Miten jotkut voi asua sekaisessa ja likaisessa kodissa? Tekosyitä riittää...

  • Viestiketjun aloittaja totta on
  • Ensimmäinen viesti
******
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Jollain ei onnistu siivoaminen ilman lapsiakaan puolessa tunnissa ja jotkut taas tekevät sen lasten kanssa puolessa tunnissa jos esim. sotkua "ennaltaehkäistään" hyvin. Ei tietenkään mitään suursiivousta saa tehtyä puolessa tunnissa jos vielä on annettu lian ja sotkun kertyä päiviä tai viikkoja.
Ja kerrohan toki, miten ennaltaehkäistään esim pölyn kerääntyminen? Sama kai siinä vaiheessa on onko sitä pölyä sentti vai pari pölyhaituvaa, yhtä paljon sitä pyyhittävää tasoa on. Siis tuo pölyjen pyyhkiminen on minulle suurin kompastuskivi ja inhoan sitä yli kaiken. Vaikka kaikki pinnat ovat melkein puhtaa siis siten, ettei mitään tarvitse jäädä jynssäämään, menee siihen minulla ainakin tolkuttomasti aikaa.
Tiedän ettei nämä toimi kaikissa asunnoissa, mutta tässä mun keinot ennaltaehkäistä pölyä. Vähän pölyttäviä tekstiilejä (ehkä tärkein). Keskuspölynimuri - pölyä ei jää leijailemaan ilmaan imurin poistoilmasta. Ilmanvaihtosuodattimien pitäminen puhtaana. Tekstiilien käsittely (laskostaminen jne) KHH:ssa.

Pihalaatat auttoivat ettei likaa, hiekkaa ym kulkeudu sisään juuri yhtään.
No juu hyviä vinkkejä, mutta edelleen sanon, että minulle on ihan sama onko sitä pölyä sentti vai pari pölyhaituvaa, pyyhittävä ne on silti. Tarkoitin siis miten ennaltaehkäistään pölyn kerääntyminen siten, että niitä ei tarvitse pyyhkiä. Kun siis sanoit, että koko ajan voi tehdä jotain, mikä vähentää sitten siinä siivoamisessa työmäärää. Eihän se työmäärä tuosta kuitenkaan vähenny.
.
Teet tästä aika monimutkaisen asian näemmä. Minä vastasin, että miten pölyä ennaltaehkäistään. Se todellakin vähentää siivoomisen tarvetta ellei pölyä ensinkään synny kovinkaan paljon.

Toinen juttu jonka mainistin, oli sotkun ennaltaehkäisy. Siis muunkin "sotkun" kuin pöly. ESIM ettei roinaa hankita niin paljon, että sitä väkisinkin on joka paikassa. Sekin todellakin vähentää siivouksen tarvetta ja työmäärää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on muutakin tekemistä kuin siivota. Ja niin paljon tenavia, että ei 30 minuuttia päivässä riittäis. 3 tuntia ehkä. mutta sen haluan käyttää ihan johonkin muuhun. ei kaikkia haittaa jos matto on rutussa, pöyvän alla (ja päällä) murusia ja kirjahylly ja pöydät tursuaa sinne kuulumatonta tavaraa. siis niinku meillä. mitä mun hyödyttää ja ketä se hyödyttää jos mää tyhjennän sen pöydän kun se on kohta saman näkönen. sen ajan voin käyttää omiin harrastuksiin, opiskeluun ym.
No, ei se kyllä vie 3 tuntia, jos suoristat sen maton ja lakaset muruset...
jos mää haluaisin että mun talo ois perussiisti ihan kokoajan. Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän :) vieraita jos tulee toki yritetään siivota ja viikonloppusiivous kuunataanki sitten kunnolla. Sehän on ihan siitä kiinni mihin haluaa aikasa käyttää ja mikä on itestä tärkeää. Se ei tee ketään onnelliseksi jos tiskipöytä kiiltää ja pölyhiukkastakaan ei näy, jos muuten on tyhjä koko elämä. Ja en väitä ettäkö näin jollakin ois, mutta voipi olla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Kyllä on ihme ellei normaaleja perheen arjen asioita pysty tekemään, koska on pieniä lapsia. Onko se sitä uusavuttomuutta, ettei voi laittaa pyykkejä, ei voi imuroida, ei voi tehdä sitä eikä voi tehdä tätä koska on pieniä lapsia. Ei meillä ainakaan joka minuutti tarvitse olla pienemmän perään katsomassa.

