Miten hoituu abortti rv 10-12,kellään omaa kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Sähän voit sit hankkiutua raskaaksi, kantaa lasta 9kk (mieti kaikki se sosiaaliset tilanteetkin) ja antaa sen pois, kun kuvittelet sen niin helppoa olevan :)

Miten kukaan voi edes ajatella, että kaikkien pitäs noin toimia :eek:
Ensinnäkin yleensä kyse on vahingoista (kuka nyt tarkotuksella hankkiutus raskaaks jotta vois antaa adoptioon??) ja toisekseen, kyllä ois helpompaa tietää että lapsi sentään ELÄÄ jossain kuin ois kuollu mun itsekkyyteni takia, jollen nyt muka mitenkään vois pitää itsellä kaiken tämän hyvinvoinnin keskelläkään..
Ehkä sinusta, mutta et voi olettaa että kaikkien muidenkin. Ja tosipaikan tullen, epäilen että sinustakaan siihen olis :)
No senkun epäilet ihan mitä lystäät. Mä itse tiedän ettei musta ois sellasen loppuelämän pilaavan syyllisyyden kantajaks mitä abortista aiheutus. Elämä on katsos paaaljon laadukkaampaa ja kivempaa puhtaalla omallatunnolla :)
Selvä, mut varma et voi asiasta olla ennen kuin asia sun edessäs ois. Ja mä kyllä tarkotin sitä adoptioon antamista.

hoitaja
Jos mulla on hiki pinnassa se johtuu helteistä ei sinusta :D Mitä mä olen selitellyt? Kerropa. Saahan sitä vastustaa, mut mitä se hyödyttää. Täysin hukkaan heitettyä energiaa, jonaka vois senkin käyttää vaikka niihin omiin lapsiin ;)
No kuule toisinaan sen vastustuksen ja aborttiin liittyvien, kerrottujen ikävien totuuksien ansioista jotkut lapset saa pitää sen ainoan elämänsä ;) vaikkei ap niin tekis niin et tiedä kuinka moni tätäkin ketjua lukee ja alkaa ajatteleen asioita uudestaan.. että sellasita hyötyä!
Tuskin sun jeesustelu asiaan miksikään muuttaa. Sä et osaa keksustella rakentavasti vaan olet heti syyllistämässä.
Se, että se on sun mielestä jesustelua ja syyllistämistä, tuskin muuttaa vastustajien mielipiteitä ja niiden ilmaisuhalukkuutta mihinkään. Mutta likaa sitä omaa pesääsi vaan, jokainen aborttia harkitseva voi miettiä haluaako hypätä sinun kelkkaasi..
Minun ja valtaosan tässä maassa, lainsäätäjien mukaan lukien.
No todistappa se, että valtaosa on sun kanssa samaa mieltä.
Todista sä, että ei olis :D Ei hyvää päivää taas tätä keskustelua.

kannanottaja
Itse olen 32-v. sukuni ensimmäinen akateeminen. Minua "tehtiin" seitsemän vuotta kunnes suomalainen lääketiede antoi endometrioosi-diaknooseja tavan duunareille. Kaavinnan jälkeen äiti tuli raskaaksi ja synnyin seitsemän kuukauden ikäisenä keskosena (nuorempi sisko syntyi 6-kk vanhana kuolleena istukan repeytymään ja meni paperipussissa sairaalan leikkausjätteisiin). Siltikin voin suoraan sanoa, että olisin voinut syntyä parempiin oloihin (1990-luvun lamasta työttömyydessä kärsinyt duunaripäihdeperhe eikä sisaruksia) tai jäänyt syntymättä lainkaan. Ihme jeesustelua (ja itse olen kristitty, entinen isonen) asian kanssa henkilöiltä, joilla itsellä ei ole lainkaan kokemusta rankasta lapsuudesta ja sen jälkeisestä aikuistumisesta!

