Miten ihmeessä te saatte ne lapset nukkumaan aikaiseen illalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iltavirkkujen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iltavirkkujen äiti

Vieras
Minä ihan oikeasti olen todella kateellinen teille, joiden lapset menee ihan suosiolla nukkumaan ajoissa. Meillä illat on ihan mahdottomia, se on ihan sama mihin aikaan tuo 3v esikoinen herää ja nukkuuko päiväunet vai ei, niin illalla ei millään kävisi nukkumaan. Todella harvassa on ne illat, kun lapsen on saanut nukkumaan ennen klo 22 ja vielä helpolla. Vaikka ilta venyisi yli 22 ja lapsi kävisi suht suosiolla nukkumaan, niin silti se on sellaista sähläämistä.

Nuorempi on hieman helpompi, mutta pahasti iltavirkku siitäkin on tullut, valvoisi illalla ja nukkuisi aamulla, kun taas esikoinen herää aamulla aiemmin. Kuopus nukkuu kunnon päiväunetkin, joten se vaikuttaa myös tuohon iltavalvomiseen.

Monelta heräävät aamulla? Meilläkin pikkumies nukkuu pitkään ja valvoi myöhään, kunnes piti alkaa kääntää rytmiä kun hoitoon lähtö edessä. Nyt menee jo ysiltä unten maille ja herää seiskalta. Vielä puoli tuntia pitäis aikaistaa, niin jäis mukavasti omaa aikaa sen sijaan, että mennään yhtäaikaa illalla unille :)

Mulla ei ole kuin yksi lapsi 1v4kk, mutta hän vaan on yksinkertaisesti väsynyt siihen aikaan. Nukkuu yhdet tai kahdet päiväunet.

Iltatoimet/rutiinit aloitetaan ajoissa ja rauhassa, ettei nukkumaanmenosta synny mitään "pakkotilannetta". Iltapuuhien jälkeen isä lukee lapselle iltasadun, minä laulan iltalaulun ja lapsi jää itsekseen nukahtamaan omaan sänkyynsä. Jos on ollut oikein toimelias päivä, saattaa siellä vähän laulella ja huudella, tällaisina iltoina käydään pari kertaa kaatamassa takaisin petiin. Lapsi menee nukkumaan 20.00 mennessä.

Mutta mä luulen, että jotkus vaan on iltavirkkuja ja toiset aamuvirkkuja.

1v4kk herää aamulla klo 6, päiväunet nukkuu 12-14 ja illalla menee 19.30 ilman mukinoita nukkumaan.

2v9kk herää aamulla 7-8, joskus nukkuu päiväunet ja joskus ei. Jos ei nuku, hän menee 19.30 myös nukkumaan. Päiväuni päivänä nukkumaanmeno viivästyy 20.30-21.00
Ja lapsi menee nukkumaan kun ollaan alusta asti tehty selväks, että sillonkun pitää mennä nukkumaan niin nukkumaan käydään. Sängystä ei tulla pois, ja jos tullaan niin kannetaan takas. Mihinkään yltiöpäiseen raijailuihin ei oo onneks tarvinu lähteä, hyvin nuo nappulat uskoo sen että sänkyyn jäädään kun on nukkumaanmeno aika.

Päättäväisyys ja johdonmukaisuus taitaa olla avainsanat. Sillonkun mennään nukkumaan, niin sillon kanssa mennään. Vaikka lapset yrittää tulla huoneesta, niin älä luovuta vaikka se ottaisi pari tuntiakkin.
Ja jos päiväunet selkeesti piristää iltaa kohden, jättäisin ne pois.

Meillä ollut aina nukkumaan meno aika klo 20. Esikoinen 5v ja kuopus 1v. Hyvin sujuu kun on tarkat iltarutiinit. Suihku (sauna), yövaatteet, iltapala, hampaidenpesu, pisu, pusut. Esikoinen nukahtaa yleensä 5 minuutissa itsekseen. Kuopus saa vielä iltatissin ja yleensä siihen nukahtaa ja kannan sänkyynsä.

