Miten jotkut voi asua sekaisessa ja likaisessa kodissa? Tekosyitä riittää...

  • Viestiketjun aloittaja totta on
  • Ensimmäinen viesti
Voi teitä...
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
Samoin... LUKUTAIDOTONTA --> ORGANISOINTIKYKY!!!
Oikeastiko se on mielestäsi organisointikysymys, että puolessa tunnissa ei saa taloa siivottua kahden pienen lapsen kanssa? Mikä organisointikyky siinä auttaa, kun imuroidessa ne lelut levitetään ja kiipeilevän taaperon perässä saa juosta viiden minuutin välein. Ai niin, se oli se teippaaminen..
No kuule meillä on ihan saman ikäiset lapset (3v ja 1v, kiipeilijät!!!) ja siivoan silti puolessa tunnissa HEIDÄN kanssaan 140m2:n omakotitalon (imurointi, pölyt jne...)!! Että siinäpä sinulle organisointikykyä!
Niin, ja edelleenkin niitä vinkkejä otetaan vastaan. Miten pystyt imuroimaan makuuhuonetta, kun se nuorempi kaivaa keittiössä roskista tai kiipeää pöydälle. Siis ihan oikeasti sinäkö et välitä, mitä he tekevät sillä aikaa kun imuroit toisessa päässä taloa vai köytätkö heidät siihen imuriin.

Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Mitä lapses tekee, ku sä olet netis??
Leikkii isänsä tai sisarensa kanssa, nukkuu päiväunia tai on tossa jaloissa. Mitä se teille kuuluu?

Ja meillä imuroidessa mukulat seuraa perässä imurinletkussa roikkuen (keskuspölynimuri, jännä kapistus heidän mielestään) tai imuroivat omalla leikki-imurillaan. Joka huoneesta näkee toiseen (meillä on sellainen avaran mallinen talopohja) tai sitten jos ovat "pahanteossa" niin siivouksen lomassa käskytän heille jonkun tehtävän esim. siivoa lelut laatikkoon, hae äidille rätti tms..."jännää". Kyllä ne kakarat kuriin saa siivouksenkin aikana! Kasvatuksessako teillä se perimmäinen syy onkin???
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
Samoin... LUKUTAIDOTONTA --> ORGANISOINTIKYKY!!!
Oikeastiko se on mielestäsi organisointikysymys, että puolessa tunnissa ei saa taloa siivottua kahden pienen lapsen kanssa? Mikä organisointikyky siinä auttaa, kun imuroidessa ne lelut levitetään ja kiipeilevän taaperon perässä saa juosta viiden minuutin välein. Ai niin, se oli se teippaaminen..
No kuule meillä on ihan saman ikäiset lapset (3v ja 1v, kiipeilijät!!!) ja siivoan silti puolessa tunnissa HEIDÄN kanssaan 140m2:n omakotitalon (imurointi, pölyt jne...)!! Että siinäpä sinulle organisointikykyä!
Niin, ja edelleenkin niitä vinkkejä otetaan vastaan. Miten pystyt imuroimaan makuuhuonetta, kun se nuorempi kaivaa keittiössä roskista tai kiipeää pöydälle. Siis ihan oikeasti sinäkö et välitä, mitä he tekevät sillä aikaa kun imuroit toisessa päässä taloa vai köytätkö heidät siihen imuriin.

Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Mitä lapses tekee, ku sä olet netis??
Yleensä nukkuvat, nyt leikkivät tuossa isänsä kanssa.
No, sit sie pystyt imuroimaan ihan hyvin. Töihin tyttö!!
:D

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Kiinnostaako jotakuta oikeasti se kuinka siistiä kenenkin kotona on? Ei minua ainakaan.
Ei. Mutta tällaisista ketjuista voi kuitenkin poimia itselleenkin jonkun siivousvinkin tai jakaa kokemuksiaan samojen ongelmien kanssa painiskelevien kanssa.

 
ov
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Kun mun lapseni oli pieniä, mä imuroin silloin, kun lapset nukkuivat. Muihin kotihommiin otin mukaan. Jostain syystä mun muksut ovat tykänneet ihan pienestä pitäen puuhastella samoja asioita kuin mitä mäkin teen. Hidastahan pienten kanssa siivoaminen oli, mutta olihan se aikamoista laatuaikaakin :)
Mun käsitys laatuajasta lapsen kanssa on jotain ihan muuta kuin se, että se siivoaa mun kanssani...
 
