Miten lapsi saa tarpeeksi d-vitamiinia ruoasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ME ei olla ainakaan koskaan annettu lapselle d-tippoja, koska ottavat mahaan. EI myöskään ollu laskimen kanssa mittailtu kuinka paljon saa mitäkin mistäkin...näin tekee monet monet äidit ja hyvin ovat lapset kasvaneet ja kehittyneet ilman osteoporooseja. :D

Alkuperäinen kirjoittaja pohtija:
Niin ja etenkin, kun sitä niin korostetaan asian tärkeyttä, että lapsille pitäisi se d-vitamiini antaa erikseen.
No sitten se pitää antaa. Purkista. Mä annoin, jos satuin muistamaan. Ihan terveitä lapsia mulla, mutta ollaankin aina oltu himokalansyöjiä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niitä kyllä varmasti saa, kun syö monipuolisesti. Mutta eikö se ole ihan tutkittu juttu, ettei suomalaisten d-vitamiinin saanti ole lähelläkään suosituksia ilman d-vitamiinivalmisteita?
On ihan tutkittu juttu. Koska suuri osa suomalaisista syö ihan väärin. Kalaa syödään aivan liian vähän ja lihaa aivan liian paljon. Mutta ei sekään keskivertoäitiä hetkauta suuntaan eikä toiseen.

Mutta eikös se keskivertoäiti annakin varmuuden vuoksi sen d-vitamiini tablettina tai tippoina lapselle :) ?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
ME ei olla ainakaan koskaan annettu lapselle d-tippoja, koska ottavat mahaan. EI myöskään ollu laskimen kanssa mittailtu kuinka paljon saa mitäkin mistäkin...näin tekee monet monet äidit ja hyvin ovat lapset kasvaneet ja kehittyneet ilman osteoporooseja. :D

Osteoporoosi alkaa näkyä vasta, kun lapsesi lähentelee 50 vuoden ikää.

No täällä ovat lapset jo ylikin 50 osalla :D

Itse asiassa jo jopa 30v näkyy, oon nähnyt.

Se kun tekee jotain rankkaa ja nilkka sanoo poks :|

Mutta eikös se keskivertoäiti annakin varmuuden vuoksi sen d-vitamiini tablettina tai tippoina lapselle :) ?
joo, mutta sen keskivertoäidin kannattaa muistaa sekin tosiasia, että rasvaliukoisten (ADEK) vitamiinien yliannostus on terveydelle vaarallista. Eli jos antaa nitä tippoja,silloin pitää myös laskea, kuinka usein voi syödä kalaa. Ongelmaa ei kyllä ole keskivertoperheissä, koska keskivertoperheissä ei kovinkaan usein syödä kalaa.

Kyllä osteoporosin alkluoireita voi havaita jo parikymppisenä. Jos suomalainenkin lapsi ulkoilee paljon valoisina vuodenaikoina, ei välttämättä talvellakaan tarvitse erikseen antaa d-vitamiineja. Ravinto kun on monipuolista ja ulkoilee paljon niin hyvä. Ja kyllä Suomessakin aurinko talvella paistaa!

Vai onko se sitten oikeasti vaan niin, että vaikka vanhemmat ei erikseen sitä d-vitamiinia purkista lapselleen anna, eivät he myöskään ota selvää, että mitä ja kuinka paljon lapsen pitäisi syödä mitäkin ruokaa, jotta d-vitamiinin tarve niin sitten täyttyisi?

Vai onko se sitten oikeasti vaan niin, että vaikka vanhemmat ei erikseen sitä d-vitamiinia purkista lapselleen anna, eivät he myöskään ota selvää, että mitä ja kuinka paljon lapsen pitäisi syödä mitäkin ruokaa, jotta d-vitamiinin tarve niin sitten täyttyisi?

KENELLÄ ON AIKAA?? IHAN REHELLISESTI. HARVALLA, SANON MINÄ. TÄSSÄ MAASSA KOHDELLAAN LAPSIA MUUTENKI JOKSEENKIN HUONOSTI NIIN MITEN SIT KELLÄÄN AIKAA LASKEE JOTAIN D-VITAMIININ SAANTIMÄÄRIÄ???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

KENELLÄ ON AIKAA?? IHAN REHELLISESTI. HARVALLA, SANON MINÄ. TÄSSÄ MAASSA KOHDELLAAN LAPSIA MUUTENKI JOKSEENKIN HUONOSTI NIIN MITEN SIT KELLÄÄN AIKAA LASKEE JOTAIN D-VITAMIININ SAANTIMÄÄRIÄ???

