Mitä tykkäät asiasta, että päivähoidossa ulkoillaan säässä kuin säässä?

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Niin, "kun sitä hommaa työkses teet", eli ULKOILET LASTEN KANSSA SATEELLA, eikö?

Eli pk:n työntekijät TYÖKSEEN ULKOILEVAT LASTEN KANSSA SATEELLA joten joko sen valituksen voi lopettaa?
Siis mikä helketti sulle nyt tuli? Eikö ne ulkoile työkseen lasten kanssa? Eikö silloin niiden kannatakin panostaa siihen vaatetukseen? En sanonut, ettei ne mitään muuta tee, mutta eikö aika iso osa ole sitä lasten kanssa ulkoilua? Ja minkä valituksen?

"vieras"
Kyllä minäkin ulkoilen lasten kanssa säässä kuin säässä. Ei sade ole mikään este.
Eikä pakkanen. Jos on joku hirmupakkanen, niin sitten ulkoillaan vähän lyhyemmästi.

Te, jotka olette sitä mieltä, että lapset kylmettyvät sateessa ulkoillessa, eihän tuossa väitteessä ole mitään järkeä! Kyllähän saateeseenkin voi pukeutua lämpimästi. Kun on kunnon kamppeet, jotka tosissaan pitää sitä vettä, ei niissä kastu. Ja kun alla on riittävästi vaatetta, ei tule kylmä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Ja kyllä, aikuisillekin on vedenpitäviä ulkoiluvaatteita.. ettekö ikinä ole nähneet sadetakkia aikuisen koossa? Vai eikö sitä kehtaa pitää? Silloin vika on jossain muussa kun varusteissa.
Itselläni on Rukan sadeviitan (joo, se on tummansininen ja hemmetin ruma, mutta kyllä on kiva sateessa ulkoilla kun pysyy kuivana!) lisäksi ihan ulkoilupuku, joka pitää kyllä sen kaatosaateenkin ulkopuolella. Tiedän sen, koska olen ulkoillut tuo puku päällä vaikka kuinka monesti sateella.
Tekosyitä on nuo, ettei muka ole vaatteita.

Asu maksoi 160euroa, yksityinen pph ainakin saa vähentää verotuksessa työvaatteet.

Kyllähän ulkoilu on hyvä juttu. Saa raitista ilmaa ja lapset varsinkin liikuntaa. Ei tarvi sisällä juosta ja törmäillä. Kyllä sen huomaa itsekin, jos jostain syystä tarvitsee olla sisällä kokonaisen päivän, että ulkoilmaan päästessä se virkistää kummasti.
Vaikka ette itse pitäisi ulkoilusta, tarjotkaa silti lapsillenne ulkoilun riemut. Liikkuminen on tärkeää terveyden kannalta, eihän ole parempaa tapaa opettaa lapsi liikkumaan ja nauttimaan luonnossa liikkumisesta, kuin tarjota hyvät mahdollisuudet ulkoiluun. Kyllä se on lapsen tulevaisuuden kannalta tärkeä juttu!
Kun itse olin vielä kotona lapsen kanssa, niin ulkoiltiin kyllä joka päivä ja monta kertaa. PAITSI VESISATEELLA tai kunnon pakkasella. Mikä ihme se on, että jos sanoo ettei tykkää viedä lasta sateella ulos niin aletaan kertoilla kuinka tärkeää ulkoilu on lapselle. Totta helvetissä se on tärkeää, ihan sama juttu aikuisille! Mutta en silti näe järkeä viedä lasta ulos kaatosateeseen, kun voidaan sisälläkin viihtyä se aika. Sitten sateen jälkeen ulos, harvemmin se edes koko päivää sataa kerralla.

"vieras"
Viime kevää investoin uusiin ulkoiluvaatteisiin. Silti yritän välttää ulkoilua sateella. Kesällä tuli kuitenkin eteen tilanne että kesken ulkoilun alkoi sataa aivan kaatamalla. Päälläni oli uusi vettähylkivä tuulipuku jonka takin vedin kiinni ja hupun päähän ja toivoin että puku pitäisi sen aikaa sateen ulkona että ehtii suojaan. Kaatosade ropisi huppuun ja hetken päästä tunsin että vesi valui hupun alla pitkin ohimoita ja paita alkoi liiskaantua hartioilta ja rinnuksilta. Eli sade tuli tuulipuvusta ihan vauhdilla läpi ja kun vajaan puolen tunnin päästä pääsin sisälle olin täysin läpimärkänä hupusta tossuihin.

Pitäisikö minun varta vasten lähteä kastelemaan itseni kaatosateeseen kun kurapukua en omista ja tavallisilla ulkoiluvaatteilla kastuu heti läpimäräksi? Minusta sade on tällöin pätevä syy siirtää ulkoilua.