Juu..
Jahas!

Pyykkikone pyörii viimeisiään, samoin tiskikone. KOhta pyykit kuivumaan ja uusi koneellinen pyörimään.

Sitten voikin lähetä pienelle puolentunnin lenkille ja viedä kartonkiroskat samalla pois tohon jätepisteeseen parin korttelin päähän. Miäs on ihan itte kotona lasten kanssa sen aikaa, viettävän omalla tavallaan, pistävät samalla leluja kasaan.

Sit kun takasin tulee, taas kohta kone käynyt ja pyykit kuivumaan.

Ressi iskee!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja laiskis:
Meillä on aina kaaos. 2 vilkasta lasta ja kaikki hommat jää aina kesken. Paljon työtä ja tavaraa. Kotihommiin tosi kyllästynyt ja haluan tehdä muutakin kuin siivota! Just pyysinkin tarjouksia kotisiivouksista...
Jos sä siivoat joka päivä vähän ja huolehdit heti tavarat paikalleen. Niin ei ehdi tulemaan kaaos.
Olen yrittänyt neuvoa miestäni toimimaan noin. Mutta olen todennut ettei se toimi. Hän ei näe sotkua niin kuin mie näen. Hän ei koe sitä ympäriinsä olevaa tavaraa sotkuksi vaan kodikkaaksi. Ja mie en halua koko aikaa siivota toisten jälkiä. Siksi siis meillä on sotkua.
 
Mun mielestä sekaista saa olla, muttei likaista. Eli ei haittaa, jos lasten leluja on väärässä paikassa, mutta sentin pölykerrosta ei saa olla, ja lattian pitää näkyä p*skan alta.

Meillä toimii mainiosti tuo, että siivoaa vain 30-45 minsaa päivässä. Pienissä erissä. Eli siivoaa heti astiat tiskikoneeseen, pesee pyykkiä päivittäin, laittaa pyykit heti pyykkikoriin, kuivuneet pyykit heti kaappiin, jne. Jos ylläpitosiivous jää jostain syystä väliin, niin sen huomaa heti: seuraavana päivänä on jo silminnähden sekaista, ja kynnys siivouksen aloittamiseenkin kasvaa. Ei mua huvita alkaa raivaamaan kaaosta, mutta esimerkiksi imurointi sujuu tuosta vaan jos lattialla ei ole liikaa roinaa.

Eli pitäisi siivota heti roskat pois, ja tehdä jotain joka päivä.
 
Mie oon ainakin tosi huono siivoomaan, mut onneks mies siivoo senkin edestä sit :D Mie oon jo luovuttanu, ku kolme koiraa, kaks kissaa ja poju sotkee joka päivä ja karvoja löytyy ja vaikka mitä. Kerran viikossa imuroidaan sentään... Heti kun saa kämpän siistiks, ni joku sen jo sotkee. Silloin ku olin pojun kanssa kotona, ni koitin siivoilla ahkerasti, ni välillä ku olin puunannu koko kämpän, ni mies töistä tullessaan toi koirat sisälle ja puolen tunnin päästä totes, et mie voisin kotona ollessani joku päivä vaikka siivotakkin :LOL: Eli ei mittää hyötyä siitä, et kämppä loisti puhtautta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Minä harrastan siedätyshoitoa, kun siivoan harvoin. Käytän aikani ja voimani muuhun kuin luuttuamiseen viikottain. Harvemin riittää. Eikä tarvi tulla meidän nurkkia tarkastamaan. Luulin, että tulit juttelemaan ja muuten tapaamaan, mutta tulitkin tupatarkastukselle. :headwall: :LOL:

