munasarjakysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo oikein mukava uutinen tuo nimimerk valitettavasti kirjoittannut, onneksi tiedän muutaman tapauksen jossa munasarja on oikeasti poistettu mutta heillä on nykyään kaksi lasta, eli en vajoa maanrakoon. =)

Mulla oli kohdussa lähellä munasarjaa. Sitä en tiedä, miks ne poisti sen munasarjankin. No, onneksi on 2 lasta ennestään. Kolmatta ei ole tullut neljään vuoteen. Noh, eipä tarvi käyttää ehkäisyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Eevaino:
Olen 28- vuotias ja 12 viikkoa raskaana. Minulta poistettiin noin viikko sitten kymmenen sentin kokoinen kysta vasemmanpuoleisesta munasarjasta. Oli kiertynyt niin pahasti munanjohtimen ympärille, että esti verenkierron munasarjassa, kivut olivat käsittämättömät.
Kivut alkoivat aamulla, pistävänä, kramppimaisena kipuna vasemmalla puolella alavatsassa, kamala kipu, vaikea kuvailla, niin paljon sattui, että taju meinas lähteä. Kylmä hiki nousi ja ei pystynyt olemaan mitenkään päin, itkin ja ja hypin edestakaisin ja juoksin vessassa, vaikkei se auttanut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia kystan poistosta raskauden aikana?

kystista raskausaikana. Ensimmäinen kystani todettiin 1997 esikoista odottaessani, rv 12. Kysta oli oikeassa munasarjassa ja kooltaan 4.7 x 7,5 cm. Kystalle ei tuolloin tehty kuitenkaan mitään, mutta se tyhjennettiin alakautta tähystyksellä raskauden jälkeen. Ei vaivannut mitenkään koko raskausaikana.

Keskimmäinen raskaus (2002) selvittiin ilman kystia. Kolmas (2003) olikin sitten taas toinen juttu.

Ultrassa (rv 12 jälleen) todettiin nesterakkula kohdun oikealla puolella, tällä kertaa 3.3 x 5.8 cm. Tarkoitus oli katsoa synnytyksen jälkeen mitä sille tehtäisiin, jos tehtäisiin. Rv 23 tuli kuitenkin jumalattomat kivut, juuri tuollaiset kuvailemasi, taju oli lähteä ja kylmä hiki pinnassa koko ajan. Tk:n päivystyksessä lekuri kyseli kohteliaasti että "voisiko ne rouvalla olla supistuksia kun ei pysty kunnolla istumaan ja paikalla olemaan?" Taisin turhankin kipakasti vastata että "kyllä kahden aikaisemman raskauden perusteella rouva kuvittelee tietävänsä miltä supistukset tuntuu". Siitäpä sain sitten lähetteen kiireellisenä naistentautien polille. Polilla ultrasivat, rakkulakin siellä näkyi, epäiltiin umpparia jne. Leikkauksen tarve kuitenkin todettiin olipa vastassa mitä tahansa. Maha minulla oli jo aika valtava ja kyselin voisiko leikkausta tehdä poikittain jotta arpi jäisi mahd. huomaamattomaksi, mutta eipä se onnistunut. Navasta karvoitukseen asti vaan auki jotta päästäisiin näkemään kunnolla mikä siellä vaivaa. Heräsin sitten nukutuksesta ja olin vielä aika töttöröö kun minulle kerrottiin että kystahan siellä oli pahasti kietoutunut munanjohtimen ympärille ja munanjohdin jouduttiin poistamaan (ei kuulema vaikuttaisi lapsentekoon koska toinen tallella; tuossa vaiheessa sanoin että ihan sama vaikka olisitte kaikki sisuskalut vieny, jos tämän raskauden saan kunnialla loppuun, niin onhan näitä jo tarpeeksi) Toipuminen oli hidasta. Kotona oli 9kk:n ikäinen neitokainen jota en saanut nostella kahteen kuukauteen. Mies oli töissä ja tyttö piti laittaa siksi ajaksi hoitoon. Oli elokuu, kaikki tikit eivät sulaneetkaan ja siksi haavakin tulehtui. Maha vain kasvoi ja arvet levenivät. Huh huh. Nyt on sitten taas vauvakuume iskenyt ja pieni pelkokin siitä jos lapsia ei enää saakkaan. Liekkö tämä raskauden ajattelukin suoraan yhteydessä kystiin, koska perjantaina oli samantyypinen "kohtaus" (kovat kivut, hiki) joskin lievempi. Tänään maanantaina taas; kivut kesti pidempään ja taju meinasi mennä, kädet olivat tunnottomat ja voimattomat tosi pitkään. Tätä ennen vaivoja ei ole ollut tuon raskauden jälkeen. Tällä hetkellä raskauden mahdollisuus on kuitenkin häviävän pieni koska pillerit ovat vielä käytössä. Saa nähä mitä sieltä löytyy kunhan pääsen tutkimuksiin, toivottavasti en menetä toistakin johdinta =(

