5 v eikä osaa ajaa ilman apurattaita ja koko fillarointi on hiivatin vaikeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ottaa kupoliin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ottaa kupoliin

Vieras
Sekä mulla että miehellä on kokemusta ihan omista ja itse tekemistä lapsista, jotka oppi ilman apurattaita ihan tuosta noin vaan, ilman ongelma. Vähän on ehkä pitänyt lykätä tarakalta vauhtia ja parin polkasun verran pitää pystyssä, lapsella on itsellään ollut intoa ja sisua opetella taito.

Mutta tämä 5 v poika. Menee 16 tuumasella polvet suussa ja apurattaat kolisten, ja kun vähänkin keinahtaa, alkaa ulina kaatumisesta. Polkemaan lähteminen ja kaikki mikä liittyy fillarointiin on niin hiivatin vaikeaa.

Alamäessä mennään varoen, jarruttaa. Ylämäkeä ei jaksa. Pitää työntää. Katujen ylityksessä jää keskelle tietä, olkoon miten pieni suojatie tahansa, siihen jumittaa. Polkee sillä tavalla että vaunujen (vauvan vaunut / rattaat) renkaat ja apurenkaat jumittuu kiinni, vaikka koko ajan huomautan ja opastan, niin kohta taas ollaan saman matkan aikana kymmeniä kertoja kiinni toisissamme ja tämä vain sen takia, että on mentävä niin minun vieressä, ei voi mennä edellä, ei sivulla, ei perässä, vaan minun kyljessä.

Ok. mennään kaikki matkat kävellen, mutta kun niitäkään ei jaksa, matkat on kuitenkin kävellen pitkiä ja menisi jouhevammin fillarilla. Alkaa ulina ja itku siitäkin, jos kävellen,. Ja ulina ja huuto ja karjuminen vaikka fillarilla ollaan menty 200 m eikä ensimmäistäkään ylämäkeä.

Olen pyytänyt että mies opettaisi mutta ei senkään kärsivällisyys riitä. Poika ottaa pari polkasua ja alkaa huutamaan. otanko vaan apparit pois ja sanon, että joka ikinen matka menee fillarilla, jos ei sillä, vaan autolla, niin ei saa esim. mitään hyvää. tms. Millä hiivatilla saisi motivoitua tuon jätkän opettelee ilman apurattaita. ?? Nyt on jo kerhossa pilkattu: ikäisekseen iso, pitkä, luullaan 6-7 vuotiaaksi ja vetelee isolla pyörällä apurattailla.

Kaikki aikanaan ja kukin omaan tahtiinsa.
Kyseinen poika on varmaan kuitenkin hyvä jossain muussa asiassa?
En alkaisi noin vähäpätöisen asian takia kiristämään ja uhkailemaan lasta.

No voi teitä raukkoja! Kyllä sääliksi käy. Varmaan pitäisi lohtuhali lähettää täältä teille kovia kokeville vanhemmille :hug:

Vai pitäisiköhän teidän sittenkin katsoa peiliin....

No nyt tulee pohjanoteeraus, lapsi 5v eikä osaa oikein apurenkaillakaan ajaa. En voi pakottaakaan pyöräilemään kun se ei häntä kiinnosta yhtään. Ajakoon sit kun on innostusta siihen.

Joo, kiitti vaan kauheesti.
Tule itse mukaan. Ei kyse ole siitä, että MINÄ haluan että hän oppisi ajamaan ilman appareita, kun muutkin on oppinut, vaan siitäKIN että hän KILJUU, KIRKUU, ULVOO JA HUUTAA JA RÄÄKYY koko ajan, eikä kyseessä ole muuta kuin että pitäisi polkasta vauhti siihen pyörään.!!! Olkoot huono ja hidas tässä asiassa, mutta olisi sitä edes hiljaa.

Ja minä en siis sano yhtään mitään, hän astuu pyörän satulaan ja alkaa huutamaan kun se ei itsestään kulje. Minä hermostun vasta siinä vaiheessa kun se ulina ja huuto ei lopu vaan se vaan yltyy. Koko kesänä ei olla fillaroitu, kun en jaksa tuonne ihmisten ilmoille viedä huutamaan. Olen ennenkin saanut papat ja mammat kylkeeni haukkumaan, kun lapsi ulvoo kuin syötävä.

Ja me emme olleet menossa minnekään tylsään juttuun tyyliin ruokakauppaan tms., vaan meillä oli edessä semmonen hervottoman kiva juttu, mihin oltiin menossa, söi ruokansakin vauhdilla ja innolla lähdettiin, matkaa olisi ollut alle 2 km. Ei mikään automatka siis. En aja autolla ja pura tätä kakararevohkaa, kun matkaa on vain alle 2 km.

Ja se huuto on semmosta, kuin hakattaisi seinään, tai kepakolla. Jos asuisimme kerrostalossa, tuo lapsi olisi jo huostaanotettu, ei kukaan usko että lapsi huutaa tuolla tavalla vain siksi, ettei fillari pysy pystyssä vaan keinuu apurattaiden varassa tai että kotiin palattiin siksi, kun huusi em. asian takia.

