Miten lasketaan synnytyksen kesto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Uusi jäsen
16.12.2007
29
0
1
Mistä synnytyksen katsotaan käynnistyneen?

Minua jäänyt vaivaamaan, että miten kauan eka synnytykseni mahtoi kestää, kun äitiyskorttiinkaan tuota ei oltu merkitty. Eihän tuolla tiedolla mitään tee, mutta itseä se olisi kiinnostanut varsinkin kun tulosta ei lopulta tullut ilman veistä.

muistelen että synnytyksen kesto lasketaan joko vesien menosta tai sitten kun supistukset tulevat säännöllisesti (tarkkaa minuutti määrä en vain muista) ja loppuu lapsen/jälkeisten tekoon.. eli siis kaikki kolme vaihetta lasketaan vain yhteen..

korjatkaa jos olen väärässä. näin vain muistelen

Hmm. Minulla (käynnistetty synnytys ) laskenta alkoi ensimmäisestä kunnon kipeästä supistuksesta, joka oli oksitosiinin aikaansaama. Avautumisvaihe eli ensimmäinen vaihe alkoi siitä. Ponnistusvaihe (toinen) alkoi silloin kun ponnistin ensimmäisen kerran ja kolmas eli viimeinen vaihe on jälkeiset, eli kun on synnyttänyt, niin laskeminen alkaa siitä kun lapsi on ulkona. Jälkeisvaiheeseen kuuluu siis istukan ulostulo, ei mielestäni mahdolliset tikkaukset yms.

En tiedä miten lasketaan sitten "spontaanissa" synnytyksessä.

tuota etkö saanut synnytyskertomusta sairaalasta?... siittä se selviäis kuinka kauan olit salissa ennen leikkuriin menoa...

sponttaanissa lasketaan juuri niin että vesien menosta tai kun supistukset tulee säännöllisesti mulla eka käynnisty vesien menolla ja toinen supistuksilla... supparit tuli heti 5 min välein ja sairaalaan päästessä olin 3cm auki salissa olin n.2h kun touhu oli ohi kokonaan ............ kolmas sitten käynnistettiin 41+2 kun vaadin sitä jatkuvien supistusten takia kesti oksitoni tipan laitosta noin 2h ....... tässä jännäilen nyt neljättäkertaa kuinka käypi
rv 39+3....

siis toiseessa alettiin laskee kestoo sairaalassa

Enpä ole kuullut koskaan, että synnytyksen kestoa olisi aloitettu laskemaan vesien menosta vaan olen ollut siinä luulossa, että synnytys katsotaan alkaneen, kun supistuksia tulee viiden minuutin välein.

Itselläni synnytys kesti 8 h 10 min. josta avautumisvaihe oli noin 7 h, ponnistusvaihe noin 1 h ja jälkeisvaihe 10 min. Jos synnytykseni olisi laskettu alkaneen vesien menosta niin silloin koko kesto olisi ollut 22 h! Mulla siis supistuksia ehti tulemaan yli 12 tuntia, alussa hentoja silloin tällöin ja pikku hiljaa napakampina ja useammin noin 3 - 7 min. välein, mutta vasta kun suppareita tuli vähintään sen 5 min. välein niin synnytyksen on katsottu alkaneen.

Ja kyllä kätilöt aina laskevat vaiheiden kestot, joten jossakin papereissa se sullakin lukee.

Mulla eka käynnistettiin ja kun vedet meni niin siitä laskivat alkaneeksi. Niin oli merkattu papereihin. Toka alkoi spontaanisti ja supparit oli tosi tiheitä alusta asti ja siitä laskettiin se synnytys alkaneeksi.

Mulla meni vedet aamuyöllä ja säännölliset supistukset alkoivat iltapäivällä.Mulla ainakin laskettiin synnytys käynnistyneeksi vasta säännöllisistä suppareista...

Minulla säännöllisiä supistuksia tuli yli vuorokausi ennen lapsen syntymää mutta silti synnytyksen kestoksi on merkittyvajaa 7h. Oma synnytykseni laskettiin alkaneeksi siitä kun en enää kyennyt nukkumaan (edes lääkkeen voimalla) ollenkaan.

Mulla tämä toinen synnytys käynnistettiin ja se laskettiin alkaneeksi, kun supistukset tuli säännöllisesti 4-5 min välein. Kovemmat supistukset alkoivat n. neljän tunnin kuluttua ja siitä reilun kahden tunnin päästä meni lapsivedet. Vajaan puolentoista tunnin päästä siitä poika oli maailmassa :heart:

Kaikkiaan synnytyksen kestoksi on merkitty n. 7½h, toinen vaihe 9min ja kolmas 20min. Jos synnytys mulla laksettaisiin samalla tavalla kuin kookostalla, sen kesto olisi vajaa 45 min; puoli tuntia ennen pojan syntymää tuntui supistukset tosi kovilta ja silloin sain spinaalin. Itsestäni tuntuukin siltä, että tuo synnytys kesti n. 3½h, mukaan lasken siis ne kovemmat poltot ja synnytysalissa viettämäni ajan, vajaan tunnin.