Mä en tiedä, mutta jos yhtään auttaa niin meidän lapset on aina olleet samanlaisia.

Toisaalta, jos ei ole pakko, niin ne ei myöskään herää juurikaan ennen klo 9.
Itse olin tästä erittäin tyytyväinen kotiäitinä ollessa. Oon itse yökyöpeli myös.
Mun pahin painajainen ois ollut se, jos lapset ois herännut joskus klo 7 aikaan.

Nykyään esikoinen 9v menee arkena klo 21 sänkyyn ja herään klo 7.30
Viikonloppuna klo 22 sänkyyn ja ylös n. klo 9

Kuopus kohta 6v nukahtaa arkena klo 22 mennessä ja herää 7.45.
Lepää ( joskus nukkuu ) päivällä pk:ssa.
Viikonloppuna sama nukkumaanmeno aika ja nousee n. klo 9.

Mua ei ole tälläinen rytmi koskaan häirinnyt, itse en mee ennen puoltayötä koskaan nukkumaan.
Harmi kyllä, jos on itse iltauninen; ymmärrän että olis mukavaa olla hetki rauhakseen lkapset maatemenon jälkeen.

Meillä herätään yleensä 8-10 välillä ja nukkumaan nuo saan 22-24 välillä. Tuo vanhempi on myös sellainen, että heräilee herkästi jos minä en ole vieressä ja aamulla kun minä herään vaikka klo 8, niin ei mene kauaa kun isompikin tulee perässä, nuorempi voi jatkaa unia vaikka kuinka jos väsyttää. Ja vaikka tuon vanhemman saisin unille klo 24, niin hyvinkin herää klo 8.

Kohta meillä alkaa tuo päiväkotielämä ja saa nähdä miten meillä rytminkääntö onnistuu, mutta pakko sen on, kun silloin herätys on viimestään klo 6 aamulla, että ehditään päiväkotiin.

Herätä aamulla aikaisemmin. Meillä herätään seitsemältä, joskus harvoin kahdeksalta, nukahtaa illalla viim. yhdeksältä.
Kaikkea ei voi saada, myöhäisiä aamuja ja aikaisia iltoja.

[QUOTE="...";25391407]
Mutta mä luulen, että jotkus vaan on iltavirkkuja ja toiset aamuvirkkuja.[/QUOTE]

Näin se on. Sisäistä rytmiä on vaikea muuttaa. Meillä kaksi lasta ovat iltatorkkuja, joten varsinaista nukuttamista ei edes iltaisin tarvita, kun kaverit sammuu suoraan sänkyyn. Nyt odotan kolmatta ja saa nähdä minkälainen sisäinen rytmi hänellä sitten on...

Meidän 3v nukkuu noin 10-11 tunnin yöunet, isoveli nukkui siinä iässä vain 9 tuntia -niin että laske siitä monelta nukahti jos aamulla olis herätty vasta yhdeksältä! Eikä päiväunia.

Rytmin säätö on tiukkaa jos laps on aina tottunut nukkumaan myöhään. Joko kertarysäyksellä, tai puoli tuntia päivittäin. Tsemppiä!

Usean vuoden määrätietoisen lastenhuoneessa istumisen on vaatinut. Pitää olla määrätietoinen, ja tehdä aina samalla tavalla asiat. Jos joustaa lapsille, ne alkaa temppuileen. Kun perusasiat on selvitetty ja unille mennään silloin kun vanhempi sanoo, että on nukkumisaika. Mutta sitkeys palkitaan, nykyisin lapset haluaa mennä ihan itse jo viimeistään kaheksalta nukkuun. Nukkumisesta ei missään nimessä saa tehdä tahtojen taistelua.