[QUOTE="vieras";27370621]Viime kevää investoin uusiin ulkoiluvaatteisiin. Silti yritän välttää ulkoilua sateella. Kesällä tuli kuitenkin eteen tilanne että kesken ulkoilun alkoi sataa aivan kaatamalla. Päälläni oli uusi vettähylkivä tuulipuku jonka takin vedin kiinni ja hupun päähän ja toivoin että puku pitäisi sen aikaa sateen ulkona että ehtii suojaan. Kaatosade ropisi huppuun ja hetken päästä tunsin että vesi valui hupun alla pitkin ohimoita ja paita alkoi liiskaantua hartioilta ja rinnuksilta. Eli sade tuli tuulipuvusta ihan vauhdilla läpi ja kun vajaan puolen tunnin päästä pääsin sisälle olin täysin läpimärkänä hupusta tossuihin.

Pitäisikö minun varta vasten lähteä kastelemaan itseni kaatosateeseen kun kurapukua en omista ja tavallisilla ulkoiluvaatteilla kastuu heti läpimäräksi? Minusta sade on tällöin pätevä syy siirtää ulkoilua.[/QUOTE]

Joo, sulle, kun oot himassa, mutta ei päiväkodissa....

[QUOTE="vieras";27367881]Siis mikä helketti sulle nyt tuli? Eikö ne ulkoile työkseen lasten kanssa? Eikö silloin niiden kannatakin panostaa siihen vaatetukseen? En sanonut, ettei ne mitään muuta tee, mutta eikö aika iso osa ole sitä lasten kanssa ulkoilua? Ja minkä valituksen?[/QUOTE]

Tarkoitin että ulkoilevat työkseen, myöskin sateella ja pakkasella joten mammojen on turha valittaa jos eivät ITSE tykkään ulkoilla sateella. Ja yleensä ne piltit jotka kotona valittavat että "uih, kädet kastuu" kun sataa ulkona, ovat hoidossa ensimmäisinä hyppimässä lätäköissä. Koko pitkän pitkän urani sosiaalialalla tehneenä (sen verran voin paljastaa) en ole KOSKAAN tavannut lasta joka olisi täytynyt väkisin viedä sateella ulos...

"Tiina"
[QUOTE="pph";27350126]Minulla 4 lasta hoidossa ja kaikki ovat jo aika "isoja" eli nuorin on 3v. Minusta on kivaa ulkoilla paljon ja olemme siis ulkona sateellakin. ainoastaan paukkupakkasilla ulkoilut ovat vain piipahtamisia. Lapse nauttiva ja mikä siinä ollessa, kun on sadevaatteet olemassa. Kuitenkin eräs vanhemmista vaikuttaa hyvin närkästyneeltä, kun hakee lapsensa, vaikka oltaisiin vain tihkusateessa. Muut vanhemmat eivät ole kommentoineet tai kaksi äitiä on tykännyt hirveästi, kun ollaan monta tuntia päivässä ulkona.

Tämä ei tarkoita sitä, ettemmekö tekisi muuta. Askartelemme, leikimme, leivomme, maalaamme, luemme kirjoja jne. Käymme myös kerhossa kerran viikossa.

Mitä mieltä te vanhempina olette siitä, että lapsenne ulkoilisi todella paljon päivähoidossa ja säässä kuin säässä? Kommentoikaa![/QUOTE]

Minun mielestä on hyvä, jos ulkoilevat paljon. Enemmän mua ahdistaa ne päivät, jolloin ei olla käyty ollenkaan ulkona. 8h sisällä semmosella sakilla, huhhuh. Ulos ehdottomasti.

Mä haluaisin kysyä niiltä vanhemmilta jotka eivät tykkää että sateella ulkoillaan-niin miksi ei? Ja nyt ei saa vastata että "no kun MÄ en tykkää itekkään ulkoilla sateella".

Käykääs joskus kattomassa pk:n pihalla sadepäivänä...ei ne lapset siellä itke ja paru vaan leikkii. Iloisina.

• Tykkää
Reactions: himpsis
"vieras"
Tarkoitin että ulkoilevat työkseen, myöskin sateella ja pakkasella joten mammojen on turha valittaa jos eivät ITSE tykkään ulkoilla sateella. Ja yleensä ne piltit jotka kotona valittavat että "uih, kädet kastuu" kun sataa ulkona, ovat hoidossa ensimmäisinä hyppimässä lätäköissä. Koko pitkän pitkän urani sosiaalialalla tehneenä (sen verran voin paljastaa) en ole KOSKAAN tavannut lasta joka olisi täytynyt väkisin viedä sateella ulos...
Ei mun muksu valita mitään, mutta eipä sitä päiväkodissa kaatosateessa ulos onneksi roudatakaan :) Ja lätäköitä kyllä löytyy ilman sitä sadettakin, nääs sateen jälkeen. Vinkiksi, jos et sattunut tietämään :)

moi vaan
Kyllä minäkin ulkoilen lasten kanssa säässä kuin säässä. Ei sade ole mikään este.

