Mitä tykkäät asiasta, että päivähoidossa ulkoillaan säässä kuin säässä?

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
minä,
[QUOTE="vieras";27350771]Taannoin kastuin pyöräillessä likomäräksi kun satoi kuin Esterin sieltä ja ulkoilupukuni päästi vedet läpi. Sen jälkeen tulin heti kipeäksi että kyllä se vilustuminen altistaa flunssalle.[/QUOTE]Flunssan aiheuttaja on jokin virus;
yleisin aiheuttaja on rinovirus, joka aiheuttaa 30–50 prosenttia kaikista tautitapauksista.
Muita yleisiä aiheuttajia ovat korona-, adeno-, parainfluenssa- ja RS-virukset. Kaikkiaan erilaisia flunssan aiheuttavia viruksia tunnetaan yli 200.

Tykkään että ulkoillaan kelillä kuin kelillä. Ei siitä sateesta kukaan vilustu jos varustus on asianmukainen. Oma lapseni oli paljon ulkoilevassa tarhassa ja edelleen leikkii mielellään ulkona myös vesisateessa. Varusteet vaan kuntoon, niin ei kastu eikä palele.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27350751]Voi kuuleppas kun vilustuminen altistaa niiden pöpöjen iskuille. Voiko joku olla oikeasti niin typerä ettei käsitä, että vilustumisella ja flunssan iskemisellä on yhteys?![/QUOTE]
Miten lapsi sen enempää vilustuu sateella kuin muutenkaan syyssäällä, jos on kunnon vettä pitävät ulkoiluvarusteet ja riittävästi lämmintä vaatetta alla? Sadeilma on ihanan raikasta ja happihyppely tekee pelkästään hyvää.

huvittavaa
On mielenkiintoista seurata, miten kummallisia asenteita myös ulkoilua kohtaan vanhemmilla on. Lämpimien maiden ihmiset ovat melkein shokissa, jos lapsensa joutuu ulkoilemaan sateessa :D Ja tietyistä maista tulleiden naisten on vaikea tarttua lapsensa kuraisiin vaatteisiin.

Sitten jos päiväkodista ei ulkoilla syystä tai toisesta, toiset itkevät.

Meidän ipanoiden tarhassa ulkoillaan kyllä paljon mikä on hyvä koska mä en itse jaksaisi tai edes ehtisi enää illalla. Tänään kyllä kävi niin että muut oli ulkoillut aamulla kaatosateessa eikä ne päässeet iltapäivällä ulos kun porukalla ei olleet varusteet kunnossa. Niinpä mun toinen poika ei päässyt koko päivänä ulos. Se on kyllä tosi harvinaista. Pienempien puolella ne ei ihan kaatosateella mene välttämättä ulos.

"mamma"
[QUOTE="vieras";27350751]Voi kuuleppas kun vilustuminen altistaa niiden pöpöjen iskuille. Voiko joku olla oikeasti niin typerä ettei käsitä, että vilustumisella ja flunssan iskemisellä on yhteys?![/QUOTE]

Siis lapsihan pitää olla puettuna niin ettei palella, tietenkin! Lapsille löytyy todella hyviä sadevaatteita ja lämmintä alle, kannattaa tutustua jos on vähän tuntematon käsite tuo säänmukainen varustelu. Ja jos oikeasti on tukkoinen ja nuhainen lapsi niin ulkoilma avaa mukavasti niitä röörejä että silloin etenkin ulos vaan raittiiseen. Ulkoilu myös lisää kuntoa ja vastutuskykyä.
Mitään hyvää syytä ei ole olemassa sille että kidutaan sisällä jos ulkona sataa. Jos sitten oikein myrskyää ja vettä tulee saavikaupalla vakasuoraan niin sitten antaisin armoa, ehkä ;) Pakkasella tietty pitää sen lisäksi että pukee oikein myös tarkkailla niitä poskia ettei tule paleltumia. Kova pakkanen yhdistettynä kovaan tuuleen on myös sellainen että ulkoilun voi jättää tyngäksi.

