassa palstalaisia, en ihmettele jos öisin näkee pikku-ukkoja.

Herätty 3.38 ja nyt uni ei tule enää takas. Tää menee näinkin päin eli ensin saa unen mut herää liian aikaisin.
Hämärätuntia on tietty mukava viettää, mut olisi mieluusti nukkunutkin...:whistle:

Etkös ole kuullut, että ihminen tulee uudenkuunaikaan toimeen vähemmällä energialla? Sitä unta vaan ei tartte silloin niin paljon, kuin muulloin. Sama on täydenkuunaikaan. Siinä on vaan sellainen ero, et kun sitä uuttakuuta ei näe silmällä - eikä muuten voikaan nähdä:-)

Viime sunnuntaina alkoi uuden, kasvavan kuun aika. Päivänselviä asioita monille:-)
http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=3453.1665;wap2

Kuinka nopeeta alkaa nukuttaa, jos katsot tämän luennon:

En katsonut vielä, säästän myöhemmäksi et saan testata...

Katsoin tuon yöllä ihan virkeänä loppuun saakka. Sitten luin vielä kirjaa Molekkyylistä muistiksi - ja kas kummaa, kohta alkoi nukuttaa ihanasti ja annoin unen tulla:-)

Mut ei ne kaikkia asioita käsitelleet. Moni asia muuttuu liian helposti "viljeltyjen" sanojen myötä:
http://kirlah-kielet.blogspot.fi/2008/04/miten-muistat-asioita.html

Ei siis mitään "tuuleta huone/lämmin maito"- vinkkejä jotka ei auta kuin vähän.

Itsellä kokeiltu
-melatoniini
- Tenox. Hyvä mut ei saa käyttää pitkällä aikavälillä, en ole nyt käyttänyt.
-yömyssy eli puoli lasia likööriä tai konjakkia. Joku tölkki siideriäkin ok mut sitä sais olla ostamassa jatkuvasti kun on laimeata, ja pissahätä tulee.

Noissa kaikissa on se huono puoli että toleranssi nousee nopeasti.

allergia lääkeillä. Histec nukuttaa.

Yhteistyössä