Miten jotkut voi asua sekaisessa ja likaisessa kodissa? Tekosyitä riittää...

  • Viestiketjun aloittaja totta on
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en tarkoittanutkaan, että olisivat likaisia, mutta jos niitä pintoja on paljon, niin kyllähän niistä likaa tulee. Ja tuo pölyhuiskakin oli taas ihan uusi juttu, eikö se vain huiskauta ne pölyt muualle huoneeseen. Siis toimiiko ne oikeasti?

http://www.witre.fi/polyhuisku_MOD50578.html

Tuoi kapine on sähköinen ja kerää hyvin pölyä. Sitten se mennään ulos ravistelemaan.
Eihän monia pintoja edes saa nykyään märällä pyyhkiä, eikä edes kostealla. Siis kun ostat kirjahyllyn, mukana tulee hoito-ohje, jossa kielletään kostealla pyyhkiminen.
 
hepuli
no meil o sekasta ja ihan syystä että tääl asuu myös 4v ja 1v7kk ikäset erittäin vilkkaat lapset mitkä alkaa sekottamisen tasa sil sekunnil ku tajuu et siivotaa et jos haluisin et siistiä ni saisin siivota 24/7!ja kyllä me pystymme asumaan myös sekaisessa kämpässä...ja pesen mä pyykkiä joka pvä,mut myös sitä tulee joka pvä!mul o muutaki annettavaa lapsil ku hermoraunio äiti mikä ei tee muuta ku siivoo!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Luultavasti meilläkin, mutta koska se on täynnä kirjoja, niin se vaan imuroidaan joskus, eihän kirjoista voi märällä pölyjä pyyhkiä. Tosin pölyhuiskulla saa kirjahyllynkin hienoon kuntoon, parempään kun imurilla.
Arvaa mitä? Kun mä olin lapsi, joulusiivoukseen kuului kirjahyllyn siivous. Mikä tarkoitti sitä, että joka ainoa kirja niistä sadoista vietiin parvekkeelle ja tomutettiin siellä kirpeässä pakkasessa yksitellen. Ja se kirjahyllyn siivous oli aina mun heiniäni ( systeri ja minä ei päästy itsenäisyyspäivän ja joulun välillä minnekään muualla kuin kouluun, koska joulusiivoukseen meni kaikki illat ) . Mä olin kolmekymppinen, kun tajusin, että MUN ei OMASSA kodissani tarvitse joka joulukuu pöllyttää pakkasessa kaikkia kirjojani :LOL:

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Lattialta joo sillä lastalla ja ei kirjahyllyn ja pöytäpintojen pyyhkimiseen tarvita sangollista vettä, kostutettu räti riittää tai vaikka suihkepullo ja talouspaperi.
Eikö muilla todellakaan ole kuin kirjahylly ja pari pöytää, joista ne pölyt pitää pyyhkiä? Kyllä meillä on pöytiä pelkästään viisi, lisäksi lipastoja, kirjahylly, tv-taso, peilejä, ikkunanpieliä, stereoita, hattuhyllyjä, lamppuja ja vaikka mitä muita paikkoja, joista ne pölyt pitää pyyhkiä.

No ne pinnat nyt ei ole niin likaisia, että se rätti tarttis pestä jokaisen pyyhkimisen jälkeen ja pölyt kyllä usein pyyhitään ihan kuivalla pölyhuiskalla. Peilejä ja lasipintoja nyt ei muutenkaan voi millään samassa vesiämpärissä lillutetulla rätillä pestä kun muut pinnat. Ja ainakin ne lamput yms todellakin pyyhitään pölyhuiskulla, ei millään märällä rätillä.
No en tarkoittanutkaan, että olisivat likaisia, mutta jos niitä pintoja on paljon, niin kyllähän niistä likaa tulee. Ja tuo pölyhuiskakin oli taas ihan uusi juttu, eikö se vain huiskauta ne pölyt muualle huoneeseen. Siis toimiiko ne oikeasti?