tuo oli hyvin sanottu, että kaikkea ei voi saada. Jos lapsi nukkuu aamulla 10 asti, niin onhan se selvä, ettei illalla kahdeksalta nukuta. Mulle olis ollut kauhistus jos lapset olis heränneet klo 6. Meillä nukkuvat yleensä yhdeksään ja illalla rupeavat noin klo 21. Pienempi (1.5v) nukkuu päivällä 1,5h, 4v ei nuku päikkäreitä.
Ja onhan se totta, että osa on iltavirkkuja ja osa aamuvirkkuja, kuten aikuisissakin. Minusta on karmeimman kuuloista se, että aikuinen päättää koska mennään nukkumaan. Mielestäni nukkumaan pitäs mennä kun väsyttää, ei silloin kun äiti haluaa.

Meillä menee koko ajan vaan vaikeemmaks nukkumaanmeno. Just äsken saattelin ipanan takasin sänkyyn. Päätäkin alkoi särkemään, käy niin hermoille. Kun ei se tunnu enää uskovan mitään mitä sille sanoo. Onko 6-vuotiaillakin joku uhmakausi?

[QUOTE="väsynyt";25391970]Meillä menee koko ajan vaan vaikeemmaks nukkumaanmeno. Just äsken saattelin ipanan takasin sänkyyn. Päätäkin alkoi särkemään, käy niin hermoille. Kun ei se tunnu enää uskovan mitään mitä sille sanoo. Onko 6-vuotiaillakin joku uhmakausi?[/QUOTE]

Voi apua, jos tämä tästä vielä vaikeutuu.

Meillä lapset menee kiltisti noin klo21 nukkumaan ja nukahtavat miltei samantien. Mutta mulla on kans kavereita joilla on tollasia iltakukkujia, yhdenkin kaikki 3 alle kouluikäistä menee nukkumaan vasta puolille öin. En tiiä mistä johtuu sitten, mä taas en sais noita pysymään hereillä noin myöhälle vaikka yrittäisin.

Meillä mukulat 1v., 2v. ja 6v. heräävät aamulla siinä 8 aikaan ja menevät illalla19.00 sänkyyn, yleensä unessa 19.30, viim. 20.00. isommat menee itse omiin sänkyihinsä ja pienempi vielä silitellään sänkyynsä...kaikki nukkuvat sikeästi 19.30-08.00 välisen ajan. ovat aamulla virkeitä ja jaksavat läpi päivän. toki 1 ja 2 v. nukkuu päikkärit! selkeä rytmi päivässä ainakin meilä tehnyt tuon vaivattomaksi...aamupala 08.00, 11.00 ruoka 14.00 ruoka 18.00 ja iltapesut...

Varmasti on osittain sitä luontaistaa unirytmiä tuo nukkuminen.
Meillä tämä nuorimmainen on ollut ihan aina sellainen, että käy nukkumaan n.20.00. Nytkin joululomalla aikalailla klo 20 on sängyssä. Kyseessä kuitenkin jo 8v. Joku ilta meni lähemmäs yhdeksää tuo nukkumaan meno niin tyttö jo kyseli, että enkö mä pääse nukkumaan...
Toisaalta meillä herätään klo 6.00 oli arki tai loma. Sekään ei ole näin äidin nökulmasta aina mukavaa. Onneksi nyt on kuitenkin sen verran iso, että osaa tehdä hiljaisia juttuja aamulla rauhassa. Olen kyllä sanonut, että aina saaäidin herättää kun siltä tuntuu...

Toiset on aamuvirkkuja ja toiset iltavirkkuja. kaiketi se on jo lapsuudessa näkyvä asia? En tiiä. Mä oon itse auttamattoman iltauninen ja oon ihan tööt klo21 illalla eikä musta oo sen jälkeen enää mihinkään. Mieheni taas on auttamattoman aamu-uninen ja se on aamuisin puoleen päivään asti ihan tööt.