Ja kyllä, aikuisillekin on vedenpitäviä ulkoiluvaatteita.. ettekö ikinä ole nähneet sadetakkia aikuisen koossa? Vai eikö sitä kehtaa pitää? Silloin vika on jossain muussa kun varusteissa.
Itselläni on Rukan sadeviitan (joo, se on tummansininen ja hemmetin ruma, mutta kyllä on kiva sateessa ulkoilla kun pysyy kuivana!) lisäksi ihan ulkoilupuku, joka pitää kyllä sen kaatosaateenkin ulkopuolella. Tiedän sen, koska olen ulkoillut tuo puku päällä vaikka kuinka monesti sateella.
Tekosyitä on nuo, ettei muka ole vaatteita.

Asu maksoi 160euroa, yksityinen pph ainakin saa vähentää verotuksessa työvaatteet.
Olen luullut että kaatosateen pitävät puvut maksavat useita satasia. Minun ulkoilupukuni ei pidä yhtään kaatosadetta joten voitko laittaa linkin valmistajan sivulle tai kertoa mitä merkkiä niin katsoisin löytyykö minullekin saman tapainen:) Paljonko laitat vaatetta tuon alle jos sataa kunnolla ja on lämmintä muutama aste?

[QUOTE="vieras";27370912]Ei mun muksu valita mitään, mutta eipä sitä päiväkodissa kaatosateessa ulos onneksi roudatakaan :) Ja lätäköitä kyllä löytyy ilman sitä sadettakin, nääs sateen jälkeen. Vinkiksi, jos et sattunut tietämään :)[/QUOTE]

:haukotus:

Aloin pohtimaan tuota kysymystä.... Vanhempain illoissa toivotaan, että lapset ulkoilevät aina vaan enemmän ja enemmän päivähoidossa. Joskus pohdimme, että miten voimme vielä ulkoilla enemmän?? Me siis ulkoille päiväkodissa, jossa olen työssä, lasten kanssa säässä kuin säässä. Varusteet puetaan sen mukaan. Toki kovilla pakkasilla vähemmän aikaa taikka liian kovin pakkasen sattuessa pakko käyttää järkeä. Olemme myös ulkoilleet niin kovassa kaatosateessa että.. Mutta lapsista se oli maailman hauskinta. Mikäs sen hauskempaa kuin kuralätäkössä leikkiminen. Kunhan vain on säänmukaiset varusteet.

Mutta sitten ihmetyttää kommentit lapsia haettaessa, että ootpas sä kuranen jne. Ja aina ei tiedä ollaanko tyytyväisiä siitä, että ollaan sittenkin sateella ulkona. Itse nautin siitä että ollaan joka päivä ulkona vaikka satais vettä. Hankin soviat varusteet itselleni, että en palele/kastu ulkoillessani. Kurjaa se ois, jos ei sateella ulkoiltais. Kuitenkin niin usein syksyisin tulee vettä ja toisinaan kesäisinkin ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27367538]Meidän lapsi syö hyvin ja nukkuu erinomaisesti, vaikka ei kaatosateessa ulos viedäkään. Esimerkkinä eilinen, kun vettä tuli koko päivän ja olivat olleet sitten sisällä päiväkodissa koko päivän. Ihan saman tyypin minä sieltä kotiin hain kun pihaltakin, josta yleensä haetaan. Hyvin söi illan ruoat ja nukkui kuin tukki iltaysistä aamuseiskaan. :)[/QUOTE]

No joo. Tässä puhut nyt YHDESTÄ päivästä. Mutta ajattele, jos lapsesi ryhmä on viikon sisällä, kun joka päivä sataa kaatamalla. En usko, että tilanne olisi tämä mitä nyt kuvaat. Enkä tunne tosiaankaan yhtään lasta, joka ei tykkää sateesta. Se on ihan aikuisista kiinni. Ja jos tuuli piiskaa vaakatasossa ja sataa - se ei ole kivaa kellekään. Silloin ollaan sisällä, mutta näin syksyllä sadepäiviä on paljon, joten tyhmää se olisi viettää pitkä hoitopäivä sisätiloissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27373528]No joo. Tässä puhut nyt YHDESTÄ päivästä. Mutta ajattele, jos lapsesi ryhmä on viikon sisällä, kun joka päivä sataa kaatamalla. En usko, että tilanne olisi tämä mitä nyt kuvaat. Enkä tunne tosiaankaan yhtään lasta, joka ei tykkää sateesta. Se on ihan aikuisista kiinni. Ja jos tuuli piiskaa vaakatasossa ja sataa - se ei ole kivaa kellekään. Silloin ollaan sisällä, mutta näin syksyllä sadepäiviä on paljon, joten tyhmää se olisi viettää pitkä hoitopäivä sisätiloissa.[/QUOTE]

