Miten hankalaa ja kallista se kestovaippailu sitten oikeasti on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olin ihan varma, että kestoillen mennään. Tein muutamia nb-vaippoja itse ja tarkoitus oli sitten testata että mikä sopii meidän vauvalle. No, vauva kakkas täyslasteja vähintään viidesti vuorokaudessa plus pissavaipat siihen päälle. Yksikään vaippamalleista ei ollut hyvä sellaiselle riisipuikoista rakennetulle kropalle mikä tuolla oli vastasyntyneenä. Harsoista tuli kakat läpi. JOs jotain yritti netistä selvitellä, niin pää hajosi kun oli niin monenlaista eri vaihtoehtoa. Oli vaativa vauva, jolta ei ompeluaikaa jäänyt. Eikä ollut varaa ostella erilaisia vaippoja ihan vain kokeeksi. Ja tuon kroppa muuttui muutamassa kuukaudessa biafralaisesta meichelinukoksi. Olisi mennyt joka tapauksessa vaipat vaihtoon.

Juu ei. Ei kestoiltu meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hooh:
Mä käyn välillä viihdyttämässä itseäni kestovaippainfon sivuilla. Sinne kirjoittavilla täytyy olla kestovaippojen kuvat silmissä. Niin suvaitsemattomia (ja kaheleita) ei varmaan ole edes imetysfanaatikot.

samaa sarjaa kumminkin...nehän voi melkein ulkonäöltä tunnistaa...hennatut tukat mm...jeesus...heko heko...no jos haluaa elää vaikeasti niin okei...mutta kertakäyttövaipoilla ja pulloruokinnalla jää aikaa itsellekin.

:laugh: :laugh: Mä oon kyl aika helkkarin varma ettet voi tunnistaa kuin murto-osan ihmisistä jotka kestovaippailee, on se sen verran yleistä vaan nykyään :D

Mäkin oon tällanen peroksidiblondi ja pissiskuteet päällä ;)

ei se ole vaikeaa tai edes aikaa vievää! Tosiaan vaipat voi pestä muun pyykin kanssa (esim lakanat, pyyhkeet). Itse olen myös välillä pessyt ihan 40 asteessa vaatteiden seassa. Mutta yleensä 60 asteen pesu. Meillä on taskuvaipat päiväkäytössä, yöksi laitetaan kertsi. Päikkärit poitsu nukkuu sisävaippa + villahousut. Hyvin toimivat. Mun mielestä aikaa ei mene yhtään sen enempää kuin muunkaan pyykin kanssa.

Osan vaipoista voi laittaa kuivausrumpuun, osan ei. Eli sellainen 15-20 vaippaa meilläkin on käytössä, osa on ollut ihan vastasyntyneestä saakka käytössä. Olen ostanut muutaman uutena, sitten huutonetistä saa edullisesti käytettyjä.

Itse myös inhoan sitä vaipparoskista niin paljon ja ajattelen tätä ekologisuutta, eipä tule paljoa vaipparoskaa tuonne kaatopaikalle (kertikset tosiaan ei ihan äkkiä maadu..). Ja meidän poitsun peppu ei ole punoittanut yhtään kestovaippojen kanssa!! ne ovat kuitenkin hengittävämpää materiaalia kuin nuo muoviset kertakäyttövaipat.

En ole kokenut hankalaksi kestojen käyttöä. Käytössä on sisävaippoja ja kuoret ( näitä käytän yöllä) sekä taskuja joista tykkään enempi. Joka toinen ilta olen vaipat pessyt ja aamulla sitten saa täyttää paketit valmiiksi, aikaa menee ehkä 15 min kun ovat jälleen käyttövalmiita. Nyt taitaa olla n 15 vaippaa käytössä joilla on ihan hyvin pärjätty.
Nyt on typyllä käytössä veljen vanhoja vaippoja sekä itse tehtyjä. Reissussa ollaan käytetty kertiksiä ja tähän mennessä on rahaa kaikkiaan mennyt vaippoihin n. 250? ( sisältää myös kertikset). Hintaa tietty kertyy enempi jos ostaa valmiit vaipat. Itse laskeskelin että itse tekemällä tulee taskuvaipan hinnaksi 3-4 ? ilman imuja.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mä käyn välillä viihdyttämässä itseäni kestovaippainfon sivuilla. Sinne kirjoittavilla täytyy olla kestovaippojen kuvat silmissä. Niin suvaitsemattomia (ja kaheleita) ei varmaan ole edes imetysfanaatikot.

samaa sarjaa kumminkin...nehän voi melkein ulkonäöltä tunnistaa...hennatut tukat mm...jeesus...heko heko...no jos haluaa elää vaikeasti niin okei...mutta kertakäyttövaipoilla ja pulloruokinnalla jää aikaa itsellekin.

