Miten hankalaa ja kallista se kestovaippailu sitten oikeasti on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kaksi ekaa lasta ihan kertislapsia,mutta tämän kolmannen kanssa on kestoiltu osittain,yöllä ja pidemmillä kyläreissuilla on kertiksiä.Pesen joka toinen ilta vaipat ja se osuus ei tunnu mitenkään ylivoimaisen hankalalta.

Tähän mennessä meidän vaipoista on kustannuksia ollut varmaan aika saman verran kun mitä olisi ollut kertiksistäkin,kaveri ompeli vaipat mulle ja ihan pieniä sain vähän sieltä sun täältä (ensin käytettiin sellaista edellisissä äitiyspakkauksissa olleita ImseVimse vaippoja).

Mutta imuthan käy sitten seuraavaankin kokoon kun sitä tarvitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
anteeks vaan mut mulla on tuttavaperhe mis kestoillaan ja ne on aina mahataudissa.. mulla on hiukan sellanen olo että sen hygienian ylläpito siinä vaipparumbassa ei ole ihan helppoa. Oman kokemuksen mukaan noi viä falskaa pahemmin kun kertikset. niinkun vauvaperheessä/lapsiperheessä ei pyykkiä muuten ois tarpeeksi

Miten tuo siihen liittyy? Nuoleeko ne niitä vaippoja?

anteeks vaan mut mulla on tuttavaperhe mis kestoillaan ja ne on aina mahataudissa.. mulla on hiukan sellanen olo että sen hygienian ylläpito siinä vaipparumbassa ei ole ihan helppoa. Oman kokemuksen mukaan noi viä falskaa pahemmin kun kertikset. niinkun vauvaperheessä/lapsiperheessä ei pyykkiä muuten ois tarpeeksi

No höpöhöpö, ihmisillä on erilainen vastustuskyky, siinä kaikki. Naurettavaa että tämmösiä vedetään tähän vaikkei asiasta selvästikään ole omakohtaista kokemusta. En edes tajua miksi ko. ketjuun ovat vaivautuneet vaahtoamaan ne, jotka tuskin ovat eläissään kestovaippaa edes kädessään pitäneet, mistä he tietää vastata ap:lle? Meillä kuopus pian 5kk ja 2kertaa vaippa falskannut, sekin ihan omaa syytäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

No höpöhöpö, ihmisillä on erilainen vastustuskyky, siinä kaikki. Naurettavaa että tämmösiä vedetään tähän vaikkei asiasta selvästikään ole omakohtaista kokemusta. En edes tajua miksi ko. ketjuun ovat vaivautuneet vaahtoamaan ne, jotka tuskin ovat eläissään kestovaippaa edes kädessään pitäneet, mistä he tietää vastata ap:lle? Meillä kuopus pian 5kk ja 2kertaa vaippa falskannut, sekin ihan omaa syytäni.

mä olen kyllä ollu niitten kanssa tekemisissä, mut onhan se selvä että ei ne tavispesussa lähe niin puhtaaksi että kaikki pöpöt kuolee. Olet sellaiset joutunut lapsen päälle monesti laittamaan, ei tottavie niin käteviä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minäkin hurahdin kestoihin odotusaikana, mutta sitten käytänössä tuli ongelmia, joihin en osannut varautua. vauva ei viihtynyt villahousuissa, vaan huusi koko ajan. oliko syynä kuumuus? vai se, että ei päässyt niin hyvin liikkeelle. siinä vaiheessa unohdin villikset ja siirryin aio-vaippoihin, jotka ei aina toiminut niin kuin piti. vuotoja tuli ja vaatteita meni samaa tahtia pyykkiin kuin vaippojakin.

nyt housuvaipat (kestot) toimii, kun tyttö pissaa jo pottaan. kakat tulee vaippaan. yksi asia minkä kanssa olen myös paininut, on se, että kun on kestot, bodyjen ja housujen pitää aina olla vähän reilummat. ainakin villiksien kanssa. tykkään lapsellla istuvista ja näteistä vaatteista, enkä halua pitää mitään liian isoa pelkästään vaippojen takia. villiksiä en siis käytä edelleenkään, vaikka nyt jo lapsi touhuaa ja kävelee. aio-vaippa on ohuempi paketti, mikä on minusta kivempi. jonkun mielestä valtavat villispeput on jotenkin suloisia, mun mielestä lähinnä säälittäviä...