ihan tosi on
Alkuperäinen kirjoittaja ei oo taas tosi:
Abortin SAA tehdä viikoille 12 mennessä joten ap VOI tehdä abortin ihan normaalisti.
Huolehtikaa vaan niistä omista asioistanne, älkääkä muiden aborteista.
Niin saa, ja tämä on suurimpia epäkohtia SUomen laissa tällä hetkellä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihan tosi on:
Abortin SAA tehdä viikoille 12 mennessä joten ap VOI tehdä abortin ihan normaalisti.
Niin saa, ja tämä on suurimpia epäkohtia SUomen laissa tällä hetkellä.
No sulla on asiat liian hyvin, jos toi on suurimpia epäkohtia. Ennemmin on ainoita fiksuja päätöksiä, joita Suomessa on tehty. Täällä abortointiluvut on kuitenkin kohdallaan verrattuna nyt vaikka yhdysvaltoihin tai naapurimaahan Venäjään.

vastuuta on aborttikin
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä taas olen ehdottomasti abortin kannalla, jos tilanne on tuo mitä ap kertoi. Pienen vauvan kanssa kahden voi olla tosi raskasta. Minun vauvalla oli koliikki ja sen jälkeen tuli vakava sairaus. Vauva oli ihan yllätysvauva ja en ollut suunnitellut mitää perhettä, niin oli kyllä aika järkytys ja tosi rankkaa aikaa. Jos itsellä on menohaluja ja päihderiippuvuutta ja suhdekin on mennyttä, niin ihan oikein ap mielestäni asian ajattelee. Kannattaa ottaa heti huomenna yhteyttä neuvolaan ja alkaa selvittelemään juttua. Sieltä saa ainakin asiallista keskusteluapua ja apua.. toisin kuin täältä, jossa heti tuomitaan.
Viisaita sanoja. Kuopukseni tein 'yksin' ja kolme isompaa teiniä ja esiteiniä. Vauva oli 'helppo' ja nukkui yönsä hyvin.
Silti monesti oikein jossain vaiheessa odotin nuoria koulusta saapuvaksi. Hoisivat mielellään vauvaa, niin sain vähän hengähtää. On siinä vauvassa niin kiinni vaikka kuinka helppo tapaus olisi.
Varmaan tosi rankkaa olla ihan yksin koliikkivauvan kanssa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vastuuta on aborttikin:
Mä taas olen ehdottomasti abortin kannalla, jos tilanne on tuo mitä ap kertoi. Pienen vauvan kanssa kahden voi olla tosi raskasta. Minun vauvalla oli koliikki ja sen jälkeen tuli vakava sairaus. Vauva oli ihan yllätysvauva ja en ollut suunnitellut mitää perhettä, niin oli kyllä aika järkytys ja tosi rankkaa aikaa. Jos itsellä on menohaluja ja päihderiippuvuutta ja suhdekin on mennyttä, niin ihan oikein ap mielestäni asian ajattelee. Kannattaa ottaa heti huomenna yhteyttä neuvolaan ja alkaa selvittelemään juttua. Sieltä saa ainakin asiallista keskusteluapua ja apua.. toisin kuin täältä, jossa heti tuomitaan.
Viisaita sanoja. Kuopukseni tein 'yksin' ja kolme isompaa teiniä ja esiteiniä. Vauva oli 'helppo' ja nukkui yönsä hyvin.
Silti monesti oikein jossain vaiheessa odotin nuoria koulusta saapuvaksi. Hoisivat mielellään vauvaa, niin sain vähän hengähtää. On siinä vauvassa niin kiinni vaikka kuinka helppo tapaus olisi.
Ööö.. viisasta kannattaa tappamista kun lapsen vois antaa syntymän jälkeen muuallekin??

kannanottaja
Minun ja valtaosan tässä maassa, lainsäätäjien mukaan lukien.
No todistappa se, että valtaosa on sun kanssa samaa mieltä.
Todista sä, että ei olis :D Ei hyvää päivää taas tätä keskustelua.
Sinä väitit joten todistustaakka on sinulla!
Ja niin kauan kun vastaanväität olet itse anarkisti (lainsäätäjä on sanonut sanansa, ugh - annamme luvan hakata päätä seinään). Ja ups, yllätys yllätys oon kepulainen - ihan toista kymmentä vuotta jäsenkirjalla ja aktiivisti järjestötyössä (voinet siis hakata päätäsi toiseen kertaan).

