Miten niitä menoja voi karsia, kun rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja rahat vähissä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
No tämä on toki myös mietinnässä. Mulla on aika rikkonainen työhistoria ja halaiisin olla nykyisessä työpaikassa töissä pitkään, mutta parempaa palkkaa on toki tarjottu muualla. En vaan millään haluaisi vaihtaa työpaikkaa, koska en ole ollut missään työpaikassa yli 2v töissä.
Valintoja, valintoja. Menojen karsiminen tarkoittaa yleensä elintason laskemista ja jos se ei sovi, niin joko on kituuteltava nykyiseen tyyliin tai vaihdettava paremmin palkattuun työhön.

Ihmeellistä, kun kaikki tietää täällä autonkin arvon ja varmaan merkinkin, vaikka en ole siitä kertonut yhtään. Meillä ei ole mitään kallista autoa, eikä se todellakaan ole uusi auto.
No, te ootte sitä kolme vuotta maksaneet 300/kk = 10.800,- Siis hankintahintaa.

Mä just kurkkasin nettiautosta kriteerein hinta max 1000,- leimattu tänä vuonna ja kahdet renkaat. Uudeltamaalta 68 osumaa.

Osa vaikutti ihan kelpo menopeleiltä. Ihan vaik tontyyppisiä voi ostaa kolme vuodessa ja työntää käytön jälkeen järveen ja silti tulee 600,- vuodessa halvemmaksi.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Vierasmiess
Mitä tekemistä sillä auton arvolla on menojen kanssa? Pitääkö mun myös luetella tässä asuntoni arvo, pyöräni arvo, omaisuuteni arvo yms? Pitääkö myös luetella kaikkien perheenjäsenien omaisuus ja tulot?

Tässä oli nyt kyse menoista, niihin ei liity auton arvo. Se auto ei edes ole mun, mutta toki vaikuttaa perheemme menoihin.
No varmaan siten, että mitä enemmän arvoa, sitä enemmän siitä maksat :D

kuten sanottu, niin 3 vuodessa olette maksaneet 300€/kk ja maksaminen jatkuu edelleen...

offtopic
Onko teillä vanhemmilla tai muualla lähisuvussa allergioita tai astmaa? Perimällä on tietysti suurin vaikutus, ei imetys automaattisesti suojaa. Tuo ei muuten minusta ole pitkä imetysaika, vaan ihan tavallinen, itse imetin yli vuoden pidempään. Mutta en väitä, että pidempi imetysaika ratkaiseva juttu oli. Sen koin kyllä tärkeäksi, etten altistanut vauvaa lehmänmaidolle liian varhain ollenkaan, niinpä en antanut koskaan vauvalle korviketta, vellejä tai edes lehmänmaitopohjaisia puuroja, vaan lehmänmaitoon totuttelu alkoi vasta 10 kk iässä. Ja sen rinnalla sitten tosiaan imetystä vielä pitkään.
Pakko munkin sotkeentua. Minä söin raskausajan maitohappobakteereita, sillä ne pienentävät riskiä allergioihin. Vauva sai niitä myös. Täysimetin 5,5 kk, yhteensä imetin 2 vuotta. Korviketta vauva ei saanut koskaan, eikä mitään lehmänmaitopohjaista pisaraakaan kuin n. 10 kk iässä. Jotain muitakin juttuja tehtiin, en edes muista enää mitä. Lopputulos: Lapsi allerginen.

Lapsella todettiin laajat allergiat heti kiinteitä aloittaessa, jotka olivat oireilleet jo kuukausia sitä ennen, eli lapsen allergiat olivat olleeet olemassa ainakin jo n. 2-3 kk iässä.

wtf?
Tässä oli nyt kyse menoista, niihin ei liity auton arvo. Se auto ei edes ole mun, mutta toki vaikuttaa perheemme menoihin.
Auton arvo ei mielestäsi liity menoihin, ja heti perään sanot että se vaikuttaa toki menoihin. Ei ihme että tuolla logiikalla on talous kuralla.

