Mitäs nyt? (apua paniikkihäiriöiselle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai joo,tulipa mieleen-ap juotko kahvia paljon?
Oma olo parani kun jätin kahvin pois,se kuulemma lisää paniikkiherkän tuntemuksia.
En juonut kuin 2 kuppia päivässä mutta silti se vaikutti parantavasti.

Sekä magnesium ja kalaöljykapselit.
B-vitamiini myös.

KOitapa jos saat noista apua myös.Ja sitä liikuntaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oon kärsinyt 5 vuotta paniikkihäiriöstä, nyt 3.vuosi menossa kognitiivista käyttäytymisterapiaa ja se on auttanut. En enää tarvitse lääkkeitä, vaan oon opetellut ennakoimaan kohtauksen ja rentoutus- ja hengitystekniikoilla selviytymään. Rankkaa se opettelu on ollut ja monta kertaa on usko meinannut loppua.

Hihii! Minulla on monesti ollut omat hengitys- ja rentoutusharjoitukset kaupassa hyllyjen välissä! :) (Enkä tarkoita tätä nyt kenkkuiluna.) Monta kertaa olen saanut alkavan kohtauksen menemään ohi tuolla tavoin "piiloutumalla" hetkeksi.

Kata: Olen tässä viime aikoina alkanut lenkkeillä. Täällä taajaman ulkoreunamilla on paljon pikkuteitä, joiden avulla voi helposti jaksamisen mukaan pidentää lenkkejä ihan pienissä pätkissä.

Kata: Neuvosi ovat siitä hyviä, että niitä voi tosiaan alkaa toteuttamaan heti. Tällä hetkellä kun on tavattoman vaikeaa päästä lääkäriin, kun tila ei ole akuutti. :(

Ja aion ottaa neuvoistanne vaarin, sillä ei tämä tauti itsestään parane. Kaikki tämä tapahtuu oman pään sisällä, eikä sitä paranna kukaan muu kuin minä itse. Joten kiitos kaikille vastanneille!

Alkuperäinen kirjoittaja panic:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja vert:
Mutta onkos kukaan päässyt lääkkeistä eroon? :O

No en kokonaan.
Beetasalpaajaa + rauhoittavaa otan tarvittaessa. Muuten istun kotona 24/7

Minä olen. Mun oireet tosin eivät olleet ihan yhtä pahoja kuin ap:llä. Söin lääkkeitä n. 1,5 vuotta, ja loppua kohden vähennettiin annostusta.

Onnea! :)

oliko sinulla ongelmia siinä vaiheessa, kun lääkitystä vähennettiin ja, kun se loppui? Oliko siis kohtauksia?

Ei ollut enää kohtauksia, ei pitkään aikaan. Tunsin itse olevani kunnossa ennenkuin lääkitystä alettiin vähentämään. Muutenkin elämä tuntui silloin menevän valoisampaa kohti, joten uskalsin lähteä vähentämään.

Mulle iski paha paniikkihäiriö, kun muutin aikanaan vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan. En pystynyt käymään koulussa enkä saanut muutenkaan asioita hoidettua. Se oli ihan kamalan ahdistavaa, kun kaikki oli niin vaikean tuntuista. Postin hakeminenkin tuntui todella pelottavalle ja olin varma, että saan kohtauksen sillä reissulla. Koulun kautta pääsin terapiaan mutta terapeutin kanssa ei osunut yhtään jutut yksiin. Mulla oli koko ajan sellainen tunne, että sitä ei vois vähempää kiinnostaa enkä sitten pystynyt avautumaan kunnolla.

Tilanne alkoi laukeamaan, kun muutin poikaystäväni kanssa yhteen ja jätin koulun. Keskityin vuoden verran ihan vain kotona olemiseen ilman mitään stressiä. Harjoittelin kaupassa käyntiä menemällä piskuiseen Siwaan hakemaan pari asiaa kerralla. Kun se ei enää ahdistanut ihan hirveästi, kokeilin astetta isompaa kauppaa jne. Nyt noista ajoista on jo kohta 10v enkä ole kärsinyt oireista enää viimeiseen neljään vuoteen. Esikoisen odotusaikana oireet pahenivat mutta vauvan syntymän jälkeen en ole ehtinyt miettimään asioita.