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Se raja on 20 viikkoa sosiaalisin perusteina ja sikiöperustein 24.
No onneksi ei ole...
Valitettavasti on kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Itse olen 32-v. sukuni ensimmäinen akateeminen. Minua "tehtiin" seitsemän vuotta kunnes suomalainen lääketiede antoi endometrioosi-diaknooseja tavan duunareille. Kaavinnan jälkeen äiti tuli raskaaksi ja synnyin seitsemän kuukauden ikäisenä keskosena (nuorempi sisko syntyi 6-kk vanhana kuolleena istukan repeytymään ja meni paperipussissa sairaalan leikkausjätteisiin). Siltikin voin suoraan sanoa, että olisin voinut syntyä parempiin oloihin (1990-luvun lamasta työttömyydessä kärsinyt duunaripäihdeperhe eikä sisaruksia) tai jäänyt syntymättä lainkaan. Ihme jeesustelua (ja itse olen kristitty, entinen isonen) asian kanssa henkilöiltä, joilla itsellä ei ole lainkaan kokemusta rankasta lapsuudesta ja sen jälkeisestä aikuistumisesta!
Ehkä järkevämpää olisikin aobrtoida kaikki sikiöt laman aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vastuuta on aborttikin:
Ööö.. viisasta kannattaa tappamista kun lapsen vois antaa syntymän jälkeen muuallekin??
Jos edes 50% abortioiduista annettais adoptioon, adoptio perheet loppuis jo ensimmäisenä vuonna kesken suomesta. Sitten lapset työnnettäis laitokseen, rahan tiukkuuden vuoksi jossain vaiheessa loppuis kunnon kasvatus mahdollisuus jne.. pitkällä tähtäimellä aborttien kielto ei ois kovin hyvä idea. On kuitenki päihderiippuvaisia, itsetuhoisia jne naisia joille se abortti on enemmän kuin hyvä asia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Jos edes 50% abortioiduista annettais adoptioon, adoptio perheet loppuis jo ensimmäisenä vuonna kesken suomesta. Sitten lapset työnnettäis laitokseen, rahan tiukkuuden vuoksi jossain vaiheessa loppuis kunnon kasvatus mahdollisuus jne.. pitkällä tähtäimellä aborttien kielto ei ois kovin hyvä idea. On kuitenki päihderiippuvaisia, itsetuhoisia jne naisia joille se abortti on enemmän kuin hyvä asia.
MIstäs sä sen tiedät? Nythän sinne jonoonkaan ei varmaan ilmottaudu kun ne sitkeimmät ja varakkaimmat, kun tiedetään varsin hyvin ettei niitä lapsia oo saatavilla kun melkeinpä vaan ulkomailta.. Ja mistä päätellen enin osa ei järjestelis omaa elämää lapselle sopivaks, niinkun ennenvanhaankin? Aika harvassa kuitenkin on niitä jotka ei halua ikinä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
MIstäs sä sen tiedät? Nythän sinne jonoonkaan ei varmaan ilmottaudu kun ne sitkeimmät ja varakkaimmat, kun tiedetään varsin hyvin ettei niitä lapsia oo saatavilla kun melkeinpä vaan ulkomailta.. Ja mistä päätellen enin osa ei järjestelis omaa elämää lapselle sopivaks, niinkun ennenvanhaankin? Aika harvassa kuitenkin on niitä jotka ei halua ikinä lapsia.
No varmasti moni järjestäis elämän lapseen tuloon sopivaksi, pitää kuitenki muistaa että ehkäisykeinona abortteja tehdään hyvin vähän, ja siitä voi miettiä että onko lapsella siten hyvä olla.
Voi olla että esim.narkkiäiti ei pääse huumeista eroon ja lapsi huostaanotetaan. Syitä on myös monia muita, harva tekee abortteja heppoisin perustein.
Ja onhan myös nähty että maissa missä abortit on kielletty tai hankala saada, on lastenkodit täynnä lapsia ja lapsia myös kaduilla. Asia ei ole kovin yksiselitteinen, valtion kapasiteetti loppuu jossain vaiheessa jos lapsia vaan tulee ja tulee.
Sekä naisten masentuneisuus todennäköisesti lisääntyisi huomattavasti, sekä miten estäisimme sitten puoskarit joiden käsissä moni nainen kuolisi.
Tämä on järjellä ajateltu, tunne-ajattelu on sitten eri juttu.

sari
Alkuperäinen kirjoittaja se:
mutta viesteistäsi saa kyllä sen käsityksen että abortti tosiaan on parempi vauvalle, et varmasti pystyisi/haluaisi sitä hoitaa kunnolla. tietenkin jos antaisit adoptoitavaksi...

