miten nopeasti olette toipuneet sektioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muutama eka päivä oli yhtä h....., mutta jo synnytyksen jälkitarkastuksessa olin jo tosi hyvässä kunnossa ja arpi hyvin parantunut. Muutamassa viikossa alkoi siis kroppa olla jo siinä kunnossa, että pystyi liikkumaan hyvin. :heart:

Yleensä vaakatasoon tehty viilto paranee nopeammin.

Minä toivuin sektioista tosi nopeasti, kaksi on takana, toinen hätäsektio. 4-5 päivää sairaalassa, niistä 2 ekaa kovemmilla lääkkeillä, sitten ihan buranat ja panadolit, joita kotiinpääsyn jälkeen jatkoin vajaan viikon. Kahden viikon kuluttua olo kutakuinkin normaali, mitä nyt nostaminen tietysti oli rajoitettua.

Minusta pystyviilto on vähän hitaampi parantumaan. Tämmöisen käsityksen sain kun minulle tehtiin hätäsektio ja siis pystyviilto.

Ja mielestäni toivuin nopeasti. Liikkuminen oli avainasia, lähdin heti liikkeelle kun sain luvan (n. 18 tuntia leikkauksesta). Leikattiin noin 17.30 ja seuraavana päivänä puolilta päivin poistettiin pissakatetri ja sain luvan liikkua. Pari päivää tarvi syödä lääkkeitä, sen jälkeen ne jäi siihen kuppiin. Minulla toipuminen meni kyllä tosi hyvin ja nopeasti :) Ainakin omasta mielestäni. Positiivinen mieli oli myös aika tärkeää.

viilto vaakasuoraan. Olin 3pv sairaalassa ja kotiin ja tuosta kahden päivän päästä menin neuvolaan otattamaan tikit pois , menin bussilla vauva vaunuissa ja taisin neuvolasta tulon jälkeen vaunuilla suoraan ruokakauppaan. Eli nopeesti toivuin.

Bikirajassa viilto vaakaan. Kävelin samana iltana,seuraavana päivänä katetri pois ja kävin itte suihkussa. Muuten kaikki meni nappiin,paitsi se haava tulehtui siitä päältä kun mahanahkaa oli senverran että se haava hautui siellä alla,mutta sekin parani nopeasti.

Eka sektio oli jotain aivan kamalaa kun ei tienny mitä se leikkauksen jälkeinen olotila on. Liikkeelle lähteminen oli todella vaikeaa ja kivuliasta, mutta kun alkoi liikkua, kyllä se siitä pikkuhiljaa. Tokasta sektiosta toivuin ennätysnopeesti; lähdin sairaalassa seuraavana päivänä kävelemään ja kävin myös samana päivänä jo yksin suihkussa. Mitä enemmän liikkuu sitä nopeammin toipuu, vaikka liikkuminen onkin ensi alkuun jotain aivan kamalaa. Kyllä se siitä. Ainiin, kysyit miten nopeesti. No, kolmantena päivänä sektiosta pystyi kävelemään jo melkein ku kuka tahansa... Ei tietenkään voi nostella mitään painavaa tai tehdä mitään raskasta. Ja miulla viilto tehty molemmilla kerroilla vaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Minusta pystyviilto on vähän hitaampi parantumaan. Tämmöisen käsityksen sain kun minulle tehtiin hätäsektio ja siis pystyviilto.

Ja mielestäni toivuin nopeasti. Liikkuminen oli avainasia, lähdin heti liikkeelle kun sain luvan (n. 18 tuntia leikkauksesta). Leikattiin noin 17.30 ja seuraavana päivänä puolilta päivin poistettiin pissakatetri ja sain luvan liikkua. Pari päivää tarvi syödä lääkkeitä, sen jälkeen ne jäi siihen kuppiin. Minulla toipuminen meni kyllä tosi hyvin ja nopeasti :) Ainakin omasta mielestäni. Positiivinen mieli oli myös aika tärkeää.

Kuka sulle ehti hätäsektiossa ruveta pissakatetria laittamaan?

Eka yö oli kyllä kamala :D Kylkeä jos käänsin niin ensin käännyin ite ja sitten siirsin mahan perässä :) Viikon olin sairaalassa, tosin voinnin puolesta olisin voinut lähteä varmaan jo kolmantena päivänä viimeistään. Vauva vain oli keskolassa, joten sen takia olin sitten pidempään sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jill:

En tiedä, nukuin sektion ajan ;) Kai sen voi laittaa senkin jälkeen kun vauva on ulos saatu.

Sektion jälkee muutama päivää oli tuskallista,toki sairaalassa meni semmoset kipulääkkeet et kivut pysy poissa.Mut kotiin kun päästiin,niin kotona en ottanut enää yhtään kipulääkettä.Nopeasti toivuin,yllättävänki nopeasti.Pystyssä olin samana iltana kun yöllä minut leikattiin,haava parani hyvin,ja kotiin päästiin 4pv päästä.Minulle tehtiin vaakatasoon viilto.

oli mullakin hätäsektiosta herättyäni pissakatetri.. Muutaman päivän oli sairaalassa tujummat lääkkeet, alkuun kipupumppu. Kotona söin kipulääkettä pari viikkoa. Et sen aikaa se oli muistaakseni kipee, mutta sitten toivuin vauhdilla. Paljo nopeempaa ku alatiesynnytyksestä joka muuten meni hyvin, mut synnytyksen jälkeen kaikki ongelmat mitä vaan voi keksiä..

mulla oli hätäsektio ja poikkiviilto alavatsaan...mä pääsin liikkeelle vasta parin päivän päästä, ku olin heikossa hapessa, ku olin menettäny niin paljon verta, koska kohtu ei suostunu oikein supistuun.. (alatiesynnytys ja hätäsektio molemmat samalla kertaa (kaksoset)) ma-ti välisenä yötä synnytin niin ke-iltana pääsin vaivoin muutaman metrin matkan vessaan suihkutteleen..

kipee haava ei ollu ihan hirveesti, kuukausi synnytyksen jälkeen jotenki arka, mut ei kipee varsinaisesti

Mulle tehtiin kiireellinen sektio eli viilto vaakatasossa. Kipupumppu oli sairaalassa käytössä 4 pv ja sen jälkeen kotona muutama viikko särkylääkkeitä (esim. burana). Erityisesti autossa oli tosi paha istua ja ajoittaista kipua myöhemmin oli n. 2-3 kk. Kroppaani mullittiin joka suuntaan vauvan pään ollessa tosi pahasti jumissa. Ehkä siksi toipuminen vei kauan.

Mä toivoin tosi nopeesti. Leikkauksen jälkeen sairaalassa söin pari päivää buranaa, muuta en tarvinnut. Toki haava oli vähän kipeä ja kääntyminen sängyssä vähän hankalaa ekoina päivinä... Kotiin kun pääsin (olin 4pv sairaalassa), pystyin heti käymään koiran kanssa lenkillä, ei mitään ongelmia kävellä ym...

Alkuperäinen kirjoittaja jill:

Oli mullakin katetri kun heräsin aamulla vaikka hätäsektio tehtiin... En tosin tiedä koska se on laitettu, leikkauksen jälkeen kaiken järjen mukaan.

Mulla tehtiin viilto pystyyn ja kuukauden päästä tais onnistua sängystä ylös nouseminen ilman itkua... Olo parani kyl sitä mukaa mitä liikku. Lääkkeitä en syönyt kuin 2 päivää, ei niistä tuntunut olevan mitään tehoa...