miten jotkut pärjäävät ilman "turvalaitteita"??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana

Vieras
Eikö teidän taaperot todellakaan mene sitten kiellettyihin paikkoihin? Eivät laita uunia/hellaa päälle ja koske sinne, eivät kiipeile kiinnittämättmiin heiveröisiin kirjahyllyihin? Uskovat kiellot heti?

Ihmettelen,kun parilla kaverilla ei ole hellansuojuksia eikä mitään, he antavat lastensa laittaa aina levyt päälle, joskus joku vähän kärähtääkin levyllä,mutta ei se haittaa. Itse en ikinä uskaltaisi olla ilman noita, meidän tyttö ainakin kerkiää joka paikkaan,eikämulla ole silmiä selässä. Kiellot eivät tehoa kun hetken,ei aina sitäkään,sormet olisi jatkuvaan hellalla ja joka paikassa, siksi kyläilyt on välillä hankalia,saa juosta perässä koko ajan.

Olenko minä muka ylihuolehtivainen niinkun nuo kaverit väittävät? En minä tahdo että lapseni polttaa itsensä (tai parhaassa tapauksessa koko talon)

Miksi ette käytä levysuojia,pistorasiatulppia,turvapotteja yms??
 
meillä ainakin on irrotettavat nappulat hellassa, oli helpompi ottaa ne pois pojan ollessa pienempi kuin kieltää koko ajan...
muutamassa kaapissa on lapsilukko,mutta muita turvajuttuja ei taida olla
 
No kyllä meillä ainakin laitto jossain vaiheessa levyjä päälle mutta pidin kokoajan silmällä mitä touhuaa että hellasuojusta ei ole ollut. Pistorasiat on suojattu ja niissä taitaa olla lapsilukot, portti oli enää ei tarvita kun ei asuta sellaisessa missä jonnekkin meno pitäs estää. Kirjahyllyt on seinässä kiinni.
 
Mulla on lapsilla niin iso ikäero, että on ollut vain yksi vahdittava kerrallaan. En ole tarvinnut hellansuojusta enkä juuri muitakaan kodin turvalaitteita. Turvaportti meillä kuitenkin oli, ettei lapsi unenpöpperössä - jos vaikka piti mennä yöllä pissalle - tipahtanut portaisiin.
 
EI meillä ole ollut mitään turvalaitteita, ainoa mikä oli vauva-aikana ja vieläkin että ostin sellaisen veitsi magneetin johon veitset sai kiinni etteivät ihan laatikossa lojuneet.
eikä mitää ole tapahtunut
 
kipu on hyvä opettaja, kaikkein paras itse asiassa. kerran kun näppinsä meidän nuorinkin takkaan poltti, ei koske toiste. meillä ei ole hellansuojuksia tms. talomme lämpiää puilla ja tosi hyvin on pieninkin oppinut, ettei siihen pesään saa koskea. meillä on lapset vissiin semmosia, että lelut ja kattilat kiinnostaa paljon enemmän ku pistorasiat yms. ja joo, uusin kielto, jonka pienin oppi (1 vee ja 1kk) on, että jos laittaa sormet videokasettipesään, ne jää kiinni ja äiti on siitä sanonu, eikä tuu puhaltaan, joten paree pitää sormet erossa.
 
Meillä on liesi jossa hipaisukytkin, sitä ei lapsi päälle osaa laittaa. :)
Ja ilman portteja ja tulppia ja muita viritelmiä on selvitty, poika on pienestä asti tottunut kulkemaan portaissa eikä sitä ole pistorasiat kiinostaneet.
 
Meillä ei ole hellassa mitään suojia, ei ole nuo muksut osottaneet kiinnostusta niihin, kuin muutaman kerran. Mutta meillä on kyllä keittiön ovi kiinni, ettei sinne mennä räpeltämään. Sitä en ymmärrä, kun levyjen päälle lastataan tavaraa, ihan vain väliaikaiseen säilytykseen, se on minusta jo vähän riskaabelia. Lapsiperheissä varsinkin, mutta kai se muillakin voi vahingossa levy päälle jäädä tjtn.

Meillä ei ole oikeastaan muuta kuin kenkälusikka pitämässä sitä vetolaatikostoriviä kiinni, rookit pitämässä vaatehuoneen ja keittiön ovia kiinni Ja pistorasian suojat. Muuten meillä vaan on laitettu tavarat niin, että ne ei ole lapsille vaarallisia tai rikkimeneviä.