Aio-vaipat mun kokemuksen mukaan käy pienipissaselle ja usein vaihdettuna, siksi meillä käytetäänkin taskuvaippoja päivällä jonne voin laittaa tasan sen määrän imua mitä Taika kulloinkin tarvitsee. Villahousut on käytössä vain yöllä tai pitkillä automatkoilla (HH Woolit) varmistuksena ja lämmikkeenä, ilta kun viilenee äkkiä lämpiästä kylmään ja villahan hengittää, tuntuu kylmällä lämpöiseltä ja lämpimällä viileältä. Vaatteet on tytöllä sen kokoisia kuin tavallisestikin olisi, en tiedä sitten miten paljon enemmän vaikuttaa esimerkiksi bodyn kokoon se onko lapsi esimerkiksi pitkäselkäinen tai housuihin se miten pitkäjalkainen lapsi on kyseessä.

Meillä ollaan kestoiltu osittain. Reissussa aina kertikset ja kotona yöllä ja muuten satunnaisesti. Mun mielestä kestoilussa ei ole muuta vaikeaa kuin likaisten vaippojen säilytys! Alussahan vaipat ei haisseet millekään likaisinakaan, mutta nyt tuon yksivuotiaan pissivaipat haiskahtaa niin, että mun on ollut pakko viedä ne ulos näin kesällä säilytykseen. Talvella ne oli saunassa, mutta tuntui, että haju levisi jo kylppäriin asti.... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Rahaa säästää varmasti, jos kestoilee kokonaan ja on useampi kuin yksi lapsi. Mun mielestä kannattaa kuitenkin satsata hyviin vaippoihin eikä yrittää ostaa käytettyinä tosi halpoja, koska meillä ne ei ainakaan sitten usein toimineet, meni sekin raha hukkaan. Pienenä meni, mutta isompana kun pissii paljon, niin ei enää. Suosittelen Bumgenius-taskuvaippoja! Ne on tosi helppoja, koska kuivuvat nopeasti ja meillä eivät ole koskaan vuotaneet (käytössä noin puoli vuotta)!

Jos kestoilu olisi hankalaa tai kallista niin meillä ei sitä varmasti tehtäisi. :D
Ja meillä on nyt kaksi lasta kestoissa.

Itse tehtyinä ja käytettyinä ostettuina kestot tulevat halvoiksi. Ja kun ostaa käytettynä niin voi olla, että saa ne myös myytyä samalla hinnalla millä itse osti. :)

mä olen kyllä ollu niitten kanssa tekemisissä, mut onhan se selvä että ei ne tavispesussa lähe niin puhtaaksi että kaikki pöpöt kuolee. Olet sellaiset joutunut lapsen päälle monesti laittamaan, ei tottavie niin käteviä!

Kyllä pöpöt kuolee ihan 60asteessa ja mahataudin yhteydessä/loputtua kestot suositellaan pestäväksi 90-95 joten varmasti kuolevat ne pöpöt. Ihan samalla tavalla ne oksennuksessa/ripulissa olevat esimerkiksi lakanatkin tulee puhtaaksi 60asteessa kuin ne vaipatkin ilman että levittävät tautia eteenpäin. Sun oma asennekin on jo sellainen että ne ei voi olla hyviä missään nimessä, vaikka totuus muuten olisi mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
kakkavaipat ja kuukupit hyi yök...mä käytän kertakäyttöisiä...ei tulis mieleenkään sotkea käsiään p***kaan tai muuhun ällöön...