Ihan oikeesti, eiks ihmiset tunne yleisimpiä siivousvälineitä?
Ei. :) En ole koskaan käyttänyt enkä omistanut pölyhuiskaa, kun olen kuvitellut, että ne vain levittävät sen pölyn ympärille. Niin, tekosyy sinun mielestäsi kai sekin..
Kyl se sitoo itteensä sitä pölyä, mut kyllä sitä myös ympäristöönkin pöllähtää. Lähinnä mulla käytössä paikoissa joihin on vaikea päästä käsiks.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihan oikeesti, eiks ihmiset tunne yleisimpiä siivousvälineitä?
Ei. :) En ole koskaan käyttänyt enkä omistanut pölyhuiskaa, kun olen kuvitellut, että ne vain levittävät sen pölyn ympärille. Niin, tekosyy sinun mielestäsi kai sekin..
Alan oikeasti pikkuhiljaa ymmärtää, miksi siivoaminen on minulle niin hiton vaikeaa. Pölyjen pyyhkiminen on minulle aina tarkoittanut märän rätin ja sangon kanssa huhtomista. Toiset ilmeisesti vain huiskauttaa huiskalla ja kaikki on valmista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Luultavasti meilläkin, mutta koska se on täynnä kirjoja, niin se vaan imuroidaan joskus, eihän kirjoista voi märällä pölyjä pyyhkiä. Tosin pölyhuiskulla saa kirjahyllynkin hienoon kuntoon, parempään kun imurilla.
Arvaa mitä? Kun mä olin lapsi, joulusiivoukseen kuului kirjahyllyn siivous. Mikä tarkoitti sitä, että joka ainoa kirja niistä sadoista vietiin parvekkeelle ja tomutettiin siellä kirpeässä pakkasessa yksitellen. Ja se kirjahyllyn siivous oli aina mun heiniäni ( systeri ja minä ei päästy itsenäisyyspäivän ja joulun välillä minnekään muualla kuin kouluun, koska joulusiivoukseen meni kaikki illat ) . Mä olin kolmekymppinen, kun tajusin, että MUN ei OMASSA kodissani tarvitse joka joulukuu pöllyttää pakkasessa kaikkia kirjojani :LOL:
Mä joskus, mutta en kyl jokavuosi, pyyhin kaikki kirjat ja avaan ja vähän löyhyttelen. Mutta en mä niitä ulos vie
:D
Mutta hyvä kun huomasit, että sun kodissa ei oo pakko ulkoiluttaa kirjoja :LOL:
 
Voi teitä...
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei tekosyy:
Ja tuo pölyhuiska todellakin huiskii pölyä paikasta toiseen, jos ei ole sellainen staattinen, mutta ne sitten taas täyttyy pölystä ja...
No siis niitähän on myös semmoisia kertakäyttöisiä paperisysteemejä, joista se paperiosa heitetään käytön jälkeen pois.
Ja kaikkihan ne staattisia nykyään on, joskus vuonna kypärä ja kirves ne on ollu nättejä höyhen härveleitä.
Se kuuluukin mennä ulos ravistelemaan jokaisen käytön jälkeen, tomut pois siitä huiskusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Usvametsän neito:
Tiiän yhen kolmilapsisen perheen jossa äiti ei siivoa koska "muutkaan eivät siivoa". Talo on aina ihan hirveässä kunnossa. Ei, tuo hirveä on liian laimea sana. :/ Jotain kertoo se että he kutsuvat joka kesä kavereita ja sukulaisia siivoustalkoisiin. Siis siellä siivotaan oikeasti kerran vuodessa talkoilla. Ite en kuuna päivänä kehtaisi kutsua ketään siivoustalkoisiin omaan kotiin!
Siivoustalkoot, apua :D
Päivän päätteeksi grillataan!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mutta hyvä kun huomasit, että sun kodissa ei oo pakko ulkoiluttaa kirjoja :LOL:
Äläpä muuta sano :D Lattialistojen puhdistamisen vanhalla hammasharjalla jätin jo huomattavasti aikaisemmin. Niin ja joo... jos joku ajatelee, että mun lapsuudenkodissani siivottiin vaan jouluksi, niin ehei... mutsi nyt vaan sattui olemaan siivousfriikki.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Usvametsän neito:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Usvametsän neito:
Tiiän yhen kolmilapsisen perheen jossa äiti ei siivoa koska "muutkaan eivät siivoa". Talo on aina ihan hirveässä kunnossa. Ei, tuo hirveä on liian laimea sana. :/ Jotain kertoo se että he kutsuvat joka kesä kavereita ja sukulaisia siivoustalkoisiin. Siis siellä siivotaan oikeasti kerran vuodessa talkoilla. Ite en kuuna päivänä kehtaisi kutsua ketään siivoustalkoisiin omaan kotiin!
Siivoustalkoot, apua :D
Päivän päätteeksi grillataan!
No, kiva et saa ees palkkaa :) Jotenkin aika noloo, mun mielestä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja neljänäiskä:
Jos miehenä on hamsteri ja lapsina lauma termiittejä, niin eipä riitä äidillä pattereita kaikkeen...

