Miten normaalipainoinen saa painoa pudotettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "normi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"normi"

Vieras
Kyllä, kyllä! Tiedän "kulta enemmän kuin mitä syöt" periaatteen mutta kun EI.

Olen jo aikaa sitten jättänyt turhat hiilarit pois: peruna, viljat, turhat sokerit. Jos joskus syön riisiä tai pastaa se on täysjyvää ja perunaa syön todella maltillisesti ja harvoin.
Välipalana toimii pähkinät ja hedelmät.

Olen siis 170 pitkä ja painoni hilluu siinä 70 kilossa. En siis ole enää ylipainoinen (sitäkin olen ollut, pahimmillaan paino siinä 90kg). Mutta haluaisin painaa 10 kiloa vähemmän. Ikääkin alkaa olla jo lähemmäs 50 ja sekin asettaa lisää haastetta. Liikun säännöllisesti mutta en sitten tiedä siitä tehosta kun se ei missään näy. Aika ei anna myöden kuin sauvakävelylenkeille ja kotijumpalle. Kotona kaipaa sairas mies ja 5 vuotias lapsi huomiotani. Teen säännöllistä päivätyötä kokoaikaisesti.

Olen jo kolmisen vuotta syönyt vähähiilihydraattista ruokavaliota ja elimistöni tykkää siitä. Jos joskus esim. juhlissa syön pullaa tai vaaleaa leipää alkaa vatsani heti turvota ja ilma vaivata vatsaani, tulee yksinkertaiseti huono olo.
Syön siis kalaa, kanaa ja lihaa sekä salaattia, ja muuta vihannesta mitä on tarjolla, lounaaksi, aamulla 2 hedelmää. Välipalaksi esim. parapähkinää kourallisen. Kotona syön illalla hedelmän ja pähkinää ja juon teetä. Tiedän että en juo tarpeeksi vettä mutta en kertakaikkiaan jaksa sitä vessassa juoksemista kun neste ei vaan pysy sisälläni vaan tulee suoraan läpi. Enkä usko että vedenjuonti pitkässä juoksussa laihduttaa.

Kun painonlasku pysähtyi tuohon 70kg:aan, ja pysyi siinä vuoden, aloin viikonloppuisin syömään vähän herkkuja että aineenvaihdunta vilkastuisi. Saatan syödä esim jäätelöä tai muutaman rivin suklaata tai kourallisen lakua tai salmiakkia. Sitten maanantaina palaan aina ruotuun ja jätän makeat. Se haitta siitä kyllä on että vatsa ei kiitä mutta paino ei juurikaan hievahda. Saattaa nousta hetkellisesti kun hiilarit kerää nestettä mutta viimeistään viikonlopuksi on paino taas palautunut samaan kuin edellisellä viikolla. Mitään aineenvaihdunnallista kiihtymystilaa ei siis tapahdu.

Mikä ihme siinä on että painoni ei laske? Olen ikäni ollut hoikka mutta nyt viímeiset 5 vuotta (äidiksi tulemisen jälkeen) en saa olla enää hoikka vaan "pikkasen pyöreä". En vaan mitenkään osaa sopeutua siihen :( Pitääkö minun lopettaan syöminen kokonaan? Paastota että aineenvaihduntani herää? Sekin kyllä onnistuu, olen nuorempana tehnyt sitä mutta ei sekään ole koskaan pysyviä muutoksia tuonut. Koen että nykyään syön terveellisesti ja nälän tunne on läsnä joka päivä, sen kuuluukin olla.
Auttakaa nyt joku, mitä teen väärin?

Toimisikohan se että laihtuisit jollain pussidieetillä ensin 5 kg, ja sitten pitäisit siitä painosta kiinni kynsin ja hampain. Ja vaikka 6-12kk myöhemmin se toinen 5 kg.
Kuulostat siltä että sinulla ei helposti menisi överimässäilyksi dieetin jälkeen, joten hyvinkin voisi tuollainen pikadieetti toimia.

