Miten ne miehet selviytyvät mukana synnytyksessä? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Synnöve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Synnöve

Vieras
Oma mies on ilmoittanut jo etukäteen, ettei varmaan pysty olemaan synnytyksessä mukana. Varmaan sanoisin samoin, jos olisin se toinen osapuoli...
Kuinka isät yleensä selviävät synnytyksessä? Pyörtyilevätkö, lähtevätkö "karkuun" tai oksentamaan?

heh,samaa olen miettinyt..mun mies on tähän mennessä ollut sitä mieltä,että aikoo olla synnytyksessä mukana alusta loppuun mun vierellä,mutta tossa yks päivä totes,että ei ehkä sittenkään kykene koko synnytystä seuraamaan vierestä :D annoin luvan,että saa poistua salista heti,kun siltä tuntuu..esikoisen synnytin ilman isänsä läsnäoloa ja hyvin se sujui ilman isääkin :)

Kyllä se meni, ei mikään helppo paikka, mutta omasta mielestäni suht hyvin suoriuduin. Molemmilla kerroilla. Kummallakin kerralla olin ihan siinä vieressä "auttamassa" alusta loppuun.

Ymmärrän että joillekkin ehkä kova paikka, mutta voisin lyödä vetoa että tuskin kovinkaan moni siinä pyörtyisi oikeasti.

Ei mun miehellä ainakaan ole ollut mitään ongelmia, kaksi kertaa on ollut synnytyksessä mukana alusta loppuun. Toisella kertaa piti mun jalkaa ja katsoi kun pää alkoi syntyä, ei tehnyt kuulemma yhtään pahaa (itse en olisi voinut katsoa!! ).

Exä selvis oikein hyvin, se oli enemmän kiinnostunut kun kauhuissaan.. Siellä se ääneen ihmetteli esimerkiksi että enpä ole ikinä nähnyt noin pitkää neulaa :D Joo, turpa kiinni, en halua tietää montako kymmentä senttiä pitkän neulan ne aikoo miuhun työntää :xmas:

Ei herran jumala mitä "miehiä" teillä on, huhhuh.. pyörtyykö tai lähteekö oksentamaan.. haha.. sallikaa mun nauraa.. Oma mieheni oli vieressä alusta loppuun, haki mulle vettä, juottikin samalla, piti jalasta kiinni kun ponnistin, leikkas napanuoran, puki vauvan ja otti valokuvia..

ei mun mies ainakaan pyörtyny tai juossu karkuun yrjö kurkussa :D ihan viileesti se jakso alusta loppuun, ilokaasun voimalla :D mutta joo, jopa ponnistuvaiheessa katto sinne alas kokoajan eikä näyttäny pahoinvoivalta :D itse en ois varmaan pystyny.

[QUOTE="mamma";24802101]Ei herran jumala mitä "miehiä" teillä on, huhhuh.. pyörtyykö tai lähteekö oksentamaan.. haha.. sallikaa mun nauraa.. Oma mieheni oli vieressä alusta loppuun, haki mulle vettä, juottikin samalla, piti jalasta kiinni kun ponnistin, leikkas napanuoran, puki vauvan ja otti valokuvia..[/QUOTE]

Juuri näin, normaali mies pärjää synntystilanteessa ihan hyvin, uskoisin että harvassa on ne joille tilanne tuottaisi ongelmia.

Mun mies totesi romanttisesti, että synnytyksen ällöttävimmät vaiheet (välilihan leikkaus ym.) olivat lähinnä verrattavissa sorsan suolistamiseen eikä siis tehnyt ollenkaan pahaa :D Mä en kyllä sellaista miestä olisi suostunut synnytykseen mukaan ottamaan, joka alkaisi voimaan pahoin tai pyörtyilemään. Minä olen siellä passattavana, ei niin että joutuisin miehen voinnista olemaan huolissani.

Mun miehellä on jonkinasteinen sairaala-/verikammo ja hieman mietti etukäteen et mitenköhän käy, mutta hyvin meni. Synnytyssalissa miehelle varattu penkki oli sopivasti pääpuolella, joten ihan kaikkea ei tarvinut edes katsoa. Ja vauvan synnyttyä sitä jotenkin keskittyy täysin siihen vauvaan, ei niihin muihin ehkä hieman ällöttäviin juttuihin.

Ilman mitään ongelmia on mies pärjännyt kaikki synnytykset, vaikka neuvolan synnytysinfossa meinasi pyörtyä. Mietti jo synnytyksen väliin jättämistä. Tosipaikan tullen on ollut todella skarppi ja ensimmäisen jälkeen ei ole edes harkinnut jättävänsä tuota hienoa kokemusta väliin.

Me pohdittiin viimeiseen saakka, että tuleeko mun mies tonne saliin. Hän halusi tulla, mutta mulla oli jotenkin semmonen tunne, että se ei pärjää tms. Se kun on hiukan herkkä ja sitten semmoinen tietyissä asioissa stressaava eikä mikään paineensiedon suurmestari. Pinna palaa suht. helposti ja näin.

Kuitenkin hän tuli sinne saliin ja oli aivan mahtava. Oli koko ajan itse rauhallisuus ja ei mitään ongelmaa. Oli mahtavasti tukena. Heti alusta alkaen oli hyvä fiilis hänen suhteen ja olen todella iloinen, että hän oli siellä. Kenties se herkkyys näkyi sitten siinä, että tosi-tosi-paikassa hän osasi skarpata ja heittäytyä. Tiedä häntä.

Toi on silti vähän muotijuttu, että isä menee tonne mukaan. Varmaan tulevaisuudessa yhä useempi menee ja hyvä niin, mutta ei siitä pidä tehdä mitään pakkoa. Ja ei todellakaan kannata sanoa, että "ei se ole mies eikä mikään, joka ei ole synnytyksessä mukana." Tuo juuri lisää niitä paineita väärällä tavalla.

Miehen veli ei ollut mukana lastensa synnytyksessä (4 lasta) ja hyvä niin. Mun mies oli meidän ekan lapsen synnytyksessä ja tulee kohta olemaan toisen lapsen synnytyksessä mukana.

• Tykkää
Reactions: Jaska-
Alkuperäinen kirjoittaja Äityli.;24802189:
Ja ei todellakaan kannata sanoa, että "ei se ole mies eikä mikään, joka ei ole synnytyksessä mukana." Tuo juuri lisää niitä paineita väärällä tavalla.

Minä kyllä ajattelen juuri näin. Onneksi sitä saa itse päättää kenen kanssa ne lapset hommaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Äityli.;24802189:
Toi on silti vähän muotijuttu, että isä menee tonne mukaan.

Muotijuttu? :D Onko muotijuttua sekin että nykypäivänä mieskin voi vaihtaa lapselta vaipan, osallistua kotitöihin ja lastenhoitoon ja nainenkin voi tienata perheelle elantoa?

En sanoisi että muotijuttu, vaan ihan nykypäivää.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24802273:
Miehelle teki pahaa ainoastaan epin/spinaalin laiton näkeminen, sillon valahti kalpeeks ja joutu istumaan alas. Ei edes itse tienny olevansa piikkikammonen...

Minun ei annettu katsoa epiduraalin laittoa, hoitaja halusi työrauhan.