Toivotan sinulle sydämestäni pikaista paranemista leikkauksesta jotta pääset nauttimaan kunnolla raskausajastasi Eevaino!

Heippa! Kävin eilen lääkärillä ja siellä todettiin 5cm kysta munasarjassa, ja lääkäri kehoitti tulemaan 3kk päästä kontrolliin, ellei tule kovia kipuja niin sillon ensiapuun. Mutta kävin vasta 2 kk sitten gynellä ja sillon ei ollut mitään, joten tää selkeesti on kasvanut vauhdilla ja pelkään nyt kokoajan että se vaan kasvaa ja kasvaa ja kiertyy lopulta. Aikasemmin on poistettu iteltäni kysta ja sen mukana toinen munasarja, ja muutama vuos sitten toinen iso kysta kanssa, mutta tämä toinen munasarja saatiin pelastettua.

Siis kysyisinkin millä ns. luvuilla ootte päässyt sairaalahoitoon ja mitä kautta?

En millään haluis odottaa tuota 3kkta ja pelätä joka hetki millon kiertyy ja elää lapsettomana sitten siitä eteenpäin, on sen verta taistelufiilis nyt päällä. Kiitos jos osaatte vastata, ois niin suuri helpotus :)

mulla itellä ollu 4cm kysta, ja tilanne oli sama, eli kontrolli 3kk päästä...ihan vaan siksi koska ne yleensä kuivuvat tai puhkeavat itsestään. mutta mä ymmärrän sun pelon ihan täysin, itellä oli just toi tunne. sulla vielä jos vauvahaaveita, niin ymmärrän vielä paremmin.
aika hassua että sulla silti kontrolli ton 3kk päästä jos sulla taustalla noita isompia kystia ja kaikenlisäks vielä munasarjan poisto sellaisen takia. ymmärtäisin helposti ton kontrolliajan pituuden jos mitään ei aiemmin olisi ollut.
kieltämättä aika vaikea tilanne, perusteliko gyne sitä millään tavalla? kai hän tiesi näistä aiemmista kystista? ainahan jos asia ihan kauheasti vaivaa, niinkuin varmaan vaivaa, niin voit pyytää toisen mielipiteen tässä asiassa.
voi olla että mä jopa tekisin niin, koska sulla on tollanen tausta.
toivottavasti asia selviää pian ja parhain päin!