Se taitaa vain olla ikävä tosiasia että mitä vanhemmaksi tule, sen vaikeampaa tuo laihduttaminen on. Ja kun sinulla ei sinäänsä ole mitään ylimääräistä, niin pirun tiukassahan ne ovat :|

Rasvapolttodieetti on ainoa mikä toimii. Go fat go tms. Itse vedin pari kk tosi tarkkaa bikinidieettiä ja kyllä sillä lähti rasvaa, vaikka olen täysin normaalipainoinen.
Hedelmiä siinä ei saanut syödä kuin yhden salitreenipäivänä. Niissä on todella paljon sokeria. Pähkinöitä ei todellakaan mitään kourallista vaan 10 g. Kanaa, kalaa jne 125 g kerrallaan ja sen lisäksi vihanneksia. Tosi pienet annoskoot. Runsaasti liikuntaa. Sillä se lähtee.

Kiitos kommenteista. Kaikilla on hyvät pointtinsa.
Itse olen myös ajatellut tuota pussidieettiä...

Hirveästi en haluaisi enää ruokaa vähnetää kun kuitenkin nyt jo tunnen sitä nälkää useita kertoja päivässä, normaalia elämää kun pitäisi elää. Olisin silti valmis jonkinlaiseen pikadieettiin jos sitten saisin sen painon myös pysymään.
Itse uskon myös salitreeniin mutta elämäntilanne ei nyt anna minulle aikaa siihen. Kovasti jopa kaipaan sitä salitreeniä :(

Onko kellään mitään hyvää pussidieettiä tiedossa mitä voisi suositella? Ihan merkkiä kysyn. Haluaisin että sekin olisi hyvän makuinen sentään jos siihen ryhdyn...

Tuo vaikuttaa siltä, että taidat yhä vaan syödä yhtä paljon tai enemmän kuin kulutat. Esim. pienennä annoskokoja ja/tai jätä välipalat pois.

Lisäsin noita välipaljoja kun ajattelin että dieetti oli liian niukka, se kuuluisa säästöliekki. Se ei kuitenkaan ollut vastaus ongelmaan. Kroppani pitää välipaloista huolimatta tiukasti kiinni saavutetuista rasvoista :)

Ei mitenkään. Jos normaalipainoinen laihduttaa esim. 5 kiloa, lähtee kilo rasvaa ja 4 kiloa lihasta. Takaisin tulee 10 kiloa läskiä. Elimistö menee sekaisin kun luulee että nälkävuodet ovat koittaneet.

Olen ollut samoissa mitoissa kuin sinä ja tiputtanut painoa n. 8 kg enimmillään. Alle sen ei tunnu oma kroppani myöskään haluavan ellen kunnon rääkkiä pistä pystyyn ja toisaalta olen ollut ihan sujut itseni kanssa n. 62 kiloisena.

Mutta mutta, tuntuu siltä että kroppasi olisi tyytyväinen tuohon painoon. Helpoiten itse laihdutin ruokaa tarkkailemalla ja urheilulla. Juoksulenkit ovat parhaita, salitreeniä ja muuta aerobista. Ja painottaisin tosiaan urheilua nimittäin omalla kohdalla pystyin syömään aika rennostikin kunhan urheilua oli tarpeeksi eli monta kertaa viikossa ja silti paino tippui.

Ikäsi varmasti vaikuttaa asiaan, joten mitä jos tyytyisit vaikka 5 kilon tiputukseen? Se paino täytyy myös saada pysymään eikä ole kivaa jos olet ikuisesti nälässä tai heti kun herkuttelet lähtee paino taas nousemaan. Pystyisitkö lisäämään liikuntaa ja antaisit syömisten olla miten ovat nyt? Myös lihas painaa enemmän kuin läski, eli jos sinulla lihakset kehittyy näytät silti paremmalta vaikka paino ei kauheasti laskisi.