Siis, jos sul menis siivoomiseen n.30min päivä, et voi sitä siihen käyttää?? en ymmärrä.
Tiedätkö, että kaikilla ei ole esim. edes sitä 30 minuuttia käyttää siivoamiseen.
Esim. itse teen 2 - 3 päivää viikossa töitä pitkään, jotta voin tehdä sitten lyhemmät päivät, kun mies on vastaavasti illalla opiskelemassa. Noina pitkinä päivinä aamulla ovi sulkeutuu klo 8.00 ja vien kaikki lapset hoitoon / kouluun, siis kaikki eri paikkoihin. Töihin ehdin viimeistään puoli kymmeneksi. Teen töitä sitten yleensä seitsemään asti. Kotimatkalla huomennakin käyn kaupassa, ostan viikon ostokset. Ehdin kotiin lähempänä kahdeksaa. Silloin alkaakin lasten iltatoimet. Tosin yhden pesukoneellisen huolehdin pyykkiä pyörimään, tarkistan lasten seuraavan päivän ohjelman, lapset syövät iltapalan, heille luetaan iltasadut, ja minunkin pitää syödä jotain. Sitten kaadunkin itse väsyneenä sänkyyn kymmenen maissa. Enkä ole ehtinyt siivoamaan yhtään.

Ja sitten kun olen tehnyt niitä pitkiä päiviä sen 2 -3 olen aika väsynyt, usein nukahdan sohvalle, kun olen saanut lapset haetuksi hoidosta ja heille ruuat tehdyksi, ja lapset ovat syöneet. Tuommoisina päivinä olemme kotona n. 20 yli viisi. Pesukone kyllä pyörii meillä joka ilta, muuten loppuu puhtaat vaatteet.

Kaaosta siedän arjet - yritän saadan kodin kuntoon viikonloppuna. Ja nyt odottelenkin pääsiäisviikonloppua, että saan tehtyä isommin hommia, pihassakin pitäisi harventaa omenapuita. Verhojen vaihtamisen aloitin juuri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Kun mun lapseni oli pieniä, mä imuroin silloin, kun lapset nukkuivat. Muihin kotihommiin otin mukaan. Jostain syystä mun muksut ovat tykänneet ihan pienestä pitäen puuhastella samoja asioita kuin mitä mäkin teen. Hidastahan pienten kanssa siivoaminen oli, mutta olihan se aikamoista laatuaikaakin :)
Mun käsitys laatuajasta lapsen kanssa on jotain ihan muuta kuin se, että se siivoaa mun kanssani...
Eli mitä se sun mielestä pitää sisällään?

Itse kun kokisin että laatuajassa ei ole tärkeintä se mitä hienoa ja ihmeellistä on tekemässä, vaan ihan se miten on läsnä lapsen kanssa. Kyllä näkisin laatuaikana lapsen ja rentoutuneen äidin yhdessä tekemän siivouksen. Lapsen kanssa tehden tuo tuskin on hullun lailla puurtamista vaan tavallaan leikkiä, missä lapsikin saa kokea olevansa iso ja tärkeä, tekevänsä jotain merkityksellistä. Itsekin muistan vielä kuinka hienolta tuntui joskus pienenä päästä äidin kanssa tiskaamaan. =)

Vähemmän laatuajalta kuulostaa se että stressaantunut ja kiireinen äiti vie lapsen jonnekin hienoon (ja kalliiseen) huvituspaikkaan.
 
ihan pakko kysyä.. kuinka se puoli tuntia riittää sellaisen 140 neliöisen talon siivoamiseen (Imurointi, pölyt, vessat jne)? meil ei ole kuin 92 neliötä ja kyllä siihen toista tuntia menee että kunnolla siivoaa. ylläpitosiivousta voi toki tehdä pienemmässä ajassa.. esim sen imuroinnin hoitaa 20minuutissa..

siivoaminen voi olla hirmuisen turhauttavaa puuhaa siinä vaiheessa jos on oikein ehtiväinen lapsi jaloissa, saisi olla koko ajan tekemässä jos haluaa että kaikki olisi tiptop. toki onhan siinä vissi ero onko kotona sotkuista kuin paskaista.. mä en usko että kovin monen koti on sellaisia lääviä kuin esim sillä siisti- ohjelmassa, jossa on tosiaan likaista!
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Kun mun lapseni oli pieniä, mä imuroin silloin, kun lapset nukkuivat. Muihin kotihommiin otin mukaan. Jostain syystä mun muksut ovat tykänneet ihan pienestä pitäen puuhastella samoja asioita kuin mitä mäkin teen. Hidastahan pienten kanssa siivoaminen oli, mutta olihan se aikamoista laatuaikaakin :)
Mun käsitys laatuajasta lapsen kanssa on jotain ihan muuta kuin se, että se siivoaa mun kanssani...
Eli mitä se sun mielestä pitää sisällään?