Jos nyt myisitte auton, saisitteko takaisin edes sitä summaa minkä olette ottaneet lainaa? Autojen arvo laskee niin hurjaa vauhtia, että kalliin hankkiminen ei ole taloudellisesti fiksua. Auton korjauskustannukset eivät nouse lähellekään samassa suhteessa kuin menopelin arvo laskee.

Säästätte vissiin jo kaikessa muussa. Autossa ette halua säästää ja asunnossa ette pysty(?). Mitenkäs ruoka? Se on noiden ohella yleensä ison kuluerä.

miten ihmeessä??
No mun puhelinlasku on jotain 15e, miehen joku 50e (joutuu pakosti soittamaan noin paljon).

Nettiliittymä meillä taitaa maksaa se 30e, sitä ei voi kilpailuttaa, kun talonyhtiössä ei ole edes adsl-linjoja enää, vain yksi palveluntarjoaja. Tarvitsemme kiinteän linjan kotiin töiden takia. Sanomalehtiä ei tule mitään, eikä mitään lehtiä. Asumme 4 henkilöä 60 neliössä.
Jonkun puhelinlasku voi olla 50e? Mulla netti+puhelin 19,90 kk ja rajaton käyttö netissä + 500 min puheluita ja 500 viestiä. Etsikää halvempi liittymä. Jopa Helsingistä saa 60 neliön asunnon reilusti alle 1000e/kk, kunhan ottaa syrjjemmästä, ihan vaikka metroreitin varrelta. Ja mulla tosiaan lähes uusi auto, auto + vakuutus Vehon kautta noin 250e /kk, eli autonnekin ON kallis.

autosta
Tottakai auton arvolla on tekemistä menojen kanssa. Jos auto on ostettaessa maksanu 10 000,- niin Se on 300 euron kk erällä maksettu pois vajaassa kolmessa vuodessa siis olettaen että korko on ollut nolla. Mutta mistäänhän ei korotonta lainaa saa, että miinus korot sitten tuosta vielä.

Jos auton arvo ostettaessa ollut 20 000,- niin kaksi kertaa kauemmin kestää maksaa laina pois. Se tekeminen ostohinnalla eli arvolla on menojen kanssa.

Mutta jossei ap ole mistään valmis tinkimään, niin ei auta kuin kasvattaa tuloja sitten. Tai pikkuhiljaa pakon edessä karsia niitä kuluja. Laskuja alkaa mennä ulosottoon, jossei niitä ole varaa maksaa. Luottotiedot menee. Pikkuvipeilläkö ajattelit selviytyä vai millä?! Eilisessä mainoksessa erään pikavipin todellinen vuosikorko oli 300-400 % luokkaa.

miten ihmeessä??
Miksi asunnon pitää olla Lauttasaaren suunnalla? Hienostelua. Jos rahat ei riitä, lapset vaihtaa koulua / päiväkotia. Esim Länsi-Helsingissä oli jopa yli 80 neliön asuntoja alle 1100e/kk vuokralla. Eikä siis tartte muuttaa edes itään

Alkuperäinen kirjoittaja miten ihmeessä??;29870696:
Jonkun puhelinlasku voi olla 50e? Mulla netti+puhelin 19,90 kk ja rajaton käyttö netissä + 500 min puheluita ja 500 viestiä. Etsikää halvempi liittymä. Jopa Helsingistä saa 60 neliön asunnon reilusti alle 1000e/kk, kunhan ottaa syrjjemmästä, ihan vaikka metroreitin varrelta. Ja mulla tosiaan lähes uusi auto, auto + vakuutus Vehon kautta noin 250e /kk, eli autonnekin ON kallis.
Niin. Ja sit myös näin:
N

"pinni"
Minun auto maksoi 1300 euroa. Eipä ole neljän vuoden aikan tarvinnut rahaa käyttää kuin bensaan, katsastuksiin ja öljyn vaihtoihin. Ja renkaat on toki ostettu.