:laugh: :laugh: Mä oon kyl aika helkkarin varma ettet voi tunnistaa kuin murto-osan ihmisistä jotka kestovaippailee, on se sen verran yleistä vaan nykyään :D

:D

Niin, no, en tiedä onko nuo pitkät imetykset mitenkään erityisemmin vaikuttaneet ulkonäkööni tai "tyyliini", ts pukeutuisinko tai laittautuisinko erilailla jos lapseni olisivat olleet pullolla ruokittuja. Lähinnä koin imetyksen helpommaksi un ei tarvinut käyttää aikaa pullojen hoitamiseen, ruokamäärien miettimiseen tai korvikkeiden kotiin kantamiseen.

Edellisten lasten kohdalla kestovaipat eivät jaksaneet innostaa ja koin siksi kertikset "helpommiksi". Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä noita enemmän ja jotenkin tuntuisi helpommalta satsata pikkusen enemmän pyykkihuoltoon kuin raahata kotiin vaippapaketeita.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Niin, no, en tiedä onko nuo pitkät imetykset mitenkään erityisemmin vaikuttaneet ulkonäkööni tai "tyyliini", ts pukeutuisinko tai laittautuisinko erilailla jos lapseni olisivat olleet pullolla ruokittuja. Lähinnä koin imetyksen helpommaksi un ei tarvinut käyttää aikaa pullojen hoitamiseen, ruokamäärien miettimiseen tai korvikkeiden kotiin kantamiseen.

Edellisten lasten kohdalla kestovaipat eivät jaksaneet innostaa ja koin siksi kertikset "helpommiksi". Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä noita enemmän ja jotenkin tuntuisi helpommalta satsata pikkusen enemmän pyykkihuoltoon kuin raahata kotiin vaippapaketeita.

Sul on just oikeet periaatteet :) Mäkin oon imettäny pitkään kun se on helpointa, mut en mä mikään fanaatikko oo, oon antanut maitoo pullostakin kun piti antaa lisänä korviketta ja jos isä hoiti lasta jne. Vaippojen kanssa mulla paino ni ympäristöasiat ja miehellä pihiys, siksi meil oli hyvä toteuttaa tua. Mut sen voin sanoo, että sellasen joka vaippaan ripuloivan kanssa ois voinut meikäläiselläkin voimat loppua, oli onneks esikoinen sellanen kerran viikossa kakkaava malli :D Ja lapsiperheessähän saa pestä pyykkiä muutenkin koko ajan, ne vaipat menee 60 asteisen pyykin (niinkun vauvanvaatteetkin) mukana ihan ohimennen. Ehkä koneellisen enemmän joutuu kaikenkaikkiaan viikossa peseen jos on kuitenkin normaali 6-7 kg kone.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin ihan varma, että kestoillen mennään. Tein muutamia nb-vaippoja itse ja tarkoitus oli sitten testata että mikä sopii meidän vauvalle. No, vauva kakkas täyslasteja vähintään viidesti vuorokaudessa plus pissavaipat siihen päälle. Yksikään vaippamalleista ei ollut hyvä sellaiselle riisipuikoista rakennetulle kropalle mikä tuolla oli vastasyntyneenä. Harsoista tuli kakat läpi. JOs jotain yritti netistä selvitellä, niin pää hajosi kun oli niin monenlaista eri vaihtoehtoa. Oli vaativa vauva, jolta ei ompeluaikaa jäänyt. Eikä ollut varaa ostella erilaisia vaippoja ihan vain kokeeksi. Ja tuon kroppa muuttui muutamassa kuukaudessa biafralaisesta meichelinukoksi. Olisi mennyt joka tapauksessa vaipat vaihtoon.

meillä typu kakkas 8-12krt vrk,mutta pysyi hyvin vaipassa,useemmin kertiksestä sotkua tuli,meillä käytössä oli imsewimsen kuoret ja sisävaipat.Hyvin menivät samat vaipat niin riisitikulle kuin palleroisellekin vauvalle.