Keskeyttäminen turhauttavaa.. Ei kai sitä sitten voi siivota, ellei sitä saa keskeyttää kuten muita hommia on usein pakko keskeyttää milloin minkäkin lapsista johtuvan syyn vuoksi.

Ei _tarvitse_ siivota, eikä sen tarvitse kaikkia kiinnostaa pätkääkään, mutta musta lapset ovat huono tekosyy ettei kodin normaaleja asioita pysty tekemään jos vain haluaa. Vaikka niin, että mies katsoo lasten perään sillä aikaa tai päinvastoin.
Lukekaa nyt koko ketju ennen kuin alatte päivittelemään. En tiedä kuinka monetta kertaa sanon tämän, mutta sanonpa taas:

En ole missään vaiheessa väittänyt siivousta ylivoimaiseksi. Olen vain kysynyt, miten se onnistuu pienten lapsien kanssa PUOLESSA TUNNISSA!!!!!!!!
"Miten pystyt imuroimaan makuuhuonetta, kun se nuorempi kaivaa keittiössä roskista tai kiipeää pöydälle. Siis ihan oikeasti sinäkö et välitä, mitä he tekevät sillä aikaa kun imuroit toisessa päässä taloa vai köytätkö heidät siihen imuriin."
"Kertokaa nyt herranjestas, mitä ne lapset tekee sillä aikaa kun siivoatte?!"

Tässä ei mainittu mitään, että koko homma pitäisi hoitaa jossain tietyssä ajassa, vaan kysyit, miten siivoaminen onnistuu lasten kanssa. Ja jos sun pitää jossain aikarajassa siivota, niin eikö toinen voi katsoa lapsia sen vertaa?
No ei ehkä tässä nimenomaisessa viestissä, mutta jos seuraa ketjua vähän taaksepäin, niin tuo aika tulee kyllä muutaman kerran vastaan. Siis ei juuri tässä viestissäni ehkä ollut mainittu tuota aikaa, mutta vastasin muistaakseni siinä henkilölle, joka sanoi kaiken onnistuvan puolessa tunnissa.
 
