Mitäs kivunlievitystä suosittelet synnytykseen?

  • Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Mä sain aika esikoisen aikana epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutuksen, eka oli ihan tosi ihana ei ollut kipuja, mutta ei ollut jalkojakaan..enkä oikein osannut ponnistaa. Jälkimmäisen tehoista en osaa sanoa mitään..

Mutta, nyt siis tulevaan synnytykseen..välttämättähön mitään ei tarvitse, mutta jos en nyt ilmankaan kestä..niin mikä sulla oli hyvä :)
 
vieras
Mä ottaisin pelkän kohdunkaulanpuudutteen, kakkonen tuli läpi ilman mitään puudutuksia ja se oli todella tuskallista eli jos haluat että tunto säilyy niin kohdunkaulanpuudute.
 
vieras
Epiduraali. Itseltä lähti myöskin ponnistamisen tarve, mutta silti ei tarvinnut kuin 10 minuuttia ponnistaa aina kun vaan pystyi, niin vauva oli ulkona. Muistaa vaan, että työntösuunta on sama kuin kakkaa puskisit ulos ;)
 
AulisKotityöläinen
ilokaasu + selän hieronta + vyöhykterapia jalkapohjiin. Selkää hieroi mies kotikutoisesti ekassa synntyksessä, kakkonen meni pelkässä ilokaasulla, kolmosen synnytykseen sattui kätilö joka osasi vyöhyketrapiaa.
 
Kohduunsuun puudutus. Mulla on ollu 2 kertaa epiduraali ja molemmatsynnytyksetpitkittyi. En osannu ponnistaa ja toisella kertaa viellä olin tosiaan ihan jalaton ja voimaton, en pystyny edes kääntämään kylkeä ja palelin ihan horkassa.
Kohdunsuun puudutuksella ponnistusvaihe kesti vissiin 2 minuutti. Ehsin sanoa, että nyt se tulee ja hyppäsin seisomaan ja sit se jo samantien tulikin.
Multa se jopa vei kipua enemmän kun epiduraali. Se vaikutti sinne missä kipu on :D
 
joppapoppa
Mulla ollut lämmitetty kaurapussi. Mulla ei ole muista kokemusta. En mä kuitenkaan ennen kolmea lastani koskaan päättänyt, etten ota mitään kipulääkkeitä, vaan päätin, että teen sitten fiiliksen mukaan. Jos ois kovasti sattunut pitkän aikaa, niin varmaan oisin ottanut epiduraalin...ehkä...kai...:D

Yhdestä jutusta mä oon katkera; en koskaan päässyt mihkään altaaseen köllöttämään, kun synnytykset oli suht nopeita ja lapsivedet aina jo menneet sairaalaan mentäessä.
 
Kippuravarvas
LA on maanantaina :)
Ja tosiaan sen ponnistuksen pitkittymisen takia en ehkä sitä epiduraalia haluis ja sekin että en päässyt sängyltä ylös enkä pystynyt edes pissaamaan.
 
epiduraali vei multa kaikki kivut pois, mutta se ei sitten ilmeisesti vauvalle ollut hyväksi kun alkoi sydänäänet laskemaan liikaa, että periaatteessa en voisi suositella. epiduraali kivunlievityksenä toimi kyllä täydellisesti.
 
Mulla autto parhaiten se ilokaasu kanssa ja liikkuminen sekä lämmin suihku. Se ilokaasu autto kait hyvin osittain sen takia, että mulla on toi hengitystekniikka ihan muista syistä hyvin hallussa ja olen tottunu käyttämään hengitettäviä lääkkeitä.
 
Kannattaa ehkä kuitenkin kokeilla sitä ilokaasua vaikka edellisellä kerralla ei olisikaan ollut sun juttu.
Mulla tuli ekassa synnytyksessä siitä tosi oksettava olo mutta sitten seuraavissa se oikeesti auttoi.
Ainakin silloin kun sen naamalleni sain :D isäntä meinaan kans tykkäs siitä :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
LA on maanantaina :)
Ja tosiaan sen ponnistuksen pitkittymisen takia en ehkä sitä epiduraalia haluis ja sekin että en päässyt sängyltä ylös enkä pystynyt edes pissaamaan.
Älä ota mitään. Ilokaasulla pärjää :)
Mulle laitettiin spinaali ja multa puutui vain varpaat :) ja se auttoi "tosi paljon" synnytyksessä
Mutta myöhemmin huomasin että palautuminen synnytyksen jälkeen oli nopea kun ei ollut mitään kivunlievityksiä.
 
Kippuravarvas
Kyllä mä valmis olen kokeileen melki mitä vaan, ekassakin kokeilin kauratyynyjä, aquarakkuloita, ilokaasua, epiduraalia ja kohdunkaulanpuudutusta :D
Olis kyllä toisaalta "kiva" kun pärjäis ilman mitään, ekassa ei olis tullut kuuloonkaan.
 
spinaali
No tuota, epiduraali ei itselläni ekassa synnytyksessä auttanut mitään vaikka sain siihen vielä kipupumpun. Toiseen synnytyksen toivoin kivun pelossa spinaalipuudutusta, mutta kun olin jo niin kovin kipeä anestesialääkärin saapuessa niin en sitä ehtinyt saamaan ja lapset syntyivät maailmaan aika pian anestesialääkärin poistuessa huoneesta.

Kuitenkin jos saisin valita, suosittelisin spinaalipuudutusta, se olisi ollut kätilöiden mukaan tehokkaampi kuin epiduraali. Ja spinaalipuudutuksessa tehdään suunnitellut sektiotkin jos ei nukuteta.
 
oooo
sattuuko se kohdunkaulanpuudutus? Mulla ois ollu mahollisuus ottaa tuo esikoisesta, mut kieltäydyin. Kun jotenki aattelin et piikkiä sinne ja auuuuuuuuts :D Niin pärjäsin pelkällä ilokaasulla ja suihkulla...silloin. Tokasta tosiaan sain spinaalin kun oli sektio pt:n takia. Mut et mietin tätä kolmatta kun täälä JYVÄSKYLÄSSÄ EI HITTO VIE MITÄÄN ILOKAASUJA SAA, et lähenkö tästä Lahteen sukuloimaan kun hketki lähestyy ja "joudunkin" synnyttelee tutussa PHKS:ssa ja saan sen ilokaasun heh heh!
 
Mulla toimi epiduraali loistavasti! Vei kivut kokonaan, supistukset tuntui vain pieniltä kutituksilta. Ja pystyin liikkumaan ja käymään vessassa, kätilö sanoi että jotkut ei epiduraalin takia edes tunne että pissittää.
Ilokaasusta tuli vaan paha olo ja oksennus :x Ennen epiduraalia minulla auttoi tosi paljon myös lämmin vesi, ammeeseen en päässyt mutta suihkukin teki ihmeitä. Ja kaura- sekä geelipussit.
 

Yhteistyössä