Itse en usko pussidieetteihin ollenkaan enkä lähtisi niitä tekemään. En näe niissä mitään terveellistä tai pysyvää.

[QUOTE="normi";29970322]Lisäsin noita välipaljoja kun ajattelin että dieetti oli liian niukka, se kuuluisa säästöliekki. Se ei kuitenkaan ollut vastaus ongelmaan. Kroppani pitää välipaloista huolimatta tiukasti kiinni saavutetuista rasvoista :)[/QUOTE]

Siis vaikka syöt enemmän, niin paino ei vähene. Mitä jos et tekisi asioista liian monimutkaisia, vaan luottaisit siihen, että jos kroppa ei saa tarpeeksi energiaa ruoasta, niin varaenergiavarastot tulevat käyttöön ja paino alenee?

No, 70 kiloa on siinä normaalipainon ylä-rajalla. Kyllä siitä pystyy muutaman kilon tiputtamaan terveellisesti. Hyvä keino on merkata syömiset esim. Kiloklubin laskuriin. Siinä huomaa helposti huijaako itseään esim. syömällä usein omimennen muutaman rivin suklaata, tai juomalla sokeripitoista juomaa. On kuitenkin merkattava aivan kaikki kalorit mitä suuhunsa laittaa.

Ei mitenkään. Jos normaalipainoinen laihduttaa esim. 5 kiloa, lähtee kilo rasvaa ja 4 kiloa lihasta. Takaisin tulee 10 kiloa läskiä. Elimistö menee sekaisin kun luulee että nälkävuodet ovat koittaneet.

Jos rasvaa kerran häviää niin pieni osa kuin tuossa väität, niin eihän siinä olisi elimistön kannalta mitään logiikkaa, jos rasvaa tulisi sitten massiivisessa mitassa takaisin. Ei ihmisen ruumis noin toimi.

Sitä paitsi ei sitä painoa pääse tulemaan takaisin jos syö vain niin paljon kuin kuluttaa.

Unohda pussidieetit ja muut vippaskonstit.
Välipaloista ei kannata luopua, vaan on tärkeä syödä vähän kerrallaan ja usein, jotta verensokeri pysyy tasaisena.
Ilman liikuntaa et valitettavasti laihdu. Onko esimerkiksi juoksulenkit ihan mahdoton ajatus jos salille et pääse. Lapsi mukaan pyöräilemään tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29970401:
Ilman liikuntaa et valitettavasti laihdu. Onko esimerkiksi juoksulenkit ihan mahdoton ajatus jos salille et pääse. Lapsi mukaan pyöräilemään tms.

Miksi ihmeessä ihminen ei laihtuisi ilman liikuntaa?

Se, että syö koko ajan alle kulutuksen mutta ei silti laihdu on aika lailla mahdottomuus. Mistä elimistön tarvitsema energia muka silloin tulisi?

Liikunta. Siinä ratkaisu ongemiisi.

Muutenkin vanhetessa lihasmassa pienenee ja voimat vähenee, joten viidenkympin kieppeillä tuo kuntosaliharrastus sopisi kuin nyrkki silmään!

Käypäs parin tunnin lenkki pari kertaa viikossa, alkaa lähtemään.
Minä lenkkeilen n. 50 km viikossa ja kestää syödä melko huolettomasti. Tykkään terveellisestä eli en herkuttele, mutta määrä kestää ollaa melkoinen.

Olen ollut samoissa mitoissa kuin sinä ja tiputtanut painoa n. 8 kg enimmillään. Alle sen ei tunnu oma kroppani myöskään haluavan ellen kunnon rääkkiä pistä pystyyn ja toisaalta olen ollut ihan sujut itseni kanssa n. 62 kiloisena.