Sul on just oikeet periaatteet :) Mäkin oon imettäny pitkään kun se on helpointa, mut en mä mikään fanaatikko oo, oon antanut maitoo pullostakin kun piti antaa lisänä korviketta ja jos isä hoiti lasta jne. Vaippojen kanssa mulla paino ni ympäristöasiat ja miehellä pihiys, siksi meil oli hyvä toteuttaa tua. Mut sen voin sanoo, että sellasen joka vaippaan ripuloivan kanssa ois voinut meikäläiselläkin voimat loppua, oli onneks esikoinen sellanen kerran viikossa kakkaava malli :D Ja lapsiperheessähän saa pestä pyykkiä muutenkin koko ajan, ne vaipat menee 60 asteisen pyykin (niinkun vauvanvaatteetkin) mukana ihan ohimennen. Ehkä koneellisen enemmän joutuu kaikenkaikkiaan viikossa peseen jos on kuitenkin normaali 6-7 kg kone.

Juu, laiskuus ja mukavuudenhalu... :D Fanaattinen en ole osannut olla, jos tarvetta on tullut niin toki voi joustaa.

Tosissaan sitä mietin että tuota 60 asteista pyykkiä tulee muutenkin niin mahtaako vaipoista siihen niin paljoa lisähommaa tulla. Kuitenkin oma pesukone pyörii vaivattomasti ja alakerrassa on pyykkitupa mitä käytetään isompaan pyykinpesuun, senkin saa varattua käytännössä milei koska vaan. Kuivausrummut helpottavat kuivausvaihetta eli mitään pyykkitraumoja ei ole tähän mennessä tullut.

niin, no sanoisin, että kestovaippailu on just niin hankalaa kuin siitä itsellensä tekee (ja sama rahan kanssa). jos asenne on alusta alkaen kielteinen, niin eihän silloin mikään onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

meillä typu kakkas 8-12krt vrk,mutta pysyi hyvin vaipassa,useemmin kertiksestä sotkua tuli,meillä käytössä oli imsewimsen kuoret ja sisävaipat.Hyvin menivät samat vaipat niin riisitikulle kuin palleroisellekin vauvalle.

No kiva että teillä onnistui :) Meillä ei, vaikka asenne oli kyllä ihan kestomyönteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Oliko niin, että sä et asunut Suomessa?

Ruotsissa asutaan.

Kannattaa hankkia vaipat joko Suomenreissulla tai tilata Suomesta, Ruotsissa nimittäin oli uskomattoman huonosti mitään saatavilla. Barnenshusit ja Babyproffsenit kierrettiin muiden pienempien liikkeiden ohella ja ainoastaan yhtä merkkiä löytyi, eikä todellakaan mitään hyvää (ihmeellisiä riepuvaippoja). Yritin kysyä asiasta myös öppna förskolanin barnmorskalta sekä muiltä äideiltä, mutta vaikutti olevan ihan vieras asia heille. Harsoja toki saa Ruotsistakin, mutta jos meinaa jotain kuorimateriaalia hankkia (muuta kuin villahousuja) niin rajan tälle puolle on tultava.

Alkuperäinen kirjoittaja en kannata:
Nyt tuo alkaisi jotenkin kiinnostaa, mutta pitäisi ensin saada itse jotain mielikuvaa ja tietoa että pystyisi sitten alkaa miestäkin pehmittämään. :D

Eli vähän kokemuksia, vinkkejä ja vaikka linkkejäkin kaipailisin, mistä saisi kuvaa siitä mitä kaikkea sitä oikein tarvii hankkia ja miten tuo toimii. Tuntuu että olisi niin paljon kaikkea ihmeellistä tarjolla ettei edes tiedä mitä oikeasti kannattaa hankkia ja mitä ei.

järjetöntä touhua se on...aikaa menee pyykinpesuun ....

:)Meillä ainakin pyykkiä on pestävä muutenkin ilman niitä vaippojakin ja ei ne ainkaan meidän perheessä juuri pyykkimäärää kasvata enkä huomaa että siinä ois yhtään enemmän vaivaa kuin normaalistakaan pyykin pesusta:)Ja on kyllä paljonkin edullisempaa kuin kerttikset

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Oliko niin, että sä et asunut Suomessa?

Ruotsissa asutaan.

Kannattaa hankkia vaipat joko Suomenreissulla tai tilata Suomesta, Ruotsissa nimittäin oli uskomattoman huonosti mitään saatavilla. Barnenshusit ja Babyproffsenit kierrettiin muiden pienempien liikkeiden ohella ja ainoastaan yhtä merkkiä löytyi, eikä todellakaan mitään hyvää (ihmeellisiä riepuvaippoja). Yritin kysyä asiasta myös öppna förskolanin barnmorskalta sekä muiltä äideiltä, mutta vaikutti olevan ihan vieras asia heille. Harsoja toki saa Ruotsistakin, mutta jos meinaa jotain kuorimateriaalia hankkia (muuta kuin villahousuja) niin rajan tälle puolle on tultava.