Niin, no vauvahaaveet on alkanu vasta täs viime vuosina nousta todella pintaan, ja pelkkä ajatus sattuu että niistä pitäis luopua.
Oon kyllä kuullut että kystat kuivuvat ja puhkeavat, mutta oon aina luullut et ne on toiminnallisia kystia, joita on kyllä mullakin ollut ennen ja ovat hävinneet, tosin vaan 2cm maksimissaan silloin.
Juu olin kanssa ihmeissäni, ja tässä kävin jo vaatimassa lähetettä keskarille, koska en vaan yksinkertaisesti pysty oottamaan pitkää 3kkta. Lääkäri kyllä oli itselleni uusi, mutta oli tietoinen taustasta, mutta kai hän sitten vaan seurasi säädöksiä, koska vasta sen 5cm yli halkaisija kystat vaatii erikoissairaanhoitoa :D ja sanoi lääkärikin että oot tässä rajalla vielä...että, että, 3kk päästä katotaan tilannetta :).
Mutta odottelen nyt lähetteen lähtöä ja soittelen ja kysyn millon on mahd. päästä tutkimuksiin, muutoin kyllä teen aivan kuten sanoit ja menen toiselle lääkärille.Eihän tällästä epätietoisuutta vaan yksinkertasesti jaksa, ja kuvittelee sykkimistä ja kipua kokoajan :D

Nalle22 puhkesiko oma kystasi kuitenkin sen 3kk aikana? ja osaatko sanoa missä se sulla oli?

kysta puhkesi tai kuivui, hävisi kuitenkin sen 3kk aikana kyllä...se oli oikeassa munasarjassa...ja just äsken vasta tulin kotiin kun olin naistentautien päivystyksessä kun tänään alko ihme kivut...no yllätys yllätys, sieltä oikealta löytyi TAAS 4cm kysta...ja kontrolli tulee 3kk päähän. mulla tosin ei mitään vauvahaaveita ole, joten sen suhteen se on ihan ok se 3kk...vaikkakin pitkä aika odottaa...

juu juu, toi on hyvä kuulla, koska itellä nää isommat ei oo puhjennu, mutta ne parin sentin kyllä. Sun juttua lukiessa vaan mieleen tuli ettei sulle oo kerrottu mikä nää kystat aiheuttaa tai miten niitä vois estää? Ite on saanu aika ristiriitasesti tietoa lääkäreiltäkin.
Mä odottelen vaan nyt aikaa keskarille ja sitten selvii miten käy. Mut lääkäri sano et jos se kiepsahtaa niin aikaa pelastaa munasarja on 6h...et sillei miettii mistä kivusta kannattaa jo lähteä sairaalaan.
Ja itelläki ennen ei ne vauvahaaveet ollu niin suurina, mut nyt kun toisen on jo menettäny ja ikääki on tullu, ni kyllä sitä ajatukset on vaihtunu :)
ja juu, se 3 kkta on aivan liian pitkä aika ootella...mutta ainahan odottavan aika on pitkä :) Mutta toivon että sun uusi kanssa häviää ja kaikki sujuu ongelmitta :)

niinpä, se on välillä vaikea miettiä että missä tilanteessa lähtee sairaalaan. mulle sanottiin että jos se kiertyy, niin siitä tulee niin hirveä kipu, että sen kyllä huomaa.
mulla tuli ton pe jälkeen heti seur päivänä kauhee kipukohtaus ja uudelleen sairaalaan, jossa olinkin sit kaksi yötä. no, kysta oli paikallaan, ja todettiin että se on hyvin todennäkösesti sen kivun aiheuttaja, ja että siihen hoitona on kipulääkitys. se kysta onkin tällä kertaa hemorraginen, eli se vuotaa vertaa sinne sisälle. kuulostaa pelottavalta...ja lääkäri sanoi eilen että sitä ei missään nimessä lähdetä nyt leikkaamaan ellei muutu vakavammaksi, koska jos tollasta aktiivista kystaa häiritsee liikaa, niin siinä on vaarana että koko munasarja joudutaan poistamaan. ja sitä ei haluta tietenkään. eli sen annetaan olla ihan rauhassa. mun kontrolli onkin vähän yli 2kk päästä. onneks tässä mun jutussa on se hyvä puoli, että kun gynen polille tai päivystykseen ei saa mennä ilman lääkärin lähetettä, niin nyt lääkäri sanoi mulle, että mä en tarvitse lähetettä, että jos kivut pahenee taas, niin pitää mennä takaisin. nyt mulla lääkityksenä panadol 1g + burana 600mg, tollanen cocktail kolme kertaa päivässä, eli siis 8 tunnin välein.
nyt vaan hiukka pelottaa, kun on sellanen kipee olo, ja vaikka lämpöä ei ole kuin 37,2 niin silti on tosi epävarma olo. mulla lämpö yleensä kuitenkin hiukan yli 35.
no, pitää tässä katella miten tää etenee. toivottavasti saat säkin pian apua tilanteeseen ja asiat selviää!

