Miten ennen pärjättiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Nykyään ekaluokkaiset menee koulun jälkeen iltapäiväkerhoon. Se on kai itsestäänselvyys tänä päivänä. Hyvä, että sellaisia tarvitseville löytyy. Mutta yhtä juttua olen ihmetellyt. Itse olen aloittanut koulunkäynnin joskus 80-luvulla, jolloin ei todellakaan mitään kerhoja ollut tarjolla. Mulla oli hyvä tilanne, sillä äitini oli tuolloin pph eli ikinä ei tarvinnut mennä koulun jälkeen tyhjään kotiin. Mutta moni luokkakaveri meni. Miten lapset silloin pärjäsi ja nykyään ei? Mikä on muuttunut niin paljon, että nykyään ei lapsia enää voi jättää yksin koulun jälkeen? Omat lapseni ovat vielä niin pieniä, ettei ole tarvinnut tuollaista pohtia.

Mun poika aloittaa ensi vuonna koulun eikä todellakaan ole mitään iltapäivätoimintaa. Tulee linja-autolla tuolta parin kymmenen kilsan päästä. Eli ei se mennyttä aikaa ole vaan ihan vielä tätä päivää.

Vuonna 83 alotin koulun ja oli ip tarjolla. Mulle pelastus koska en todellakaan viihtynyt yksin kotona. Ja toivon ettei poikanikaan tarvitse viettää yksinäisiä tunteja jos hän ei ole valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja lumisade:
Ei ole itsestäänselvyys ip-kerho, koska monessa paikassa kaikki tarvitsevat ei mahdu, joten tyhjiin koteihin ne menevät sillon

Mulla on sellainen käsitys, et suurin osa kuitenkin menee niihin kerhoihin ja vähemmistö yksin kotiin. Omassa lapsuudessani enemmistö meni yksin kotiin.

Ei ole itsestäänselvyys ip-kerho, koska monessa paikassa kaikki tarvitsevat ei mahdu, joten tyhjiin koteihin ne menevät sillon

Eikä jokapuolella olekaan kerhoja.
Munkin äiti oli pph kun koulun aloitin.

Se oli sitä ylämäkeä molempiin suuntiin ja kouluun mentiin suksilla kesät talvet. Perheen ainoat tuohivirsut olivat aina vanhimman lapsen käytössä, muiden jalat amputoitiin talvisin paleltumien takia ilman puudutusainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun poika aloittaa ensi vuonna koulun eikä todellakaan ole mitään iltapäivätoimintaa. Tulee linja-autolla tuolta parin kymmenen kilsan päästä. Eli ei se mennyttä aikaa ole vaan ihan vielä tätä päivää.

Eipä ole meidän lapsilla mahdollisuutta ip-kerhoon. Olen järkännyt asiat niin, että lapset eivät ole olleet yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Se oli sitä ylämäkeä molempiin suuntiin ja kouluun mentiin suksilla kesät talvet. Perheen ainoat tuohivirsut olivat aina vanhimman lapsen käytössä, muiden jalat amputoitiin talvisin paleltumien takia ilman puudutusainetta.

Älä nyt viitsi liioitella. Olen aloittanut koulun 80-luvun alkupuolella ja täällä maalla ei ollut mitään iltapäiväkerhotoimintaa tarjolla. Mä pärjäsin hyvin kun ei tarvinnut mennä tyhjään kotiin yksin. Mutta moni muu meni. Sitä vaan ihmettelen kun tuntuu, että nykyään se on itsestäänselvyys, että lapset menee kerhoon. Oliko minun ikäpolveni sitten ihan hukassa siellä yksin kotona, kun kerhoja ei kertakaikkiaan ollut?

Maailma on muuttunut niistä päivistä, haluamme turvata lapsemme mahdollisimman hyvin. =)
Minulle ei tulisi mieleenkään jättää tuota 7-vuotiastani yksin pariksikaan tunniksi, ehkäpä olen hänet kuopuksena kasvattanut liian pumpulissa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Maailma on muuttunut niistä päivistä, haluamme turvata lapsemme mahdollisimman hyvin. =)
Minulle ei tulisi mieleenkään jättää tuota 7-vuotiastani yksin pariksikaan tunniksi, ehkäpä olen hänet kuopuksena kasvattanut liian pumpulissa. =)

Se mua kiinnostais tietää, et mikä teidän mielestä on niin oleellisesti muuttunut niistä päivistä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Se mua kiinnostais tietää, et mikä teidän mielestä on niin oleellisesti muuttunut niistä päivistä?

Väkivalta, huumeet..

Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Väkivalta, huumeet..

