Miten ihmiset kerkee kuskaamaan lapsiaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä poika käy nyt ekaluokkaa ja 99,9% koulumatkoista menee hänellä pyörällä. Muutaman kerran koko syksyn aikana jonkun menon takia poika vietiin kouluun ja haettiin. Näillä kerroilla olen ihmetellyt sitä että koulun parkkialue on aiva piukassa autoja ja sieltä haetaan ihan kaikenikäisiä koululaisia kotiin koulun päätyttyä.

Nyt ennen joululomaa poika sanoi kerran ohimennen, että hän on ainut, joka käy enää pyörällä koulussa. Kysyin, että käykö muut siis kävellen, kun on tullut paljon lunta johon poika vastasi, että ei kun ne kuskataan autolla.

Miten se on mahdollista? Itse olen kotiäiti ja periaatteessa voisin kuskata poikaa, mutta miksi ihmeessä tekisin niin? Terve 7vuotias poika voi kelillä kuin kelillä kulkea itse 1,5km koulumatkansa. Enkä halua pukea ja riisua edestakaisin kahta nuorempaa ja käynnistellä autoa pakkasilla noin lyhyen matkan takia. Älytöntä.

Mutta kun tiedän, että valtaosa vanhemmista on kuitenkin töissä niin miten pirussa ne kerkee juoksemaan kuskaamassa sitä jälkikasvuaan koululle ja takaisin?

Helposti. Jos mulla vapaapäivä, vien autolla kouluun. Aamulla on pimeää ja kylmää ... päivällä kävelevät kotiin.

Liikuntaa harrastavat muulloinkin ja auton lämmitykseen laittaminen ei ole minulle mikään ongelma.

Sinun kohdallasi ihmettelen lähinnä sitä, että annat poikasi kulkea kouluun pyörällä. Et varmastikaan ole tuossa tapauksessa tietoinen tutkimuksista, joiden mukaan vasta 3. luokalla olevat ovat tarpeeksi kypsiä kulkemaan polkupyörällä koulumatkoja? Mm. näkökenttä sen kapoisuus on ihan fyysinen todiste tästä kehittymättömyydestä.

Hyvin minä ehtisin/mies ehtisi, mutta emme useinkaan kuskaa, vaan tyttö menee bussilla 3 km koulumatkansa.

Miehen työt painottuu enemmän iltaan, ja ns. aamuvuorotkin alkaa vasta klo 10-11. Mun koulu taas alkaa aikaisintaan 8:15 eli hyvin ehtisin viemään tytön kouluun ennen sitä, heillä kun on kaikki aamut kahdeksan aamuja.

Mutta pyörällä meidän tytöllä (ekalla luokalla) ei ole kouluun mitään asiaa. Vasta kolmannella luokalla se sallitaan koulunkin puolesta, ja vaikka se olisi sallittua jo nyt niin en päästäisi. Eikä meidän lapset saa muutenkaan talvella fillaroida, kun on lunta, jäätä, kylmää ja pimeää.

[QUOTE="Oops";22794679]Helposti. Jos mulla vapaapäivä, vien autolla kouluun. Aamulla on pimeää ja kylmää ... päivällä kävelevät kotiin.

Liikuntaa harrastavat muulloinkin ja auton lämmitykseen laittaminen ei ole minulle mikään ongelma.

Sinun kohdallasi ihmettelen lähinnä sitä, että annat poikasi kulkea kouluun pyörällä. Et varmastikaan ole tuossa tapauksessa tietoinen tutkimuksista, joiden mukaan vasta 3. luokalla olevat ovat tarpeeksi kypsiä kulkemaan polkupyörällä koulumatkoja? Mm. näkökenttä sen kapoisuus on ihan fyysinen todiste tästä kehittymättömyydestä.[/QUOTE]

Eikä monessa koulussa edes saa pyöräillä kouluun ennen 3. luokkaa.

