Miten 7-vuotiaan opettaa ajamaan ilman apurattaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot taitaa mennä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tässä mää aamulla kirjoittelin että kun toi esikoululainen ei aja pyörällä kun pelkää niin paljon. tuolla se nyt on koko illan pihassa mennyt pyörällä kun näki kaverinsa ajavan niin rohkas mielensä ja lähti ajamaan:) ja ihan itse lähti ei antanut edes auttaa

En lukenut koko ketjua, joten liekö tätä jo ehdotettu, mutta meidän kuopus oppi ajamaan ilman apurattaita 6v3kk:n ikäisenä isännän pikkupakko-opetuksen tuloksena. Ja opetushan meni niin, että tasapainoa harjoiteltiin ihan ensin vain potkimalla pyörään vauhtia. Eli ei jalkoja polkimille ollenkaan, vaan samaan tahtiin potkuja ja sillä tavoin vauhtia pyörään. Kun tasapaino alkaa löytyä, niin sitten nostetaan jalat vauhdissa polkimille ja vielä ei poljeta, vaan harjoitellaan tasapainoa jalat polkimilla. Kun pyörä alkaa kaatua, niin jalat maahan tueksi. Hissukseen sitten näin myös niitä polkaisuja, kun tasapaino vähitellen kehittyy. Näin siis meidän kuopus oppi isännän opettamana oikein pyöräilemään =)

Ne apupyörät siis pois ehdottomasti =) Tsemppiä!

meillä oppi 5,5v myös juuri potkimalla aluksi. Otettiin myös polkimet pois jolloin eivät olleet aluksi tiellä kolhimassa. Pari päivän tasapainoharjoittelun jälkeen tyttö pyysi itse polkimet takaisin ja sen jälkeen alkoi sujumaan melkein heti. Satula laskettiin myös ihan alas.

No meillä oppivat kans 6 ja 5v tänä kesänä ajamaan ilman apupyöriä. Nuorempi oppi helpommin. Vanhempi on arempi kaikissa uusissa jutuissa ja alkuun tökkäs siihen kun ei osannut niitä ei halunnut harjoitellakaan. Sit innostu laskemaan lievää alamäkeä pyörällä, silleen et jalat "viisti" maata. Siinä kehitty tasapaino ja sit vaan rupes polkemaan. Eli tavallaan kun huomasi et osaakin niin halusi harjoitella lisää eikä enää välitä vaikka kaatuukin. Meillä ainakin auttoi et satula oli niin matalalla et jalat yltti maahan.

Alkuperäinen kirjoittaja kenkele:
meillä sama ongelma.oppi 4v. ajamaan ilman apupyöriä 12" pyörällä ja sitten kun 6v. ostettiin 20" pyörä niin ei suostu edes ajamaan koko pyörällä ja ei pysy pystyssä,itkee vaan ja sanoo ettei halua ajaa. menee kouluun syksyllä eli täyttää nyt 7v. olisko jotain neuvoja jollain mitä vois tehä....???

pienempi pyörä?

Mä sain aikoinaan mummilta 7-vuotiaana liian ison, ruosteisen pyöränromun. Muutaman kerran sillä kaaduttiin ja parku oli kova, mutta kyllä se siitä lähti sujumaan aika piankin. Ei se oo vaikeaa jos siitä ei tee vaikeaa.

Apupyörät pois ja potkuttelemaan. Satula tarpeeksi alas, että saa jalat maahan. Jos hirveästi tulee mustelmia jalkoihin, voi polkimetkin ottaa aluksi pois. Siitä se lähtee, meilläkin oppi juuri ja ajelee nyt tyytyväisenä 3-vaihteisella 20" pyörällä.

Nyt tulee ennätys tässä pyöräilykehumisketjussa. Minä itse olin 2 vee kun opin ajamaan ilman apupyöriä. Oon syntynyt maaliskuussa -66 ja kesällä -68 olin kurvaillut sellaisella pienenpienellä paksukumisella fillarilla niin kovasti että apupyörät vääntyivät ja olivat kokoajan ilmassa. Sitten olin vaan kuulemma isillle kiukutellut että apupyörät pois ja siitä se lähti.

Eräs pyöräilyepisodi, jota isäni muisteli, oli sellainen kun hänen työpaikkansa oli kodin lähellä sellaisen ison mäen penkan alapuolella, olisikohan 10-15 metriä korkea ja niin jyrkkä, että siihen oli tehty portaat kulkemista varten. Erään kerran olin sitten pyörineni siinä penkan yläreunalla ja iskä sattui työkaverineen olemaan siinä pihalla. Kysyin, että miten pääsen sinne alas ja iskä vitsinä sanoi että laske siitä suoraan. Noh, minähän silmää räpäyttämättä pölläytin alas. Isä sanoi ettei edes uskaltanut katsoa. Varmaan suojelusenkeli piti pusakan kauluksesta kiinni. VIeläkin kun olen kyseisen paikan nähnyt, niin ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä siitä kohtaa edes kävelemällä alas. Tosin, nyt siihen kohtaan alapuolelle on tehty rakennus joten tätä nykykä tuollaiset uroteot päätyisivät seinään.

