Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun mielestä on tärkeää korjata neuvolaa jos itsellä on perustellusti parempaa tietoa, esim. imetysjutuissa olen useammankin kerran korjannut neuvolantädin juttuja, mm. "suihkutissiongelman" hoidossa. Itse myös kerroin neuvolantädille meidän erilaisista, ei-suositelluista synnytyssuunnitelmista (en nyt lähde tässä tarkemmin erittelemään) ja yks päivä hän sitten soitti ja kyseli lisätietoja koska hänelle tuli myös toinen aiheesta kiinnostunut asiakas, ja pystyi sitten asiallisesti neuvomaan tätä.

Mutta mua kiinnostaa kovasti millä perusteella NinaTT uskot että auringonvalo riittää kesäisin Pohjoismaissa?

Ainakin täällä etelässä nousee aurinko tarpeeksi korkealle että UVB-säteet pääsevät maanpinnalle asti ihan hyvin. Olen lukenut d-vitamiinista ja auringonvalosta enganniksi ja vertaillut leveysasteita.

Jos minulla on tarve konsultoida neuvolantätiä, teen näin. Olen myös kuullut heidän mielipiteensä d-vitamiinilisistä. Päätöksiä en silti tee pelkästään neuvolan suosituksien perusteella.

Entinen äitiysneuvolanaikainen terkkari oli todella hyvä, otti selvää asioista puolestani jos sitä pyysin, mutta minä osaan myös itse ottaa selvää asioista, en aina laita jotain muuta tekemään sitä puolestani. Neuvola tarjoaa yhdenlaista palvelua jota otan mielelläni vastaan, mutta ei minun tarvitse neuvolan ohjeita "totella" jos katson sen sotivan lapseni etua vastaan. He eivät päätä minun puolestani enkä minä ole tilivelvollinen heille mitenkään.

Ei ole lienee "tottelusta "kysymys. Ei aikuisen ihmisen,vanhemman, tarvitse totella ketään. Teini-ikään ja lapsuuteen kuuluu vielä tämänkaltaiset termit:lapset tottelee aikuisia ja ovet heille "tilivelvollisia". Aikuiset sen sijaa pystyvät olemaan rehellisiä sekä itselleen että muille ihmisille...

Tuli mieleen että ehkä NinaTT vertaat nyt tietojasi niinkuin aikuisten kannalta? Alle kolmevuotiaille kesäisin suositeltava d-lisä johtuu erilaisesta pigmentin muodostumisesta, siis ettei sitä muodostu samalla tavalla kuin isommilla lapsilla ja aikuisilla, että aurinkomäärä joka riittää aikuisille ei riitä imeväisikäisille. Ja tämän takiahan tummaihoisten lasten täytyy syödä d-vitamiinilisää ympäri vuoden vaikka valkoihoisten vain lokakuusta maaliskuuhun.

Tuli mieleen että ehkä NinaTT vertaat nyt tietojasi niinkuin aikuisten kannalta? Alle kolmevuotiaille kesäisin suositeltava d-lisä johtuu erilaisesta pigmentin muodostumisesta, siis ettei sitä muodostu samalla tavalla kuin isommilla lapsilla ja aikuisilla, että aurinkomäärä joka riittää aikuisille ei riitä imeväisikäisille. Ja tämän takiahan tummaihoisten lasten täytyy syödä d-vitamiinilisää ympäri vuoden vaikka valkoihoisten vain lokakuusta maaliskuuhun.

Imeväisikäisiä ei suositella pidettävän auringossa, oletus on siis, ettei alle 1-vuotias ole ollenkaan auringossa.

Erilainen pigmentinmuodostus tarkoittaa, että lapsi palaa herkemmin. Se tarkoittaa myös, että UVB-säteitä pääsee enemmän ihon syviin kerroksiin jossa d-vitamiinia syntyy.

Imeväisikäisiä ei suositella pidettävän auringossa, oletus on siis, ettei alle 1-vuotias ole ollenkaan auringossa.

Erilainen pigmentinmuodostus tarkoittaa, että lapsi palaa herkemmin. Se tarkoittaa myös, että UVB-säteitä pääsee enemmän ihon syviin kerroksiin jossa d-vitamiinia syntyy.

Eli tummaihoiset palavat herkemmin kuin vaaleaihoiset?

Eli tummaihoiset palavat herkemmin kuin vaaleaihoiset?

Ei. Erilainen pigmentinmuodostus lapsilla vs aikuisilla. Lapset palavat herkemmin, vaaleaihoiset herkemmin. Viittasin sun sanomisiin.

Just kesällä oli Aamulehdessä artikkeli jossa todettiin että Suomen leveysasteilla ainoastaan HEINÄKUUSSA saadaan tarpeeksi aurinkoa D-vitamiinin kannalta, siis aikuisella. Eli että uusimpien tutkimustietojen mukaan aikuisenkin olisi syytä saada enemmän D-vitamiinia ku mitä nykyisin saa ja sitä suunnitellaan lisättävän entistä enemmän maitotuotteisiin, vaikka niitä niissä jo nytkin on.. Muttei tarpeeksi.