Mutta monessa saa pyöräillä ja se on terveellistä. Pyöräilee kai ne lapset muutenkin ja suurin osa hengissä säilyy! Ja niitä matkojakin on niin erilaisia. Toisen matka on huomattavasti turvallisempi kuin jonkun toisen. Eiköhän ne vanhemmat yleensä parhaiten tiedä mistä lapsi suoriutuu. Toiset haluaa kasvattaa pullossa ja pumpulissa...onhan näitä tuloksia nähty. Kaikenlaisia kurlaajavanhempien lapsukaisia...

Meillä lapset saa melko usein kyydin kouluun aamulla jos koulu alkaa kahdeksalta, koska mieheni lähtee usein töihin juuri ennen kahdeksaa ja vie koululaiset mennessään. Kotiin tulevat aina kävellen, samoin kuin menevät kouluun kävellen jos koulu alkaa klo 9 tai 10. Kouluun matkaa noin kilometri.

Pyörällä kouluumme saa kulkea vasta kolmannella luokalla, enkä kyllä anna pyöräillä jos lunta/jäätä, eivätkä ole halunneetkaan.

Itse olen pph, ja työpäiväni ovat 7.30-16.30, joten ei edes mitään mahdollisuutta että veisin tai hakisin autolla koululaisia. Ekaluokkalaisia olen saattanut / mennyt koulun päätyttyä vastaan hoitolasten kanssa yleensä ekan kouluviikon ajan, sitten kulkeneet itsekseen.

Äiti ja iskä eri vuoroissa töissä niin hyvin hoituu. Tai jos ne ei pääse niin kaverin kyydillä sitte. Ala-asteella meilläkin toki käveltiin ellei ollu kamalat pakkaset, kun koulumatka oli vaan sen jonkun kilometrin, mutta nyt kun se on kolme kilometria (ja meillä ei ole oikein mahdollista kulkea bussilla... jonkunnäkönen minibussi täällä kulkee mutta sen aikataulut on niin kummat ja kaikki ajat vähän huonoja koulun alkamisajan suhteen) niin äippä tai iskä vie autolla..

Eikä meidänkään perheessa talvella kyllä pyöräillä, vaan pyörät on tallissa niin kauan kun on jäätä. Sitäpaitsi ei ainakaan meidän ala-asteella ykkösluokkalaisella ollut mitään asiaa pyörällä kouluun....

Kun olin koulussa niin vasta 3. luokalla sai mennä pyörällä kouluun. Ja ainakin minun aikanani kaikki tulivat kävellen kouluun ja myöhemmin myös pyörällä. Ei silloin 1990-luvulla olisi tullut kuuloonkaan, että vanhemmat säännöllisesti kuskaisivat lapsia 0,5-2 km:n matkoja. Tietenkin joskus saattoi viedä, mutten muista, että ketään kuljetettiin säännöllisesti. Liikuntaa voi toki muutoinkin harrastaa, mutta en ymmärrä miksi niin moni lapsi viedään autolla/kulkee bussilla, jos matka on kuitenkin kohtuullisen lyhyt. Lapsillekin tulisi hyödyllistä hyötyliikuntaa ja saisivat raikasta ilmaa koulumatkalla.

No ensinnäkin tiedän kyllä, että aika iso osa asuu myös lähellä. Ei toki kaikki. Mutta tunnenhan minä nyt tämän tienoon koululaiset.

Ja täällä saa kulkea ekaluokkalaiset pyörällä kouluun. Silti vaikka ei saisikaan niin en käsitä tuota. Jos ei kulkisi pyörällä niin menisi kävellen.

Eikä auton lämppäriin laittaminen mikään urheilusuoritus ole. Meinaako näin todennut, että jos auton on laittanut lämppäriin niin sen kanssa lyhyet kuskaamiset on siis ihan ok moottorille ja noin muutenkin, kun ajattelee mitä tekee turhat lyhyet pyrähdykset autolla. Kuluu bensaa ja luononvaroja järjettömästi pikkumatkan takia ja siinä kohtaa, kun minä saan auton irti lämppäristä ja kaksi pienempää vöihin autoon puettuna niin koululainen on ehtinyt jo viisi kertaa sinne koululle.

