Miten hoidatte vauvan ensimmäisiä hampaita

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
Meidän niedille tuli ensimmäinen hammas viikko sitten ja harjaamme kerran päivässä koska vasta opettelemme ja totuttelemme harjaamiseen. Muutaman viikon kuluttua siirrymme kahdesti päivässä harjailuun.

1-2krt pv. Vauvalla 2 hammasta pukanneet ulos yli puoleenväliin jo.
Toistaiseksi olen käyttänyt vettä ja vauvaharjaa ja sormia.. ja pari kertaa fluoria joka maistuu vadelmalle ja tarkoitettu jo vauvani painoiselle lapselle.
Mutta lähinnä vettä vain.. Ja tänään ostin hammastahnan lapselle/ vauvalle ja pähkäilen miten sitä käyttää kun pitää välttää ettei vauva juuri nieli sitä >:/

mi
kun huomattiin että tulee nin ostettiin se "ienharja" semmoinen kuminen pehmoisilla nypsyillä varustettu sormenpäähän laitettava kumisukka :D olipas kuvaus, no mutta sillä aloitettiin ja sit kun oli kunnolla puhjennut niin pehmeällä hampiharjalla purekeluharjoituksia ja sit varovasti harjattiin lopuksi..

Mulla on hammaslääkäristä saatu opas, jossa sanotaan, et hampaat harjataan kahdesti päivässä ja hammastahnaa käytetään niin, et hammasharjan päätä "hipaistaan" tuubiin. Fluorin takia...Oppaan mukaan vauvalla vois käyttää samaa tahnaa kuin aikuisilla, mut itse ostin oman tahnan, jossa luki, et 0-6vuotiaille. Ruokailut pitäisi rytmittää, imetyskin eli ei tissiä vähän väliä - ekat hampaat reikiintyy helposti.
Meillä poika 5kk ja sillä on jo kaksi hammasta. Tuli jo aika aikaisin ohjelmanumeroksi hampaiden hoito... Harjaus sujuu helposti, ei edes pure harjaa, mut sitäkin enemmän yrittää ottaa siitä kaksin käsin kiinni. =)

vieras
Harjattu vedellä, kun on ollut fluoritabletit käytössä. Nyt hammashoitaja sanoi että fluoritabletteja ei suositella enää kun on hammastahnoja. Alle kolmi vuotiaille riittää iltahampaanpesu, mutta tietenkin on hyvä totutella kahteen pesuun päivässä.

Yhteistyössä