Miten menee terveyskeskuksessa sairaanhoitajan salassapito-/vaitiolovelvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Maarit";27808243]kertois anopin kultakalalle :). Ei hetkauta meikäläistä.[/QUOTE]

No se on hyvä :). Suurimmalle osalle ihmisistä on kuitenkin tärkeää luottaa siihen, että heidän terveydentilaansa koskevat asiat pysyvät niiden ihmisten tiedossa, joille ne oikeasti kuuluvat.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kuulostaa kyllä varsin oudolta että sh lähtee etsimään miehen numeroa soittaakseen tälle vaimon labra vastauksia. Ei toki salittuakaan. Toisaalta jos asia on ehdottoman salassapidettävä olisin varmasti jo asioidessani tk:ssa painottanut sittä että tietoja ei saa luovuttaa kenellekään ulkopuoliselle.

No se on hyvä :). Suurimmalle osalle ihmisistä on kuitenkin tärkeää luottaa siihen, että heidän terveydentilaansa koskevat asiat pysyvät niiden ihmisten tiedossa, joille ne oikeasti kuuluvat.

Ja juuri tämän vuoksi asiasta on hyvä jollekin ilmoittaa. Salassapitovelvollisuuden pitää olla rikkomaton ja sitä loukkaava rikkoo myös lakia. Sillä ei ole väliä, jos yksi ei kirosanojen saattelemana välitä vaikka kultakalalle, anopille tai kumminkaimalle kerrotaan henkilökohtaisia asioita, mutta suurimmalle osalle se on. Ja se laki on nimenomaa kirjoitettu suojaamaan yksilöä.

Ja juuri tämän vuoksi asiasta on hyvä jollekin ilmoittaa. Salassapitovelvollisuuden pitää olla rikkomaton ja sitä loukkaava rikkoo myös lakia. Sillä ei ole väliä, jos yksi ei kirosanojen saattelemana välitä vaikka kultakalalle, anopille tai kumminkaimalle kerrotaan henkilökohtaisia asioita, mutta suurimmalle osalle se on. Ja se laki on nimenomaa kirjoitettu suojaamaan yksilöä.

minun mielipiteeni on nyt sitten täällä ongelmana? Ja ei, en todellakaan välitä vaikka tulokseni kerrottaisiin ensin miehelleni - olisin sitten raskaana tms. Kysyin mieheltäni eikä hänkään metakkaa nostaisi vaikka tulokset kerrottaisiin ensin minulle.

[QUOTE="Maarit";27808315]minun mielipiteeni on nyt sitten täällä ongelmana? Ja ei, en todellakaan välitä vaikka tulokseni kerrottaisiin ensin miehelleni - olisin sitten raskaana tms. Kysyin mieheltäni eikä hänkään metakkaa nostaisi vaikka tulokset kerrottaisiin ensin minulle.[/QUOTE]

kerrottaisiin ensin minulle.

[QUOTE="Maarit";27808315]minun mielipiteeni on nyt sitten täällä ongelmana? Ja ei, en todellakaan välitä vaikka tulokseni kerrottaisiin ensin miehelleni - olisin sitten raskaana tms. Kysyin mieheltäni eikä hänkään metakkaa nostaisi vaikka tulokset kerrottaisiin ensin minulle.[/QUOTE]

Ei sun mielipiteesi ole täällä mikään ongelma. Ongelma täällä oli se, että tuota salassapitovelvollisuutta ei saisi rikkoa. Kyllä tänne mielipiteitä mahtuu.

Sinä saat olla ihan mitä mieltä tahansa. Sairaanhoitaja ei kuitenkaan saa rikkoa vaitiolovelvollisuutta.

No ei se nyt mikään maailmanloppu minulle ole. Ja se on nimenomaa sinulle merkityksetöntä. Se on ihan oikeasti ok siitä näkökulmasta Te jaatte tietoja keskenään, teillä on keskinäistä luottamusta. Sehän on hyvä asia. Mutta nimenomaa potilaan ja asiakkaan näkökulmasta ja lain silmin tarkasteltuna tuo ei ole pieni asia. Siitä siis tarkastelen tätä asiaa ja siksi ap:n on ehdottomasti tehtävä asiasta virallisesti valitus. Siksi, että yksi hoitaja voi tuollaisella tavalla hoitaa asioita aiheuttaa
a) haittaa koko ammattikunnalle
b) hyvin todennäköisesti muillekin asiakkaille, potilaille, koska asenne on vaarallisen kuuloinen
c) yleiselle luottamukselle

Kyse on kuitenkin hyvin luottamuksellisesta ja haavoittuvasta suhteesta näissä asioissa. Kyse on jostain hyvin henkilökohtaisesta ja sellaisesta minkä vuoksi näitä lakeja kirjoitetaan. Ei näistä asioista huvikseen meuhkata.

EI SAA KERTOA!!