Itse kun kokisin että laatuajassa ei ole tärkeintä se mitä hienoa ja ihmeellistä on tekemässä, vaan ihan se miten on läsnä lapsen kanssa. Kyllä näkisin laatuaikana lapsen ja rentoutuneen äidin yhdessä tekemän siivouksen. Lapsen kanssa tehden tuo tuskin on hullun lailla puurtamista vaan tavallaan leikkiä, missä lapsikin saa kokea olevansa iso ja tärkeä, tekevänsä jotain merkityksellistä. Itsekin muistan vielä kuinka hienolta tuntui joskus pienenä päästä äidin kanssa tiskaamaan. =)

Vähemmän laatuajalta kuulostaa se että stressaantunut ja kiireinen äiti vie lapsen jonnekin hienoon (ja kalliiseen) huvituspaikkaan.
mutta jos sille äidille ei se siivoaminen yksinkertaisesti maistu, niin miten se siivoaminen olis laatuaikaa?? mielummin suoritan äkkiä sen siivoamisen, että pääsen siitä eroon kuin alan lapsen kanssa siinä laatuaikaa viettämään.
 
Mietitääs...
Mä heräsin tänään 05.00, vein hevoset ulos ja heittelin heinät. Lähdin töihin, jossa lapioin paskaa, lakaisin ja juoksin edes takas 9 tuntia.
Sieltä ajoin suoraan faijalle hakemaan nuorimman hoidosta. Söin siellä. Tulin kotiin, heittelin heinää, ruokin kanat ja pupun ja sen nuorimmaiseni. Sitten leikin sen vauvan kanssa ja just äsken sain sen nukkumaan.
Oma talli on joka tapauksessa vielä pakko siivota, sitten hevoset sisään, koiralle ja kissalle ruokaa, miehelle ja isommille lapsille ruokaa kunhan messuilta kotiutuvat.

Nyt olen varmaankin tuhlannut tässä kohta sen puoli tuntia, jonka olisin voinut käyttää toki imurin kanssa heiluessakin.

Mutta mä en vaan jaksa, sovitaan sitten vaikka, että olen niin helvetin laiska. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Kun mun lapseni oli pieniä, mä imuroin silloin, kun lapset nukkuivat. Muihin kotihommiin otin mukaan. Jostain syystä mun muksut ovat tykänneet ihan pienestä pitäen puuhastella samoja asioita kuin mitä mäkin teen. Hidastahan pienten kanssa siivoaminen oli, mutta olihan se aikamoista laatuaikaakin :)
Mun käsitys laatuajasta lapsen kanssa on jotain ihan muuta kuin se, että se siivoaa mun kanssani...
Eli mitä se sun mielestä pitää sisällään?

Itse kun kokisin että laatuajassa ei ole tärkeintä se mitä hienoa ja ihmeellistä on tekemässä, vaan ihan se miten on läsnä lapsen kanssa. Kyllä näkisin laatuaikana lapsen ja rentoutuneen äidin yhdessä tekemän siivouksen. Lapsen kanssa tehden tuo tuskin on hullun lailla puurtamista vaan tavallaan leikkiä, missä lapsikin saa kokea olevansa iso ja tärkeä, tekevänsä jotain merkityksellistä. Itsekin muistan vielä kuinka hienolta tuntui joskus pienenä päästä äidin kanssa tiskaamaan. =)

Vähemmän laatuajalta kuulostaa se että stressaantunut ja kiireinen äiti vie lapsen jonnekin hienoon (ja kalliiseen) huvituspaikkaan.
mutta jos sille äidille ei se siivoaminen yksinkertaisesti maistu, niin miten se siivoaminen olis laatuaikaa?? mielummin suoritan äkkiä sen siivoamisen, että pääsen siitä eroon kuin alan lapsen kanssa siinä laatuaikaa viettämään.
Jos se siivoaminen lapsen kanssa tehdessä tuntuu erilaiselta? Jos yrittää kiireellä siivota ja lapsi pyörii jaloissa häiritsemässä ja vaihtoehtona on sitten hoitaa tuo siivoaminen yhdessä niin ymmärrän kyllä jälkimmäisessä idean. Siinähän koko yhteinen aika on sitä laatuaikaa. Positiivista vielä että se opettaa lastakin osallistumaan kotitöihin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Jos se siivoaminen lapsen kanssa tehdessä tuntuu erilaiselta? Jos yrittää kiireellä siivota ja lapsi pyörii jaloissa häiritsemässä ja vaihtoehtona on sitten hoitaa tuo siivoaminen yhdessä niin ymmärrän kyllä jälkimmäisessä idean. Siinähän koko yhteinen aika on sitä laatuaikaa. Positiivista vielä että se opettaa lastakin osallistumaan kotitöihin.
Juuri näin :) Ja kun siivoaa yhdessä lapsen kanssa, ei tarvitse kiirehtiä, jotta ehtisi viettää aikaa myös lapsensa kanssa. Koska sekä siivous, leikki että lapsen kanssa oleminen sujuu siinä samassa.