Juu, tuotakin vähän mietin kun ei taida kukaan täkäläisistä tutuista olla noihin hurahtanut. Mutta tietty jos noita saa jollain reissulla hommattua pidempääkin käyttöä varten niin tarvisi joka viikko uutta etsiskellä.

Ostin esikoista odottaessani Fussy Bunz nimisiä taskuvaippoja ystäväni suosituksesta. Vaikka alkuinvestointi kirpaisikin vähän, olen ollut kestovaippailuun hurjan tyytyväinen. Vaipat on säilyneet hyvinä kaikkien kolmen lapsen käytössä ja kaiken kaikkiaan niistä on koitunut valtavan iso säästö kertakäyttöisiin verrattuna. Ainakin näiden vaippojen kanssa olen kokenut käytön vaivattomaksi kunhan siihen vain on alussa tottunut ja löytänyt itselle sopivat rutiinit. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Jaa-a, meillä vitonen on täyskestotettu, nelonen oli aikoinaan osittaiskestotettu ja ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa mä olen edelleen: Sehän on tosiaan tasan niin hankalaa ja ongelmallista kuin siitä itselleen tekee, kuten moni muukin asia. Toiselle jo peruseläminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa kun toisella mikään ei tunnu missään.

kertaostoksena vaippoihin pitää satsata enempi mutta pitemmän päälle ne tulee halvemmaksi kuin kertakäyttvaipat - ellei hurahda haalimaan koko ajan uusia ja uusia vaippoja. Itselläni samat kestot menossa kolmannella lapsella jo. Ja mitä vaivannäköön tulee niin mun mielestä niistä ei ole mitenkää suuri vaiva. konehan ne pesee.

:D

minä tein tietoisen valinnan etten ala imettämään ja se kannatti

anteeks vaan mut mulla on tuttavaperhe mis kestoillaan ja ne on aina mahataudissa.. mulla on hiukan sellanen olo että sen hygienian ylläpito siinä vaipparumbassa ei ole ihan helppoa. Oman kokemuksen mukaan noi viä falskaa pahemmin kun kertikset. niinkun vauvaperheessä/lapsiperheessä ei pyykkiä muuten ois tarpeeksi

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
anteeks vaan mut mulla on tuttavaperhe mis kestoillaan ja ne on aina mahataudissa.. mulla on hiukan sellanen olo että sen hygienian ylläpito siinä vaipparumbassa ei ole ihan helppoa. Oman kokemuksen mukaan noi viä falskaa pahemmin kun kertikset. niinkun vauvaperheessä/lapsiperheessä ei pyykkiä muuten ois tarpeeksi

olen samaa mieltä...kaikki tämä ekohysteria on ihan liikaa...

minäkin hurahdin kestoihin odotusaikana, mutta sitten käytänössä tuli ongelmia, joihin en osannut varautua. vauva ei viihtynyt villahousuissa, vaan huusi koko ajan. oliko syynä kuumuus? vai se, että ei päässyt niin hyvin liikkeelle. siinä vaiheessa unohdin villikset ja siirryin aio-vaippoihin, jotka ei aina toiminut niin kuin piti. vuotoja tuli ja vaatteita meni samaa tahtia pyykkiin kuin vaippojakin.

nyt housuvaipat (kestot) toimii, kun tyttö pissaa jo pottaan. kakat tulee vaippaan. yksi asia minkä kanssa olen myös paininut, on se, että kun on kestot, bodyjen ja housujen pitää aina olla vähän reilummat. ainakin villiksien kanssa. tykkään lapsellla istuvista ja näteistä vaatteista, enkä halua pitää mitään liian isoa pelkästään vaippojen takia. villiksiä en siis käytä edelleenkään, vaikka nyt jo lapsi touhuaa ja kävelee. aio-vaippa on ohuempi paketti, mikä on minusta kivempi. jonkun mielestä valtavat villispeput on jotenkin suloisia, mun mielestä lähinnä säälittäviä...

Alkuperäinen kirjoittaja mää:

ai, meillä kaikki lapset puettu kestoihin ja meillä ei oo koskaan ollu mahatautia perheessä sinä aikana ku on lapsia ollu. ja esikoinen on 6v.

Yhteistyössä