Ai? Mitähän 'parempaa' lapselle on kuolla väkivalloin kohdussa kuin jatkaa elämäänsä myöhemmin vaikka jossain toisessa perheessä? Parasta mitä ap nyt voisi tehdä lapselleen on hankkia apua päihdeongelmiinsa, ja olla käyttämättä niitä loppuraskauden ajan!

Aina vaan tosiaan jaksaa ihmetyttää ne jotka ei huvita huolehtia lapsestaan edes sen vertaa että antaisivat pikkuistensa elää...
Mene jeesustelija vaikka lenkille tai keksity siihen omaan elämääs ja anna toisten tehdä omat ratkasunsa. Ärsyttää kaltaisesi maailmanparantajat (muka!) ja kaikkitietävät, varsinkin niistä toisten asioista ja vaikuttimista =)
Olet sinäkin hoitaja? Lasten puolella ei sais sitten olla vaan "kylmällä" linjalla
, joka tarkoittaa vuosikymmenten takaista meinkiä...

huooooooh
Alkuperäinen kirjoittaja tii:
Vaikka laki sanoisi mitä, niin sikiön tappaminen on moraalisesti hyvin väärin. Elämä syntyy hedelmöittymishetkellä. Suomessa abortti on useimmiten turha. Jokaiselle terveelle vauvalle löytyisi adoptiovanhemmat.

Elämä tuhotaan heppoisin perustein kun viitsitä kantaa muutamaa kuukautta sitä elämää , joka on itse laitettu alulle.
Huooh. Suomessa tehdään vuosittain yli 10 000 aborttia ja noin 400 adoptiota.
Ei kaikille abortoiduille yksinkertaisesti löytyisi kotia.

Antakaa olla jo.

Ihmiset tekevät itse oman päätöksensä, jos eivät halua lasta, eivät sitten halua.

äiti
Ensinnäkin, Suomessa on hyvä sosiaaliturva, elatustuet, lapsilisät, kodinhoidontuet jne.
Toiseksi, on paljon yksinhuoltajia.
Mikään ei ole oikea syy tapattaa.

Ja mieliala ei varmasti parane abortin jälkeen, vaan lapsi tuo iloa elämään
ja vastuutakin kuin vain omasta itsestä.
On terveellistä että ihmisellä on syitä elää täällä, eikä vain oman navan ympärillä
pyöriä.
Tiedän kokemuksesta.

huooooooh
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ensinnäkin, Suomessa on hyvä sosiaaliturva, elatustuet, lapsilisät, kodinhoidontuet jne.
Toiseksi, on paljon yksinhuoltajia.
Mikään ei ole oikea syy tapattaa.

Ja mieliala ei varmasti parane abortin jälkeen, vaan lapsi tuo iloa elämään
ja vastuutakin kuin vain omasta itsestä.
On terveellistä että ihmisellä on syitä elää täällä, eikä vain oman navan ympärillä
pyöriä.
Tiedän kokemuksesta.
Niin ja joku toinen sanoo, että hänen elämänsä on parempi ilman lapsia, eikä hän niitä halua. Elämä on valintoja ja abortti on jokaisen oma henkilökohtainen päätös.

äiti
Lapsi on täysin suojaton ja viaton.

Te ette varmaan hyväksy lasten surmaamista?
Mutta jos asia tapahtuu tulevan äidin vartalon sisällä, kohdun sisällä,
yhtäkkiä se onkin hyväksyttävää?

Mikä ero on tällä asialla, tämä teko kohdun ulkopuolella tai kohdun sisällä?

Ja naisen vartalo on naisen-puolustelu: ettekö tajua että siellä kohdussa on
toinen, ihmisenalku??

Se ei ole kokonaan naisen, lapsi tarvitsee kohtua kasvaakseen!!
Kaikki muu on naisen "omaa", mutta kohdun sisällä oleva lapsi ei ole mikä tahansa.

äiti
Se ei ole ainoastaan äidin, vaan siinä laitetaan pois päiviltä lapsenalku, onpa vaikeaa.
Se ei ole lelu, jonka saa palauttaa takaisin kauppaan!!
Lelunuket voi palauttaa kuittia vastaan, tässä asiassa ei voi niin tehdä.
Jos on jo raskaus alussa.
Teillä on ihmeelliset käsitykset, ja missä se moraali on?

Yhteistyössä