Miten äitisi reagoi, kun menkkasi alkoivat?

Tänään aiheesta parin kaverin kanssa juteltiin ja oli meidän äideillä ollut ihan erilaiset reaktiot.. Kiinnostaisi tietää, miten muilla..

Mun äiti tuntui jotenkin häpeilevän koko asiaa.. Ihan järkyttyneenä henkäisi: "alkoko sulla ne"
sit hipsittiin vessaan, missä äiti näytti siteet ja supisi, että kannattaa aluksi paksuimpia käyttää, kun ei voi tietää, paljonko verta tulee.. ja se siitä sit..
Olin vähän yllättynyt moisesta, kun en itse asiaa kokenut millään tapaa noloksi..

rix
En muista. Oltiin puhuttu menkoista ja sensellaisista jo pitkään ennen kuin alkoivat. Äidillä alkoi aika aikaisin ja siksi puhui avoimesti tyttäriensä kanssa jo meidän ollessa 8-9 vuotiaita. Lopulta alkoivat ollessani 13-vuotias eikä mulle silloin enää todellakaan tarvinnut opastaa tamponien käyttöä.

Mun äiti selitti monta kertaa hyvissä ajoin kuukautisista, siteistä ym. Halusi, että tiedän mitä on tulossa ja miten toimitaan. Hänelle ei aikoinaan kerrottu kuukautisista mitään. Luuli kuolevansa, kun ne alkoivat. Ei halunnut siis, että mulle käy samalla tavalla.

pier
Meillä äiti oli pikemminkin innoissaan ja halusi että ostetaan vaikka mitä siteitä kaupasta. Mä sitten olin se nolompi osapuoli kun tää ylpeänä osti tytölle 11-vee kaikkia siteitä kaupasta :D Nykyään naurattaa muuta silloin olin ihan p***anjäykkänä kauhusta. Hyvä kun ei lehteen laittanut ilmoitusta...

IhanaValo
Itelleni menkkojen alku oli paljon dramaattisempi kokemus ku äidilleni. Oltiin juteltu aiheesta jo aiemmin, ja olin 10v. kun ne sitten alkoi. Olin tosi surkeana, vissiin ihan itkin sen takia enkä voinu mennä ees kaverini synttäreille.

Tytär
Mä menin innoissani, ylpeänä, iloisena kertomaan että nyt ne alkoi! Äiti vilkaisi muhun, ylähuuli kääntyi inhon virneeseen, sanoi että "onnea sitten vaan, kai". Oli täysin ällöttynyt asiasta eikä halunnut puhua enempää... en muista mistä sain siteitä, joku kaveri tais kertoa jossain vaiheessa että peseytyä pitää useammin silloin kun on menkat.

Omalle tyttärelle pidän kuujuhlat kun saa kuukautisensa, mennään naisten kesken vaikka kylpylään juhlimaan, annan kuukupin ja tsädäm, taas on sukupolvien kuilu korjaantunut :)

"heh"
Itse en teininä "uskaltanut" taikka halunnut kertoa menkoista äidilleni. Pian hän kuitenkin löysi vaatekaapistani verisiä pikkareita, kun en niitä kehdannut pesuunkaan viedä :D Liekö tämä nolotukseni johtunut siitä, kun olin vasta 9v menkkojen alkaessa eikä niistä oltu äidin kanssa aiemmin puhuttu mitään...

"vieras"
Me ei äidin kanssa juurikaan juteltu kuukautisista. Itse otin selvää menkoista kirjoista ja kavereilta. Siteitä otin aina salaa äidin kaapista. En sanonut ikinä äidille koska mun menkat alkoi. Koko aihe tuntui olevan äidille vaikea. Tädin kanssa olen jonkun verran jutellut menkoista. Siskoakaan mulla ei ole. Mun mielestä asia oli jo tulloin 12 v jotenkin luonnollinen eikä siitä puhuminen olisi ollut vaikeaa, mutta äidille aihe oli jotenkin tabu. Toivottavasti pystymme oman tyttäreni kanssa puhumaan aiheesta tulevaisuudessa ja miksemme pystyisi. Täysin normaali asia. Olin aina niin kateellinen jotka puhuivat menkoista äitiensä kanssa ja pyysivät esim. tuomaan siteitä kaupasta, itse jouduin ostamaan ne jo nuoresta asti itse.

ggygy
Meidän perheessä kaikki alapäähän liittyvät asiat on ollut tabu. Niistä ei puhuttu eikä puhuta. Kun omat kuukautiseni alkoivat, kerroin äidille, niin äiti vain tokaisi, et pitää sitten ostaa siteitä ja kysyt sitten siskoiltas miten niitä käytetään. Ja se oli siinä se..
Samoin (neljän seinän sisällä asuneena) yläasteikäisenä löysin isäni pöydältä kortsupaketin ja kysyin mitä ne on, vastaus oli "ei mitään" ja isä laittoi paketin paperipinon alle piiloon..