******
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Jollain ei onnistu siivoaminen ilman lapsiakaan puolessa tunnissa ja jotkut taas tekevät sen lasten kanssa puolessa tunnissa jos esim. sotkua "ennaltaehkäistään" hyvin. Ei tietenkään mitään suursiivousta saa tehtyä puolessa tunnissa jos vielä on annettu lian ja sotkun kertyä päiviä tai viikkoja.
Ja kerrohan toki, miten ennaltaehkäistään esim pölyn kerääntyminen? Sama kai siinä vaiheessa on onko sitä pölyä sentti vai pari pölyhaituvaa, yhtä paljon sitä pyyhittävää tasoa on. Siis tuo pölyjen pyyhkiminen on minulle suurin kompastuskivi ja inhoan sitä yli kaiken. Vaikka kaikki pinnat ovat melkein puhtaa siis siten, ettei mitään tarvitse jäädä jynssäämään, menee siihen minulla ainakin tolkuttomasti aikaa.
En nyt muista kuka se oli, joka sanko/rättisysteemiä käytti, mut mä kaivoin tuolta kaapin perukoilta sen staattisen pölyhuiskani. En muistanutkaan kuinka näpsäkkä se on! Mulla on ollut mikrokuituliina käytössä mut kyllä tuo huiska on hyvä niissä paikoissa missä ei voi rättiä oikein käyttää. Eikä kaikkia tavaroitakan tarvii siirrellä poi tieltä. Käytän itse ja suosittelen!
Minähän sitä sankorättisysteemiä käytin.. :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Jollain ei onnistu siivoaminen ilman lapsiakaan puolessa tunnissa ja jotkut taas tekevät sen lasten kanssa puolessa tunnissa jos esim. sotkua "ennaltaehkäistään" hyvin. Ei tietenkään mitään suursiivousta saa tehtyä puolessa tunnissa jos vielä on annettu lian ja sotkun kertyä päiviä tai viikkoja.
Ja kerrohan toki, miten ennaltaehkäistään esim pölyn kerääntyminen? Sama kai siinä vaiheessa on onko sitä pölyä sentti vai pari pölyhaituvaa, yhtä paljon sitä pyyhittävää tasoa on. Siis tuo pölyjen pyyhkiminen on minulle suurin kompastuskivi ja inhoan sitä yli kaiken. Vaikka kaikki pinnat ovat melkein puhtaa siis siten, ettei mitään tarvitse jäädä jynssäämään, menee siihen minulla ainakin tolkuttomasti aikaa.
En nyt muista kuka se oli, joka sanko/rättisysteemiä käytti, mut mä kaivoin tuolta kaapin perukoilta sen staattisen pölyhuiskani. En muistanutkaan kuinka näpsäkkä se on! Mulla on ollut mikrokuituliina käytössä mut kyllä tuo huiska on hyvä niissä paikoissa missä ei voi rättiä oikein käyttää. Eikä kaikkia tavaroitakan tarvii siirrellä poi tieltä. Käytän itse ja suosittelen!
Minähän sitä sankorättisysteemiä käytin.. :wave:
Osta vaan se huiska, on hyvä! Sen lisäksi mikrokuituliina, eikä sitäkään tarvii olla koko ajan huuhtomassa kun huiskulla ottaa enimmät pölyt. Mikroliina toimii tahroihinkin ilman pesuaineita, kostutettuna.
 
******
Pölyn ennaltaehkäisemisestä (*innostuu aiheesta liikaa, nolo*) vielä, että sekin on sitä, ettei ole hirveästi tasoja (vaikka hyllyjen muodossa) tai esim koriste-esineitä. On lasiovia ja muutenkin enemmän tavaroiden säilytystä kaapeissa kuin avoimilla tasoilla. Välttää siis kaikenlaista tilpehööriä, joihin kertyy pölyä ja jotka ovat hankalasti pyyhittävissä. Meillä on semmoista simppeliä modernia tyyliä, joka on tässä kohtaa hyvä, mutta ymmärrän toki ettei miellytä kaikkia vaan pitää olla "runsaampaa", monimuotoisempaa, enemmän tekstiilejä, enemmän pikkuesineitä jne..
 
******
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
Ei sun tästä suuttua tarvitse, mutta voit itse miettiä, mitkä konstit teillä toimisi. Niitä kun on ja ne oikeasti vähentävät siivouksen tarvetta ja helpottaa elämää. Mutta ihan miten vain, ei tarvitse kiinnostaa kaikkia. Mä en haluaisi käyttää liikaa aikaa siivomiseen mutta kuitenkin tykkään perussiististä, siksi panostaminen ennaltaehkäisyyn kannattaa :)
 
vieraileva siivoustähti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
Ennaltaehkäisyä: ruuan jälkeen pyyhkäistään pöytä ja lakastaan lattia, astiat koneeseen. Lelut kerätään leikin jälkeen tai sit illalla pois omiin lelulaatikkoihinsa, lapsi oppii myös itse keräämään kun tästä tulee rutiini, lehden lukemisen jälkeen lehdet lehtitelineeseen tai kassiin, johon keräyspaperit, kassin voi sit kauppareissulla tyhjentää keräysastiaan.
 
vieras
leikin jälkeen? meillä on koko ajan joku leikkimässä. ei ole mitään aikaa, että nyt leikitään ja nyt lopetetaan tälle päivää ja kerätään lelut. ja lapset saa leikkiä joka paikassa. ja en mä oikeesti mitään vinkkejä tarvi. olen tyytyväinen tähän ja siihen että mulle on muut asiat paljon tärkeämpiä ja lapsillakin mukavempaa kun ei äiti kokoajan hätyyttele kerään leluja jne.
 
