Mitäs kivunlievitystä suosittelet synnytykseen?

  • Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
Oi armahain! Jos synnytyksen kesto ennustettavissa edellisten synnytysten perusteella niin suosittelen spinaalia; kerta-annos vaikuttaa heti (en edes huomannut supistuksia) ja vaikutusaika 2h. Mulla joka kerta sama kesto niin viimeks laittoivat just 2h ennen ponnistuksia, et vaikutus loppui sopivasti.. ( ikävä sivuvaikutus oli kutina, mut se oli pientä kun sai kivuttomana olla :D )
No sekin vielä..että voiko seuraavan synnytyksen kestoa ennustaa, kun eka oli käynnistetty?
Miull eka synnytys oli käynnistetty,2 pv olin jo osastolla ja sitä seuraavana yönä sit käynnistyi.
Synnytys kesti n.11 tuntia.
Toinen käynnistyi itekseen ja oli kestoltaan n.5 tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
Oi armahain! Jos synnytyksen kesto ennustettavissa edellisten synnytysten perusteella niin suosittelen spinaalia; kerta-annos vaikuttaa heti (en edes huomannut supistuksia) ja vaikutusaika 2h. Mulla joka kerta sama kesto niin viimeks laittoivat just 2h ennen ponnistuksia, et vaikutus loppui sopivasti.. ( ikävä sivuvaikutus oli kutina, mut se oli pientä kun sai kivuttomana olla :D )
No sekin vielä..että voiko seuraavan synnytyksen kestoa ennustaa, kun eka oli käynnistetty?
Aikaslailla yksilökohtaista taitaa tuo olla, mut vaikka mullakin ensimmäinen käynnistettiin niin kuitenkin aika pysynyt samana. Kun alotetaan laskemaan siitä kun kätilö ilmoittaa synnytyksen olevan käynnissä..(2-3cm auki). Ja se on sit 5-6h siitä etiäpäin... Mulla aukeamisaika vakio vaikka määrät lisääntyy... :D
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Miull eka synnytys oli käynnistetty,2 pv olin jo osastolla ja sitä seuraavana yönä sit käynnistyi.
Synnytys kesti n.11 tuntia.
Toinen käynnistyi itekseen ja oli kestoltaan n.5 tuntia.
Mullakin käynnistettiin kaksi päivää tableiteilla ja kolmantena sain tipan, syynytyksen kestoksi merkattiin vissiin 7 tuntia, vai oliko vähän risat..
 
*
Mulla epiduraali toimi tosi hyvin! Välillä oli vilu ja melko tokkurainen olo, mutta kun en pystynyt istumaan, seisomaan, kävelemään sänky alkoi olla ainoa vaihtoehto. Ennen epiduraalia olin kylvyssä ja suihku toi ihanasti helpotusta selässä tuntuviin kipuihin. Ilokaasusta ei ollut hyötyä. Pissaaminen mulla ei onnistunut synnytyksen aikana, mutta sillä asialla ei ollut yhteyttä epiduraalin kanssa. Katetroitiin kahteen kertaan. Ilmeisesti vauva painoi jotenkin kun pissa ei tullut vaikka kuinka yritti (siis jo pitkälti ennen puudutuksen saamista).
 
Miili harmailee jälleen
Jos meille tulis kolmas laps niin en ottais epiduraalia. Se vei kaikki ponnistushalut ja synnytys pitkitty ihan älyttömästi. En yhtään tienny milloin pitäis ponnistaa ja kun kätilö patisti ponnistamaan niin ei huvittanu kun se sattu. Hassua näin kirjotettuna mutta noin siinä kakkosen kanssa kävi. Esikoinen sit loputla otettiin sektiolla kun ei siitä synnyttämisestä tullu mitään, ei siis tapahtunu yhtään mitään :(.
 