Meidän
kanssa saa ulkoilla säällä kuin säällä,myös pakkasella.Mutta monesti päiväkodissa ei jakseta pakkasella pukea lapsia pakkaseen,kun ei kuitenkaan voi olla pitkään..mikä minusta on sääli,koska kotona kun ollaan niin käyydään ainakin hetki ulkona joka päivä.

voi että
Muistan, että lapsena oltiin AINA ulkona! Nykyään lapset viettävät suuren osan päivästään sisällä. Omani olen opettanut myös ulkoilemaan säällä kuin säällä ja metsäretkellä saattaa hurahtaa vaikka koko päivä! Lapset olivat pph:lla paljon ulkona, mutta nyt ovat päikkärissä ja ulkoilevat perhepäivähotoon verrattuna todella vähän! Harmittaa. No viikonloppuna käytännössä rymyävät pihalla aamusta iltaan =)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Flunssan aiheuttaja on jokin virus;
yleisin aiheuttaja on rinovirus, joka aiheuttaa 30–50 prosenttia kaikista tautitapauksista.
Muita yleisiä aiheuttajia ovat korona-, adeno-, parainfluenssa- ja RS-virukset. Kaikkiaan erilaisia flunssan aiheuttavia viruksia tunnetaan yli 200.
No kyllä kai nyt jokainen tietää, ettei se kylmä ilma mitään flunssaa aiheuta, eihän siitä ollut kyse! Idiootit... Kylmä ilma kuitenkin altistaa flunssalle, ihan tutkittu juttu se on.

Oululaiset vahvistaneet flunssan ja kylm

"vieras"
[QUOTE="vieras";27350860]Miten lapsi sen enempää vilustuu sateella kuin muutenkaan syyssäällä, jos on kunnon vettä pitävät ulkoiluvarusteet ja riittävästi lämmintä vaatetta alla? Sadeilma on ihanan raikasta ja happihyppely tekee pelkästään hyvää.[/QUOTE]

No kyllä se vaan tuppaa sateessa kasvot kastumaan ja vesi menemään kaula-aukosta sisään. Vai onko sun lapsi sitten pihalla ihan paikoillaan kasvot hupun alla alaspäin katsoen? :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";27350780]No, mun lapsi on pk:ssa ja harmittaa, miten vähän ulkoilevat, aamulla 10.15-max.11 ja jos sataa tai on muuten "kurja keli", eivät välttis lähde ulos ollenkaan. Iltapäivisin vasta 16.15 lähtevät ulos ja meidän tyttö haetaan aina ennen klo 16, eli voi olla, ettei koko päivänä ole ollut ulkona![/QUOTE]

Näin vähän ulkoiltiin myös esikoisen ollessa ryhmiksessä,ärsyttävää. Telkkua katottiin 2-3 kertaa päivässä yli puolituntia kerrallaan.

miiiinä
Ei se lapsi vilustu, jos hänellä on kunnolla päällä! Ei meidän lapset ainakaan sairasta flunssaa sen enempää, vaikka ulkoilevatkin monta tuntia päivässä, säässä kuin säässä. ovat pph:lla joka ulkoilee (onneksi) ja kotona sama linja. Panostan kunnon varusteisiin, vaikka vähän maksaisivatkin.

0o
[QUOTE="pph";27350126]Minulla 4 lasta hoidossa ja kaikki ovat jo aika "isoja" eli nuorin on 3v. Minusta on kivaa ulkoilla paljon ja olemme siis ulkona sateellakin. ainoastaan paukkupakkasilla ulkoilut ovat vain piipahtamisia. Lapse nauttiva ja mikä siinä ollessa, kun on sadevaatteet olemassa. Kuitenkin eräs vanhemmista vaikuttaa hyvin närkästyneeltä, kun hakee lapsensa, vaikka oltaisiin vain tihkusateessa. Muut vanhemmat eivät ole kommentoineet tai kaksi äitiä on tykännyt hirveästi, kun ollaan monta tuntia päivässä ulkona.

Tämä ei tarkoita sitä, ettemmekö tekisi muuta. Askartelemme, leikimme, leivomme, maalaamme, luemme kirjoja jne. Käymme myös kerhossa kerran viikossa.

Mitä mieltä te vanhempina olette siitä, että lapsenne ulkoilisi todella paljon päivähoidossa ja säässä kuin säässä? Kommentoikaa![/QUOTE]

Missä ihmeen välissä teet ruuat ja kaikki nuo sisäjutut, jos ulkoilette n. puolet hoitoajasta? Ja miksi ulkoilua pitää olla noin paljon?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja voi että;27351011:
Muistan, että lapsena oltiin AINA ulkona! Nykyään lapset viettävät suuren osan päivästään sisällä. Omani olen opettanut myös ulkoilemaan säällä kuin säällä ja metsäretkellä saattaa hurahtaa vaikka koko päivä! Lapset olivat pph:lla paljon ulkona, mutta nyt ovat päikkärissä ja ulkoilevat perhepäivähotoon verrattuna todella vähän! Harmittaa. No viikonloppuna käytännössä rymyävät pihalla aamusta iltaan =)
No vaikka itse siis vastustankin sateella ulkoilua eikä meidän päikyssä onneksi silloin ulos mennä, niin muuten siellä kyllä ulkoillaan tosi paljon. Siitä olen kyllä onnellinen :) Sateella en tykkää itsekään mennä ulos, miksi sitten opettaisin lapseni sinne menemään? Mukavahan se on joskus köllötellä sisälläkin, leipoa, askarrella, lukea, tehdä kaikkea kivaa mitä ulkona ei voi.