ap
No, heipä taas! Täällä sitä taas keksitään tekosyitä, kun ei huvita siivota, hyi hyi. Just siivosin ylläpitosiivouksen, meni 35min, juu meni 5min yli. Vinkkinä vois myös kertoa, et staattiset kertakäyttöpölyliinat on tosi hyviä! Myös lattian pesussa/kuivapyyhinnässä :)
 
huh!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
leikin jälkeen? meillä on koko ajan joku leikkimässä. ei ole mitään aikaa, että nyt leikitään ja nyt lopetetaan tälle päivää ja kerätään lelut. ja lapset saa leikkiä joka paikassa. ja en mä oikeesti mitään vinkkejä tarvi. olen tyytyväinen tähän ja siihen että mulle on muut asiat paljon tärkeämpiä ja lapsillakin mukavempaa kun ei äiti kokoajan hätyyttele kerään leluja jne.
Ai jaa, kyllä meillä leikki loppuu, ku aletaan syömään tai mennään ulos. Sillon on ihan hyvä hetki raivata lelutkin pois...Ei kuitenkaan aina, jos leikki jää hyvään kohtaan tms. Järjenkäyttö auttanee tässäkin asiassa!
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva siivoustähti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
Ennaltaehkäisyä: ruuan jälkeen pyyhkäistään pöytä ja lakastaan lattia, astiat koneeseen. Lelut kerätään leikin jälkeen tai sit illalla pois omiin lelulaatikkoihinsa, lapsi oppii myös itse keräämään kun tästä tulee rutiini, lehden lukemisen jälkeen lehdet lehtitelineeseen tai kassiin, johon keräyspaperit, kassin voi sit kauppareissulla tyhjentää keräysastiaan.
Tässä varmaan on se ero: minä kutsun pöytien pyyhkimistä, lattian lakaisemista, astianpesukoneen täyttämistä ja tarvaroiden keräämistä siivoamiseksi. Osa täällä kutsuu sitä ennaltaehkäisemiseksi.

Siksi minulla menee siivoamiseen tuntikausia ja muilla vaan 30 minuuttia. Muilla menee vaan siihen ennaltaehkäisemiseen aikaa ja minulla taas ei ollenkaan.

Miksi muuten on automaattisesti laiska, jos ei tykkää tai ehdi siivota? Entä jos käyttää aikansa muuten tehokkaasti lapsiin, työhön, opiskeluun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen vaikka? Että vaikka 22 tuntia vuorokaudesta viheltäsi tukka suorana, niin on silti pelkästään laiska, jos ei siivoa?
 
Mä myönnän olevani laiska.
Mutta mä tahtoisin että täällä ois siistiä. Mulle suurin ongelma on tavaramäärä, siis ihan tarpeellista (askartelu- ja käsityötarvikkeet, lelut, vaatteet) mutta ei ole kaappitilaa, kaikelle tavaralle ei ole paikkaa. Sen lisäksi on sitä kausitavaraa (vaatteita, lehtiä jne) jotka olis kiva vaikka varastoon tunkea, mutta meillä ei ole varastoa.
Siivoominen on tuskaa kun aina menee se 2h että nostaa lattiat tyhjäks romuista. Ja imuroiminen on v-mäistä kun pyykkiteline ja puhtaat pyykit on vallannu olohuoneen. Mun makuuhuoneeseen ei meinaa mahtua ovesta sisään kun siellä on vaatteita ja lehtiä, leikkihuoneen lattiaa ei näy ku siel on leluja. Ja just vasta vein pari kassillista leluja pois...
Ainoo keino saada tää kämppä asuttavaan ja helposti siivottavaan muotoon on luopua mun harrastuksista ja kausivaatteista. Kalliiks vaan tulee sekin... Tai sitten hukutaan paskaan, niinku tähänki asti :ashamed:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva siivoustähti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
Ennaltaehkäisyä: ruuan jälkeen pyyhkäistään pöytä ja lakastaan lattia, astiat koneeseen. Lelut kerätään leikin jälkeen tai sit illalla pois omiin lelulaatikkoihinsa, lapsi oppii myös itse keräämään kun tästä tulee rutiini, lehden lukemisen jälkeen lehdet lehtitelineeseen tai kassiin, johon keräyspaperit, kassin voi sit kauppareissulla tyhjentää keräysastiaan.
Tässä varmaan on se ero: minä kutsun pöytien pyyhkimistä, lattian lakaisemista, astianpesukoneen täyttämistä ja tarvaroiden keräämistä siivoamiseksi. Osa täällä kutsuu sitä ennaltaehkäisemiseksi.

