miten kananmunat keitetään?

  • Viestiketjun aloittaja nakki
  • Ensimmäinen viesti
Onneton
Mä oon yleensä ollu tosi onneton perunoiden ja kananmunien keittämisen kanssa mutta munat on viime aikoina onnistunu tosi hyvin kun laitan ne veteen ja sitten kun kiehuu kunnolla niin laitan vaan virrat pois ja annan olla siellä levyllä kattilassa niin kauan että ovat jo ihan kylmenneitä. Hyviä on tullu enkä oo kattonu kellosta mitään :)
 
vinca
Alkuperäinen kirjoittaja poks:
mikrossa tulee nopeesti, minuutti ja täysteho
Tuosta tulee rajusti siivous hommia. Poks on kokeillut itse ja haluuaa nyt muka jymäyttää muita.

OK olen kokeillut itsekkin, joskus 20 vuotta sitten:) Melkoinen räjähdys!
 
marianne
mitä ihmettä täällä porukka hämmästelee, kun ihmiset ei osaa keittää munia? itsellä ei ole ollut mitään tarvetta, inhoan kananmunan makua. miksi siis pitäisi osata? nyt olen vasta opetellut kananmunia syömään, tosin niistäkin vain valkuaiset...
 
Prinssi
Kiehuvaan veteen tuo ei varmaan oo samat nuo ajat? Kauanko siinä? Jos vaikka vahingossa unohtaa laittaa aamuheräämisen ollessa vielä kesken ne munat sinne ja huomaakin että kattilassa on vain vettä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Prinssi:
Kiehuvaan veteen tuo ei varmaan oo samat nuo ajat? Kauanko siinä? Jos vaikka vahingossa unohtaa laittaa aamuheräämisen ollessa vielä kesken ne munat sinne ja huomaakin että kattilassa on vain vettä..
Voivat haljeta.
 
"Kari"
Minä laitan kattilaan vettä ja munat. Kattila levylle ja levy täysillä päälle. Kun vesi kiehuu niin otan levyn pois päältä. Kattila pois levyltä kun kiehuminen on loppunut. Tulee ihan sopivia munia eikä tarvitse niin tarkkaan kelloa katsoa
 
munan ystävä
Tästä tuli mieleen hauska tapaus kun joku kertoi palstalla ystävänsä kysyneen, että "kuinka kauan näitä munia oikein pitää keittää, ennen kuin ovat kypsiä?. Ovat kiehuneet jo tunnin, eivätkä ole vieläkään pehmenneet".
 
"Noo"
1. Kattila levyn päälle
2. Munat varovasti kattilaan
3. Vettä kannulla kattilaan niin paljon, että munat peittyvät
4. Levy kuutoselle ja just kun alkaa poreilla neloselle, keitetään 6-7 minuuttia
5. Kuuma vesi pois ja kattila kylmä-vesihanan alle
6. 3 minuutin kuluttua munat kuivataan tarjoiluastiaan
 
Munankeittimen omistaja
Oman 28-vuotisen elämäni aikana on perheessä ollut aina kananmunankeitin. Siis vekotin, joka on ihan siihen hommaan tarkoitettu. Ei ole paljoa tarvinnut kattilassa niitä koskaan keitellä. Ihan vaan teille ihmettelijöille tiedoksi, miten joku ei voi tietää/muistaa miten niitä siinä kattilassa keitettiinkään :)!
 
"Claire"
Ite muuttanut kotoa pois teini-ikäisen kiukulla 16vuotiaana. Ei ollut paljoa tullut opetelleeksi ruuanlaittoa ennen sitä. Söin lähinnä saarioisten lihaperunasosetta ja salaatteja ensimmäiset kolme vuotta. Kyllä sen jälkeen on tullut netistä tarkistettua mm. perunan ja spaghetin valmistus. Nyt teen 23 vuoden iässä ensimmäistä kertaa munavoita. Kiitos DIY - ohjeen laatijalle, hymyillen :)
 
Muna-nainen
Tässä on pommin varma ohje ja toimii aina!!

Laita kattilassa vettä kiehumaan ja lisää siihen suolaa (ai miksi? Siksi: Jos munaan tulee halkeama ja valkuainen alkaa valua ulos, suola nostaa veden lämpötilaa sen verran että valkuainen hyytyy ennen kun se tulee halkeamasta ulos, tosin jos halkeama on suuri tämä konsti ei toimi.)

Kun vesi kiehuu lisää varoen, mieluiten huoneen lämpöiset munat. Löysä muna (M kokoinen) on 7 minuuttia (keltuainen löysä, valkuainen kypsä) ja täysin kypsä muna 10-11 minuuttia (jos keität pidempään munan ympärille tulee harmaa rengas, tarkoittaa että munia on keitetty liikaa)

Tällä luulis onnistuvan. :)
 

Yhteistyössä