miten minulla olisi varaa jäädä lasten kanssa nykyiseen asuntoon (OKT)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeOn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SeOn

Vieras
Olen vakavasti miettinyt eroa ja nyt päällimmäisenä kysymys asumisesta, haluan että lapset saavat asua tässä nykyisessä asunnossa koska koul ja tarha niin lähellä ja itsekin haluaisin jäädä taloomme, mutta
miten minulla olisi varaa jäädä asumaan tähän ja mihin kaikkeen minulla on oikeus, saanko asumistukea?

Riippuu tietenkin menoista ja tuloista. Jos taloon on velkaa, niin sun on otettava huomioon, että sun ot pystyttävä ottamaan koko velka hoitaaksesi, ja siitä pitää sopia sitten pankin kanssa. Elatustukeen ja lapsilisien yh-korotuksiin sulla nyt ilman muuta on oikeus.

kyllä nyt pahasti kuulostaa siltä että...jos kerran kysyt että MITEN olisi mahdollisuus jäädä siihen, niin näen ainoana mahdollisuutena sen että jätät sen opiskelun kesken, ja menet töihin, mihin tahansa. Ei siul oo muuten mitään mahdollisuutta saada rullaamaan taloutta, ei edes elatustuen kanssa. En ainakaa ite osais kuvitella itselleni muuta vaihtoehtoa...miten kauan on opiskelua jäljellä vielä ? Oisko mahdollista "kitua " siinä suhteessa sen aikaa että saa opiskelut loppuun, se on iso asia kuitenkin luovuttavaks..

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOn:
Menoja?
Tuloja on vähän, olen opiskelija ja lapsia kolme

Menoja= kuinka paljon sulla menee elämiseen ja asumiskustannuksiin rahaa. Sähkö, vesi, lainanlyhennys, päiväkotimaksut, liikkuminen, ruoka jne.

mulla ei ole kauheasti menoja ja niitähän voi karsia
myyn auton ja kuljen pyörällä jos pakko
lehtiä en tilaa
puhelin on,asuntoon on lainaa yli 100 000?,
päiväkotimaksuja tulee kahdesta lapsesta, mutta sekin pienenisi jos eroamme
mitä avustuksia mulla olisi mahdollisuus saada?
kelalta? sossusta? mistä ja mitä?

Jos miehesi käy töissä niin ehkä hänellä olisi varaa jäädä taloon lastenne kanssa.
Jos olet vain opiskelija etkä tee lainkaan töitä on hyvin epätodennäköistä, että pystyisit ostamaan miehesi ulos talosta, maksamaan talon lainaa (onko sitä?) opintolainalla ja -tuella, kaikki talon kulut ja maksamaan osuutesi lasten elannosta.

Alkuperäinen kirjoittaja reality bites:
Jos miehesi käy töissä niin ehkä hänellä olisi varaa jäädä taloon lastenne kanssa.
Jos olet vain opiskelija etkä tee lainkaan töitä on hyvin epätodennäköistä, että pystyisit ostamaan miehesi ulos talosta, maksamaan talon lainaa (onko sitä?) opintolainalla ja -tuella, kaikki talon kulut ja maksamaan osuutesi lasten elannosta.

miehellä olisi varaa jäädä lasten kanssa taloon mutta en anna lapsia miehelle kokonaan, tavata saa mutta ei asumaan
siihen on omat syynsä joista en jaksa nyt kertoa

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Menoja?
Tuloja on vähän, olen opiskelija ja lapsia kolme

Menoja= kuinka paljon sulla menee elämiseen ja asumiskustannuksiin rahaa. Sähkö, vesi, lainanlyhennys, päiväkotimaksut, liikkuminen, ruoka jne.

mulla ei ole kauheasti menoja ja niitähän voi karsia
myyn auton ja kuljen pyörällä jos pakko
lehtiä en tilaa
puhelin on,asuntoon on lainaa yli 100 000?,
päiväkotimaksuja tulee kahdesta lapsesta, mutta sekin pienenisi jos eroamme
mitä avustuksia mulla olisi mahdollisuus saada?
kelalta? sossusta? mistä ja mitä?