Näin meillä.

Omille lapsilleni aion puhua asioista..

Turkilmas
Hih, varmaan vähän erikoisesti :D. Mä olin hitusen vajaa 15-vuotias kun kuukautiset vasta alkoi. Kesken koulupäivän menin kotiin ja kerroin asiasta vanhemmilleni. Molemmat halas ja onnitteli ja sitten alkoivat värkkäillä bileitä mun kuukautisten kunniaksi :D :D.

Meillä äiti oli pikemminkin innoissaan ja halusi että ostetaan vaikka mitä siteitä kaupasta. Mä sitten olin se nolompi osapuoli kun tää ylpeänä osti tytölle 11-vee kaikkia siteitä kaupasta :D Nykyään naurattaa muuta silloin olin ihan p***anjäykkänä kauhusta. Hyvä kun ei lehteen laittanut ilmoitusta...
Haha! Teillä on ollut just toisinpäin kuin meillä..:D Mä en osannut asiaa hävetä samalla tavalla kuin äitini, vaan olin enemmänki innoissani (alkujärkytyksen jälkeen)..

Olisin halunnu testailla erilaisia siteitä, mutten äidiltä sit uskaltanut/viitsinut niitä pyytää, kun oli saanut sellaisen sätkyn mun menkoista.. no, myöhemmin sain omaa rahaa ja marssin 11-vuotiaana kauppaan ostamaan tamponeja ja siteitä.. olis kait ne synttärilahjarahat pöljemminki voinu käyttää..:D

ma,r
Meillä ei koskaan oltu asiasta edes puhuttu. Äitini ei ollut minulle mitään kertonut menkoista, toki muualta olin saanut tietoa. Olin lähes 15 kun ne alkoivat ja olin jo viikonlopputöissä joten ostin siteet omilla rahoillani enkä koskaan kertonut äidilleni niiden alkamisesta.

Oma tyttäreni ei onneksi saa samanlaista "kasvatusta".

ok
Äiti ei koskaan puhunut mulle menkoista, enkä mä suoraan kertonut sille että mulla alkoi. Itsekseni iloitsin, koska olin jo 15 v. muistaakseni. Näytin vessan kaapista ottamaani sidettä ja sanoin, että mä otan tän. Tarkoitin sen vihjeeksi, että ostaa lisää. Ei ostanut, rullasin vessapaperia housuihin ja koulussa tuli kerran läpi housuista.. :(

Ainoa kerta kun äiti mainitsi menkat mulle, oli kun olin lähdössä isäni kanssa matkalle (vanhemmat eronneet). Äiti syyllisti mua lähtemisestä ja sanoi vihaisena "entä jos sulla alkaa kuukautiset siellä, kuka sua sitten auttaa".

..
Mä muistan vaan et menkat alko jouluaattona 2000.:D Oltiin lähdössä perheen kanssa joulukirkkoon ja kävin vessassa. Kävin sanomassa äitille et alko vissiin kuukautiset ja sit äiti kerto missä on siteitä. Ei se sitä sit tainnu sen enempää muistaakseni vatvoa, ihan normaali asia.:)

Just sanoin 5kk tytölleni et kertoo sit kun menkat alkaa..;D Muistan aina kun kaveri ei kehdannut kertoa äidillensä vaan kulki verisissä pikkareissa vaikka kuinka kauan.:| Vaikka periaatteessa niilläkin oli välit ihan "hyvät" mut ei varmaan tollasista asioista puhuttu. Toivon, että meidän tyttö uskaltaa mulle puhua.

"vieras"
Minun äitini suhtautui asiaan myös häveliäästi. Ei keskusteltu mitään intiimeihin asioihin liittyvää. Kun menkat alkoi niin sivulauseella supisi, että minkä kaapin perältä (piilosta) niitä siteitä voin ottaa! Rintaliivitkin sain vasta jotain 16 vuotiaana ja niiden ostaminen äidin kanssa oli todella noloa kummallekin osapuolelle.