Näitä molempia on aina ollut.

Saman tien varrella asuvan luokkakaverin äiti oli kotona ja menin sinne sekä aamu- että iltapäivähoitoon, siittä ihan maksettiin tietääkseni.

Sittenkun sisko meni ekalle ja minä neljännelle niin kahdestaan kuljettiin ja oltiin. mut se oli niin maalla, että pelottavin asia oli joku irti oleva koira.

Mä itse sanoin äidille, että haluan tulla kotiin. Olisin voinut mennä samalle pph:lle, jolla pikkuveljeni oli hoidossa, mutta mieluummin tulin kotiin. Minusta kotona oli mukavaa yksikseen.

Väkivalta, huumeet..

Kuten varmaan tiedät, on lisääntynyt rajusti nykyisen viihdetoellisuuden myötä.
Kun mä menin kouluun, telkkarissa oli kaksi kanavaa ja ohjelmiakin tuli vain rajoitetun ajan, ei ollut videoita kuin hyvin harvoilla.

Väkivalta, huumeet..

Kun mä menin kouluun, telkkarissa oli kaksi kanavaa ja ohjelmiakin tuli vain rajoitetun ajan, ei ollut videoita kuin hyvin harvoilla.

Itse uskon väkivallan vähentyneen. Uutisointi vain on nopeutunut ja välimatkat lyhentyneet internetin yms. välityksellä, joten tuntuu, että kamalaa tapahtuisi enemmän.

Ennen vanhaan ei ollut tavatonta, että vaimo ja lapset ajettiin lumihankeen, kun mies äityi ryyppäämään, itse tiedän 1960-luvulta pari tällaista tapausta. Lapsia sai piiskata ja remmillä hakata ilman, että kukaan katsoi sen olevan muuta kuin vanhempien rakkautta ("ken vitsaa säästää, se lastaan vihaa" jne.).

Nykyään neuvolassa kerrotaan vauvojen ravistelun vaaroista, huumevalistusta tulee joka tuutista ihan pienillekin, ADHD diagnosoidaan eikä heidän tarvitse etsiä itse lääkitystä heroiinista jne.

Alkoholia menee liikaa ja itse nostaisin verotusta roimasti, sekä palauttaisin säännöstelyn tähän asiaan, koska suomalaiset eivät tunnu kykenevän juomaan vain vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Väkivalta, huumeet..

Itse uskon väkivallan vähentyneen. Uutisointi vain on nopeutunut ja välimatkat lyhentyneet internetin yms. välityksellä, joten tuntuu, että kamalaa tapahtuisi enemmän.

Ennen vanhaan ei ollut tavatonta, että vaimo ja lapset ajettiin lumihankeen, kun mies äityi ryyppäämään, itse tiedän 1960-luvulta pari tällaista tapausta. Lapsia sai piiskata ja remmillä hakata ilman, että kukaan katsoi sen olevan muuta kuin vanhempien rakkautta ("ken vitsaa säästää, se lastaan vihaa" jne.).

Nykyään neuvolassa kerrotaan vauvojen ravistelun vaaroista, huumevalistusta tulee joka tuutista ihan pienillekin, ADHD diagnosoidaan eikä heidän tarvitse etsiä itse lääkitystä heroiinista jne.

Alkoholia menee liikaa ja itse nostaisin verotusta roimasti, sekä palauttaisin säännöstelyn tähän asiaan, koska suomalaiset eivät tunnu kykenevän juomaan vain vähän.

En usko tohon, toki on mahdollista päästä paremmin turvakoteihin, miehille on lyömättömiä linjoja ym ym - mutta kyllä se väkivalta ympärillä on lisääntynyt

En usko tohon, toki on mahdollista päästä paremmin turvakoteihin, miehille on lyömättömiä linjoja ym ym - mutta kyllä se väkivalta ympärillä on lisääntynyt

Luulisi, että asiasta on tehty tutkimusta ja olisi jotain tilastoja. Valitettavasti minulla ei sellaisia ole tässä käden ulottuvilla. Itse uskon siihen, että ihminen on aina ollut samanlainen peto, emme me osaa muuttua. Väkivaltaa on aina ollut ja tulee aina olemaan. Nykyään onneksi jutut eivät jää piiloon.

Ennenvanhaan kyllä pärjättiin. Ei tarvinnut pikkulapsiakaan viedä päivähoitoon, kun vaan laitettiin narulla kiinni pöydänjalkaan työpäivän ajaksi.

Kaipaako joku muka tuollaisia aikoja? Mitä hienoa ylettömässä pärjäämisessä on?

Yhteistyössä