Lapselle tosissaan pitää antaa D-vitamiinilisää, tyhmää ees lähteä väittämään että KAIKKI asiantuntiat ja tutkimukset vuosien varrelta olis väärässä ja sinä ninaTT olet ainoa joka tietää miten asiat on!?! Älä viitti lähtee leikkimään lapses terveydellä. Otapa puheeksi neuvolassa vaikka lääkärin kanssa asia.

En jaksa tätä ketjua kokonaan lukea, mutta miksi se on niin vastenmielistä antaa niitä d-vitskutippoja (kokeilla eri tippoja jos jostain toisesta tulee mahavaivoja) sille vauvalle? sen sijaan pitää kaikki mahdolliset temput kokeilla että vauva saisi ne vitamiinit "luonnollisemmin"...jos saa niitä mistään. Eikös se olis kaikista helpointa antaa ne tippoina, kun ei siitä mitään haittaakaan lapselle ole. JOs tulee niin pahoja mahakipuja että lääkäri suosittelee jättämään tipat, niin se on sitten eri asia.

No ei ton tarvinnu mun maitoon mitenkään "totutella". Jos sattuu, niin siinä on jotain vikaa, eikä pidä väkisin "totutella".

Mä olen varmaan ihan hirveä äiti, kun teen kaikkeni, että lapsellani olis mahdollisimman hyvä olla. Lapseni saa paljon läheisyyttä, pelkkää äidinmaitoa, minun kauttani erittäin ravitsevaa ruokaa, en polta, en juo, pidän huolta lapsen unensaannista ja siitä että pysyy lämpimänä...

Tyttö itkee päivässä ehkä YHTEENSÄ 20 minuuttia, kun taas tiedän monen mamman heijaavan niitä rattaita jossa on kiljuva kakara vaikka puoli tuntia kun ei jaksa sille muutakaan tehdä. Sen jälkeen ja sitä ennen on toki monet iktut tullu, kun ei äiti jaksais vastata heti. Pienet vauvat jäävät yksin sittereihin, rattaisiin, lattioille tuntikausiksi päivässä. Äidit eivät jaksa kiinnittää mitään humiota omaan (tai lastensa) ruokavalioon "kun niitä lapsia on niin monta". (No älkää tehkö niin paljon lapsia ettette pysty niistä pitämään huolta, sanon minä ) Kuinka moni äiti välittää lapsen luonnollisesta tarpeesta ulostaa jonnekin muualle, kun housuihinsa? Vaipat on niin käteviä, voi jättää lapsensa huomiotta vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ei siltikään tarvitse pestä sitä olkkarin mattoa.

Käyn melkein jokaisen asian läpi ITSE enkä ole niin laiska, että luottaisin sokeasti muiden mielipiteisiin; semmoisten, jotka ovat asiasta joskus kuulleet joltakin kolmannelta taholta. MINÄ olen äiti, ja minä en luovuta vastuuta lapsestani kenellekään, vaa otan itse selvää asioista. Toki kysyn muilta neuvoa ja otan vastaan hyvillä mielin (juuri kuten tässäkin ketjussa), mutta en vastuuta syydä kenellekään muulle.

Ja mitä siihen tulee, että aikuinen tulee toimeen vähemmällä... Kyllä, painoonsa nähden. Taitaa mammat välillä unohtaa, että 3 kk lapsi painaa vain n kymmenesosan siitä mitä aikuinen nainen. Tarvitseeko hän siis kymmenenkertaisen annoksen kaikkea? Tuskin. Arvelisin, että kasvun takia hän voi tarvita 3-4 kertaisen annoksen aikuiseen verrattuna.

Biologia on ollut harrastukseni jo lähes 10 vuotta. Suurinpiirtein yhtä kauan olen halunnut lasta. Tiedän molemmista siis jonkun verran.

Minua ihmetyttää, miten TYHMÄT, LAISKAT ja LAPSELLISET naiset voivat saada lapsia ja väittää olevansa hyviä äitejä.

Miksi sellaisia, jotka oikeasti ottavat vastuuta omasta jälkikasvustaan eivätkä sitä sysää toisten niskoille, haukutaan?

Et aivan ymmärtänyt kaikkea mitä tarkoitin. Pienen lapsen vatsan toiminnan totuttelulla en toki tarkoittanut sitä etteikö äidinmaito olisi sitä parasta ravintoa pienelle lapselle ja onneksi ei kovin moni vauva ole sille myöskään allerginen. Tarkoitin vatsanväänteillä äidinmaidosta sitä, että olet voinut syödä jotain sellaista mikä erittyessään äidinmaitoon aiheuttaa lapsellesi vatsavaivoja. Myös kiinteiden aloittaminen voi aluksi aiheuttaa lapselle vatsavaivoja...ai niin mutta sinähän et tietenkään anna lapsellesi koskaan muuta kuin omaa maitoasi koska hänelle voi muusta tulla vatsavaivoja.

