Miten löydän uskovaisen miehen kysyy sinkku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevättyttö (vl)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä tiedä miten vakavissasi "suosituksesi" aloittajalle olet kirjoittanut. ? He ei todellakaan ole elävässä uskossa. Itse olen havainnut, että ns. liberaalit, "etniset vl:t" tai miten heitä sitten kutsutaankin, arvioivat uskomisen asioita järjen silmälaseilla ja elävää kristillisyyttä maailman silmälaseilla. Siksi on aivan mahdotonta pitää heitä todellisina uskovaisina.

Suositukseni vakavuusaste selviää siitä tiedosta, että olen ateisti ja soisin, että ap vapautuisi sokeasta uskosta.

Lestadiolaiset ovat siitä kivoja, että heille on samantekevää, mitä olet jollet ole yksi heistä. Helluntailaiset, tavalliset kirkkouskovaiset, ateistit... Ei mitään väliä, kaikki me olemme matkalla helvettiin, kun emme ole saaneet syntejämme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Lestadiolaiset ovat mielessään asettaneet meidät kaikki samaan veneeseen ja kun he tyrkkäävät sen Tuonelan joen tulisille laineille, virnistän leveästi kanssamatkustajilleni, jotka luulivat olevansa minua niin paljon parempia.

Lestadiolaiset ovat siitä kivoja, että heille on samantekevää, mitä olet jollet ole yksi heistä. Helluntailaiset, tavalliset kirkkouskovaiset, ateistit... Ei mitään väliä, kaikki me olemme matkalla helvettiin, kun emme ole saaneet syntejämme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Mutta eikö kristinuskon dynamiitti eli perusasia ole juuri se että Vapahtaja on lunastanut anteeksi annetuksi _aivan kaikkien_ ihmisten synnit?
Ei vain lestadiolaisten.
Ei kai sitä asiaa ole jätetty vallan ihmisten mestaroinnin alaiseksi....

Mutta eikö kristinuskon dynamiitti eli perusasia ole juuri se että Vapahtaja on lunastanut anteeksi annetuksi _aivan kaikkien_ ihmisten synnit?
Ei vain lestadiolaisten.
Ei kai sitä asiaa ole jätetty vallan ihmisten mestaroinnin alaiseksi....

Juu ja menevätpä jotkut, kuten Kylliäinen, siinä niin pitkälle, että uskovat niin armolliseen Vapahtajaan, ettei häneen tarvitse edes uskoa taivaaseen päästäkseen. Toiset pitävät uskoa välttämättömänä, mutta puhuvat "Kristuksen seurakunnasta", jossa on jäseniä useista eri kirkkokunnista ja jonka jäsenmäärän vain Pyhä Pietari tietää. Toiset taas, kuten juurikin vanhoillislestadiolaiset, uskovat, että vain heillä on hallussaan Tie, Totuus ja Elämä. "Herran Henki lepää Pohjanmaalla", se muotoiltiin aikoinaan seuroissa. Jokaisella kansalla oli etsikkoaikansa ja nyt se oli pohjalaisilla. Siellä oli valtakunta ja vain siellä voi pelastua. Nykyisetkin lestadiolaiset vetävät tarkan rajan uskomassa olevien (he itse) ja muiden välille. Kyllähän se vahvaa me-henkeä luo ja varmaan sydäntä lämmittää tietää olevansa varmasti taivastiellä.

Juu ja menevätpä jotkut, kuten Kylliäinen, siinä niin pitkälle, että uskovat niin armolliseen Vapahtajaan, ettei häneen tarvitse edes uskoa taivaaseen päästäkseen. Toiset pitävät uskoa välttämättömänä, mutta puhuvat "Kristuksen seurakunnasta", jossa on jäseniä useista eri kirkkokunnista ja jonka jäsenmäärän vain Pyhä Pietari tietää. Toiset taas, kuten juurikin vanhoillislestadiolaiset, uskovat, että vain heillä on hallussaan Tie, Totuus ja Elämä. "Herran Henki lepää Pohjanmaalla", se muotoiltiin aikoinaan seuroissa. Jokaisella kansalla oli etsikkoaikansa ja nyt se oli pohjalaisilla. Siellä oli valtakunta ja vain siellä voi pelastua. Nykyisetkin lestadiolaiset vetävät tarkan rajan uskomassa olevien (he itse) ja muiden välille. Kyllähän se vahvaa me-henkeä luo ja varmaan sydäntä lämmittää tietää olevansa varmasti taivastiellä.

Lestadiolaisuutta voi hyvin perustein luonnehtia pohjattomaan narsismiin perustuvaksi liikkeeksi.

Vanhoillislestadiolaisuuden hyvä puoli miksi ihmiset haluaa siihen kuulua, on sen vahva yhteisöllisyys. Missään muualla ei ihminen voi kokea niin syvää yhteenkuuluvaisuutta ja jakaa samoja kokemuksia, ja tuntea että on hyödyksi (esim. rauhanyhdistyksen talkoovuorot ja muut touhut) kuin omalla rauhanyhdistyksellä.

Tätä ei pidä väheksyä, sillä Suomessa kärsitään paljon yksinäisyydestä ja elämän tarkoituksen kadottamisesta. Tämä on monen masennussairaan todellinen tausta. lestadiolaisuus käytännössä vähentää masennusta.

Vanhoillislestadiolaisuuden hyvä puoli miksi ihmiset haluaa siihen kuulua, on sen vahva yhteisöllisyys. Missään muualla ei ihminen voi kokea niin syvää yhteenkuuluvaisuutta ja jakaa samoja kokemuksia, ja tuntea että on hyödyksi (esim. rauhanyhdistyksen talkoovuorot ja muut touhut) kuin omalla rauhanyhdistyksellä.

