Me otettiin aikanaan 8000 euron autolaina (pakkotilanne oli ottaa laina silloin, kun edellinen arvoton mutta hyvin toimiva vanha auto meni hirvikolarissa) viiden vuoden maksuajalla ja maksettiin siitä 150 euroa kuussa. Joo tiedän ei järkevää taloudellisesti, mutta oli pakkotilanne eikä pystytty siinä vaiheessa isompiin lyhennyksiin. Sillä vaan että ei sen tarvitse mikään ökyauto olla, että lyhennys on 300 euroa, riippuu maksuajastakin.
Mä kyllä kaduin että ostetiin noinkin kallis auto silloin kiireessä, mutta 8000 hintaisen auton arvo tippuu parissakin vuodessa aika alas, joten olisi ollut kannattamatonta myydä se ja yrittää löytää halvempi toimiva tilalle. Auto tuli kuitenkin mun työmatkakäyttöön joten piti olla toimiva, mä en osaa mitään remontteja tehdä tienpenkalla.
Lisäksi - vakuutusten kilpailutus ei välttämättä kannata, jos on sairauskuluvakuutuksia kuten ap:lla. Yhtiötä vaihtaessa kun tulee sitten niistä jo olemassa olevista sairauksista rajoitusehdot. Ennemmin sitten kannattaa miettiä voisiko joidenkin vakuutusten omavastuita nostaa ja vuosimaksua alentaa sitä kautta.
Muutoin ap, meillä on saatu isot rahat säästettyä kun alettiin vähän tarkemmin tuijotella kilohintoja ruokakaupassa. Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta, nykyisin menee ruokakauppaan keskimäärin 100 euroa viikossa ja me syödään kuitenkin terveellisesti, vihanneksia joka ruualla, hedelmiä, kokolihaa jne.