Minä yritän myös olla mahdollisimman hyvä äiti lapselleni ja annan hänelle sen vuoksi d-vitamiinilisää koska se on ainut vitamiini, jota virallisesti monelta taholta lapsille suositellaan...miksiköhän moni eri taho on päätynyt samaan ajatukseen vitamiinilisän tarpeesta, mutta sinä eri päätelmään?

Kun sinä otat niin kovin selvää asioista monesta lähteestä, niin oletko koskaan lukenut sellaista että ei ole paha asia jos lapsi jopa joskus itkee eikä tarvitse kellosta katsoa kuinka pitkään? Toki on tärkeää että lapsen tarpeisiin vastataan, sitä en kiistä. Ilmeisesti lapsesi siis itkee myös muistakin syistä kun kerran antamasti d-vitamiinilisän takia.

Pidätkö tosiaan itseäsi niin viisaana että uskallat väittää monia asiantuntijoiden mielipiteitä vastaan ja ottaa riskin lapsesi kustannuksella? Minä en, koska lapseni on minulle maailman tärkein enkä koskaan oman erinomaisuuteni kustannuksella tee tai jätä tekemättä mitään sellaista josta voi koitua haittaa lapselleni. On hauska lukea kommenttejasi äideistä, jotka eivät aloita vaipattomuutta jo pienillä lapsilla eivätkä huolehdi omasta monipuolisesta ravitsemuksesta...vielä hauskempaa on lukea kommenttejasi sitten kun sinulla on lapsia useampi.

Minä olen ammatiltani terveydenhoitaja ja olen myös kovin kiinnostunut ihmisen terveydestä ja hyvinvoinnista ja uskon että minäkin tiedän jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta mua kiinnostaa kovasti millä perusteella NinaTT uskot että auringonvalo riittää kesäisin Pohjoismaissa?

Mä mietin tätä kanssa. Ja jos noin olisi, niin etelämmässähän ne saisi sen yliannostuksen D-vitamiinista koko ajan (mikä taas todistaa, ettei se voi olla kovin vaarallista se yliannostuskaan, kun sielläkin elää ihmisiä).

Oma kroppa ei tuota vitamiinin yliannostusta. Ihmisen keho lopetaa d-vitamiinituotannon kn sitä on tarpeeksi. Jos d-vitamiinia annetaan ravinnossa liikaa, ei ihmisen keho voi suojautua sitä vastaan.

miksei se keho sitten silloin lopeta sitä d-vitamiinin tuottamista kun sitä on tarpeeksi? luulisi keholle olevan sama mistä vitamiini tulee, purkista vai auringosta, mutta kun sitä on sopivasti, tuotto lakkaa. ihmettelen siis että miksi pelkäät yliannostusta.

hahhah! Kuullostaako sinun korvaasi sanat TUOTTO ja SAANTI yhtään erilaisilta?

Ei ole pakko antaa "teollista d-vitamiinilisää", jos tahtoo antaa jotain jo imeväis-ikäiselle. Esim wanha kunnon kalanmaksaöljy sisältää myös hyviä rasvahappoja ja on ihan terveellinen juttu. Itse asiassa lastenlääkäri näytti varsin tyytyväiseltä kun kerroin pojan saavan (vaihtelevan säännöllisesti ) kalanmaksaöljyä. Se sanoi että harva nykyään käyttää sitä, mutta se on tosi terveellistä

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Ei ole pakko antaa "teollista d-vitamiinilisää", jos tahtoo antaa jotain jo imeväis-ikäiselle. Esim wanha kunnon kalanmaksaöljy sisältää myös hyviä rasvahappoja ja on ihan terveellinen juttu. Itse asiassa lastenlääkäri näytti varsin tyytyväiseltä kun kerroin pojan saavan (vaihtelevan säännöllisesti ) kalanmaksaöljyä. Se sanoi että harva nykyään käyttää sitä, mutta se on tosi terveellistä

Miksi nimenomaan kalanmaksaöljyä (maksaan kertyy myös haitta-aineita), eikä kalaöljyä?

Lääkäri Antti Heikkilä haastattelu terveydestä:

www.studio55.fi/2010/05/24

Lyhenteitä, joita ohjelmassa käytetään:

400 IU (kansainvälinen yksikkö eli International Unit) = 10 µg (mikrogramma)
1000 IU = 25µg
4000 IU = 100µg
5000 IU = 125µg
10 000 IU = 250µg
20 000 IU = 500 µg

Kesä-Heinäkuussa riittävästi D-vitamiinia auringosta.

Terveyden tukipilarit vko 19, osa 5

http://www.iskelma.fi/?area=terveydentukipilarit

Eli pilleripurkki esiin.

Alkuraskauden aurinkoaltistus saattaa vaikuttaa lapsen MS-taudin riskiin

www.iltalehti.fi/terveys/2010061011834883_tr.shtml

What vitamin may we need in amounts up to 25 times higher than the government recommends for us to be healthy?

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/vitamin-d-why-you-are-pro_b_585311.html

Ja D-vitamiinihan maksaa vaan pari senttiä/päivä.

Yhteistyössä