Huudaksä jonkun muun pyyhkimään sun pyllynkin? Ettet vahingoskaan koskis paskaan? En mä ainakaan edes koske paskaan kun vaihdan vaippaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiti:
Meillä ollaan kestoiltu osittain. Reissussa aina kertikset ja kotona yöllä ja muuten satunnaisesti. Mun mielestä kestoilussa ei ole muuta vaikeaa kuin likaisten vaippojen säilytys! Alussahan vaipat ei haisseet millekään likaisinakaan, mutta nyt tuon yksivuotiaan pissivaipat haiskahtaa niin, että mun on ollut pakko viedä ne ulos näin kesällä säilytykseen. Talvella ne oli saunassa, mutta tuntui, että haju levisi jo kylppäriin asti.... Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Rahaa säästää varmasti, jos kestoilee kokonaan ja on useampi kuin yksi lapsi. Mun mielestä kannattaa kuitenkin satsata hyviin vaippoihin eikä yrittää ostaa käytettyinä tosi halpoja, koska meillä ne ei ainakaan sitten usein toimineet, meni sekin raha hukkaan. Pienenä meni, mutta isompana kun pissii paljon, niin ei enää. Suosittelen Bumgenius-taskuvaippoja! Ne on tosi helppoja, koska kuivuvat nopeasti ja meillä eivät ole koskaan vuotaneet (käytössä noin puoli vuotta)!

On säilytetty vaipat kuivina,eli siis märkä vaippa laitettu ilmavasti kuivumaan,niin ei oo hajuhaittoja ollut,vaik loppuaikoina tuli niin vähän vaippoja et vaan kerranviikossa tuli pestyä.

kakkavaipat ja kuukupit hyi yök...mä käytän kertakäyttöisiä...ei tulis mieleenkään sotkea käsiään p***kaan tai muuhun ällöön...

Huudaksä jonkun muun pyyhkimään sun pyllynkin? Ettet vahingoskaan koskis paskaan? En mä ainakaan edes koske paskaan kun vaihdan vaippaa.

Joo ja te hemmetin ekohörhöt pyyhitte kohta perseetkin johonkin pestävään ja kierrätettävään liinaan... siis kulutustavaroita tehdään jotta niitä KULUTETTAISIIN ja se lisää kansantalouden hyvinvointia...kuluttakaa kuluttakaa, niin työpaikkoja tulee ja elämä on helmpompaa...ekohörhöt pilaavat kansantaloden.

Joo ja te hemmetin ekohörhöt pyyhitte kohta perseetkin johonkin pestävään ja kierrätettävään liinaan... siis kulutustavaroita tehdään jotta niitä KULUTETTAISIIN ja se lisää kansantalouden hyvinvointia...kuluttakaa kuluttakaa, niin työpaikkoja tulee ja elämä on helmpompaa...ekohörhöt pilaavat kansantaloden.

Mitä sä teet sillä kansantalouden hyvinvoinnilla jos ei sulla kohta ole kuin kasa paskavaippoja odottamassa iäisyyttä että maatuisivat? Sielä sitä onkin kiva huudella paskavaippojen päältä että ostakaa ostakaa :p Ja tuolla "elämä on helpompaa" ei tehdä maailmaan mitään muuta kuin avuttomia nyssyköitä jotka eivät edes tiedä koska kananmuna on kypsä.

tuli tuosta mahataudista mieleen, että mulla on yks ystävä ekopiipertäjä, joka käyttää kestonenäliinoja. pyyhkii niillä kaiken mahdollisen suttuisesta vauvan naamasta omaan vuotavaan nokkaansa. ja arvatkaapa ovatko jatkuvasti jossain flunssassa tai korvakierteessä? yritti mullekin niitä rättejä tarjota, mutta kiitin kohteliaasti ja pyyhin lapseni nenän ihan talouspaperilla... muutenkin inhottaa sen tyyli vetää taskusta joku lakananpala ja räkä takasin taskuun..