Mulla löydettiin noin kuukausi sitten ihan rutiini gynekologikäynnillä n.5cm kysta. Gynekologi sanoi, että antaa lähetteen sairaalaan, että kannattaa varmaan leikata. Niinhän siinä sitten kävi, että tuon sairaalakäynnin (joka oli siis n.2vko tuon löydöksen jälkeen) sairaalassa todettiin, että leikataan. Ensi viikolla olen menossa, nyt olen tässä kuukauden suurin piirtein odotellut.

Yhdet kivut olivat vain siinä löytöä edeltävällä viikolla (hassua kyllä, en edes niiden takia menny lääkäriin alunperin!), muuten ei suurempaa ongelmaa. Operaatio tehdään tähystyksellä, ja vasta siinä kesken leikkauksen voidaan todeta, tarvitseeko enemmänkin poistaa. Hieman jännittää miten käy. Lapsia ei ole, mutta olen kuullut että toinen jäljelle jäävä munasarja ikäänkuin ottaa toisenkin tehtävän, eli lapsen saantiin sen ei pitäisi vaikuttaa.

Ajattelin tässä, että vaikuttaako toisen munasarjan poisto jotenkin hormooneihin? Eli väheneeköhän estrogeenin (vai mikäs olikaan) tuotanto jotenkin, ja sitten alkaa parransänki kukoistaa??

Mä kävin kolme kuukautta sitten gynellä ja löydettiin 5x6cm kysta. 3kk päähän kontrolli. No sepä ei mennytkään sit niin kuin toivoin ja siellä se edelleen on. Lääkkeeks sain telolut-annoksen pariks kuukaudeks. Mä en oikein ymmärtänyt lääkärin selostuksesta että mikä hyöty noilla lääkkeillä on?? Nyt on lähete sairaalaan ja sitä siis odotellessa mitä tapahtuu. Lapsihaaveisiinkin sain vaan ympäripyöreitä vastauksia että miten tämä nyt vaikuttaa siihen, vaikeuttaa, täytyykö unohtaa kokonaan, oisko oikea aika nyt, voisko vielä nyt tulla raskaaks ja myöhemmin ei enää?? Jos joutuu leikkaukseen, oletteko saanet/joutuneet pitämään sairaslomaa? Miten pitkään sairaalassa ollaan ja minkälainen se itse toimenpide on, tikkejä yms.? Entä jos se onkin jotain vakavampaa..
mun pää on aivan sekaisin tästä miettimisestä..

Olen jo useampaan kertaan tarinaani täällä kertonut, mutta toistan edelleen.

Minulla todettiin useiden kuukausien turhien gynekäyntien jälkeen kesällä 2007 toisessa munasarjassa suurikokoinen suklaakysta (eli samalla varmistui endometrioosidiagnoosi). Sain lähetteen saman tien leikkaukseen, johon sain sitten ajan muutaman viikon päähän. Samalla sain ohjeet olla harrastamatta mitään rajumpaa liikuntaa, koska kystassa oli puhkeamisvaara, ja kipu kystan puhjetessa sietämätöntä.

Vauvahaaveita oli samalla ja ehkäisykin oli jätetty pois jo useita kuukausia aiemmin. Aikaa kuitenkin kesän ruuhkan vuoksi vielä siirrettiin noin kuukaudella eteenpäin ja noin viikkoa ennen varattua leikkausaikaa tein yllätyksekseni positiivisen raskaustestin. Tarkistin asiaa sairaalan kätilöiden ja lääkäreiden kanssa, raskaanaollessa ei leikata, mutta kävin kuitenkin ultrassa tarkistamassa, että olen raskaana ja että kystan osalta tilanne on ennallaan.

