Miten menee terveyskeskuksessa sairaanhoitajan salassapito-/vaitiolovelvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27807217]Sinulla on kovin omituinen asenne. Kyse on virheestä, josta todellkin saa/pitää huomauttaa.[/QUOTE]

Mikä mun asenteessa on omituista? Sanoinhan ettei olisi saanut kertoa, mutta henk.kohtaisesti en jaksaisi tuolla tavalla pillastua.
Ja voihan sen palautteen antaakin jos haluaa, tietenki!

Ymmärtäisin sh:n toiminnan, jos kyseessä olisi akuutti tilanne ja hänen täytyisi saada sinut nopeasti kiinni. Tosin silloinkin voisi soittaa lähiomaiselle ja tiedustella alkuun häneltä oletko hänen seurassaan tai jättää soittopyynnön tmv. Ei siis tarvitsisi kertoa varsinaista asiaa lähiomaiselle.

Kyllä mua ainakin ottaisi pattiin, jos esim. kävisin Papa-kokeessa, ja sh soittaisi miehelleni ja kertoisi vaikka, että on jotain hälyttäviä solumuutoksia tms. OIkeasti, olisiko se kaikille ihan ok, että mies kertoo teille TEIDÄN terveydentilaanne koskevista asioista??

No tätäpä minäkin kun melkein just näin kävikin. Vaikkei papasta ollut kyse. Mies sit soitti mulle tädissään että hän ei ymmärrä mitä sh soitti mutta oli jotain muutoksia ja onko ne vaarallisia.

Eikä :O

Tee valitus. Ei olisi saanut sinun tietoja luovuttaa edes lähiomaiselle.

No ajattelin sille ylilääkärille soittaa ensi viikolla kun tulee töihin. Ei minunkaan mielestä saisi luovuttaa tietoja vaikka miten syynä käyttäisi sitä ettei saanut minua kiinni. Ei kuitenkaan ollut hengenhätä vaan olisi voinut yrittää soittaa uudelleen. Nyt mieheni sai tietää ekana vaikkei kuulemma edes ymmärtäny mistä oli kyse. Soitti vaan mulle että joku hätä on ja mulle siitä ilmoitettiin. Oikeasti ei ollut hätää.

[QUOTE="vieras";27807423]harvemmin ne kanat turpaansa osaa pitää kiinni.[/QUOTE]

No uskoisin että yleensä osaavat mutta tästä sairaanhoitajasta on kai tehty jo ennenkin valituksia, syytä en tiedä.

No uskoisin että yleensä osaavat mutta tästä sairaanhoitajasta on kai tehty jo ennenkin valituksia, syytä en tiedä.

On sit kait suojatyöpaikassa eli jonkun isokenkäisen serkun kummin kaima :(
Todella törkeetä :( itselle käynyt miltei samoin eli terkkari oli naapurille valittanut kun mua ei saa kiinni ja kertonut että sanoo että nyt ne xxxx:N testin tulokset ovat tulleet .
Että pisti vihaksi .....

EI SAA KERTOA!!

Mun sukulaiseni vaimo kuoli (arveluiden mukaan) bulimiasta johtuvaan sydänpysähdykseen, ja oli kuulemma sairaskohtauksen saatuaan kieltänyt lääkäriä kertomasta sairaushistoriaa miehelleen. Mies jäi siis vaille kuolinsyytäkin... Vaimo kun ei ikinä tunnustanut kenellekään sairastavanda bulimiaa vaikka kaikki sen tiesivät.

Se lähiomainen on merkitty potilaan tietoihin hätätilanteita varten. Eli jos vaikka potilas tuodaan tajuttomana sairaalaan, siellä on merkittynä lähiomainen jolle voi asiasta ilmoittaa. Labratuloksia ei kuulu ilmoitella lähiomaiselle, jos niin ei ole erikseen sovittu.

Sairaanhoitaja rikkoi selkeästi salassapitovelvollisuutta. Esim. mä yritin tänään tavoittaa erästä potilasta, koska hänen jättämässään näytteessä oli puutteelliset tiedot enkä näin ollen voinut pistää sitä työn alle. Yritin soittaa potilaalle, en saanut kiinni. Näytteet heitettiin pois. Ei mulle tullut mieleenkään, että olisin potilaan miehelle soitellut.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Se lähiomainen on merkitty potilaan tietoihin hätätilanteita varten. Eli jos vaikka potilas tuodaan tajuttomana sairaalaan, siellä on merkittynä lähiomainen jolle voi asiasta ilmoittaa. Labratuloksia ei kuulu ilmoitella lähiomaiselle, jos niin ei ole erikseen sovittu.

Sairaanhoitaja rikkoi selkeästi salassapitovelvollisuutta. Esim. mä yritin tänään tavoittaa erästä potilasta, koska hänen jättämässään näytteessä oli puutteelliset tiedot enkä näin ollen voinut pistää sitä työn alle. Yritin soittaa potilaalle, en saanut kiinni. Näytteet heitettiin pois. Ei mulle tullut mieleenkään, että olisin potilaan miehelle soitellut.

Näin juuri!

• Tykkää
Reactions: lörppö
[QUOTE="sipsi";27807196]Ei tietenkään kuulu KAIKKIA EKANA kuulla, mutta mun mielestä puolisolla on oikeus tietää toisen terveyden tilan muutoksista. Ja siksi en tajua miksi nostaa julmettu meteli asiasta.