vieras
en ikimaailmassa ottais epiduraalia, en kestä ajatusta neulasta selkärangassa ja toisaalta ne ponnistukset on koko homman ydin, ettei oo mielestäni niitä mitään järkeä niitä heikentää! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollu tosi heikot ponnistushalut ilman epiduraaliakin, joten seuraavalla kerralla en edes harkitse niiden vähienkään heikentämistä.
Minulla tepsi molemmilla kerroilla kohdunkaulapuudute, ihana autuus kun vei kivut -vaikka pelkäsin kyllä sitäkin ottaa... harmi vaan et joutuivat piikittään yhteensä 6 kertaa, kun se eka kolmen piikin satsi ei menny ihan oikeeseen paikkaan ja ei siis tepsiny kun osin..

ja voihan niitä olla vaikka mitä hyviä muitakin keinoja..
 
mulla ainakin ponnistusvaihe on oikeesti ollu niin kivulias et en oo meinanny pystyä edes ponnistaan ku sattuun niin perkeleesti ja mun ponnistusvaiheet on kestäny 1,5 h ja 45 min eli ei oo ollu lyhyitä. eli kyl otan ehdottomasti epiduraalin ellei tuota pudendaalipuudutusta saa jyväskylässä??? ja EI JYVÄSKYLÄSSÄ ENÄÄ SAA ILOKAASUA LOPPU TOSSA JOSKUS 2007 VUODEN LOPUSSA?
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ikimaailmassa ottais epiduraalia, en kestä ajatusta neulasta selkärangassa ja toisaalta ne ponnistukset on koko homman ydin, ettei oo mielestäni niitä mitään järkeä niitä heikentää! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollu tosi heikot ponnistushalut ilman epiduraaliakin, joten seuraavalla kerralla en edes harkitse niiden vähienkään heikentämistä.
Minulla tepsi molemmilla kerroilla kohdunkaulapuudute, ihana autuus kun vei kivut -vaikka pelkäsin kyllä sitäkin ottaa... harmi vaan et joutuivat piikittään yhteensä 6 kertaa, kun se eka kolmen piikin satsi ei menny ihan oikeeseen paikkaan ja ei siis tepsiny kun osin..

ja voihan niitä olla vaikka mitä hyviä muitakin keinoja..
No tuosta neulasta selkärangassa...se olo mikä mulla oli ennen epiduraalin laittoa esikoisen aikaan..niin ihan sama vaikka se olis mun päähäni porannut, kunhan sain helpotusta :whistle:
 
tt
epiduraali toimi ekasta. tokaan sain kohdunkaulapuudutteen, auttoi supistuksiin, mutta ponnistusvaihe oli kamala. kolmas meni luomuna ja oli parempi kuin toka. en ota kohdnkaulapuudutteita. jos vielä synnyttäisin haluisin spinaalia kokeilla jos ehtis..
 
Kokemusta ei ole kuin epiduraalista.

Ekassa synnytyksessä se toimi liikaakin, en tuntenut edes jalkojani.
Toiseen synnytykseen en sitä olisi halunnut, mutta jostain kumman syystä saivat ylipuhutuksi.. Ja silloin se ei tehonnut OLLENKAAN! :eek: Lisäsivät annostustakin kolmesti..
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ikimaailmassa ottais epiduraalia, en kestä ajatusta neulasta selkärangassa ja toisaalta ne ponnistukset on koko homman ydin, ettei oo mielestäni niitä mitään järkeä niitä heikentää! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollu tosi heikot ponnistushalut ilman epiduraaliakin, joten seuraavalla kerralla en edes harkitse niiden vähienkään heikentämistä.
Minulla tepsi molemmilla kerroilla kohdunkaulapuudute, ihana autuus kun vei kivut -vaikka pelkäsin kyllä sitäkin ottaa... harmi vaan et joutuivat piikittään yhteensä 6 kertaa, kun se eka kolmen piikin satsi ei menny ihan oikeeseen paikkaan ja ei siis tepsiny kun osin..