Mieheni on maailman pahin hamstraaja. Hän säästää kaiken rikkimenneen ja tarpeettoman roinan jotain mystistä "pahaa päivää" varten ja sen lisäksi haalii kämppään jatkuvasti lisää turhaa tavaraa. Hän ottaa vastaan mitä vaan, minkä halvalla tai ilmaiseksi saa ja kun tavara kerran on kotioven yli nostettu, niin siellä pysyy. Joskus vien tavaroita salaa roskikseen...

Mieheni ei myöskään osaa/viitsi korjata mitään, joten kotimme on aina hiukan rempallaan. Kattolamput roikkuu vähän vinksallaan, sisäovista puuttuu kahvoja, vaatekaapin ovi on sijoiltaan jne.jne.

Tämä kaikki tällainen ei ole oikein omiaan innostamaan ketään siivoamaan. Miksi hiivatissa siivoaisin, kun joka paikka on silti täynnä roinaa? Kaiken lisäksi lapset hajottavat kokoajan jotakin, jota kukaan ei korjaa saati vie roskiin. Tässäkin huoneessa on rikkinäinen vaatekaappi, tämän vaatekaapin sisältö lattialla avonaisina pursuavissa laatikoissa, 4 matkalaukkua täynnä kaikkea epämääräistä, rikkinäinen tuoli, hajonnut kattolamppu, sängynalus täynnä jotain johtoja, vanhoja puhelimia jne., kahdet rattaat sekä yksi vanha turvaistuin.

Taa on melkein kuin meilla!! Tulipa hyva mieli kun tiedan, ettei olla ainoita... Mun mies on aivan samanlainen! Meilla on yksi huone, joka on taynna miehen roinaa. Sinne hadin tuskin mahtuu astumaan ovesta sisaan. Mistaan ei halua luopua. Lapsille ostaa kauhean maaran leluja, jotka sitten on levallaan joka huoneessa. Taalla joutuu tosiaan katsomaan mihin astuu. Keittion poyta on taynna tavaraa. Siihen mahtuu juuri ja juuri syomaan.
Ma yritan siivota, mutta siita ei ole mitaan hyotya. Oikeasti. Jos siita olisi, siivoaisin mielellani, koska ma inhoan sotkua ja sekamelskaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mutta hyvä kun huomasit, että sun kodissa ei oo pakko ulkoiluttaa kirjoja :LOL:
Äläpä muuta sano :D Lattialistojen puhdistamisen vanhalla hammasharjalla jätin jo huomattavasti aikaisemmin. Niin ja joo... jos joku ajatelee, että mun lapsuudenkodissani siivottiin vaan jouluksi, niin ehei... mutsi nyt vaan sattui olemaan siivousfriikki.
Toi, nyt on jo melko innokasta siivoamista...
 
Vierailijoiden varalle...
Tässä ketjussa on nyt menneet sekaisin käsitteet SEKAISUUS ja LIKAISUUS! Toki kummastakin oli puhetta, mutta nämä asiat eivät tarkoita samaa. Jo pelkän sekaisuuden vähentämisellä (raivaat turhat tavarat pois näkyviltä pöydiltä, lattialta jne) saa kodissa aikaan avaramman ja siistimmän yleisilmeen. Sen jälkeen voi alkaa metsästämään niitä pölykasoja, hiekkaa yms lattialta...eikä mene montaa tuntia päivässä/viikossa siivoukseen kun pitää KODIN YLEISILMEEN SIISTINÄ - yksinkertainen silmänkääntötemppu, jolla luodaan kodista puhtaan näköinen vaikkei se sitä ihan olisikaan. ;)
 
Voi teitä...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
Samoin... LUKUTAIDOTONTA --> ORGANISOINTIKYKY!!!
 
ov
Mulla ei ole mitään tekosyitä. Mua vaan ei haittaa vaikka tiskit olisi pöydällä tai sänkyjen alla juoksisi villakoirat. Lasten lelutkin saa olla aika kauan levällään: katson vain tarkemmin mihin astun.
 
perfektionisti
Alkuperäinen kirjoittaja suhmura-81:
Meillä ei ole astianpesukonetta. Tiskaan sitku sattuu huvittaa, en joka päivä. Samaten siivoon, ku huvittaa. Nytkii on nii kaamee kaaos että, mut istun tässä koneella. Pitäis ottaa niskasta kiinni ja mennä, mut ei kiinnosta. Huomenna on päivä uusi. Enkä todellakaan oo masentunut. Oon vaan pienen pojan äiti ja rv25 menossa. Olisko sillä jotain vaikutusta asiaan.
Mä en osaa rentoutua ennenkuin paikat ovat kunnossa. Ja tosiaan vien mennessäni, tuon tullessani, tavarat ovat paikoillaan, vaatteet kaapissa tai pyykissä tai kuivumassa. Tiskataan syönnin jälkeen ja keittiö aina siistinä, samoin WC:
 