Tietenki jos se hoitaja kerran ottaa jo muutenki päästä niin sait nyt tilaisuuden päästä lyömään kynsille sitä.[/QUOTE]

Ei kyllä todellakaan ole oikeus tietää jos toinen ei itse kerro. Sairaanhoitajalla ei ole mitään oikeutta mennä kertomaan puolisolle mitään. Vasta silloin jos on holhooja tai jos on tiedottomassa tilassa.

näin! Raja on selkeästi ylitetty. Itse soitan työssäni väliverikokeiden tuloksia sytostaattipotilaille. Vaikka kyse on ihan peruslabroista, niin meidät on ohjeistettu aina tarkastamaan, että puhelimessa on tavoiteltu henkilö.

No ajattelin sille ylilääkärille soittaa ensi viikolla kun tulee töihin. Ei minunkaan mielestä saisi luovuttaa tietoja vaikka miten syynä käyttäisi sitä ettei saanut minua kiinni. Ei kuitenkaan ollut hengenhätä vaan olisi voinut yrittää soittaa uudelleen. Nyt mieheni sai tietää ekana vaikkei kuulemma edes ymmärtäny mistä oli kyse. Soitti vaan mulle että joku hätä on ja mulle siitä ilmoitettiin. Oikeasti ei ollut hätää.

Sh on rikkonut lakia. Sinun tulee tehdä virallinen ilmoitus/tutkintapyyntö Valviraan tms. jotka tutkivat onto Ko. Sh maiden kin potilastietoja katsellut/levitellyt tietoja. Sinus velvollisuus on viedä Asia virallisena eteenpäin niin että Ko sh toiminnasta jää mustaa valkoiselle!!

• Tykkää
Reactions: Minuli
vetänyt hernettä nenääni, jos mun miehelleni olis ilmoitettu jokun hemmetin labrakoe. Suoraan sanottuna ei olis hetkauttanut mun elämääni mitenkään enkä todellakaan olisi tekemässä mitään hel*etin ilmotusta hoitajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;27807190:
No. Sairaanhoitajaksi pääsee opiskelemaan joskus vähän vähemmälläkin järjellä...

Nimenomaan sillä. Kaikki meidän luokan tyhmimmät tytöt opiskelivat perushoitajiksi tai sairaanhoitajiksi. Ihan hirvittää sairastua, jos kaikki hoitajat ovat vastaavia älynlahjoiltaan. En yhtään ihmettele, että niin paljon tapahtuu hoitovirheitä. Kutosen matikalla ei lääkelaskut kovin liukkaasti onnistu.

[QUOTE="Maarit";27808200]vetänyt hernettä nenääni, jos mun miehelleni olis ilmoitettu jokun hemmetin labrakoe. Suoraan sanottuna ei olis hetkauttanut mun elämääni mitenkään enkä todellakaan olisi tekemässä mitään hel*etin ilmotusta hoitajasta.[/QUOTE]

Kyllä mäkin tulokseni loppujen lopuksi miehelleni kertoisin, mutta kyllä mä haluan tietää asiasta ensin itse. Kuvittelepa sellasta tilannetta, että sulle soitettais ja kerrottais, että "sanopa vaimolles että se on raskaana". Voiko olla absurdimpaa tilannetta, kuin että mies tulis kotiin ja sanois vaimolleen, että "kulta, meille tulee vauva!". Sitä paitsi kyse on periaatteesta ja laista. Lain mukaan potilaan tietoja ei saa kertoa kenellekään, muuten kuin hätätilanteessa. Ja sen lisäksi tuo hoitaja tämän perusteella vaikuttaa siltä, ettei sillä mikään muukaan pysy omana tietona, varmasti rikkoo vaitiolovelvollisuutta muutenkin. Nimittäin toisenlaisilla hoitajilla ei tulis edes mieleen toimia noin...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kyllä mäkin tulokseni loppujen lopuksi miehelleni kertoisin, mutta kyllä mä haluan tietää asiasta ensin itse. Kuvittelepa sellasta tilannetta, että sulle soitettais ja kerrottais, että "sanopa vaimolles että se on raskaana". Voiko olla absurdimpaa tilannetta, kuin että mies tulis kotiin ja sanois vaimolleen, että "kulta, meille tulee vauva!". Sitä paitsi kyse on periaatteesta ja laista. Lain mukaan potilaan tietoja ei saa kertoa kenellekään, muuten kuin hätätilanteessa. Ja sen lisäksi tuo hoitaja tämän perusteella vaikuttaa siltä, ettei sillä mikään muukaan pysy omana tietona, varmasti rikkoo vaitiolovelvollisuutta muutenkin. Nimittäin toisenlaisilla hoitajilla ei tulis edes mieleen toimia noin...

kertois anopin kultakalalle :). Ei hetkauta meikäläistä.

[QUOTE="krista";27807473]Tapahtuiko toi Korson tk:ssa? Nimittäin tunnen sieltä yhden th:n, joka on tollainen...[/QUOTE]

Kas. Yksi vastaanottovirjailija Korson tk:ssa ainakin on erittäin vittumainen. Pompotteli minua ja sairasta lastani turhaan.

Täti ei antanut aikaa omalääkärille, eikä päästänyt jonottamaan päivystykseenkään, vaikka lapsi oli sairas. Kotiin päästyäni soitin terveysasemalle ja puhelimeen vastasi joku ystävällisempi hoitaja, joka antoi meille heti ajan lapsen omalääkärille.

Yhteistyössä