Ja meidän lapsi harrastaa muutakin liikuntaa, pelaa sählyä, käy urheilukoulussa ja uimassa. Lisäksi on liikkeellä muutenkin koko ajan. Pyöräilee siis paljon muutekin eikä vain koulumatkoja.

mä kyllä olisin kuskaamaan, mutta periatteessa kyllä tuon 1km matkan ala-astelainen voi kulkea ilman kuljetustakin. suúrin os amatkasta pääsee pyörätietä vielä.

[QUOTE="alkup";22794831]No ensinnäkin tiedän kyllä, että aika iso osa asuu myös lähellä. Ei toki kaikki. Mutta tunnenhan minä nyt tämän tienoon koululaiset.

Ja täällä saa kulkea ekaluokkalaiset pyörällä kouluun. Silti vaikka ei saisikaan niin en käsitä tuota. Jos ei kulkisi pyörällä niin menisi kävellen.

Eikä auton lämppäriin laittaminen mikään urheilusuoritus ole. Meinaako näin todennut, että jos auton on laittanut lämppäriin niin sen kanssa lyhyet kuskaamiset on siis ihan ok moottorille ja noin muutenkin, kun ajattelee mitä tekee turhat lyhyet pyrähdykset autolla. Kuluu bensaa ja luononvaroja järjettömästi pikkumatkan takia ja siinä kohtaa, kun minä saan auton irti lämppäristä ja kaksi pienempää vöihin autoon puettuna niin koululainen on ehtinyt jo viisi kertaa sinne koululle.

Ja meidän lapsi harrastaa muutakin liikuntaa, pelaa sählyä, käy urheilukoulussa ja uimassa. Lisäksi on liikkeellä muutenkin koko ajan. Pyöräilee siis paljon muutekin eikä vain koulumatkoja.[/QUOTE]

No kivat sulle.

Mut mä vien silti autolla aamuisin (matkaa 2,5km) jos vaan mahdollista eli on vapaapäivä. Ihan vaan hemmotellakseni lapsia ja koska tiedän, että on ikävää tarpoa pimeessä ja kylmässä tuolla. En silti koe olevani mikään curling - vanhempi sillä niinäkin aamuina, joita sattuu useemmin kuin vapaapäiviä, kun en ole kotona, lapset pukee, syö ja menee kouluun oma-aloitteisesti ihan hyvin.

Toiset ne ajattelee enmmän lastensa vointia ja hyvää oloa kuin auton akkuja...

Meiltä on kouluun vissiin 800 metriä, ja lapset kävelevät ja 3. luokasta eteenpäin ajavat sen matkan pyörällä. Käsittääkseni tässä naapurustossa asuvat lapset tekevät käytännössä kaikki samalla tavalla, joskin satunnaisesti vanhemmat vievät lapsia kouluun jos on tosi kylmä tms.

Pitkämatkalaiset toki tuovat enemmän lapsia autolla kouluun.

Minusta on hullua, jos lähellä asuvia lapsia kuskataan kouluun. Se on minusta paitsi epäekologista myös tyhmää, koska lapsi saisi senkin aikaa raitista ilmaa ja liikuntaa. Sitä ei varmaan saa liikaa, vaikka muutenkin harrastaisi ulkoilua ja liikuntaa.

[QUOTE="Niin";22794795]Ap, ootko tullu ajatelleeksi että ehkä ne kaikki muut oppilaat ei asu 1,5 kilsan päässä koulusta?[/QUOTE]

joskoulumakt on alle 3kn, sen voi kävellä tai pyöräillä ihan hyvin. bussilakin voi kulkea kovimmilla pakkasilla. Ihan hyvää on vähän lasten liikkua

¨"kun minä saan auton irti lämppäristä ja kaksi pienempää vöihin autoon puettuna niin koululainen on ehtinyt jo viisi kertaa sinne koululle"

on se vaikeaa :D ehkä nykyajan autot on sinulle liian monimutkaisia

En tiiä miten kerkiivät ja viitsivät. Mutta sulle nostan hattua siitä ettet ole suostunut kurlaamaan lapsen tietä mahdollisimman sileäksi.