Miehen auto maksoi 16 000 ja kyllä sen huoltoihin on mennyt enemmän rahaa, kuin tuohon minun rouskuun.

autosta
Kuinka niin miinus korot, eikö plus?
Niin auton hankintahintaa vaan pyörittelin päässäni. Jos maksaa 300,- euroa kuussa niin siihen summaan sisältyy korot ja kulut. Eikä 300 x 12 kk x 3 vuotta ole suoraan mikään hankintahinta. Mutta kun todellista vuosikorkoa tässä nyt ei tiedetä. Siis ei vaan mahtunut mun päähän, miten auton arvo/hankintahinta ei vaikuttaisi perheen menoihin. Tottakai vaikuttaa ja jos sitä maksetaan 3 vuotta tai 6 vuotta tai enempi, niin aika iso ero. Käyttörahaa jäisi paljon enemmän sitten kun lainan saa maksettua pois. Ja missä välissä on tarkoitus vaihtaa auto taas uudempaan?! Saadaanko entinen laina maksettua pois sitä ennen?!

xcv
Me otettiin aikanaan 8000 euron autolaina (pakkotilanne oli ottaa laina silloin, kun edellinen arvoton mutta hyvin toimiva vanha auto meni hirvikolarissa) viiden vuoden maksuajalla ja maksettiin siitä 150 euroa kuussa. Joo tiedän ei järkevää taloudellisesti, mutta oli pakkotilanne eikä pystytty siinä vaiheessa isompiin lyhennyksiin. Sillä vaan että ei sen tarvitse mikään ökyauto olla, että lyhennys on 300 euroa, riippuu maksuajastakin.

Mä kyllä kaduin että ostetiin noinkin kallis auto silloin kiireessä, mutta 8000 hintaisen auton arvo tippuu parissakin vuodessa aika alas, joten olisi ollut kannattamatonta myydä se ja yrittää löytää halvempi toimiva tilalle. Auto tuli kuitenkin mun työmatkakäyttöön joten piti olla toimiva, mä en osaa mitään remontteja tehdä tienpenkalla.

Lisäksi - vakuutusten kilpailutus ei välttämättä kannata, jos on sairauskuluvakuutuksia kuten ap:lla. Yhtiötä vaihtaessa kun tulee sitten niistä jo olemassa olevista sairauksista rajoitusehdot. Ennemmin sitten kannattaa miettiä voisiko joidenkin vakuutusten omavastuita nostaa ja vuosimaksua alentaa sitä kautta.

Muutoin ap, meillä on saatu isot rahat säästettyä kun alettiin vähän tarkemmin tuijotella kilohintoja ruokakaupassa. Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta, nykyisin menee ruokakauppaan keskimäärin 100 euroa viikossa ja me syödään kuitenkin terveellisesti, vihanneksia joka ruualla, hedelmiä, kokolihaa jne.

"mutu"
En jaksanut lukea ihan koko ketjua, mutta jos teillä ap on noin epärealistinen käsitys siitä, mikä on kokonaistaloudellisesti edullinen auto, veikkaisin, että teillä olis paljon karsimisen varaa myös muissa kuluissa, esim. ruokalaskussa.

viera.s
Pakko munkin sotkeentua. Minä söin raskausajan maitohappobakteereita, sillä ne pienentävät riskiä allergioihin. Vauva sai niitä myös. Täysimetin 5,5 kk, yhteensä imetin 2 vuotta. Korviketta vauva ei saanut koskaan, eikä mitään lehmänmaitopohjaista pisaraakaan kuin n. 10 kk iässä. Jotain muitakin juttuja tehtiin, en edes muista enää mitä. Lopputulos: Lapsi allerginen.

