Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Vähän aiheeseen liittyen, olen aina ihmetellyt tätä samanlainen-erinlainen-kompleksia.

Ehkä olisi toki loogista, että jos on samanlainen, niin olisi myös erinlainen, mutta silti erilainen on erilainen, eikä se edes kuulosta erinlaiselta. Joten miksi niin monet käyttävät tuota sanaa erinlainen, eikä sanaa erilainen. Suuri mysteeri, joka ei varmaankaan kiinnosta muita kuin minua.

:saint:

Ja miksi ruotsiksi samanlaiset on likadanna, eikä likasamma, kun samma tarkoottaa kuitenkin samaa? :D (sori jos kirjoitin väärin, en ole niin hyvä kirjoittamaan ruotsia :saint: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Vähän aiheeseen liittyen, olen aina ihmetellyt tätä samanlainen-erinlainen-kompleksia.

Ehkä olisi toki loogista, että jos on samanlainen, niin olisi myös erinlainen, mutta silti erilainen on erilainen, eikä se edes kuulosta erinlaiselta. Joten miksi niin monet käyttävät tuota sanaa erinlainen, eikä sanaa erilainen. Suuri mysteeri, joka ei varmaankaan kiinnosta muita kuin minua.

:saint:

Vaihtoehtoisesti voi käyttää sanaparia
samallainen - erillainen B) Ainakin silloin kun kirjoittellee Sörhikselle. Musta on aina niin kiva kun joku ärtyy :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei tarvi huutaa, mie kuulen vähemmälläkin. Ja ei, mulla ei ole ollenkaan ankea elämä. Kielivirheiden kyttääminen on mun työtä :D

Siellä koulussa se onkin sinun työsi, mutta ei kai sentään palstalla? =)

No kun mä teen tässä parhaillaankin kielenhuoltotyötä, niin osuu silmiin helpommin vireet täälläkin... missä teidän ihmisten huumorintaju on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei tarvi huutaa, mie kuulen vähemmälläkin. Ja ei, mulla ei ole ollenkaan ankea elämä. Kielivirheiden kyttääminen on mun työtä :D

Siellä koulussa se onkin sinun työsi, mutta ei kai sentään palstalla? =)

No kun mä teen tässä parhaillaankin kielenhuoltotyötä, niin osuu silmiin helpommin vireet täälläkin... missä teidän ihmisten huumorintaju on?

Huonossa vireessä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei tarvi huutaa, mie kuulen vähemmälläkin. Ja ei, mulla ei ole ollenkaan ankea elämä. Kielivirheiden kyttääminen on mun työtä :D

Siellä koulussa se onkin sinun työsi, mutta ei kai sentään palstalla? =)

No kun mä teen tässä parhaillaankin kielenhuoltotyötä, niin osuu silmiin helpommin vireet täälläkin... missä teidän ihmisten huumorintaju on?

Mulla osuu kanssa harvinaisen helposti ne silmiin. Mua ärsyttää se, kun ne osuu mun silmiin aina ja aiheuttaa jonkinlaisen refleksireaktion takaraivossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Vähän aiheeseen liittyen, olen aina ihmetellyt tätä samanlainen-erinlainen-kompleksia.

Ehkä olisi toki loogista, että jos on samanlainen, niin olisi myös erinlainen, mutta silti erilainen on erilainen, eikä se edes kuulosta erinlaiselta. Joten miksi niin monet käyttävät tuota sanaa erinlainen, eikä sanaa erilainen. Suuri mysteeri, joka ei varmaankaan kiinnosta muita kuin minua.

:saint:

Erilainen tulee nimenomaan sanoista erin lainen, jotka on sulautuneet yhteen > n välistä häviää. Puheessa l kahdentuu äännerakenteellisista syistä. Samanlainen on helpompi lausua kuin erinlainen, siksi se n on sieltä kadonnut ja sanat on sulautuneet yhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ja miksi ruotsiksi samanlaiset on likadanna, eikä likasamma, kun samma tarkoottaa kuitenkin samaa? :D (sori jos kirjoitin väärin, en ole niin hyvä kirjoittamaan ruotsia :saint: )

Sekin vielä |O :D

Mutta onneksi thaienglish on helppoa: same-same but not same. :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei tarvi huutaa, mie kuulen vähemmälläkin. Ja ei, mulla ei ole ollenkaan ankea elämä. Kielivirheiden kyttääminen on mun työtä :D

Siellä koulussa se onkin sinun työsi, mutta ei kai sentään palstalla? =)

No kun mä teen tässä parhaillaankin kielenhuoltotyötä, niin osuu silmiin helpommin vireet täälläkin... missä teidän ihmisten huumorintaju on?

Huonossa vireessä :D


Hemmetti, taas typonese :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Erilainen tulee nimenomaan sanoista erin lainen, jotka on sulautuneet yhteen > n välistä häviää. Puheessa l kahdentuu äännerakenteellisista syistä. Samanlainen on helpompi lausua kuin erinlainen, siksi se n on sieltä kadonnut ja sanat on sulautuneet yhteen.