Siksi minulla menee siivoamiseen tuntikausia ja muilla vaan 30 minuuttia. Muilla menee vaan siihen ennaltaehkäisemiseen aikaa ja minulla taas ei ollenkaan.

Miksi muuten on automaattisesti laiska, jos ei tykkää tai ehdi siivota? Entä jos käyttää aikansa muuten tehokkaasti lapsiin, työhön, opiskeluun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen vaikka? Että vaikka 22 tuntia vuorokaudesta viheltäsi tukka suorana, niin on silti pelkästään laiska, jos ei siivoa?
No, ihan sama se nyt on millä nimellä sitä kutsuu. Pointti on se, että kun joka päivä siivoo/ennaltaehkäisee tai mitä lienee, niin kaaosta ei tule. siivouksesta tulee helppoa ja rutiininomaista, eikä mitään hirveetä pakkovääntöö tyylin kerta kuukaudessa 4,5h kerralla...
Laiskaa on se, että ei viitsitä sen vertaa vaivaa nähdä, että oma koti olisi siisti ja puhdas. Siivousintoilua en kannata.
Eniten ihmetyttää kuitenkin se, että ei voida myöntää sitä, että on laiska/ei huvita, vaan syytetään asiasta lapsia!! Kyllä se varmaan aikuisen täytys sitä huushollia pyörittää eikä lasten.
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva siivoustähti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
"Joutuisin joka päivä imuroimaan koko talon, kerään romuja koko päivän ja luutuileen koko päivän"

Ei monillakaan perussiisti talo tarkoita, että elämä menisi tuollaiseksi. Kyse on pitkälti ennaltaehkäisystä. Silloin ei tarvitse paljon siivotakaan jos huolehtii siitä ;)

Ja just, toisille se ei merkkaa mitään, onko siistiä vai ei eikä tarvitsekaan.
ennaltaehkäisy.... hmm... meillä se tarkoittaisi ilmeisesti sitä, että ruoat syödään ulkona, lelut kerättäisi yläkaappiin, mattoja ja muita sisustustekstiilejä vähennettäisi olemattomiin, sanomalehtien sun muitten lehtien tilaus lopetettaisiin, olisko vielä muita hyviä vinkkejä?
Ennaltaehkäisyä: ruuan jälkeen pyyhkäistään pöytä ja lakastaan lattia, astiat koneeseen. Lelut kerätään leikin jälkeen tai sit illalla pois omiin lelulaatikkoihinsa, lapsi oppii myös itse keräämään kun tästä tulee rutiini, lehden lukemisen jälkeen lehdet lehtitelineeseen tai kassiin, johon keräyspaperit, kassin voi sit kauppareissulla tyhjentää keräysastiaan.
Tässä varmaan on se ero: minä kutsun pöytien pyyhkimistä, lattian lakaisemista, astianpesukoneen täyttämistä ja tarvaroiden keräämistä siivoamiseksi. Osa täällä kutsuu sitä ennaltaehkäisemiseksi.

Siksi minulla menee siivoamiseen tuntikausia ja muilla vaan 30 minuuttia. Muilla menee vaan siihen ennaltaehkäisemiseen aikaa ja minulla taas ei ollenkaan.