En minäkään kiirehtinyt apurattaiden poisoppimista, ennenkuin toiset lapset alkoivat pilkkaamaan. Ajattelin että oppii ensi kesänä, kun lähentelee sitten eskariryhmää, ja taas on ryhmänsä pisin, oppii kun oppii. Mutta siellä ne on teidän kakarat pilkkaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koko kesänä ei olla fillaroitu, kun en jaksa tuonne ihmisten ilmoille viedä huutamaan. .

Miten luulet hänen sitten oppivan...?
Treenatkaa kotipihassa tai kotikadulla, jos ja kun ette ymmärrettävistä syistä viitsi kauemmas lähteä.

lapsi ei halua ja pelkää. ei varmasti hermostumalla ja pakottamalla parane asia. mitä jos oikeasti pyörä vaan varastoon ja ens keväänä kokeilee uudelleen tai sit ihan vaan pihassa eikä niin et lähdette jonnekin kun ei kerran vielä osaa. johan tuo nyt voi kävelläkin jos kerran ite lykkäät vaunuja.

tuttavan poika oppi vasta 9-veenä!!miksi kiire..?mun neljä vee,ei suostu mihinkään missä polkimet,ei vaikka olisi apparit,ei kolmipyörälläkään.enkä pakota.ohan se vähän huvittavaa,et mielummin menee 1 veen autolla,jossa jaloilla annetaan vauhtia ja kaveri menee pyörällä..

voimia aapeelle, ymmärrän TÄYSIN! Ja nämäkin vastanneet mammat vaan sattuivat olemaan nyt tällä tuulella, jos olisit joku toinen ilta tullut, olisit saanut taivasteluja siitä kuinka teidän 5-vuotias EI VIELÄKÄÄN osaa ajaa ilman appareita. Yhtä kaikki, äitin vikahan se aina on :(
Meillä oli tyttö kans todella arka ajamaan, jossain vaiheessa, olisko ollut tyttö 5-6 v otin toisen apparin pois ja opetin yritin opettaa, mutta silti oli jo 7 v kun oppi lopulta ajamaan. Ja nytkin kun piti vaihtaa isompaan pyörään, niin ajotaito "unohtui" eli ei uskalla taaskaan ajaa :(
Ja pyörällä piti opetella vähän syrjäisemmässä kaupunginosassa, ihan sen takia, koska ei mennyt kuin hetki kun tyttö keräs härnääjiä ja supattajia viereen katsomaan. Ja auta armias jos olisi apupyörillä ajellut, niin vammaiseksihan se olisi leimattu.
Toivottavasti ap lapsesi oppii pian pyöräilyn, tsemppiä täältä saman kokeneelta!!

Mitäs jos pyörä menisi vähäksi aikaa varastoon "lepäämään" ja sitä pyöräilyä kokeiltais vähän myöhemmin. Pakkoko tuota on ajaa, jos se niiin vaikeaa pojalle on?? Meikän pikkuveli ei osannut ollenkaan 5v:nä ajaa, vaan juoksi muiden poikien perässä tangosta pyörää juoksuttaen. ja tätä nykyä on kyllä ihan taitava pyörämies :D

Olenkohan mä jotenkin epänormaali kun en ole tajunnut että meidän 5-veen pitäisi ajaa ilman appareita :O. Innoissaan kyllä ajelee pyörällä pitkin pihaa mutta appareiden kanssa ja uskon että ensi kesänä haluaa jo ilmankin kokeilla. Kaikki aikanaan, pakottaminen ei paranna yhtään tilannetta, toiset vaan oppii tietyt asiat aikasemmin kuin toiset.

Musta on ihan ymmärrettävää jos lapsi ei halua ajaa ilman appareita.. eihän kaikki tykkää samoista asioista.. mutta musta se on jokseenkin ärsyttävää kun lapsi haluais opetella ja on innostunut, mutta äiti on niin perkeleen laiska ettei viittii opettaa.. :headwall:

sama tilanne. 5-v, joka on aloittanut jo eskarin, eikä polje ilman apurattaita. Olenko itsekäs, kun en halua, että lastani aletaan kiusata eskarissa sen vuoksi, että hänellä olisi apurattaat. Mielestäni en. Kellään pyöräilevällä eskarilaisella ei ole näyttänyt olevan apurattaita.

Meillä apurattaat on otettu pois ja kerrottu, että kun haluaa ajaa tai opetella ajamaan, tulisi pyytämään apua ja yhdessä opeteltaisiin. Ja muuten kävellään. Isästä ei ole opettajaksi, hermo palaa nopeammin kuin minulla.

Ja edelleen sama juttu, meillä ulvotaan ja vingutaan ja kiljutaan jne kun pyöräily vastustaa. Pyörää saatettiin paiskoa ja potkia, kun sekulkenut juuri niinkuin herra halusi. Ei jaksaisi polkea ylämäkiä, apurattaiden kanssa ei kuitenkaan kuunnellut esim ennen risteyksiä enää kunnolla, vauhdin hurma vei mennessään. Ei siis turvallinen pikkupyöräilijä ollenkaan.

Yhteistyössä