Raskausaikana tilannetta seurattiin ja pidettiin mahdollisena myös sitä, ettei normaali synnytystapa käy minulle, koska kysta voi puhjeta synnytyksessä. Useassa raskaudenaikaisessa kontrollissa kävin ja loppuvaiheessa kohtu oli sen verran tiellä, ettei munasarjoja voitu ultrassa havaita. Mitään vaivoja ko. kysta ei raskauden aikana aiheuttanut, ja synnytyskin tapahtui normaalisti alateitse.

Puolen vuoden kuluttua synnytyksestä minulla oli sairaalassa kontrolliaika kystan vuoksi ja omaksi yllätyksekseni (kuten ilmeisesti myöskin lääkärin) kysta olikin kadonnut tyystin. Munasarjassa näkyi vain pieni "tummentuma", jossa kysta ilmeisesti oli ollut.

Olin jatkanut imetystä tunnollisesti koko ajan, jotta ehkäisisin uusien kystien synnyn ja jatkoin vuoden ikään asti. Nyt haaveilen toisesta lapsesta jo ja pelkään samalla uusia kystia, mahdollista tulevaa leikkausta ja munasarjojen säilymistä.

Minulta leikattiin 19-vuotiaana 2.9 kiloa painava, 2.7 litraa nestettä sisältänyt munasarjakasvain, joka ei näkynyt ulospäin hoikalla tytöllä. Järjettömästä koosta huolimatta ei tuntunut tuolloin kummoiseltakaan operaatiolta. Maha avattiin navasta alaspäin, kotiin toisena postoperatiivisena päivänä ja toipumisaikaan meni se aika, minkä nyt voi kuvitella, että halkaistut mahalihakset alkaa toimimaan normaalisti. Muutama viikko?

Mä pääsin maanantaina sairaalasta kotiin, munasarjakysta poistettiin perjantaina tähystysleikkauksessa. Joten mä jouduin olemaan tai sain olla ihan miten vaan kolme vuorokautta leikkauksen jälkeen hoidossa. Minulta jouduttiin poistamaan koko munasarja vasemmalta puolelta koska munasarjan verenkierto oli lakannut suurehkon kystan vuoksi. Ja munasarja oli mennyt kuolioon, kivut olivat elämäni pahimmat!!!! Täällä mä nyt toivun, vielä viikko sairaslomaa. Minulle laittettiin itsesulaavattikit ja odottelen että milloin ne oikein sulaavat??!! Tikin päät nimittäin painavat aika kovin. Lisäksi en hoksannut kysellä mitään toipumista edistävää. Nyt olen saanut lukea että kävely auttaisi, mutta milloin saa aloittaa aktiivi urheilun kuntosalin ja uimisen??? Onko tietoa??

Mä pääsin maanantaina sairaalasta kotiin, munasarjakysta poistettiin perjantaina tähystysleikkauksessa. Joten mä jouduin olemaan tai sain olla ihan miten vaan kolme vuorokautta leikkauksen jälkeen hoidossa. Minulta jouduttiin poistamaan koko munasarja vasemmalta puolelta koska munasarjan verenkierto oli lakannut suurehkon kystan vuoksi. Ja munasarja oli mennyt kuolioon, kivut olivat elämäni pahimmat!!!! Täällä mä nyt toivun, vielä viikko sairaslomaa. Minulle laittettiin itsesulaavattikit ja odottelen että milloin ne oikein sulaavat??!! Tikin päät nimittäin painavat aika kovin. Lisäksi en hoksannut kysellä mitään toipumista edistävää. Nyt olen saanut lukea että kävely auttaisi, mutta milloin saa aloittaa aktiivi urheilun kuntosalin ja uimisen??? Onko tietoa??