Mitä sä teet sillä kansantalouden hyvinvoinnilla jos ei sulla kohta ole kuin kasa paskavaippoja odottamassa iäisyyttä että maatuisivat? Sielä sitä onkin kiva huudella paskavaippojen päältä että ostakaa ostakaa :p Ja tuolla "elämä on helpompaa" ei tehdä maailmaan mitään muuta kuin avuttomia nyssyköitä jotka eivät edes tiedä koska kananmuna on kypsä.

kanamunikain saa valmiiksi keitettyinä...elämä on helpompaa kun osaa käyttää tarjolla olevia palveluksia

tuli tuosta mahataudista mieleen, että mulla on yks ystävä ekopiipertäjä, joka käyttää kestonenäliinoja. pyyhkii niillä kaiken mahdollisen suttuisesta vauvan naamasta omaan vuotavaan nokkaansa. ja arvatkaapa ovatko jatkuvasti jossain flunssassa tai korvakierteessä? yritti mullekin niitä rättejä tarjota, mutta kiitin kohteliaasti ja pyyhin lapseni nenän ihan talouspaperilla... muutenkin inhottaa sen tyyli vetää taskusta joku lakananpala ja räkä takasin taskuun..

no hyi hitto...

Alkuperäinen kirjoittaja :):

kanamunikain saa valmiiksi keitettyinä...elämä on helpompaa kun osaa käyttää tarjolla olevia palveluksia

Nimenomaa, tätä mä tarkotinkin ja hetken päästä maailma on täynnänsä uusavuttomia nyssyköitä jotka ei erota päätä perseestä. Näin rumasti ilmaistuna. Nykyajan ihmiset on laiskoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Onko sukupuolella eroa näissä kestovaippajutuissa, eli pitääkö jotain erityistä ottaa huomioon kun kestovaippailee poikavauvan kanssa?

Riippuu paljolti lapsesta, imujen kanssa ehkä, joku taittelee eteen imua, joku pitää samalla tavalla oli tyttö tai poika.

me pestään vaipat päivittäin. Yksi koneellinen vaippapyykkiä illalla koneeseen pyörimään, kuivumaan telineeseen ja aamulla ovat taas käyttövalmiit. Ei ole mitään hajuhaittoja. Pissavaipat ovat ilmavasti avoimessa ämpärissä vaipanvaihtopisteen vieressä, kakkavaipat huuhdeltuina kannellisessa ämpärissä.

niin siis en oikeesti vastusta kestoilua, teenhän sitä itsekkin osittain, mutta jonkilainen järki olisi hyvä pitää päässä. ja se että jotain inhottaa pyykinpesu, kakat ja niiden siivoaminen, liian isot vaatteet tai hajut pitkin kämppää, ne asiat on jokaisen henkilökohtaisia valintoja, ja niillä mennään. ei mua kiinnosta kansantalous eikä jätevuoret tippaakaan. oma ja lasten kitkaton ja hyvä elämä ennemminkin, terveys ja hyvä olo. ja ylipäätään se, että meillä äideillä on ihan riittävästi hommaa ilman ekoelämän opiskeluakin, sen ääripään siis, saa valitsemaan aina sen oman mukavimman vaihtoehdon. olen eettinen ja ekologinen ihan riittävästi omilla hankinnoillani.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Nimenomaa, tätä mä tarkotinkin ja hetken päästä maailma on täynnänsä uusavuttomia nyssyköitä jotka ei erota päätä perseestä. Näin rumasti ilmaistuna. Nykyajan ihmiset on laiskoja.

Ei vaan nykyajan ihmiset osaavat nauttia elämästä johon jää enmmän aikaa kun ei tarvitse niitä pirkkopetterin vaippoja pestä:)

Yhteistyössä