En näe pakottavaa tarvetta kaatosateessa tai tulipalopakkasessa ulkoiluun, mutta ihan perus sadekelit eivät minua haittaa. Sokeristahan me emme ole, ja jos on vain oikeanlaiset varusteet, niin mikäs siinä. Ulkoilma on terveellistä ja liikunta tekee aina hyvää :)

"vieras"
Ilman muuta säässä kuin säässä. Poikkeuksena tietenkin tosi kova pakkanen/hurja helle, jolloin ulkoilun keston kanssa täytyy olla tosi tarkkana.
Ulkoilen itsekin lasteni kanssa säässä kuin säässä ja kuivana pysyy kunnon sadevaatteilla. lapset rakastavat sadesäätä ja vesileikit ovat parhaita! Myös kaatosade (ei kovalla tuulella) on hyvä ulkoilusää kun lapsen varusteet ovat kunnossa ja ulkoilu ei ole liian pitkä.

"hmmm"
[QUOTE="vieras";27351422]No vaikka itse siis vastustankin sateella ulkoilua eikä meidän päikyssä onneksi silloin ulos mennä, niin muuten siellä kyllä ulkoillaan tosi paljon. Siitä olen kyllä onnellinen :) Sateella en tykkää itsekään mennä ulos, miksi sitten opettaisin lapseni sinne menemään? Mukavahan se on joskus köllötellä sisälläkin, leipoa, askarrella, lukea, tehdä kaikkea kivaa mitä ulkona ei voi.[/QUOTE]

Suomen sääoloissa aika paljon saa olla sisällä syksyisin, jos ei sateessa tohdi ulkoilla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27351592]
Ulkoilen itsekin lasteni kanssa säässä kuin säässä ja kuivana pysyy kunnon sadevaatteilla. lapset rakastavat sadesäätä ja vesileikit ovat parhaita! Myös kaatosade (ei kovalla tuulella) on hyvä ulkoilusää kun lapsen varusteet ovat kunnossa ja ulkoilu ei ole liian pitkä.[/QUOTE]

Pukeudutko sä kaatosateella itsekin kurapukuun jotta pysyisit kuivana?

"vieras"
[QUOTE="hmmm";27351644]Suomen sääoloissa aika paljon saa olla sisällä syksyisin, jos ei sateessa tohdi ulkoilla.[/QUOTE]

No sitten ollaan sisällä. Ei täällä kuitenkaan joka päivä sada. Ettekö te osaa keksiä sisällä tekemistä? Ei meillä ainakaan ole mitään ongelmia olla joskus sisällä, vaikka kokonaista päivää, tekemistä riittää täälläkin. Jokaisena sateettomana päivänä kuitenkin ulkoillaan monta kertaa.

Kovalla pakkasella tai kaameassa (ukkos)myrskysäässä ulkoilua en pidä välttämättömänä, tai edes oikeastaan hyvänä asiana.

Mutta noin niinku muuten tykkään siitä, että lapset ulkoilevat. Vaikka sataisikin. Ulkoilen itsekin myös sateessa.

"pph"
[QUOTE="vieras";27351667]No sitten ollaan sisällä. Ei täällä kuitenkaan joka päivä sada. Ettekö te osaa keksiä sisällä tekemistä? Ei meillä ainakaan ole mitään ongelmia olla joskus sisällä, vaikka kokonaista päivää, tekemistä riittää täälläkin. Jokaisena sateettomana päivänä kuitenkin ulkoillaan monta kertaa.[/QUOTE]

Enkö juuri kertonut, että ehdimme tehdä muutakin? Ja lasten kuuluu liikkua AKTIIVISESTI 2 tuntia ihan joka päivä. Tämä toteutuu parhaiten ulkona. Miten sinä sisällä liikut ja aktivoit lapsia? Siis jos asut ihan tavallisessa asunnossa, jossa ei ole hallia....?

pph minäkin
Minä peesaan ap:ta. Olen saanut vain kiitosta siitä, että ulkoilutan lapsia niin ei vanhempien tarvitse sitä enää illalla tehdä. Liikunta ja ulkoilu saa ruoan ja unen maistumaan sekä hoidossa että kotona. Viikonloppuisin harmittavan moni moni istuu töllön ääressä tai pelaa pleikkaa...

Yhteistyössä