Mutta kyllä laittasin itsekin, jos olisi esim. tupakeittiö ja lapsi joka tykkää nappuloista, niin suojan. Ihan vain omaksi helpotuksekseni, jottei tarvi kokoajan vahtia. Olen vähän sillä ajatuksella, että ne turvalaitteet, mitä tarvii niin hankitaan, oli ne sitten liioiteltuja tai turhia muiden mielestä.
 
meidän poitsu on ollu aina tosi kerkeevä.. mutta hella suojaa meillä ei ollu, ku en löytäny käytettynä ja uutena en ees ettiny.. eikä se halla niin hirveesti kiinostanu, enempi se nyt kiinnostaa, melkeen 4v. mutta ei mene niitä nappeja ite kääntämään, ja jos ruoka on hellalla, niin kyllä aina vahdin ettei poika mee sillon yksin keittiöön!

pistorasia tulpat oli, mutta poitsu oppi neppailemaan ne irti sieltä..

kirjahyllyt on saanu olla suht rauhassa, mutta enpä minä sitä pienenä mihinkään yksin jättäny, nousi tukea myöten ylös n. 6-7kk, että perässä on saanu juosta.

keittiö kaapeissa tais olla otain narupatentteja..

kyläily on ollu aina inhottavaa sellasissa paikoissa missä ei ole lapsia.. aina huudetaan et iik ei saa koskee, ei saa mennä, tuo voi hajota, tuo on just kiillotettu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ursa:
kipu on hyvä opettaja, kaikkein paras itse asiassa. kerran kun näppinsä meidän nuorinkin takkaan poltti, ei koske toiste. meillä ei ole hellansuojuksia tms. talomme lämpiää puilla ja tosi hyvin on pieninkin oppinut, ettei siihen pesään saa koskea. meillä on lapset vissiin semmosia, että lelut ja kattilat kiinnostaa paljon enemmän ku pistorasiat yms. ja joo, uusin kielto, jonka pienin oppi (1 vee ja 1kk) on, että jos laittaa sormet videokasettipesään, ne jää kiinni ja äiti on siitä sanonu, eikä tuu puhaltaan, joten paree pitää sormet erossa.

No tuo kipu varmaan onkin ihan hyvän muistijäljen jättäjä, mutta miehen serkun muksu sai kuitenkin hoitoa vaatineita palovammoja käsiinsä, kun oli lyönyt levyjä päälle ja lyönyt kätensä yksin porottaneelle levylle. Ei nyt mitään hengenvaarallista, mutta olis hieman liian ilkeä tieten tahtoen opettaa tuolla tavoin :whistle:
 
Ilman kaikki suojia olen saanút toistaiseksi lapseni hengissä pysymään. Joillakin lapsilla saattaa olla ylisuojelevat vanhemmat. Saattaa olla, että sitä konttauskypärääkään ei välttämättä tarvi....
 
Jos mä olenkin sit vaan laiska. Minusta on kivempi ettei tarvitse koko ajan kieltää jotain tekemästä, vaan saa lapsi olla vapaasti kotona. Tuo ei taida oppia siitä kivustakaan..pari kertaa on vetässyt yhden laatikon missä kirjoja varpailleen, molemmilla kerroilla meni ihan lyttyyn varpaat ja hirmu huuto, mutta sinne laatikolle edelleen tekis mieli.. Ja sitä en halua kokeilla, että levyllä on perunakattila ja sen kippaa päällensä, mä en pysty vahtimaan millään ihan joka sekuntti :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Meillä on liesi jossa hipaisukytkin, sitä ei lapsi päälle osaa laittaa. :)
Ja ilman portteja ja tulppia ja muita viritelmiä on selvitty, poika on pienestä asti tottunut kulkemaan portaissa eikä sitä ole pistorasiat kiinostaneet.
Meilläkin tuo nuorempi on pienestä asti tottunut kulkemaan portaissa. Isompi ja minä ei. Olisin itsekin kerrostalosta muuton jälkeen pari kertaa mennyt pää edellä portaikkoon, jos ei olisi ollut sitä turvaporttia.

 
Ilman suojuksia meillä on menty (paitsi muutamat lapsilukot keittiön kaapeissa/laatikoissa, edellisen asukkan laittamat). Kertaakaan ei oo lapset koskeneet hellan nuppeihin (ei edes nykyään kun mä seison vieressä ja pyydän laittamaan uunin päälle). Pistorasiat ei oo kiinostanu lainkaan. Portaita ei oo ollu asunnossa sisällä joten ei siis turvaportteja. Kirjahyllyihin noi ei myöskään tunteneet vetoa.

Kohtuulisen hyvin noi on aina kieltoja uskoneet.