No siksi varmaan suurin osa vanhemmista antaa sen d-vitamiinin erikseen. Nyt on kyse kuitenkin niistä, jotka tietoisesti jättävät sen asian siihen, etteivät anna erikseen vitamiinilisää vaan luottavat, että sen saa ruoasta. Kuitenkin d-vitamiinin tärkeyttä korostetaan niin paljon enemmän kuin muiden, joten kai siitä sitten pitäisi huolehtia, jos lapsen terveys kiinnostaa.

Mä kuulin kerran yhestä pikkutytöstä joka sai jotain oireita kun ei saanut vitskuja..tosin ruokavaliokin oli ihan puutteellinen...

Mutta olisi siis mahdollista pienellä lapsellakin turvata d-vitamiinin saaminen ravinnon kautta??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No siksi varmaan suurin osa vanhemmista antaa sen d-vitamiinin erikseen. Nyt on kyse kuitenkin niistä, jotka tietoisesti jättävät sen asian siihen, etteivät anna erikseen vitamiinilisää vaan luottavat, että sen saa ruoasta. Kuitenkin d-vitamiinin tärkeyttä korostetaan niin paljon enemmän kuin muiden, joten kai siitä sitten pitäisi huolehtia, jos lapsen terveys kiinnostaa.

No mitäs annat sitten neuvoksi niille äideille, joiden vauvat eivät voi syödä tippoja, koska saavat hirveitä vatsavaivoja?? Rintamaidollakun ovat niin mitäs niille syötät?? Eräskin lapsi joutuu olemaan ilman lisä-D.tä ja ihan normaalisti siihen neuvolassakin suhtaudutaan. Hirveetä ylihössötystä..

Minusta tuo D-vitamiinilisäsuositus on ihan hyvä niille, jotka muuten kutakuinkin viisveisaavat, mitä lapsilleen syöttävät. Internetin aikakaudella kuitenkin jokaisella on tarvittava tirto saatavilla muutamassa sekunnissa. Itsestä se on lopulta kiinni, mitä lapsilleen syöttää ja mitä ei. Joku syöttää purkista ja joku toinen taas ruuasta. Puhtaasti jokaisen vanhemman valintakysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja tyty:
No mitäs annat sitten neuvoksi niille äideille, joiden vauvat eivät voi syödä tippoja, koska saavat hirveitä vatsavaivoja?? Rintamaidollakun ovat niin mitäs niille syötät?? Eräskin lapsi joutuu olemaan ilman lisä-D.tä ja ihan normaalisti siihen neuvolassakin suhtaudutaan. Hirveetä ylihössötystä..

Varmasti ne tipatkin jossain vaiheessa alkavat jo sopia...?

Ja kertoisitko, että millä tavalla tämä d-vitamiini ja sen riittävästä saamisesta huolehtiminen on jotenkin ylihössötystä?

Alkuperäinen kirjoittaja tyty:

Varmasti ne tipatkin jossain vaiheessa alkavat jo sopia...?

Ja kertoisitko, että millä tavalla tämä d-vitamiini ja sen riittävästä saamisesta huolehtiminen on jotenkin ylihössötystä?

EN TARKOITTANUT, että vitamiinin riittävästä saannista huolehtiminen on ylihössötystä VAAN TÄÄ KETJU!! Kai jokaisella äidillä on aivot, joilla ajatella kuinka omalle lapselleen vitamiinit hoitaa!! Turha sitä täällä palstalla on puida, kun jokainen äiti on erilainen!!

D-vitamiini on sellainen, että sitä ei ole "tarkoitettukaan" saatavaksi ruuasta tarpeeksi. D-vitamiinin "alkuperäinen" lähde on aurinko. Se että täällä pohjolassa on pysytty hengissä ilman tabuja ei tarkoita, että vitamiiniä on saatu optimaalista määrää.

D-vitamiinin yliannoksen saaminen on erittäin vaikeaa. Päivän aikana on mahdollista saada auringosta yli puoli tabupurkillista vastaava määrä.

Yhteistyössä