Lapsella todettiin laajat allergiat heti kiinteitä aloittaessa, jotka olivat oireilleet jo kuukausia sitä ennen, eli lapsen allergiat olivat olleeet olemassa ainakin jo n. 2-3 kk iässä.
Anna kun arvaan. Sinulla, miehesi tai lähisuvussanne on allergioita? Perimä on edelleen se suurin altistaja, imetys on paljon pienemmässä roolissa. Meillä ei ole allergiataustaa, en usko että lapsestamme olisi tullut allergista vaikka imetys olisi epäonnistunut. Ei minullakaan ole koskaan mitään allergioita ollut, vaikka sain äidinmaitoa vain synnärillä, sen jälkeen pelkkää korviketta. Meillä on myös koira, ja sehän tutkitusti vähentää lapsen allergiariskiä merkittävästi.

Imetysaie oli vain yksi pieni osa riskiarviossani. Ja uskon kyllä, että siitä on ollut siinä mielessä hyötyä, että lapsi on kaikessa muussakin sairastamisessa selvinnyt vähällä eikä edes päivähoidon aloitettuaan sairastellut paljon, kuten lapset yleensä. Mutta jos imetys on joltain korvatulehdukselta säästänyt, niitä siis ei tosiaan ole ollut yhtäkään ollut, niin allergioita tuskin olisi tullut kuitenkaan.

Ei pointti siis ollut imetyksen ylistys, vaan kokonaisvaltainen riskiarvio siitä, kuinka todennäköisesti lapsen kanssa täytyy lääkärillä ravata.

Jos lapsi on jo syntynyt, arvio tehdään tietenkin siihenastisen sairaushistorian perusteella. Jos vakuutus ei ensimmäisenä parina vuotena ole maksanut itseään takaisin, tuskin maksaa jatkossakaan. Tosin vakuutuksella tuppaa olemaan sellainen vaikutus, että sitä halutaan hyödyntää ja käydään lääkärillä myös silloin, kun se ei oikeasti olisi tarpeen, joten tietysti vakuutuksen saa hyödynnettyä vaikka lapsi olisi kuinka terve, jos itse tykkää siellä lääkärillä ravata.

vierass
Missä ihmeessä te asutte? En ymmärrä miksi tuon Larun mainitsit jos et asu siellä etkä ole siellä edes töissä?! Asutte siis Espoossa ja työpaikkasikin on siellä? No kyllähän sieltä nyt bussimatkan päästä takuulla halvempi ja suurempi asunto löytyy (60m2 1200€ on ihan hullu yhtälö lapsiperheelle).

zurp
Oletan nyt sitten että "Larun lähellä" tarkoittaa joko Wessua, Jedaa tai Tapiolaa, eli jos vaan nämä vähän paremmat (lue: kalliit) alueet kelpaa niin sitten ei järkipuhe toki auta. En vaan mitenkään ymmärrä miten ko. alueet kannattaa määritellä Larun läheisyyteen. Muita asuinalueita ei Espoon puolella ns. lähellä ole, jos ei nyt oteta varuiksi vielä Otaniemi mukaan.

Hohhoi
Apn kysymyshän kuuluu oikeasti:

Kuinka niitä menoja voi karsia, kun ei halua karsia yhtään mistään?

"jos teillä ap on noin epärealistinen käsitys siitä, mikä on kokonaistaloudellisesti edullinen auto, veikkaisin, että teillä olis paljon karsimisen varaa myös muissa kuluissa, esim. ruokalaskussa."

Näinpä. Veikkaanpa että siellä syödään vain kokolihaa ja luomua koska "terveellistä", käydään viikottain elokuvissa ja huvituksissa koska "elämyksiä lapsille ja omaa aikaa vanhemmille" jne jne. Mutta niin, kaikkihan nämä on vain pakollisia kuluja, tottakai...

"..."
Mun auto maksoi 1500 e ja sillä on ajettu nyt 7 vuotta melkein päivittäin. Katsastukset aina ekalla läpi, ja korjauskustannukset olleet tuona aikana noin 1500e, sis norm jakohihnanvaihdon ja tuulilasin uusimisen, kun särkyi kiveniskusta. Ruma se on mut toimiva ja halpa.

Yhteistyössä