Mutta ei tämä vastannut siihen kysymykseen, eli miksi ihmiset sanovat erinlainen vaikka se on erilainen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Erilainen tulee nimenomaan sanoista erin lainen, jotka on sulautuneet yhteen > n välistä häviää. Puheessa l kahdentuu äännerakenteellisista syistä. Samanlainen on helpompi lausua kuin erinlainen, siksi se n on sieltä kadonnut ja sanat on sulautuneet yhteen.

Mutta ei tämä vastannut siihen kysymykseen, eli miksi ihmiset sanovat erinlainen vaikka se on erilainen :D

Erin on erisnimi... Ehkä jokin on Erin lainen ja toinen Susan lainen? :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Ja miksi ruotsiksi samanlaiset on likadanna, eikä likasamma, kun samma tarkoottaa kuitenkin samaa? :D (sori jos kirjoitin väärin, en ole niin hyvä kirjoittamaan ruotsia :saint: )

Sekin vielä |O :D

Mutta onneksi thaienglish on helppoa: same-same but not same. :laugh:

Juu tai kiinalaisten enklanti... Olin kerran työlounaalla ja mukana oli kiinalaisia yhden tilaus kuului "same, same but different" näytti mua samalla sormella.. Oli tarjoilijalla vähän ihmettelemistä. Lopuksi saatiin selville että ko. hemmo haluaa samat alkupalat ja aterian ku minä, mutta jotain muuta jälkiruoaksi :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No kun mä teen tässä parhaillaankin kielenhuoltotyötä, niin osuu silmiin helpommin vireet täälläkin... missä teidän ihmisten huumorintaju on?

No hei, oliko avauksesi huumoria? Ei kyllä välittynyt :D

No ei kai kukaan ihan OIKESTI kuvittele, että tämä asia olisi mulle jotenkin elämää suurempi. On olemassa isoja ongelmia ja pieniä ongelmia, ja tämä on nyt sieltä pienimmästä päästä, vaikka toki omassa kategoriassaan tärkeä asia. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että aletaan haukkua, jos tekee tahallisesti näkyvän avauksen aiheesta... en mä osaa selittää, mutta olis tähän ihmiset voineet suhtautua asiaan kuuluvalla tavalla (hartaudella) eikä heti olla kivittämässä.

Emmie osaa selittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Erilainen tulee nimenomaan sanoista erin lainen, jotka on sulautuneet yhteen > n välistä häviää. Puheessa l kahdentuu äännerakenteellisista syistä. Samanlainen on helpompi lausua kuin erinlainen, siksi se n on sieltä kadonnut ja sanat on sulautuneet yhteen.

Mutta ei tämä vastannut siihen kysymykseen, eli miksi ihmiset sanovat erinlainen vaikka se on erilainen :D

No ei tosiaan niin :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Erilainen tulee nimenomaan sanoista erin lainen, jotka on sulautuneet yhteen > n välistä häviää. Puheessa l kahdentuu äännerakenteellisista syistä. Samanlainen on helpompi lausua kuin erinlainen, siksi se n on sieltä kadonnut ja sanat on sulautuneet yhteen.

Mutta ei tämä vastannut siihen kysymykseen, eli miksi ihmiset sanovat erinlainen vaikka se on erilainen :D

Erin on erisnimi... Ehkä jokin on Erin lainen ja toinen Susan lainen? :saint:

Ontuu. Erinin lainen :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Juu tai kiinalaisten enklanti... Olin kerran työlounaalla ja mukana oli kiinalaisia yhden tilaus kuului "same, same but different" näytti mua samalla sormella.. Oli tarjoilijalla vähän ihmettelemistä. Lopuksi saatiin selville että ko. hemmo haluaa samat alkupalat ja aterian ku minä, mutta jotain muuta jälkiruoaksi :laugh:

Sama selkeä kielenkäyttö yhdistää koko aasialaista ihmiskuntaa. "Daaaaliing, juu häv manii ool not? Mii woont häv seim-seim juu häv, bat not want seim, want seim bat diffelent."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No ei kai kukaan ihan OIKESTI kuvittele, että tämä asia olisi mulle jotenkin elämää suurempi. On olemassa isoja ongelmia ja pieniä ongelmia, ja tämä on nyt sieltä pienimmästä päästä, vaikka toki omassa kategoriassaan tärkeä asia. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että aletaan haukkua, jos tekee tahallisesti näkyvän avauksen aiheesta... en mä osaa selittää, mutta olis tähän ihmiset voineet suhtautua asiaan kuuluvalla tavalla (hartaudella) eikä heti olla kivittämässä.

Emmie osaa selittää.

Oi, pitääkö muiden suhtautua samalla hartaudella asiohin, kuin sinä, jos eivät pidä niitä yhtä tärkeinä? =) Minusta sinä löit päätäsi seinään siinä alussa, enkä minä osannut pitää sitä huumorin ilmaisuna, pahoittelen. Minäkin huomaan kielioppivirheitä, joitakin, teen niitä myös, mutta hartautta en tähän viitsi sotkea =)
 

Yhteistyössä