Tätä ei pidä väheksyä, sillä Suomessa kärsitään paljon yksinäisyydestä ja elämän tarkoituksen kadottamisesta. Tämä on monen masennussairaan todellinen tausta. lestadiolaisuus käytännössä vähentää masennusta.

Vai "vähentää masennusta". En tuohon kyllä usko. Itse asiassa lestadioalisseuduilla on vl nuorilla äideillä yllättävän paljon mielenterveysongelmia, vaikka ei nuorten syrjäytymisuhka ehkä olekkaan samaa luokkaa kuin ns. valtaväestöllä.

Varmaan joillakin vähentääkin masennusta. Ja toisilla taas lisää, koska ei saa elää miten itse haluaa vaan yhteisön säännöt ja kiellot estävät. Ja sitten taas jos kuitenkin tekee kuten itse haluaa niin on kamala pelko helvettiin joutumisesta.

Kuinka tavallista on se että lestadiolainen nainen joutuu jäämään vastoin tahtoaan naimattomaksi? Siis että hän itse kieltäytyy ajattelemastakaan ei-lestadiolaista puolisokseen? En kysy tätä vain yleisestä mielenkiinnosta vaan henk.koht. syistä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Paitsi omassa valtakunnansalissa. Jehovan todistajat ovat vielä syrjitympiä kuin lestadiolaiset. Kaikista uskonnollisista ryhmistä heihin suhtaudutaan kaikkein syrjivimmin ja epäluuloisemmin. Niinpä heillä on erityisen vahva me-henki; lukeehan Raamatussakin, että lopunaikoina uskovia vainotaan ja heidän kohtelunsa on tästä varma merkki.

Juu ja ei.
Yhteisöllisyys todellakin vetää ihmisiä puoleensa ja se on täysin luonnollista kaikkialla maailmassa, mutta yhteisöllisyyttä voi kokea(ja koetaan) toki muuallakin kuin lestadiolaisliikkeissä.
Monen masentuneen taustalta varmasti löytyy yksinäisyyden kokemuksia, samoinkuin tunteita siitä ettei elämälle ole suuntaa tai tarkoitusta.
Masennuksen syy kuitenkin yleensä syntyy niin uskomattoman monista tekijöistä ettei ihminen kykene edes kerralla(jos koskaan) hoksaamaan kaikkia mahdollisia tekijöitä(geenit,ajattelumallit,elämän aikaisemmat tapahtumat,perhesuhteet,ystävyyssuhteet,työelämä,opiskeluelämä,liikunnan puute tai vähäisyys, huono ravinto, vitamiinien huono saanti, fyysiset sairaudet,ympäristön paineet jnejne.)

Mitä lestadiolaisuuden hyötyihin tulee, jotkut kokevat niitä, jotkut eivät.
Joillakin on hyvä olla liikkeessä ja se parantaa heidän mielenterveyttään, joillakin taas toisinpäin.
Ihmiset ja elämäntilanteet ovat erilaisia ja olisi suotavaa kaikkien olla siellä missä tuntevat olonsa hyväksi ja minkä kokevat parantavan heidän elämänlaatuaan ja oloaan.

Tuossa on järkeä. Mutta jos ihminen on pikkulapsesta saakka kasvatettu riippuvaiseksi vl yhteisön hyväksynnästä, niin lienee paras jäädäkin sitten rauhanyhdistykselle. On sillä lailla ehkä onnellisempi kuin se vl joka lähtee ulos liikkeestä. Jää ikuisesti kaipaamaan että jospa pääsis takas.

Kuinka tavallista on se että lestadiolainen nainen joutuu jäämään vastoin tahtoaan naimattomaksi? Siis että hän itse kieltäytyy ajattelemastakaan ei-lestadiolaista puolisokseen? En kysy tätä vain yleisestä mielenkiinnosta vaan henk.koht. syistä.

Seurustelin alle kaksikymppisenä rauhanyhdistysläis-lestadiolaisen pojan kanssa jonkin aikaa. Hän lopulta teki lopun yhdessä olostamme koska perheensä ei sitä hyväksynyt.

[QUOTE="...";28192891]Anteeksi vain, mutta vl:t eivät ole ainoita uskovaisia. Itse olen uskovainen=uskossa, enkä vl.[/QUOTE]

Omasta mielestään vl:t ovat ainoita oikeita, vain heidän joukossaan pelastuu.

[QUOTE="MAN";28127305]EI naisen pidä yrittää vaan olla sopivasti tyrkyllä.[/QUOTE]

Yäk, että naisen täytyy siis todellakin "tyrkyttää itseään" lestadiolaiselle miehelle vai?

Ois ihana löytää itelle vl-mies. Mutta kun sitä on niin raukka.. Yksi on ollu kauan jota oon katellu, luulen että hänkin välillä minua. Mutta kun yhtä raukkoja molemmat, ei kehtaa tunnustaa rakkauttaa hylätyksi tulemisen pelossa. Nyt on miehellä nainen, piiritys kesti vuosia ja tuotti tulosta.. Turhahan se on ruikuttaa kun ei uskalla mitään itse tehdä. Näyttää olevan tahdon asia, itelle pitäis löytää uskallusta tahtoa.. Pitäis vissiin alkaa kulkeen ry:llä, jospa siellä joku ois mua varten.. Ja missä osoitteessa on niitä lestojen keskustelupalstoja, josko siellä ois joku ihana mies..