ja voihan niitä olla vaikka mitä hyviä muitakin keinoja..
No tuosta neulasta selkärangassa...se olo mikä mulla oli ennen epiduraalin laittoa esikoisen aikaan..niin ihan sama vaikka se olis mun päähäni porannut, kunhan sain helpotusta :whistle:
Joo,tuo neula selkärangassa..Etukäteen minuakin epäilytti/pelotti..laitto tuntui ikävälle,kun piti olla mahd. "kyyryssä",masu oli tiellä ja supistelikin mutta kun sen saivat laitettua niin helpotti.Piti vaan kääntyillä kyljeltä toiselle,mutt sain muistaakseni hetken jopa nukuttua siinä vielä,muutaman kerran säikähdin tosin että putoa siitä pöydältä.
Ja ponnistuksesta;Miulla tuntui epiduraalinkin kans ponnistustarve, homma pitkittyi sen takia että vauva olikin väärässä tarjonnassa ja käsi vielä nyrkissä otsalla.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja TUNDRA vompatinkiihdytin:
Aqua-rakkulat. Niiden laitto kirveli tosi paljon, mutta toimivat hyvin ja voin lämpimästi suositella. Ilokaasu on ihan ahterista.
Mulle laitettiin nuo rakkulat mahanahkaan..sattui pirusti :kieh:
 
mä taas
Mulla oli ensimmäisessä spinaalipuudutus. Ihan hyvä kivun lievityksenä; vei tosin tunnon ja ponnistamistarpeen, aiheutti kutinan ja tärinän, mutta olin ihan tyytyväinen. Toisessa synnytyksessä mentiin ilokaasun voimalla. Nesteytys oli aloitettu puudutteen laittoa varten ja kalvot puhkaistiin, että vauvalle saatiin "pinni" päähän, mutta kalvojen puhkaisu nopeutti synnytystä niin, että lapsi syntyi 20 minuutissa puhakaisusta. 10 minuutissa paikat aukes 5 sentistä 10 senttiin ja sitten tuli hillitön ponnistamisen tarve ja pian vauva oli jo maailmassa. Vähemmillä vaurioilla pääsin kuin ensimmäisellä kerralla ja kokemus oli muutenkin jotenkin järisyttävä. Sattui niin helv...sti, mutta samalla koko ajan tiesi mitä tapahtuu, mitä tehdä jne.
 
Spinaalipuudutus :) Sen jälkeen ei tunne yhtään mitään.
Epiduraalissa oli sellainen venymisen tunne ponnistusvaiheessa, tässä toisessa synnytyksessä ei sitäkään. Kätilö kyllä sanoo milloin pitää ponnistaa. Minä seurasin itse myös supistuksia siitä monitorista vierelläni että tiesin milloin ponnistaa, koska mitään tuntemuksia ei ollut. 4 ponnistusta niin lapsi oli ulkona. Synnytys käynnistettiin ja synnytyksen kestoksi merkittiin 2 ja puoli tuntia. Puudutus laitettin 35-40 min ennen ponnistusvaihetta.
Puudutuksen laitto oli hankalaa, mutta vain erittäin kivuliaiden supistusten takia. Kätilö joutui makaamaan jalkojeni päällä koska supistuksen aikana minulla kramppasi paikat vyötäröstä alaspäin eikä jalat pysyneet paikoillaan vaikka kuinka yritin. Supistusten väli oli puudutteen laitto aikana 1 minuutti. Onneksi se puolivartalo-suonenveto loppui puudutukseen.
 
vieras
Nopeaan synnytykseen spinaali paras. Kivut lähtivät välittömästi j ja melko pian alkoi synnytys. Ponnistusta en tuntenut, enkä kipua, kätilö kertoi milloin ponnistan, ponnistusvaihe oli lyhyt, kaikenkaikkiaan oli salissa 45 min. Ilokaasuakin sain, mutta minsuta siitä ei ollut hyötyä, joissakin sairaaloissa se on kielletty.
 
Muut oli mulle itelle ok, paitsi ilokaasu...yrjösin... ja kohdunkaulapuudutus ei tarpeeksi auttanut... ja olikos epiduraali se ydin puudutus??? Tai jotain...tuli vähän liian myöhään..olin puuduksissa kun muksu oli jo syntynyt.. kiva myöhään...ja kyseessä ,2 lapsi...
 

Yhteistyössä