Mä oon 23-vuotias ja multa poistettiin pari viikkoa sitten 22,2 kg painoinen oikeasta munasarjasta lähtöisin oleva kysta. Se täytti koko vatsaontelon, halkaisija n.36cm. Luulin et oon vaan lihonu viimeisen parin vuoden aikana ja vasta paria päivää ennen leikkausta tuli vatsa niin kipeäksi etten voinut liikkua enää, makasin vaan selälläni, oksensin ja itkin. Vikana yönä ennen leikkausta se kasvoi sentillä. Oli kuulemma suurin kysta mitä Päijät-Hämeestä on löydetty vähään aikaan. Munasarjakin tietty lähti mut mitäpä sillä tekee kun toinen jätettiin. 30cm arpi ja 50 tikkiä. Nyt on olo jo ihan hyvä, ei tosin pysty kauheen kovaa kävelemään eikä voi nukkua kuin selälleen.
Että semmonen laihdutuskuuri.

heippa.
kävin kanssa lekurissa kuukautis kipujen takia.olivat olleet sietämättömät noin puolivuotta. minulta poistettiin kuparikierukka ja ultrassa löyty oikealta munasarjoista 2,5-3 cm kysta. minulle sanottiin ettei ole syytä huoleen eikä mitään jatkojuttujakaan annettu. nyt olen ruvennut miettimään kipujani. ne kohdistuvat oikealle puolelle pistävänä kipuna. kuukautisten aikaan pahenee. yhdyntäkin tekee välillä kipeää juuri oikealle puolelle ja jos käyn salilla ja teen esim. vatsalihsliikkeitä alan vuotamaan verta (vähäistä vuotoa) ja pistoja taas oikealle. voisikohan johtua kumminkin tuosta kystasta? pitäisikö mennä toiselle lääkärille?

Sä kuvailit TÄYSIN mun nykyisen tilanteen!Toivon että kävisit täällä pyörähtää ja kertoisit miten sun tilanne sillon eteni...mä olen ihan rikki,kivut vie voimat ja sil Panadolilla kestää ikuisuus ennen kun serupee tehoo..jälkitarkastus on vast 2kk päästä,pitääkö mun kärsii sinne asti..
Kävin tossa normaalissa gynetarkastuksessa ja odottelen vielä PAPA:n tuloksia..yllättävän kauan kestää,kolmas vko lähtee nyt jo käyntiin...pelottaa..

Itse toivoin aikalailla samantien.Ei ollut pahemmin kipuja eikä mitään.Tietty haavan kanssa sai olla varovainen ja piti nousta aina sivuittain ylös sängyltäkin.Onnistuimpa itse reväyttämään pari tikkiäkin kun oli hieman huolimaton.Toipumisia!

Oon 23 v nainen, oon ollu 4 kk ilman e-pillereitä ja mulla löyty oikeeasta munasarjasta 4,7cm x 4cm puhjennut hemorraginen kysta. Se löydettiin kun menin pari päivää sitten kamalan oikeanpuoleisen vatsakivun ja lievän kuumeen nousemisen (en ole koskaan kokenut niin kovia kipuja) takia ensiapuun.

gynekologi sanoi että ei vaikuta lapsen saamiseen ja se kysta hävii ajallaan. Kahden viikon päästä uus ultraäänikuvaus ja katsotaan mitä sille kystalle kuuluu. puhjetessaan se kysta oli vuotanu verta vatsaonteloon, joka näkyi siellä ultrassa.
vähän pelottaa et jos tollasia tulee uudestaan ja tapahtuis se kietyminen. Mul on kuitenki synnynnäisesti vaan se yksi munasarja ja haluun lapsia vielä joskus.. Onneks aloitan taas pillerit ku sillon noita kystiä ei pitäis tulla..

Ainiin, piti viel sanoo et ne kivut kesti ton hemorragisen kystan puhkeamisen jälkeen kaks vuorokautta, eikä pancodistakaan tai buranasta ollu paljoo apua.. :( en haluis kokee uudestaan