En kyllä usko että voit jäädä siihen asuntoon jollei sulla ole töitä. Pankinjohtajana mä en ainakaan antaisi ihmiselle 100 000 euron lainasta vastuuta jos ei sillä ole tuloja muualta kuin Kelasta ja sossusta. Kelalta saat ihan yh-lisät lapsilisiin, mahdollisesti sitä asumistukea, sen mahdollisuuksista en osaa sanoa. Ja elatustuen mieheltä jos lapset on sinun kanssasi asumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Vaikka sinulla ei henkilökohtaisia menoja olisikaan, omakotitalossa asuminen maksaa milloin enemmän milloin vähemmän. Vuokra tai edes osaketalossa menot ovat paremmin ennakoitavissa.

eli onko se aivan mahdoton ajatus että voisin jäädä tähän lasten kanssa asumaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Vaikka sinulla ei henkilökohtaisia menoja olisikaan, omakotitalossa asuminen maksaa milloin enemmän milloin vähemmän. Vuokra tai edes osaketalossa menot ovat paremmin ennakoitavissa.

eli onko se aivan mahdoton ajatus että voisin jäädä tähän lasten kanssa asumaan :(

Kyllä se aika mahdoton ajatus on. Eihän sulla nyt voi olla mitään edellytyksiä ottaa omiin nimiisi noin isoa lainaa ilman tuloja ja vielä maksaa mies ulos siitä. Suunnilleen tuon kokoisella lainalla mun tuttuni sai lähiaikoina maksaa vaimolleen useita tuhansia euroja että sai sen talon+lainan omille nimilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Aloittaja Porvoosta vai ihan tosissaan? Asenne ja yleistiedottomuus hälyttävällä tasolla.

kuka sinä olet kertomaan mikä asenne mulla on ja yleistietous nyt vaan on jäänyt näiltä ero-kohdilta hiukan suppeaksi, ihan vaan kiinnostamattomuuden takia, eipä ole ennen tullut kohdalle

entä jos eroamme ja laitamme talon myyn tiin, miten silloin toimitaan?
en tajua näistä asioista mitään

Onko talon laina teidän kummankin nimissä? Myyntisummaa ette tilillänne näe, vaan se menee pankille lainan pois kuittaamiseen, sillä talonne on lainan vakuutena. Toivottavasti myyntisumma kattaa jäljellä olevan lainan määrän. Ja jos taas rahaa jää, niin se jaetaan teidän molempien kesken, jos talo ja laina ovat olleet teidän molempien nimissä. Jos saatte myytyä talonne kalliimmalla kuin olette ostaneet, niin voitosta joutuu maksamaan veroja, mikäli olette asuneet alle kaksi vuotta talossanne.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Mä en kyllä millään halua uskoa, että sossu suostuisi maksamaan asuntolainan lyhennyksiä.

Sossu voi suostua maksamaan asuntolainan lyhennyksiä tai ainakin korkoja, jos summa on sama kuin mitä ko. henkilö joutuisi joka tapauksessa maksamaan asumisestaan. Samahan se sossulle on, onko toinen vuokralla vai ei... En tiedä riippuuko tuo pärstäkertoimesta, mutta tiedän että jotkut ovat saaneet sossun tukea myös omistusasumiseen.

Kohtalon kysymys tässä on se, saako ap lainaa pankista vai ei ja veikkaisin ettei mitenkään saa, jos ei ole "oikeita tuloja" eli vakituista työpaikkaa. Yleensä näissä tilanteissa joutuu myös maksamaan tasinkoa asunnun arvosta eli jos asunto on ostettu yhdessä ja siitä on maksettu esim. 80 000 ?, joutuu ap maksamaan 40 000 ? hyvityksen miehelleen ja sitten homma menee vielä vaikeammaksi, sillä silloin lainaa pitäisi saada pankista jo 140 000 ?...

Joskus on vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja mentävä töihin vaikka ei haluaisi tai muutettava. Kerrostaloasuminen on ainoa vaihtoehto monelle ihmiselle ja kyllä siitä selviää hengissä, vaikka ei niin tykkäisikään siitä lajista. Sitä se ero teettää, harva selviää erosta ilman ikäviä muutoksia, mutta monesti asiat lutviutuvat niin, että elämä on oikein mukavaa muutaman vuoden päästä:)

Olisitte lasten kanssa ajallisesti ja rahallisesti aivan liian tiukilla. Sinun olisi pakko käydä töissä opintojen ohella ja lapsethan siinä jäävät vähemmälle.. Asunto vaatii remonttia yms. Ehkä fiksuinta on asua vuokralla jonkin aikaa, kunnes saat töitä.

Miksi kaikki olettavat, että ap saa lapset automaattisesti, eikä oikeus anna lasten huoltajuutta isälle, joka voisi jäädä taloon lasten kanssa asumaan. Voihan ap sieltä muuttaa pois koska haluaa ja antaa lasten jäädä tuttuun ympäristöönsä isänsä kanssa. Jos siis ajattelee lasten parasta.

Yhteistyössä