Asian toinen puoli on, että tyttäreni täyttää 6 vee kesällä eikä apupyöräajelu tahdo sujua. Yksi kesä jäi lähes väliinkin pyöriälyn suhteen kun oli äitinsä kanssa koko kesän ulkomaillla missä ei voinut pyöriälyä harjoitella. Lisäksi juuri huommasin, että se eka pyörä on liian pieni ja naapurilta ostamani pyörä näyttäisikin olevan vähän liian iso runkoinen. Noh... jospa siitä pienestä saisi satulaa ja ohjaustankoa niin ylös että sillä voisi harjoitella.

Hyvää kesää kaikille!

Meillä 6v. poika on osannut ajaa apupyörillä nyt ei enään suostu ajamaan olleskaan pyörällä ja eikä halua opetella ajamaan ilman apupyöriä.Miten saisin pojan usutettua et opetelis ajamaan ilan apupyriä,kohta jää 16 tuumanen pyörä pieneksi?Yläroppa on sen verran veltto ja erityis lapsi.Mut meil4v.oppi ajamaan ilman apupyöriä 3v.5kk.

8v ei osaa ajaa pyörällä eikä suostu edes koskemaan pyörään. Jossain 4-5v kieppeillä otettiin apparit pois ja ei oikein onnistunut. Kaatui muutaman kerran ja julisti että ei koskaan enää koske pyörään. Kokeiltu tota potkimistakin mutta kun "panikois" ja hermostuu niin eihän siitä mitään tule. Pakko antaa ajan kanssa kypsytellä ajatusta että keskittyttäis uudelleen asiaan.

Meillä alkoi tyttö 4v puhumaan, et apparit haittaa menoa, joten otettiin pois.. Samoin poika 3,5v.. Hetkessä oppivat, ja pääsivät helpommin ajeleen.. Poika tosin ei millään uskaltanut sitten itse lähteä sillä pyörällä, vaan piti aina auttaa liikkeelle.. Näin meni kuukauden verran, kunnes kyllästyi aina pyytämään apua, ja lähti itse :D

Me mietittiin ton tytön (kesällä täyttää 5), että miten ihmeessä sen osaa opettaa ajamaan ilman apurattaita. Viime kesän lopulla kun kokeiltiin, niin ei ollut yhtään innostunut, eikä suostunut juuri yrittämäänkää. Nyt ostettiin isompi pyörä oottamaan ja sanottiin, että saa sen, kunhan oppii ajamaan ilman apurattaita (isossa pyörässä niitä ei ole). No, eräs sunnuntaiaamu sitten laitettiin tytön 12" pyörään penkkiä alemmas niin, että jalat yltää helposti maahan ja otettiin apurattaat pois. Pidettiin aluksi kiinni ohjaustangosta ja sitten tarakasta. Aika pian pystyi päästään vähäksi aikaa irti ja tyttö alkoi pysyä pystyssä muutamia metrejä. Iltapäivällä veteli jo pitkin pihaa muutaman kymmenen metrin matkoja. Kaatui usein, ei osannut kunnolla kääntää ja alkuvauhdit piti aina antaa. Kerrottiin, että kolhuja tulee ja haalari saattaa mennä vaikka polvista rikki, mutta ei haittaa. Ja onhan niitä mustemia ollut jaloissa...
Tuosta sunnuntaiaamusta on nyt 4 viikkoa ja tyttö menee sellaista kyytiä, ettei perässä pysy... Eli kyllä lapsi oppii, kunhan alkaa opettelemaan. :)
Ja tosiaan, äkkiä nyt, koska isompana lapsi osaa pelätä enemmän esim. sitä, että sattuu kipeästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa:
eikö vielä 7 vuotias osaa ajaa pyörällä? no, nykyään ei kyl vissiin enää jakseta opettaa lapsia ajamaan pyörällä eikä edes uimaan opeteta!! lapset saatetaan ja viedään autolla kouluun vielä 10 vuotiaanakin, kaverillekkaan ei saa mennä ilman että äiti on taluttamassa... jessus mitä pumpulissa pyörittelyä..
sori, huono päivä!!

Edelliselle kirjottajalle: äidit pitävät huolta lapsistaan ja taluttavat lapsensa jopa kaverille...meitä on niin montaa sorttia ettei kannata paheksua jos joku haluaa lapsensa pumpulissa kasvavan, se on sitä äidin rakkautta.

Lapsi katsoo mallia. Naapurin vanhin oppi vasta, kun pikkusisko alkoi polkemaan ilman appareita. Pienempi oli silloin 4 ja vanhempi 6.

Meidän vanhin alotti 4 vuotiaana, keskimmäinen taisi olla kanssa neljä ja nuorin alotti 2 vuotiaana. 2-vuotiaalle ei oltu laitettu vielä appareita paikalleen, kun se otti veikan vanhan pyörän ja alkoi polkemaan sillä. Edellinen oli kolmipyörä.

On olemassa sellainen ensi pyörä kun strider,joka
On saavuttanut ison menestyksen amerikassa ja
Jos siellä käy niin ei voi olla huomasmatta
Niitä.
Meillä perhepäivähoito lapset hoksasi sen päivässä
Ja nämä kun sopii jo 1-vuotiaista eteenpäin..
Maahantuontikin on aloitettu sivu taitaa olla www.stridersuomi.com
Kannattaa tutustua näihin..

Yhteistyössä