Mun sukulaiseni vaimo kuoli (arveluiden mukaan) bulimiasta johtuvaan sydänpysähdykseen, ja oli kuulemma sairaskohtauksen saatuaan kieltänyt lääkäriä kertomasta sairaushistoriaa miehelleen. Mies jäi siis vaille kuolinsyytäkin... Vaimo kun ei ikinä tunnustanut kenellekään sairastavanda bulimiaa vaikka kaikki sen tiesivät.

Omaiset ovat kyllä oikeutettuja kuolintodistukseen, mutta sairauskertomustiedot ovat salassapidettäviä kuoleman jälkeenkin ilman hyvin painavaa syytä (esim. jokin perinnöllisen sairauden mahdollisuus on sellainen, lääkäri sen arvioi tapauskohtaisesti).

Kuolemansyyn selvittäminen - Valvira.fi ja tuolta kohta Asiakirjat ovat salassa pidettäviä.

Ei ole kyllä tullut mieleenkään, ettenkö voisi luottaa hoitohenkilökuntaan tällaisissa asioissa. :o Olen kai liian sinisilmäinen.
Olisin kyllä täysin murtunut ja vihainen, jos sattuisi omalle kohdalle tällainen tapaus. Periaatteesta. Minun asiani eivät kuulu välttämättä kellekään muulle kuin minulle, ja jokaisella ihmisellä on oikeus pitää salaisuutensa, vaikka sitten puolisoltaankin.

Ajattelin ensin, että aloittaja on käynyt joissain sukupuolitautitesteissä, ja hoitaja aivan kiusallaan soittanut miehelle...

Kuulostaa kyllä varsin oudolta että sh lähtee etsimään miehen numeroa soittaakseen tälle vaimon labra vastauksia. Ei toki salittuakaan. Toisaalta jos asia on ehdottoman salassapidettävä olisin varmasti jo asioidessani tk:ssa painottanut sittä että tietoja ei saa luovuttaa kenellekään ulkopuoliselle.

Ei etsinyt miehen numeroa mistään muualta kuin minun tiedoistani ja sieltä se miehen numero löytyy.

Ei todellakaan saa kertoa. Mä sh ja lisäksi itse käyn perussairauksien takia hyvin paljon sairaalassa. Jos joudun asiakkaalle soittamaan jotain asiaa. Usein joudun kyselemään perään (oon päihdealalla) minun on saatava kiinni itse,varmistettava että se on hän joka on puhelimessa. En saa kysellä perään tyttö/poika ystäviltä vaimoilta miehiltä. Jos en saa kiinni,lähetetään asiakkaalle kirje jossa pyydetään ottamaan yhteyttä. Meillä asiakkailla oltava aina kuitenkin tiedoissa se lähiomainen jolle sitten ilmoitetaan JOS JOTAIN TODELLA VAKAVAA TAPAHTUNUT. Jos joku asiakkaista esim antaa positiivisen huumeseulan ja on perheellinen. En saa kertoa ex:lle tai nyxälle et xxxxx antoi positiivisen seulan, en vaikka tietäisin lapsen olevan menossa lähipäivinä vanhemman luokse. Me tehdään aina ilmoitus lastensuojeluun pyritään saman päivän aikana , aina ei silloinkaan ehdi. TIEDÄN PERHEELLISENÄ ETTÄ TÄMÄ TOSI PASKA JUTTU. MUTTA MEILLÄ YLEMPÄÄ OHJEISTUS TOIMIA NÄIN.

Kyllä mäkin tulokseni loppujen lopuksi miehelleni kertoisin, mutta kyllä mä haluan tietää asiasta ensin itse. Kuvittelepa sellasta tilannetta, että sulle soitettais ja kerrottais, että "sanopa vaimolles että se on raskaana". Voiko olla absurdimpaa tilannetta, kuin että mies tulis kotiin ja sanois vaimolleen, että "kulta, meille tulee vauva!". Sitä paitsi kyse on periaatteesta ja laista. Lain mukaan potilaan tietoja ei saa kertoa kenellekään, muuten kuin hätätilanteessa. Ja sen lisäksi tuo hoitaja tämän perusteella vaikuttaa siltä, ettei sillä mikään muukaan pysy omana tietona, varmasti rikkoo vaitiolovelvollisuutta muutenkin. Nimittäin toisenlaisilla hoitajilla ei tulis edes mieleen toimia noin...

Hei, minulle kävi juuri näin. Eilen miehelleni oli soitettu että minun raskaustestini tulos on positiivinen ja sitten mieheni soitti minulle, että "arvaapa mitä, sinä olet raskaana!". Ei tuntunut mukavalta. :(

Sattuisikohan ketjun aloittaja paikalla kertomaan missä päin tämä tapaus on sattunut? Kiinnostaisi itseäni, kun samantyylinen tapaus on omakohtaisesti käynyt, että onko kyseessä sama sairaanhoitaja.

Yhteistyössä