Mutta mutta, tuntuu siltä että kroppasi olisi tyytyväinen tuohon painoon. Helpoiten itse laihdutin ruokaa tarkkailemalla ja urheilulla. Juoksulenkit ovat parhaita, salitreeniä ja muuta aerobista. Ja painottaisin tosiaan urheilua nimittäin omalla kohdalla pystyin syömään aika rennostikin kunhan urheilua oli tarpeeksi eli monta kertaa viikossa ja silti paino tippui.

Ikäsi varmasti vaikuttaa asiaan, joten mitä jos tyytyisit vaikka 5 kilon tiputukseen? Se paino täytyy myös saada pysymään eikä ole kivaa jos olet ikuisesti nälässä tai heti kun herkuttelet lähtee paino taas nousemaan. Pystyisitkö lisäämään liikuntaa ja antaisit syömisten olla miten ovat nyt? Myös lihas painaa enemmän kuin läski, eli jos sinulla lihakset kehittyy näytät silti paremmalta vaikka paino ei kauheasti laskisi.

Itse en usko pussidieetteihin ollenkaan enkä lähtisi niitä tekemään. En näe niissä mitään terveellistä tai pysyvää.

Juoksu olisi hyvä tiedän sen mutta kun selkä on sökö ja lonkassa kulumaa on sauvakävelyrääkki paras mihin pystyn. Kotiolot rajotta sen verran että en pysty olemaan pitkiä aikoja poissa ja esim käydä salilla, ainakaan ilma erityisjärjestelyitä ja se taas ei toimi kuin sillointällöin. Kotijumppa siis jää toistaiseksi vaihtoehdoksi. Kunhan lapsi kasvaa voin vapaammin mennä...

Miksi ihmeessä ihminen ei laihtuisi ilman liikuntaa?

Se, että syö koko ajan alle kulutuksen mutta ei silti laihdu on aika lailla mahdottomuus. Mistä elimistön tarvitsema energia muka silloin tulisi?

Koska ilman liikuntaa laihtuu lihaksista eikä se ole tarkoituksenmukaista eikä kaunista. Liikunta lisää merkittävästi energiankulutusta, jolloin saa syödä vapaammin ilman että lihoaa. Ja jos on tavoitteena jatkaa samalla mitoissa, niin mikäs sen mukavampaa kuin että saa syödä normaalisti eikä paino silti nouse. Vai oletko eri mieltä? Kitukuurit sitteb erikseen.

No, 70 kiloa on siinä normaalipainon ylä-rajalla. Kyllä siitä pystyy muutaman kilon tiputtamaan terveellisesti. Hyvä keino on merkata syömiset esim. Kiloklubin laskuriin. Siinä huomaa helposti huijaako itseään esim. syömällä usein omimennen muutaman rivin suklaata, tai juomalla sokeripitoista juomaa. On kuitenkin merkattava aivan kaikki kalorit mitä suuhunsa laittaa.

Herkuttelu on aina suunniteltua. Kun menen kylään (harvoin) otan jotakin pientä ja jos kotona herkuttelen se ei mene överiksi, osaan ottaa sen muutaman rivin suklaata ja jättää loput seuraavaan herkutteluhetkeen kuten esim seuraavalle viikolle. Sokeripotoista juomaa en juo koskaan, ellen sitten ole juhlimassa (x2-3 vuodessa). Juomana on vesi kahvi tee ja 1 lasi maitoa ruuan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja errääs;29970483:
Käypäs parin tunnin lenkki pari kertaa viikossa, alkaa lähtemään.
Minä lenkkeilen n. 50 km viikossa ja kestää syödä melko huolettomasti. Tykkään terveellisestä eli en herkuttele, mutta määrä kestää ollaa melkoinen.

Parin tunnin lenkki ei onnistu kerralla mutta tunnin lenkii 3-4 kertaa vikkossa onnistuu ja niin jo teenkin. Päälle kotijumppa, lähinnä keskivartalolle ja venytykset päälle.