Miksi muuten on automaattisesti laiska, jos ei tykkää tai ehdi siivota? Entä jos käyttää aikansa muuten tehokkaasti lapsiin, työhön, opiskeluun ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen vaikka? Että vaikka 22 tuntia vuorokaudesta viheltäsi tukka suorana, niin on silti pelkästään laiska, jos ei siivoa?
No, ihan sama se nyt on millä nimellä sitä kutsuu. Pointti on se, että kun joka päivä siivoo/ennaltaehkäisee tai mitä lienee, niin kaaosta ei tule. siivouksesta tulee helppoa ja rutiininomaista, eikä mitään hirveetä pakkovääntöö tyylin kerta kuukaudessa 4,5h kerralla...
Laiskaa on se, että ei viitsitä sen vertaa vaivaa nähdä, että oma koti olisi siisti ja puhdas. Siivousintoilua en kannata.
Eniten ihmetyttää kuitenkin se, että ei voida myöntää sitä, että on laiska/ei huvita, vaan syytetään asiasta lapsia!! Kyllä se varmaan aikuisen täytys sitä huushollia pyörittää eikä lasten.
Minä vaan kommentoin tähän, että siivoukseen menee päivässä 30 minuuttia -juttuun.

Imuroin just kuopuksen huoneen. Meni 15 minuuttia, eikä ollut edes pahemmin roskainen. Siinä ei ollut edes mukana vielä se, kun keräsin legot laatikoihin. Se kyllä oli, kun nostelin lattialla säilyteltävät isommat lelut sängylle ja siirtelin huonekaluja. Vielä on jäljellä 4 huonetta, keittiö ja eteinen. Puolen tunnin logiikalla huitaisen ne vartissa. Tiskeille ja pyykeille ei jää minuuttiakaan, mutta ne vissiin hoidan huomenna.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Jollain ei onnistu siivoaminen ilman lapsiakaan puolessa tunnissa ja jotkut taas tekevät sen lasten kanssa puolessa tunnissa jos esim. sotkua "ennaltaehkäistään" hyvin. Ei tietenkään mitään suursiivousta saa tehtyä puolessa tunnissa jos vielä on annettu lian ja sotkun kertyä päiviä tai viikkoja.
Ja kerrohan toki, miten ennaltaehkäistään esim pölyn kerääntyminen? Sama kai siinä vaiheessa on onko sitä pölyä sentti vai pari pölyhaituvaa, yhtä paljon sitä pyyhittävää tasoa on. Siis tuo pölyjen pyyhkiminen on minulle suurin kompastuskivi ja inhoan sitä yli kaiken. Vaikka kaikki pinnat ovat melkein puhtaa siis siten, ettei mitään tarvitse jäädä jynssäämään, menee siihen minulla ainakin tolkuttomasti aikaa.
En nyt muista kuka se oli, joka sanko/rättisysteemiä käytti, mut mä kaivoin tuolta kaapin perukoilta sen staattisen pölyhuiskani. En muistanutkaan kuinka näpsäkkä se on! Mulla on ollut mikrokuituliina käytössä mut kyllä tuo huiska on hyvä niissä paikoissa missä ei voi rättiä oikein käyttää. Eikä kaikkia tavaroitakan tarvii siirrellä poi tieltä. Käytän itse ja suosittelen!
Minähän sitä sankorättisysteemiä käytin.. :wave:
Osta vaan se huiska, on hyvä! Sen lisäksi mikrokuituliina, eikä sitäkään tarvii olla koko ajan huuhtomassa kun huiskulla ottaa enimmät pölyt. Mikroliina toimii tahroihinkin ilman pesuaineita, kostutettuna.
Hei, pakko tulla nyt ilmoittamaan että minä laiska luuseri, joka en saa lasten kanssa siivottua koko taloa 30 minuutissa ja olen ikäni käyttänyt tuota sankorättisysteemiä, ostin nyt mikrokuituliinan. Olipas aika tyyris ostos, joten sen on parempi helpottaa hommaa huomattavasti.

