Miten olette hoitaneet unettomuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkoholi haittaa syvää unta ja pahentaa unettomuutta. Herätyskellon hävittäminen voisi auttaa sen hoitoon parhaiten, mutta ei sellaista suositusta kukaan kirjoita: jäisi nukahtamisnappulat myymättä:-D

Mulla unettomuuteen auttaa valvominen, ainakin joksikin aikaa..eli viikonloppuna valvon yön + seuraavan päivän ilman väliunia ja saan heti paremmin nukuttua.
Valitettavasti tuo ei auta mun kohdalla ikinä pysyvästi, mutta ainakin hetkellisesti auttaa.

Jos unettomuus johtuu huolista: Voit koittaa kirjoittaa niistä itsellesi paperille, esim. tee lista asioista, jotka vaivaavat ja mieti mitä niille voisi tehdä. Voiko niiden eteen tehdä jotain eli vaikuttaa omalla toiminnalla? Entä voiko jotkin niistä hyväksyä eli oppia elämään niiden kanssa?

Mieti myös oletko liian kriittinen itseäsi kohtaan ja vaaditko itseltäsi liikaa. Voitko opetella suhtautumaan itseesi eri tavalla, olla mukavampi ja joustavampi? Ajattele itsestäsi positiivisemmin ja tee itsellesi joka päivä hyviä tekoja. Ole itsellesi hyvä ystävä. :love:

Jos sinun on usein uneen liittyviä vaikeuksia, esim. vaikea nukahtaa, pysyä unessa, niin se helposti menee helposti siihen, että nukkumaan meno ahdistaa joka kerta ja päässä pyörii huonot ajatukset: "valvon taas koko yön", "ei tästä tule mitään" jne. Tällaiset vaikeuttavat nukahtamista entisestään. Koita ajatella tässäkin positiivisemmin: "yritän parhaani", "en syytä itseäni, vaikka en pystyisi nukahtamaan", "vielä minä onnistun", "pikku hiljaa eteen päin" jne. Jos uni ei tule, muista että jo pelkkä lepääminen sängyssä/sohvalla auttaa ja on hyväksi aivoille ja koko keholle. Se on paljon parempi kuin, että sinnittelisit väkisin hereillä ja koittaisit touhuta jotain. (y)

Tässä jotain vinkkejä vielä:

-Tuuleta makuuhuone tai koko koti, että saat raikasta, viileää ilmaa.

-Syö jotain, esim. lämmin ruoka tai iso lautasellinen puuroa voi auttaa nukahtamaan.

-Lue jotain.

-Kuuntele rentoutusmusiikkia. Älä jännitä lihaksia, vaan koita rentouttaa ne.

-Muita nukahtamisharjoituksia: laske päässä numeroita ja hengitä samalla rauhallisesti.

Jos et saa millään unta nyt, lepää vain pitkällään tämä päivä. Älä syyllistä itseäsi siitä, ettei uni tullut vaan sano itsellesi, että lepääminenkin on ihan hyvä nyt ja riittää. Nukun sitten yöllä kunnon yöunet. :sleep:

Jos unettomuus johtuu siitä tai osittain siitä, että sinulla on tapana olla liian kriittinen itseäsi kohtaan ja moittia kaikista mahdollisia pienistäkin jutuista:

- Syytän nyt itseäni ihan liikaa. Nämä ajatukset ovat kohtuuttomia ja suurentelen niitä. Tarvitsen nyt realistista ajattelua.

- Mitä jos joku toinen olisi nyt minun tilassani? Ehkä hän ei puhuisi itselleen tällä tavalla. Hän saattaisi ajatella, että takerrun ihan mitättömiin asioihin. Hän ei varmaan itse edes kiinnittäisi huomiota tällaisiin joihin minä nyt kiinnitän jne.... Olen aivan liian kriittinen itseäni kohtaan.

- Jonkun muun mielestä minä olen tosi hyvä tyyppi. Minulla on asiat ihan hyvin. Voit vaikka tehdä listaa asioista, jotka sinulla on hyvin! Esim. minulla on tänään vapaapäivä, minulla on katto pään päällä, osaan huolehtia asioistani, minulla on ruokaa, siisti koti, ystäviä jne...

(y)

Jos et saa millään unta nyt, lepää vain pitkällään tämä päivä. Älä syyllistä itseäsi siitä, ettei uni tullut vaan sano itsellesi, että lepääminenkin on ihan hyvä nyt ja riittää. Nukun sitten yöllä kunnon yöunet. :sleep:
Jos minä olisin sinä, lepäilisin vain päivän ja tekisin vain jotain mukavia asioita: keittäisin kupin kaakaota, kuuntelisin rentoutusmusiikkia tai muuta josta tulee hyvä mieli. Älä rasita itseäsi liikaa, esim. lue liikaa palstaa ja kommentoi ketjuja. Se ei ole hyväksi. Keskity vain lepäämiseen, rentoutumiseen ja pieniin hyviin tekoihin itseäsi kohtaan. :love:

Tässä jotain vinkkejä vielä:

-Tuuleta makuuhuone tai koko koti, että saat raikasta, viileää ilmaa.

-Syö jotain, esim. lämmin ruoka tai iso lautasellinen puuroa voi auttaa nukahtamaan.

-Lue jotain.

-Kuuntele rentoutusmusiikkia. Älä jännitä lihaksia, vaan koita rentouttaa ne.

-Muita nukahtamisharjoituksia: laske päässä numeroita ja hengitä samalla rauhallisesti.
Lue aloitusviesti. :sneaky:

Viimeksi muokattu:
tai koraania...tai no koraani on jo verrattavissa hiukan alibiin ''tappakaa kaikki vääräuskoiset ja raiskatkaa uskomattomat koirat!''-jutuillaan...
En mä halua pidätellä raivoa nukkumisaikaan, joten ei kiitos Koraanille. :rolleyes:

• Tykkää
Reactions: Elena777
Nukahdan helposti, mutta heräilen aamuyöllä pohtimaan työasioita ja kaikkea muutakin mahdollista. Minulla on auttanut 1.9 mg pitkävaikutteinen reseptivapaa melatoniini. Heräilyä on ollut yhä, mutta nukahdan helpommin takaisin uneen. Pitää ottaa aina samaan kellonaikaan sekä mielummin useampana iltana, jotta unirytmi pysyy myöhemminkin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä