Miten 4v voi hukkua rantaveteen?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Ei siinä kuule tarvita paljon. Itse en kyllä kerkiä juoruilla kenenkään kanssa kun lapseni kanssa olen rannalla. Tosin että ei tarvi kuin ajatuksissas olla kun voi sattua huonosti. Tuskin kukaan tahallaan aiheuttaisi tämmöistä. Turha syyllistää ketään ikäviä tapahtumia nämä ovat.
Älä opettele lukemaan :)
Tämän kesän tapaukset on vaan saaneet erityisen tiukasti mua valvomaan lapsiani vedessä.
Kyllä mä osaan lukea!
Niin ja vasta nyt kun oot lukenut uutisia. Mun mielestä se pitäis jo muutenkin tehdä!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Prinsessa Fiona:
Exän veli on meinannut 4-vuotiaana hukkua ämpäriin. Kyllä 4v helposti hukkuu rantaveteen, mä en edes tohdi yksin lähteä 3v:n ja 4v:n kanssa rantsuun. Jos 11v tulee mukaan niin sitten uskallan. =/
Mutta onko rannalla sitten niin vähän ihmisiä, ettei ne hoksaa että toihan hukkuu tuohon rannalle? En vaan ymmärrä.
Itse tänään katselin ihmisiä rannasta järvelle. Pieniä päitä siellä täällä.
Jos yksi pää puuttuu kuka sitä heti huomaa. Ellei oman perheen pää ole siellä. :(
Näin minäkin päivällä sanoin ku miehen kans mentiin lapsia uimassa käyttään. Et helpompi olis ajaa tuonne 20km päähän ku tänne yleiselle ranalla. Siine kaikki sulautuu et tosi tosi hankala vahtia.
Me käydään vähän kauempana rannalla, siellä on niin mukavaa kun ei ole tupaten täynnä =)

Ei siinä kuule tarvita paljon. Itse en kyllä kerkiä juoruilla kenenkään kanssa kun lapseni kanssa olen rannalla. Tosin että ei tarvi kuin ajatuksissas olla kun voi sattua huonosti. Tuskin kukaan tahallaan aiheuttaisi tämmöistä. Turha syyllistää ketään ikäviä tapahtumia nämä ovat.
Tämän kesän tapaukset on vaan saaneet erityisen tiukasti mua valvomaan lapsiani vedessä.
Kyllä mä osaan lukea!
Niin ja vasta nyt kun oot lukenut uutisia. Mun mielestä se pitäis jo muutenkin tehdä!
Ainahan mä olen uutisia lukenut, nyt vaan isompikin alkaa olla sen ikäinen, että on oltava vedessä tarkkana sen kanssa.

vieras
Kyllä mä osaan lukea!
Ainahan mä olen uutisia lukenut, nyt vaan isompikin alkaa olla sen ikäinen, että on oltava vedessä tarkkana sen kanssa.
Jaa eikö niistä sitten aiemmin oo tarvinnut pitää :O

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Ei voi, jos vanhempi on mukana. Näin olettaisin, jos ollaan rannalla...
Sille jos lapsi karkaa ja käy huonosti, ei yleensä voi mitään, tosin yhdessä me silloinkin ollaan.
Se vanhempikin voi tehdä ihan vaan sen "erheen" tai "virheen", että syystä tahi toisesta... oli se sit vaikka avunhuuto, riemunkiljaisu tai mikä hyvänsä... koiran haukunta / räksytys, vauvan itku tai mikä ääni vaan, se vanhempi kääntää katseensä muualle pieneksi, pieneksi hetkeksi ja se riittää.

Voi tulla itikanpurema, jota katsahtaa, mitä vaan. Ja silti hän on vahtinut... mutta virheitä voi sattua sii ihan jokaiselle meistä.
Ihan varmasti syylisyys tulee kalvamaan lopun ikää... entä jos oisin, jos en olisi jne... mutta tapahtunutta ei saa pois, se on ja aika parantaa haavoja, mutta arvet jää.
Ei kukaan ole täydellinen - ei edes aina se oma äiti tai isä, vaikka (ainakin pienet) lapset yleensä ainakin omat vanhempansa yli-ihmisiksi katsookin.
Meillä toinen vanhempi vahtii toista lasta koko ajan ja toinen toista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eikä tällä ole nyt tarkoitus mun puolesta mitenkään syyllistää tapahtunutta, jossa näin kävi, vaan haluan tietää miten voin estää sen ettei meille noin kävisi :/
Itselläni siis kohta 4v tytär ja seuraan kyllä haukan katseella häntä vedessä koko ajan.
Voi hukkua vaikka ojaan ja vesilammikkoon.
Ja kylpyammeeseen.

Kyllä mä osaan lukea!
Jaa eikö niistä sitten aiemmin oo tarvinnut pitää :O
No ei kuule ole :LOL: :xmas:

vieras
ja entä jos / kun tulet taas yh:ksi? olet valittanut ettei kukaan katso lapsiasi niin jääkö sitten uimareissut kokonaan tekemättä?

ja entä jos / kun tulet taas yh:ksi? olet valittanut ettei kukaan katso lapsiasi niin jääkö sitten uimareissut kokonaan tekemättä?
Kyllä mä aina sen verran siinä tapauksessa seuraa sinne saisin, että lapset pääsee uimaan, älä sä siitä huolehdi.

vieras
Mun on nyt pakko pistää tähän eilinen kokemukseni kun oltiin perheen voimin loiskuttelemassa vedessä. Meitä siis mieheni ja minä sekä kaksi lastamme 1v8kk ja 4v. Olimme kaikki yhdessä vedessä, mieheni isomman kanssa ja minä pienemmän, vettä oli pienemmällä hieman yli polven. Pienemmällä oli käpy kädessä mitä heitteli ja oli nappaamassa käpyä veden pinnalta, minä vieressä. Yhtäkkiä kompastui ja oli jo nousemassa pystyyn mutta yritti sitten ottaa kädellä pohjasta ja ilm joku kivi jäi käden alle jolloin irrotti käden ja meinasi mennä koko tyttö veden alle. Kerkesi hörppäämään vettä vaikka nappasin heti ylös.
Siinä vaiheessa kävi mielessä miten pienestä se hukkuminen voi olla kiinni. Mitä jos olisin ollutkin pidemmällä tai katsonut sillä hetkellä mitä isompi touhuaa ja ajatellut ettei pienemmällä ole mitään hätää kun vettäkin on niin vähän.
Kun kuitenkin haluaa että lapsi voi vähän itsekseenkin totutella veteen enkä ole koko ajan pitämässä kädestä kiinni. No, ihan tarkoituksella kyllä ollaan lasten kanssa käyty tuola rannalla kun pitäisi kahlata todella pitkälle ennen kuin olisi lapsilla vettä edes vyötäröön asti.

vieras
Ei näemmäs oo ihmisillä monellakaan maalaisjärkeä millä ajatella! PIENIÄ UIMATAIDOTTOMIA TARVII VAHTIA KOKOAJAN! Kellukkeet tai muutkaan ei ole pelastus. Virheitä sattuu ja nytkun on paljon rannoilla väkeä niin sitä ei aina huomaa kuitenkaan. Valitettavaa se on mutta kenenkään syyttely ei tässä tilanteessa auta!

Mun on nyt pakko pistää tähän eilinen kokemukseni kun oltiin perheen voimin loiskuttelemassa vedessä. Meitä siis mieheni ja minä sekä kaksi lastamme 1v8kk ja 4v. Olimme kaikki yhdessä vedessä, mieheni isomman kanssa ja minä pienemmän, vettä oli pienemmällä hieman yli polven. Pienemmällä oli käpy kädessä mitä heitteli ja oli nappaamassa käpyä veden pinnalta, minä vieressä. Yhtäkkiä kompastui ja oli jo nousemassa pystyyn mutta yritti sitten ottaa kädellä pohjasta ja ilm joku kivi jäi käden alle jolloin irrotti käden ja meinasi mennä koko tyttö veden alle. Kerkesi hörppäämään vettä vaikka nappasin heti ylös.
Siinä vaiheessa kävi mielessä miten pienestä se hukkuminen voi olla kiinni. Mitä jos olisin ollutkin pidemmällä tai katsonut sillä hetkellä mitä isompi touhuaa ja ajatellut ettei pienemmällä ole mitään hätää kun vettäkin on niin vähän.
Kun kuitenkin haluaa että lapsi voi vähän itsekseenkin totutella veteen enkä ole koko ajan pitämässä kädestä kiinni. No, ihan tarkoituksella kyllä ollaan lasten kanssa käyty tuola rannalla kun pitäisi kahlata todella pitkälle ennen kuin olisi lapsilla vettä edes vyötäröön asti.
Mutta lapsi olis ollut erittäin helposti löydettävissä, jos siis olisi uponnut pinnan alle?

Ei näemmäs oo ihmisillä monellakaan maalaisjärkeä millä ajatella! PIENIÄ UIMATAIDOTTOMIA TARVII VAHTIA KOKOAJAN! Kellukkeet tai muutkaan ei ole pelastus. Virheitä sattuu ja nytkun on paljon rannoilla väkeä niin sitä ei aina huomaa kuitenkaan. Valitettavaa se on mutta kenenkään syyttely ei tässä tilanteessa auta!
Ehkäpä syy onkin siinä kun sitä porukkaa on niin paljon rannalla?

vieras
Mutta lapsi olis ollut erittäin helposti löydettävissä, jos siis olisi uponnut pinnan alle?
Tuo on kyllä totta mutta ehkä pointtini olikin se että sitä tulee helposti ehkä joillain ajateltua että miten sitä voisi hukkua kun ei ole vettä edes vyötäröön asti. Eihän se tosiaan tarvitse kuin että kaatuu, säikähtää ja vetää vettä henkeen eikä vanhempi olekaan vieressä tai ei heti huomaa.
Nämä on aina ikäviä tapahtumia mitä nyt on lehdissä ollut ja tuskin kenenkään vanhemman surutyötä helpottaa ajatus siitä että jotain olisi ehkä voinut tehdä toisin. Itselleni viimeinen herätys siitä miten pienestä se voisi olla kiinni oli tosiaan se kun tyttö kaatui kohdassa missä vettä ei ollut seisoessa paljoakaan mutta makuulteen mentäessä juuri sen verran että olisi joutunut pinnan alle jos en olisi nostanut.

vieras
Ehkäpä syy onkin siinä kun sitä porukkaa on niin paljon rannalla?
just näin päästiinhän me yhteisymmärrykseen .

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
meillä on aikuinen aina vedessä,jos lapsi on vedessä. mä vahdin kun haukka vaikka tuo meidän 3v osaakin uida.
Ai millain jo 3 vuotias osaa uida??
En ole tuon ensimmäisen viestin kirjoittaja, mutta kyllä meidän reilu 3v osaa uida. Siis uida ilman mitään apuvälineitä. On suorittanut sen alkeisuintimerkin missä pitää uida 10m ja itseasiassa ui semmosen 20m. Mutta silti vahditaan ihan yhtälailla rannalla ja veden äärellä, kun vaikka ei osaiskaan uida.

hgfh
Itse olen rannalla törmännyt siihen, että olen ainoa vanhempi vedessä vahtimassa lastani ( ja saan katseita osakseni; ylihuolehtiva...) vaikka rannalla vedessä on uimataidottomia pieniä lapsia. Vanhemmat ottavat aurinkoa ja pitävät itseään lasta itsenäistävinä ja rentoina, valitettavasti oikeasti se on vastuuttomuutta.

näin on
Melko usein lapsen kuolema on huolimattomuudesta ja ajattelemattomuudesta johtuvaa. Ei ajatella, että "hei vesi on kiehtova elementti ja lapset on siellä, missä vesikin". Varsin usein, kun lasten vahtiminen on ns. jaettu vastuu (esim. avioparin kesken) ei muisteta tarkistaa toiselta vahditko sinä, jos käännän kylkeä. Uskomattomin tapaus oli muistaakseni brittipariskunta Espanjassa, kummatkin vanhemmat lähtivät hotelliin tullessa vaihtamaan vaatteita YHTÄAIKAA. Perheen pikkuinen 1,5 vuotias meni sillä aikaa parvekkeelle ja pudotti itsensä kuolemaan. Minusta tämä ei ollut valitettava onnettomuus, vaan huolimattomuudesta johtuva kuolemantuottamus.

Kuolemantuottamukseen syyllistyvän teko ei ole tahallinen, lain mukaan se on nimenomaan tahattomasti myötävaikutettu tapahtuma. Minusta pikkulasten kohdalla tulisi aina suorittaa tutkimuksen kuolemantuottamuksesta.

----------------
Rikoslaki 21 luku:

8 § (21.4.1995/578) Kuolemantuottamus

Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

9 § (21.4.1995/578) Törkeä kuolemantuottamus

Jos kuolemantuottamuksessa kuolema aiheutetaan törkeällä huolimattomuudella ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kuolemantuottamuksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
Lähteet
Finlex

Yhteistyössä