Ei meidän lapsi edes tahdo, että kuskaan. Haluaa kulkea itse. Ne kerrat, kun olen joutunut jonkun menon takia viemään niin on valittanut, että tahtoisi mennä itse. On sanonutkin, että miksi pitäisi viedä autolla, kun hän pääsee itse niin äkkiä.

No kivat sulle.

Mut mä vien silti autolla aamuisin (matkaa 2,5km) jos vaan mahdollista eli on vapaapäivä. Ihan vaan hemmotellakseni lapsia ja koska tiedän, että on ikävää tarpoa pimeessä ja kylmässä tuolla. En silti koe olevani mikään curling - vanhempi sillä niinäkin aamuina, joita sattuu useemmin kuin vapaapäiviä, kun en ole kotona, lapset pukee, syö ja menee kouluun oma-aloitteisesti ihan hyvin.

2,5 kiometriä EI OLE ALA_ASTEIKÄISELLÄKKÄN MIKÄÄN YLIVOIMAINEN MATK, siihen menee reippaalla kävelyllä noin 40 minuuttia, eli jos lapsi lähtee tunita aiemmin jää hänelle aikaakin vielä pihalla leikkiä. laikunta ei ole KENELLEKKÄN haitaksi.

[QUOTE="Niin";22794795]Ap, ootko tullu ajatelleeksi että ehkä ne kaikki muut oppilaat ei asu 1,5 kilsan päässä koulusta?[/QUOTE]

ap:n vastauksesta päätellen kysymys olikin osoitettu hänen lapsensa koulukavereitten vanhemmille...

:D

No kivat sulle.

Ai siis minä en ajattele lapseni vointia ja hyvää oloa, kun oletan että hän on terveenä ihmisenä kykenevä kulkemaan tuon matkan itsekin? Jos se on kerran terveydelle haitaksi niin miksi kaupunki ei järjestä kuskausta kaikille vaan näin turmelee tulevie veronmaksajien terveyden?

Meidän mieskin on niin holtiton terveytensä kanssa, että kulkee pyörällä 2,5km matkansa... talvellakin.

2,5 kiometriä EI OLE ALA_ASTEIKÄISELLÄKKÄN MIKÄÄN YLIVOIMAINEN MATK, siihen menee reippaalla kävelyllä noin 40 minuuttia, eli jos lapsi lähtee tunita aiemmin jää hänelle aikaakin vielä pihalla leikkiä. laikunta ei ole KENELLEKKÄN haitaksi.

jos mä sen lapsen sinne 1-2 x viikossa kuskaan niin ei se ole keneltäkään pois, vähiten sinulta ;) ja jos koulumatkat on lapsen ainoa liikunnan lähde niin ei hyvin mee silläkään

[QUOTE="alkup";22794876]Ai siis minä en ajattele lapseni vointia ja hyvää oloa, kun oletan että hän on terveenä ihmisenä kykenevä kulkemaan tuon matkan itsekin? Jos se on kerran terveydelle haitaksi niin miksi kaupunki ei järjestä kuskausta kaikille vaan näin turmelee tulevie veronmaksajien terveyden?

Meidän mieskin on niin holtiton terveytensä kanssa, että kulkee pyörällä 2,5km matkansa... talvellakin.[/QUOTE]

ja kun minä olin lapsia me hiihdimme kouluun puupalikoilla 45 asteen pakkasessa sysimustan metsän läpi ja väistelimme susia

No kivat sulle.

Minusta on hauskaa, että näen asian juuri päinvastoin: se, joka kannustaa lastaan liikkumaan ja ulkoilemaan, ajattelee paljon enemmän lapsen pitkän tähtäimen hyvinvointia kuin se, joka istuttaa lasta autossa. Näin eri lailla asian voi nähdä. =)

Yhteistyössä