No ap, ihan selvää pässinlihaa, teillä nukutaan aamulla pitkään ja siinä se syy myöhäiseen iltauniaikaan. Meillä herätään aamulla 6-7 aikaan, yöunille klo 20.30-21 ja pk:ssa on nukkunut useinmiten tunninverran. Sitä päikkäriaikaa on lyhennetty, ensin 4v. sai nukkua max 1½h ja nyt 5v. tunnin verran.

Jos tosiaan haluat aiemmin nukkumaan iltaisin niin pitää olla valmis itsekin heräämään sitten aiemmin, eli rytmien muutos edessä teillä ja sanoisin et uuvuttavaa sekin aikansa, mutta lopulta taas varmasti palkitsevaa. Mutta kuten sanoin niin sitten itsekin nouset aina aikaisin aamulla, myös viikonlopulla, et kannattaa miettii et hauatko itse nukkua myöhempään vai miten?

Meillä 6 ja 7v pojat ovat nukkumassa n. 19.30 ,1v8kk nukahtaa 20-21.00 välissä
ja 10v n. 21.00

Meillä toisin on myös aikaset herätykset. meidän 7v poika on ollut aina aamu virkku (keneen lie tullut) mutta heräilee 5.30-6.00 muut nukkuvat ehkä 7.00 asti. toisin arkena ei haittaa kun muutenkin kouluun ym lähdöt.

olen myös koittanut laittaa myöhempään nukkuun mutta herätys on silti tuolla pojalla aikaisin.

sukulainen leuhkii kun hänen tyttönsä 2v nukkuu AINA 11-12 asti mutta onko tuo kans ihme kun menee nukkumaankin vasta 00.00-01.00 joskus oli mennyt vasta 03.00 nukkuun.

ite mielummin illasta sitä omaa aikaa ja aamulla aikanen herätys.

muutenkin meillä ukon kanssa on että niinkun tänä viikonloppuna minä nukuin eilen univelat pois ja mies nukkuu tänään.

meillä kaikki lapset menee nukkumaan puoli kasin/kasin maissa, heräävät sitten kaikki viimeistään klo 6...ja olen tosi kateellinen niille kenen lapset nukkuvat edes kasiin saakka. on tosi kiva herätä jokaikinen aamu viimeistään klo 6 kun voisi joskus edes nukkua hitusen pidempään, eikä meillä nukuta pidempään vaikka välillä valvottaisiin kuinka myöhään tahansa.
toisaalta tuo että iltatoimet aloitetaan puoli 7 tarkoittaa sitä että iltaisin (varsinkaan arkena) ei illassa töiden jälkeen ehdi juuri mitään, puhumattakaan kyläilyistä tms.

Saman asian kanssa painin ittekin nuitten teinien kanssa..Hitto soikoon,ja sit on aamut sellasta tahtojen taistelua,ettei paremmasta väliä..´15 veekin sitten kiukkuaa ja meuhkaa,kun ei saa nukkua tarpeeksi (tosin sillä on nyt joka asennevamma joka asiaan)ja 17 vee ärisee kun ei oo aamulla menoja minnekkään,miks hänen pitää mennä nukkumaan.12 vee tekee kaiken sitten toisten perässä..*huoks*

Miten saatte 7-8v. pojat nukkumaan iltaisin,etteivt joka ilta huutaisi.?Meillä pyritään pojat laittamaan nukkumaan noin klo 21.00.ensin iltapala,hampaanpesu,yökkäri sitten luetaan kirjaa ja äiti menee toisen pojan nukuttumaa ja isä toisen kanssa.Mut meil joka ilta tappelu et kumpi nukuttaa toista,toinen on erityislapsi joka haluaa joka ilta et isä nukuttaa,meil periaate kumpikin pojoista saa isän nukuttamista ensin joka toinen ilta mut kun ei pojille ei käy ja äiti ei kelpaa mihinkään..mitä mä teen täs väärin?Neuvokaa mua oon niin kypsä tähän touhuun?

Yhteistyössä