Joko meillä on harvinaiset lapset tai sitten mä oon huithapeli jolla on hiton hyvä säkä.
 
meillä ei ole ikinä ollut mitään turvalaitteita, toi ei ole tehnyt mitään tihutöitä :o
ei koske hellaan, ei revi kukkasia, ei levitä laatikoiden sisältöä, ei tyhjennä kirjahyllyä, ei koske sähköjohtoihin eikä mitään, ei sitä oo kiinnostanu, en muista et olis ees yrittäny mitää sellasta.. ikää nyt 3v :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Meillä on liesi jossa hipaisukytkin, sitä ei lapsi päälle osaa laittaa. :)
Ja ilman portteja ja tulppia ja muita viritelmiä on selvitty, poika on pienestä asti tottunut kulkemaan portaissa eikä sitä ole pistorasiat kiinostaneet.
Meilläkin tuo nuorempi on pienestä asti tottunut kulkemaan portaissa. Isompi ja minä ei. Olisin itsekin kerrostalosta muuton jälkeen pari kertaa mennyt pää edellä portaikkoon, jos ei olisi ollut sitä turvaporttia.

No juu, mä olen meidän perheessä ainoa joka noissa portaissa on persiilleen lentänyt ja komeat mustelmat kankkuihin saanut.
Tosin mun neuvolakortissakin lukee yhdessä kohtaa että "hieman kömpelö". :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
meillä ei ole ikinä ollut mitään turvalaitteita, toi ei ole tehnyt mitään tihutöitä :o
ei koske hellaan, ei revi kukkasia, ei levitä laatikoiden sisältöä, ei tyhjennä kirjahyllyä, ei koske sähköjohtoihin eikä mitään, ei sitä oo kiinnostanu, en muista et olis ees yrittäny mitää sellasta.. ikää nyt 3v :)

hitis.tää on ihan päinvastanen ku meidän tyttö :D
nuo kukat,lähinnä kukkamullatkin on suuri hitti...niitä ois kiva levitellä ympäriinsä.
 
Ei meilläkään ole mitään noista turvavälineistä. Ihan hyvin tuo 3v on hengissä pysynyt ;) Helpompaa on toki laittaa kaikki turvavälineet kuin olla koko ajan kieltämässä, mutta jos sen kieltämisen jaksaa, niin kyläilyt yms. on helpompia, kun lapsi osaa olla aukomatta kaappeja, laittamatta hellaa päälle jne. Tai sitten meillä vaan on harvinaisen helppo lapsi... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No juu, mä olen meidän perheessä ainoa joka noissa portaissa on persiilleen lentänyt ja komeat mustelmat kankkuihin saanut.
Tosin mun neuvolakortissakin lukee yhdessä kohtaa että "hieman kömpelö". :xmas:
Mä olen asunut tässä kämpässä kohta 13 vuotta ja jätän talvisaikaan - tai siis kun yöt ovat pimeitä - alakertaan keittiöön yöksi valon. Pari kertaa olen nimittäin astunut pimeässä viimeisen rappusen ohi ja voi jee, että vääntynyt nilkka tuntuu mujeelta |O

 
Ei noita ole hellan levyt koskaan edes kiinnostaneet. Eikä kirjahyllyihin ole koskaan ollut aikomuksiakaan kiipeillä. Mutta ovenkahvat vessasta, kylppäristä ja tuulikaapin ovesta olivat joskus käännettyinä ylöspäin. Pistorasioiden edessä oli yleensä joku huonekalu. Lisäksi hyvänä apuna oli pieni asunto, jossa oli helppo valvoa pikkuporukan tekemisiä.
 
Hengissä olen onnistunut pitämään tähän saakka :D Joissain keittiön kaapeissa ja laatrikoissa on ollut lapsilukot. Mutta lähinnä ihan itseni takia, kun en millään ole jaksanut 100 kertaa päivässä kattiloita sun muita takaisin kaappeihin.
Nyt kun tää kolmonen syntyy, niin turvaportit on kyllä hankittava jossain vaiheessa.
 
Ei oo turvalaitteita, mitä nyt edellisessä asunnossa oli turvaportti portaissa vauvaa varten. Ja mulla on aika vilkaat muksut, mut niitä on vaan vahdttava kunnes oppivat tottelemaan. Ja kun kiipee niin sotetaan pois vaikka sata kertaa päivässä. Minua on lohduttanut se että aika aikaa kutakin :D ei ne kovin pitkään kiipeile, vanhin on jo 14v ja on nyt toisella tavalla vahdittava :D
muoks. teippiä on laitettu kaappeihi jotka suotavaa pysyä kiinni, että onpa jotaa "turvalaitetta" käytetty.
 

Yhteistyössä