 
******
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
Samoin... LUKUTAIDOTONTA --> ORGANISOINTIKYKY!!!
Oikeastiko se on mielestäsi organisointikysymys, että puolessa tunnissa ei saa taloa siivottua kahden pienen lapsen kanssa? Mikä organisointikyky siinä auttaa, kun imuroidessa ne lelut levitetään ja kiipeilevän taaperon perässä saa juosta viiden minuutin välein. Ai niin, se oli se teippaaminen..
No kuule meillä on ihan saman ikäiset lapset (3v ja 1v, kiipeilijät!!!) ja siivoan silti puolessa tunnissa HEIDÄN kanssaan 140m2:n omakotitalon (imurointi, pölyt jne...)!! Että siinäpä sinulle organisointikykyä!
Niin, ja edelleenkin niitä vinkkejä otetaan vastaan. Miten pystyt imuroimaan makuuhuonetta, kun se nuorempi kaivaa keittiössä roskista tai kiipeää pöydälle. Siis ihan oikeasti sinäkö et välitä, mitä he tekevät sillä aikaa kun imuroit toisessa päässä taloa vai köytätkö heidät siihen imuriin.

Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?! Katsovat kiltisti vieressä?!
Mitä ne tekee sillä aikaa kun sinä olet netissä? Ihmeen paljon surffailu onnistuu eikä ilmeisesti lapsia tarvitse teipata mihinkään kiinni :D
Miten ikinä pystytte tekemään mitään muuta kuin tapittamaan kasvokkain sen lapsen kanssa? Eikö teidän koti ole babyproofattu sen verran, ettei joka minuutti voi käydä jotain katastrofaalista jos äiti kääntää selkänsä? Siivotessakin voi pitää silmällä lapsia aika paljon.
 
vieras
Mieheni kerran valitti minulle kun koti oli aina kaaoksessa hänen kotiutuessaan töistä, minä olin kotona 8kk:n ja 2v:n kanssa. Pyysin kirjoittamaan listan mitä kaikkea minun pitäisi tehdä, ja arvioidut ajat niille. Kyllähän nyt yksi koneellinen pyykkiä pitäisi hoitaa lasten perushoidon ohessa, ja samoin kodin siivous vähintään siltä osin mitä päivän aikana sotkeutuu.

Esim. pyykinpesu meni näin: Kaada pyykkikori lattialle, valikoi pelkkiä tummia/vaaleita vaatteita, käännä lähes jokainen nurinpäin ja oio hihat ja lahkeet, avaa sukkarullat, survo koneeseen, kurkota pyykkiaine ylähyllyltä, annostele pyykkiaine, kurkota pyykkiaine takaisin turvalliseen paikkaan, laita kone päälle ja avaa vesihana, kerää loput likaiset takaisin koriin. Mies arvioi että tähän menisi 4min JOS lapset eivät häiritse.

Sitten kun kone oli valmis, laita pois päältä, metsästä tyhjä kori ja kerää märät pyykit siihen, hae pyykkiteline ja ripusta jokainen vaate, ravistele niitä hiukan ja suoristele sukat etteivät kurttuun kuivu. Tähän menisi arviolta 7min JOS lapset eivät häiritse.