Meidän perheessä kaikki alapäähän liittyvät asiat on ollut tabu. Niistä ei puhuttu eikä puhuta. Kun omat kuukautiseni alkoivat, kerroin äidille, niin äiti vain tokaisi, et pitää sitten ostaa siteitä ja kysyt sitten siskoiltas miten niitä käytetään. Ja se oli siinä se..
Samoin (neljän seinän sisällä asuneena) yläasteikäisenä löysin isäni pöydältä kortsupaketin ja kysyin mitä ne on, vastaus oli "ei mitään" ja isä laittoi paketin paperipinon alle piiloon..

Näin meillä.

Omille lapsilleni aion puhua asioista..
No oho..:O Meillä äiti oli/on kauheen kauheen häveliäs salaillija.. Isän kans sit jonkin verran puhuttiin seksistä, menkoista ja sen sellasesta.. oli vaan vähän ongelmana se, ettei mun isä tiennyt menkoista ihan hirveesti.. Oli sellaista "juu, joskus naisista tulee verta ja silloin saattaa hermot mennä tavallista helpommin... ja ainiijuu jotain.. ööö.. suojuksia kai käyttävät.." (nimenomaan suojuksista puhui, ei siteistä tai tampooneista..)

Onneksi meillä oli myös hyvät seksivalistustunnit koulussa..:D Tosin mun kohdalla melkein myöhässä tulivat: nelosluokan syksyllä oli ekat tunnit ja mulla jo keväällä menkat alko..

Mä taisin olla vajaa 14 ku ne alkoi. Soitin heti äidilleni töihin, onnesta hihkuen, että mulla alkoi menkat.

Sain yhden neuvon; Laita side. No, olin jo laittanut, kuinka tyhmänä se mua piti!? Löin luurin korvaan..

:)
mulla alko vast 14v ja mun yksinhuoltja äiti oi aina avoin asioissa ja oli puhunu alkoholistaki hyvissä ajoin etukäteenm, et hän toivois et kokeilisin sit ekan kerran kotona hänen kanssaan. Ku menkat alko hän osti naiseuden kunniaksi meilla pienen kuoharipullon josta sitten lasilliset yhessä kilisteltiin.

bud
Meni vähän höperöksi ja paineli isän luo ja toitotti "Pekka" kuules, "Maijalla" alkoi nyt kuukautiset!!!! Ja hyöri ja pyöri ympäriinsä. Olin ihan nolona, olisin toivonut, että edes hetken olis ollut fiksusti ja ymmärtänyt, miten jännä paikka se on usein nuorelle kertoa.

Suzyanne
Ei reagoinut mitenkään kun ei hänelle kukaan siitä kertonut, ja tuskin olisi edes kiinnostanut. Äiti lähti kun oli 1,5, ja isä oli yksinhuoltajani 18-vuotiaaseen saakka. Äitiäni näin ihan muutaman kerran vähän aikaa.

Minunkin vanhempani olivat todella häveliäitä kaikkien alapään asioiden suhteen. Ei todellakaan kuukautisista, saati seksistä/ehkäisystä puhuttu. Tampooneita äitini ei antanut minun käyttää koko kotonaoloaikana. Ne kun olivat hänestä niin siveettömiä ja kamalia.: / Itse kun olisin niitä juuri kaivannut..
Aikoinaan seurustelinkin yhden pojan kanssa ihan julkisesti ja vietettiin yöitäkin yhdessä. Sitten kerran minulla olivat olleet kuukautiset noin kuukauden myöhässä, pelkäsin jo raskautta. Vanhemmilleni en asiasta ikinä kertonut, mutta hyvin samaan aikaan isäni tajusi parkaista:"Kai te muuten ehkäisyä käytätte?!" Sen jälkeen käytettiin. En voi tosiaan ymmärtää, etteivät vanhemmat puhu näistä asioista lapsilleen. Sitä lapset/nuoret voivat tehdä pahojakin virheitä ihan vain tietämättään jos ei sieltä kotoa saada ohjeistusta. Voin todella kiittää onneani, etten tullut raskaaksi tuolloin teininä vaikka pahalta jo ehti näyttääkkin.

Ei mitenkään. Valisti jossain vaiheessa käyttämään oikeita siteitä, mä kun tahoin eka käyttää vaan pikkuhousunsuojia ku ne oikeat oli niin isoja ja paksuja...useat housut sit sotkein tietysti.

Yhteistyössä