Siisti, kauniiksi sisustettu koti!
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Mulla ei ole mitään tekosyitä. Mua vaan ei haittaa vaikka tiskit olisi pöydällä tai sänkyjen alla juoksisi villakoirat. Lasten lelutkin saa olla aika kauan levällään: katson vain tarkemmin mihin astun.
No tuokin on tyyli elää...kukin tyylillään. Ei vain sopisi minulle...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toi, nyt on jo melko innokasta siivoamista...
Ehkä yksi syy siihen, miksi mä en ole mikään himosiivooja :D Mutta en mä todella tästä kaaoksestakaan tykkää. Eikä mulla aina tällaista ole ollutkaan, nyt vaan viimeiset pari vuotta. Sen jälkeen, kun esikoinen muutti omilleen ja täällä roikkuu vielä jonkin verran sen tavaroita, koska yksiöön nyt ei vaan yksinkertaisesti kaikki mahdu. Yks murheenkryyni mulle on noi likan sähköurut, mutta mihis niitäkään mahdutan. Ja ymmärrän sen, että ei ne mahdu sinne yksiöönkään.

Lisäksi olen tehnyt tässä kevyttä pintaremppaa sinne tänne ja se on edelleen kesken. Kun hermostuin yläkerran käytävällä pyöriviin maalaustarvikkeisiin, laitoin ne työhuoneeni kaappiin. Minkä jälkeen työhuoneen lattialla ja pöydillä pyörii tavaraa, jotka kuuluisi sinne kaappiin, mutta eivät enää mahdu.

Mutta elän toivossa, että ensi syksyyn mennessä täältä on niitä sähköurkuja lukuunottamatta kadonnut kaikki tarpeeton :)

 
Siisti, kauniiksi sisustettu koti!
Alkuperäinen kirjoittaja perfektionisti:
Alkuperäinen kirjoittaja suhmura-81:
Meillä ei ole astianpesukonetta. Tiskaan sitku sattuu huvittaa, en joka päivä. Samaten siivoon, ku huvittaa. Nytkii on nii kaamee kaaos että, mut istun tässä koneella. Pitäis ottaa niskasta kiinni ja mennä, mut ei kiinnosta. Huomenna on päivä uusi. Enkä todellakaan oo masentunut. Oon vaan pienen pojan äiti ja rv25 menossa. Olisko sillä jotain vaikutusta asiaan.
Mä en osaa rentoutua ennenkuin paikat ovat kunnossa. Ja tosiaan vien mennessäni, tuon tullessani, tavarat ovat paikoillaan, vaatteet kaapissa tai pyykissä tai kuivumassa. Tiskataan syönnin jälkeen ja keittiö aina siistinä, samoin WC:
Samoin!
 
ap
Monilla on ihme käsitys, et siivoomiseen menee kauan ja on vaivalloista ja vaikeeta. Ei se ole, kun osaa, organisoi ja hommaa kunnon siivousvälineet (jotka myös pitää puhtaina).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teitä...:
Kyllä on uusavutonta väkeä tällä palstalla kun näitä lukee. Kun lapset syntyy --> ei voi muka siivota, kun on sitä ja tätä, ja ne kiipeilee ja...Haloo!!! Organisointikyvyssä ja omassa laiskuudessa syy!
Ja lukutaidotontakin ilmeisesti, kun olen koko ajan sanonut, että ei ole ylitsepääsemätöntä, mutta puolessa tunnissa kylläkin mahdotonta.
Samoin... LUKUTAIDOTONTA --> ORGANISOINTIKYKY!!!
Oikeastiko se on mielestäsi organisointikysymys, että puolessa tunnissa ei saa taloa siivottua kahden pienen lapsen kanssa? Mikä organisointikyky siinä auttaa, kun imuroidessa ne lelut levitetään ja kiipeilevän taaperon perässä saa juosta viiden minuutin välein. Ai niin, se oli se teippaaminen..
 
KANOJA
Kaakati KAAKATI KOOT KOT KOT, kot kot kot, kääkätikääkätiKÄÄ! KOT KOT KOT KOT KOT KOT KOT, kaakatikaakati KOT!

Täällähän teitä näyttää piisaavan, tulkaa meille nokkimaan jyviä pöydän alta, siellä eläisitte tämän hetkisillä muruilla kokonaisen vuosisadan!
 

Yhteistyössä