Kun pyykit ovat kuivia, kerää ne jokainen koriin, käännä jokainen vaate oikein päin. Viikkaa jokainen vaate, parita jokainen sukka ja lajittele jokaiselle perheenjäsenelle oma kasa, lisäksi keittiöpyyhekasa, liinavaatekasa, kestovaippakasa, ulkovaatekasa, käsipyyhekasa,... kuljeta joka kasa omistajansa kaapille ja lajittele housut housuhyllyyn, paidat paitahyllyyn jne. Vie paikalleen myös laudeliinat ja ulkovaatteet ja muut satunnaisemmat pyykit. Vie parittomat sukat parittomien sukkien koriin ja etsi niillekin parit. Tämä vie arviolta 23min JOS lapset eivät häiritse. Jokainen lapsenpissatusreissu ja veden tarjoaminen keskeyttää homman ja viivästyttää. Vaatteiden silittäminen on unohdettu aikoja sitten eikä mankeloinnista edes haaveilla.

Ja samoin ulos lähtö: Ota 2v:lle esille ulkohaalari, kypärämyssy, pipo, hanskat, villasukat, kengät. Pyydystä 2v ja käytä potalla, vaihda kuiviin. Pue rimpuileva 2v joka kiskoo hanskoja pois sitä mukaa kun koitat pukea. Sama rumba 8kk:lle. Etsi itsellesikin kengät joista toinen saattaa olla lasten ansiosta piilotettu vaikka sängyn alle, takki, ulkohousut, päähine, hanskat. Onhan taskussa nenäliinoja, kännykkä ja avaimet? Etsi ne. Kännykkäsi saattaa olla vessassa vaipanvaihtoreissun jäljiltä. Rattaat mukaan, mahdollisesti sadesuoja päälle. Ja ei kun pihalle. Palaa takaisin antamaan vettä 2v:lle tai vaihtamaan kakkavaippa 8kk:lta. Kauanko menee?

Ja sisälle tulo: harjaa lapsista pahimmat hiekat pois, ja itsestäsi. Riisu 2v:ltä haalari ja laita paikoilleen, kengät ja paikoilleen, villasukat, hanskat ja hatut ja laita paikoilleen. Märät tai kuraiset tietysti saman tien huuhtelet ja ripustat kuivumaan patterin päälle. Sama 8kk:lle, ja itsellesi. Kaunko menee? Muista että vaatteiden kuivuttua myös lajittelet ne paikoilleen, pieni pikkuruinen lisä tähänkin.

Lapset potalle, kuivaa vaippaa, sitten äkkiä jostain jotain syötävää. Lautanen kolmelle, aterimet kolmelle, lasit kolmelle. Kolme annosta ruokaa mikroon (tai pahemmassa tapauksesta aloita sipulin kuorimisella..), maitoa myös pöytään. Ruokailu, syötä samalla 8kk:ta ja koita itsekin saada jotain naamariisi samalla kun palvelet lapsia, jaat maitoa ja kuivaat kaatuneita maitoja pöydältä, lattialta, housuiltasi ja lasten päältä. Ruokahetki ohi, vai onko? Sinun pitää vielä pestä lasten kädet ja naamat, putsata vaatteista sattumat, kenties vaihtaa puhdasta ainakin yhdelle ellei kaikille, kaavi lasten lautasilta tähteet kompostiin, kaavi myös ruokalaput, kaikki astiat tiskipöydälle ja huuhtaise hanan alla, lado astiat tiskikoneeseen, jääkaappitavarat jääkaappiin, pyyhi pöytä ja mahdollisesti lattia, syöttötuoli nyt ainakin. Pese myös omat kätesi. Kauanko menee? Ja mitähän lapset ovat saaneet aikaan sillä aikaa kun olet tehnyt tätä pikkuhommaa? Lakaise lattialta kukkamullat ja pelasta mitä pelastettavissa on.

Tässä oli pelkästään pyykkikoneellisen pesu, yksi ruokailu valmiista ruoasta ja yksi pihalla käynti (vaikka vain roskapussin vienti). Olipas helppoa, vaivatonta ja niin nopeaa. Kerkisitkö itse edes vessaan?

Mieheni totesi että 12h ei riitä kaikkiin niihin hommiin mitä hän minulta vaati, eikä ottanut vastaan tilaisuutta kokeilla selvitä "minun hommistani" viikonlopun ajan. Pelkkä aterian neljälle valmistaminen ja ruokailun hoitaminen vaatii hirveän määrän juttuja jotka pitää tehdä. En tosiaankaan ihmettele etteivät jotkut jaksa/viitsi/innostu joka päivä toistamaan näitä samojasamojasamoja rutiineita, etenkään kun tulos ei näy kolmeakaan tuntia.
 

Yhteistyössä