Olen tässä nyt itse pienen vauvan äitinä seurannut kavereiden ja vähän muidenkin elämää pienten lasten kanssa ja joillekin se elämä on todella rankkaa ja hankalaa.
Yhdellä kaverillani on 1,5-vuotias lapsi ja hän ei voi sen kanssa tulla kahdestaan kylään, kun se on niin hankalaa, kun lapsi ei pysy yhtään paikallaan ja se koskee joka paikkaan. Kaverini voi tulla meille kylään joko lapsen päiväuniaikana, jos hänen vanhempansa vahtivat lasta, kun se nukkuu ja kaverin pitää mennä heti kotiin kun lapsi herää. Tai vastaavasti illalla jos lapsen isä on kotona lapsen kanssa.
Yhdellä kaverillani on kaveri, jolla on suht samanikäinen vauva kuin minulla ja he eivät voi tehdä juurikaan mitään, kuin olla kotona vauvan kanssa, kun kaikki on niin aikataulutettua. Lapsi herää tiettyyn aikaan ja käy tiettyyn aikaan nukkumaan, vaikka sitä ei edes nukuttaisi. Vieraat voivat tulla vain tiettynä aikana, kun lapsi herää, ja se on joka päivä sama kellon aika. Lapsi nukutetaan joka päivä päikyille samalla tavalla, käymällä tietty lenkki vaunujen kanssa, muuten se ei onnistu. Kaikesta on tehty niin vaikeaa, että minua ainakin ihan hirvittää. Lapsi käsittääkseni pidetään automatkallakin "väkisin" hereillä, ettei mene rytmi sekaisin.
Meillä mennään hyvin rennosti ja luovasti, jonkinlainen rytmi on jo 6 kuukaudessa tullut, mutta ei se mikään kellontarkka ole, vaan voi heittää tunnilla parillakin päikyt välillä. Me kuljetaan miten kuljetaan, otetaan vaan vauvalle ruoat ja vaipat mukaan, jos pitempään ollaan. Vauva saa nukahtaa autossa ihan rauhassa.
Ja nyt on siis kysymys ihan normaaleista vauvoista, ei koliikista sun muista vaivoista kärsivistä.