Ja vielä pakko kommentoida tuohon anikan viestiin, että olen myös mieltänyt ne lattioiden lakaisut, tasojen pyyhkimiset, lelujen keräämiset ja huonekalujen siirtelemiset siivoamiseksi. Nyt alkaa pikkuhiljaa valjeta, miten minä saankin niin paljon tuhrautumaan tuohon aikaa.
 
Joopa joo. Mulle justiinsa eilen sanottiin, että kai mä aion käyttää lomani suursiivoukseen, mihin totesin että en todellakaan aio tuhlata lomaani moiseen.
En jaksanut ketjua lukea, mutta kovin moni tuntuu olevan tänä päivänä neuroottinen ton siivoomisen suhteen.
Meillä on aina suht siistiä ja tavarat paikoillaan se riittää mulle. Se että heiluisin rätti kädessä kaiken vapaa-aikani ei todellakaan tee mua onnelliseksi, varsinkin kun en ole huomannut siitä olevan mitään haittaakaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Pölyn ennaltaehkäisemisestä (*innostuu aiheesta liikaa, nolo*) vielä, että sekin on sitä, ettei ole hirveästi tasoja (vaikka hyllyjen muodossa) tai esim koriste-esineitä. On lasiovia ja muutenkin enemmän tavaroiden säilytystä kaapeissa kuin avoimilla tasoilla. Välttää siis kaikenlaista tilpehööriä, joihin kertyy pölyä ja jotka ovat hankalasti pyyhittävissä. Meillä on semmoista simppeliä modernia tyyliä, joka on tässä kohtaa hyvä, mutta ymmärrän toki ettei miellytä kaikkia vaan pitää olla "runsaampaa", monimuotoisempaa, enemmän tekstiilejä, enemmän pikkuesineitä jne..
Okei, eli olen laiska ja organisaatiokyvytön, koska meidän kodissa ei ole simppeliä modernia tyyliä. Tämä tässä keskustelussa onkin niin huvittavaa, kun ihmetellään, miten siihen siivoamiseen menee niin kauan aikaa ja lapsetkin on huonosti kasvatettu, kun eivät pysy kiltisti siinä vieressä vahtaamassa kun siivoan. Koko ajan tulee ilmi näitä asioita, joissa erot ovat aika suuret.

Esim tasoja ei muilla ilmeisesti ole juuri ollenkaan, talon pohjaratkaisu on sellainen, että lapset ovat näköetäisyydellä koko ajan, roskikset ovat paikoissa, joista lapset eivät pääse penkomaan, eikä ole pikkutavaraa esillä, pölyt pyyhkäistään huiskalla jne. Keittiön lattian lakaisemista tai lelujen keräämistä ei edes lasketa siivoamiseksi, vaan "ennaltaehkäisyksi". Mitä vielä?

Juu tiedän, että nuo asiat helpottavat sitä siivoamista, mutta älkää tulko sanomaan, että olen uusavuton, jos en saa koko taloa siivottua lasten kanssa puolessa tunnissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, ihan sama se nyt on millä nimellä sitä kutsuu. Pointti on se, että kun joka päivä siivoo/ennaltaehkäisee tai mitä lienee, niin kaaosta ei tule. siivouksesta tulee helppoa ja rutiininomaista, eikä mitään hirveetä pakkovääntöö tyylin kerta kuukaudessa 4,5h kerralla...
Laiskaa on se, että ei viitsitä sen vertaa vaivaa nähdä, että oma koti olisi siisti ja puhdas. Siivousintoilua en kannata.
Eniten ihmetyttää kuitenkin se, että ei voida myöntää sitä, että on laiska/ei huvita, vaan syytetään asiasta lapsia!! Kyllä se varmaan aikuisen täytys sitä huushollia pyörittää eikä lasten.
Kyllä minun mielestäni enemmän pakkoväännön makua on tuossa jatkuvassa "ennaltaehkäisyssä", kuin siinä kerran kuukaudessa 4,5 tunnin rutistuksella. Jos joka päivä käytät siihen "ennaltaehkäisyyn" vaikka vain oikeasti sen puoli tuntia, niin kyllä siitä vain enemmän tunteja kuukaudessa kertyy, kuin 4,5.
 