Mun neuvo on siis se, että homma itsellesi tekemistä! Mitä enemmän olet omissa oloissasi kotona, sitä pahemmalta maailman kohtaaminen tuntuu. Tuo kävelyllä käyminen on tosi hyvä. Mene vaikka ensin metsään jos pelkäät kohdata muita ihmisiä. Tai jos pelkäät olla yksin niin mene kävelemään vilkkaammalle kävelytielle. Älä jää sisälle, oireet menevät vain pahemmaksi siellä. Pienin askelin oireiden kanssa oppii elämään. Ensin ne oppii hyväksymään ja niiden kanssa oppii pärjäämään. Vasta sitten niistä alkaa pääseen eroon, kun ei enää koko aikaa pyörittele ajatusta niiden ympärillä.

Mulla ei (kai) ollut varsinaista paniikkihäir4iötä vaan yleistynyt ahdistuneisuushäiriö joka oireili paniikkikohtauksina. Kyllä mä lääkkeitäkin kokeilin, mutta lopullisesti asiasta pääsin eroon terapialla ja sillä että syy poistui. Eli kyseessä oli normaali reaktio epänormaaliin tapahtumaan.
Jokainen saa paniikkohtauksen esim. kolarissa, eli se sinänsä ei ole sairaus vaan sairasta on se, jos nii reagoi arjessa normaaleihin asioihin, mutta taustalla voi olla joku jatkuva "kolari" omassa elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle iski paha paniikkihäiriö, kun muutin aikanaan vieraalle paikkakunnalle opiskelemaan. En pystynyt käymään koulussa enkä saanut muutenkaan asioita hoidettua. Se oli ihan kamalan ahdistavaa, kun kaikki oli niin vaikean tuntuista. Postin hakeminenkin tuntui todella pelottavalle ja olin varma, että saan kohtauksen sillä reissulla. Koulun kautta pääsin terapiaan mutta terapeutin kanssa ei osunut yhtään jutut yksiin. Mulla oli koko ajan sellainen tunne, että sitä ei vois vähempää kiinnostaa enkä sitten pystynyt avautumaan kunnolla.

Tilanne alkoi laukeamaan, kun muutin poikaystäväni kanssa yhteen ja jätin koulun. Keskityin vuoden verran ihan vain kotona olemiseen ilman mitään stressiä. Harjoittelin kaupassa käyntiä menemällä piskuiseen Siwaan hakemaan pari asiaa kerralla. Kun se ei enää ahdistanut ihan hirveästi, kokeilin astetta isompaa kauppaa jne. Nyt noista ajoista on jo kohta 10v enkä ole kärsinyt oireista enää viimeiseen neljään vuoteen. Esikoisen odotusaikana oireet pahenivat mutta vauvan syntymän jälkeen en ole ehtinyt miettimään asioita.

Mun neuvo on siis se, että homma itsellesi tekemistä! Mitä enemmän olet omissa oloissasi kotona, sitä pahemmalta maailman kohtaaminen tuntuu. Tuo kävelyllä käyminen on tosi hyvä. Mene vaikka ensin metsään jos pelkäät kohdata muita ihmisiä. Tai jos pelkäät olla yksin niin mene kävelemään vilkkaammalle kävelytielle. Älä jää sisälle, oireet menevät vain pahemmaksi siellä. Pienin askelin oireiden kanssa oppii elämään. Ensin ne oppii hyväksymään ja niiden kanssa oppii pärjäämään. Vasta sitten niistä alkaa pääseen eroon, kun ei enää koko aikaa pyörittele ajatusta niiden ympärillä.

Puoleen väliin saakkka kuulosti kovin tutulle.
Ja loppuosa antaakin kovasti toivoa meille, jotka eivät sinne asti ole vielä päässeet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Puoleen väliin saakkka kuulosti kovin tutulle.
Ja loppuosa antaakin kovasti toivoa meille, jotka eivät sinne asti ole vielä päässeet. :)

Kommentoin tähän vielä, että mulla ei ole hirveästi kokemuksia lääkkeistä. Sain kyllä niitäkin mutta koska panikoin syömisiä tosi vahvasti niin en uskaltanut lääkkeitäkään syödä, koska pelkäsin saavani niistä sivuoireita. Juoksin alkuun lääkärissä, koska olin varma, että mulla on vähintään vatsasyöpä tms. vakava tauti. Kaikki kokeet tehtiin ja oli oikeastaan kamalaa, kun mitään ei sitten löytynytkään. Eli ei siis ollut mitään hoitokeinoakaan oireiden poistamiseksi. Mutta aika auttoi ja se, että yritti vaan sinnikkäästi, vaikka kuinka olisi ollut helpompaa jäädä kotiin. Onneksi mulla oli silloin ihana poikaystävä/avopuoliso, joka jaksoi ymmärtää. Nyt ollaan naimisissa ja meillä on kaksi ihanaa lasta.

Yhteistyössä