******
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Pölyn ennaltaehkäisemisestä (*innostuu aiheesta liikaa, nolo*) vielä, että sekin on sitä, ettei ole hirveästi tasoja (vaikka hyllyjen muodossa) tai esim koriste-esineitä. On lasiovia ja muutenkin enemmän tavaroiden säilytystä kaapeissa kuin avoimilla tasoilla. Välttää siis kaikenlaista tilpehööriä, joihin kertyy pölyä ja jotka ovat hankalasti pyyhittävissä. Meillä on semmoista simppeliä modernia tyyliä, joka on tässä kohtaa hyvä, mutta ymmärrän toki ettei miellytä kaikkia vaan pitää olla "runsaampaa", monimuotoisempaa, enemmän tekstiilejä, enemmän pikkuesineitä jne..
Okei, eli olen laiska ja organisaatiokyvytön, koska meidän kodissa ei ole simppeliä modernia tyyliä. Tämä tässä keskustelussa onkin niin huvittavaa, kun ihmetellään, miten siihen siivoamiseen menee niin kauan aikaa ja lapsetkin on huonosti kasvatettu, kun eivät pysy kiltisti siinä vieressä vahtaamassa kun siivoan. Koko ajan tulee ilmi näitä asioita, joissa erot ovat aika suuret.

Esim tasoja ei muilla ilmeisesti ole juuri ollenkaan, talon pohjaratkaisu on sellainen, että lapset ovat näköetäisyydellä koko ajan, roskikset ovat paikoissa, joista lapset eivät pääse penkomaan, eikä ole pikkutavaraa esillä, pölyt pyyhkäistään huiskalla jne. Keittiön lattian lakaisemista tai lelujen keräämistä ei edes lasketa siivoamiseksi, vaan "ennaltaehkäisyksi". Mitä vielä?

Juu tiedän, että nuo asiat helpottavat sitä siivoamista, mutta älkää tulko sanomaan, että olen uusavuton, jos en saa koko taloa siivottua lasten kanssa puolessa tunnissa.
"Koko ajan tulee ilmi näitä asioita, joissa erot ovat aika suuret."

No niin tulee, mutta ei se sitä tarkoita, ettetkö sinä pystyisi tekemään MITÄÄN esim sotkun, pölyn ja lian ennaltaehkäisyksi tai etteikö olisi paljon erilaisia keinoja. Ei sinun TARVITSE ellet halua, mutta kyllä keinoja on että talo on siisti eikä silti tarvitse tuhalta elämäänsä siivoamiseen tai lapsille siivoamisesta räkyttämiseen. Pointtini vain, että lapset ovat mielestäni tekosyy ettei VOI tai PYSTY siivoamaan.

Minä en laske ennaltaehkäisyksi varsinaista siivoamista kuten joku teki, vaan se on ennaltaehkäisyä, ettei tarvitse ensinkään siivota niin paljon. Ennaltaehkäisyä ovat esim. juuri pölyn synnyn ehkäisy (vähän tekstiilejä esim), lian kulkeutumisen vähentäminen ulkoa sisälle (laatoitus, lemmikkien puhdistaminen, kuraeteinen jne), pidetään vaikka osaa leluista vuorotellen kaapissa ettei kaikki ole levällään esillä koko ajan, hyvät säilytysjärjestelmät, omat paikat kaikilla tavaroilla ja leluilla jne. Toki myös keskuspölynimuri, sisustus"tyyli", ilmanvaihtojärjestelmä ja vaikka pihalaatoitus ovat ennaltaehkäiseviä asioita. Ja sitten tietenkin vielä muiden osallistuminen (mies ja lapset) ja "kasvattaminen".

Keinoja on paljon... Saa valita jos kiinnostaa tai ei tarvitse ellei kiinnosta tai ellei sovellu omaan käyttöön ;)
 

Yhteistyössä