Ja kuinka usein on oikeasti sellaisia viikkoja, ettei yhtään hetkeä päivästä ole ilman sadetta? Jos olis, niin sitten tietty pihalle sateessa, mutta kun ei ole niin ei se kerran-pari viikossa sisäpäivää ole mun mielestä mitenkään maata kaatava juttu. Ainakaan meidän muksulle. Vanhemmistahan se on loppupeleissä kiinni, kaatuuko illalla seinät päälle kun lapsi on ollut hoitopäivän sisällä. Kukaan ei estä viemästä lasta päivällisen jälkeen pihalle kotioloissa sitten, jos sinne sateeseen hinkuu.

Olen luullut että kaatosateen pitävät puvut maksavat useita satasia. Minun ulkoilupukuni ei pidä yhtään kaatosadetta joten voitko laittaa linkin valmistajan sivulle tai kertoa mitä merkkiä niin katsoisin löytyykö minullekin saman tapainen:) Paljonko laitat vaatetta tuon alle jos sataa kunnolla ja on lämmintä muutama aste?
Ostin omani erätukusta, on North Ice merkkinen, airtex2 kalvolla.
Viimeksi muutama päivä sitten satoi ihan kunnolla, mutta lapset halusivat pyöräilemään, joten ei muuta kun koira hihnaan ja menoksi :) Reilu tunti meni kun käytiin läheinen pururata kiertämässä. Mulla oli puvun alla vain pitkät kalsarit, hihaton toppi ja fleecetakki. Lämmintä oli jotain 5-6 astetta. Toki kävelin koko matkan reippaasti koiran kanssa niin tuli suorastaan hiki. Jos oltais jääty vaan omalle pihalle, olisin fleecetakin alle laittanut pitkähihaisen aluspaidan topin sijasta.

Ei minullakaan ole varaa omaan ulkoilupukuuni laittaa useita satasia, onneksi on edullinen erätukku :) North icen pukuja meillä on ollut ennenkin ja hyviä on olleet.

[QUOTE="vieras";27367899]Kun itse olin vielä kotona lapsen kanssa, niin ulkoiltiin kyllä joka päivä ja monta kertaa. PAITSI VESISATEELLA tai kunnon pakkasella. Mikä ihme se on, että jos sanoo ettei tykkää viedä lasta sateella ulos niin aletaan kertoilla kuinka tärkeää ulkoilu on lapselle. Totta helvetissä se on tärkeää, ihan sama juttu aikuisille! Mutta en silti näe järkeä viedä lasta ulos kaatosateeseen, kun voidaan sisälläkin viihtyä se aika. Sitten sateen jälkeen ulos, harvemmin se edes koko päivää sataa kerralla.[/QUOTE]

No meillä on ainakin tänä kesänä ja syksynä satanut vaikka kuinka monta kertaa monta päivää putkeen. On ollut tosi sateista. Mietinkin, että jos olis ollut aina sateen aikana sisällä, eipä ulkoilua olisi loppukesän ja syksyn aikana juuri olisi tullutkaan.

Eipä se minua haittaa, ettet sinä näe järkeä viedä lasta ulos sadekelillä. Suurin osa lapsista kuitenkin siitä nauttii, ihan yhtälailla kuin poutakelistäkin. Se vesisateen kamaluus on ihan aikuisten keksintöä.
Mutta vaikka ette itse halua siellä sateessa ulkoilla, älkää kuitenkaan valittako, jos lastenne hoitaja viitsii ne lapset sinne silti viedä :)

• Tykkää
Reactions: maimai83
"vieras"
No meillä on ainakin tänä kesänä ja syksynä satanut vaikka kuinka monta kertaa monta päivää putkeen. On ollut tosi sateista. Mietinkin, että jos olis ollut aina sateen aikana sisällä, eipä ulkoilua olisi loppukesän ja syksyn aikana juuri olisi tullutkaan.

Eipä se minua haittaa, ettet sinä näe järkeä viedä lasta ulos sadekelillä. Suurin osa lapsista kuitenkin siitä nauttii, ihan yhtälailla kuin poutakelistäkin. Se vesisateen kamaluus on ihan aikuisten keksintöä.
Mutta vaikka ette itse halua siellä sateessa ulkoilla, älkää kuitenkaan valittako, jos lastenne hoitaja viitsii ne lapset sinne silti viedä :)
En ole siitä koskaan valittanutkaan. Tosin meidän päikyssä eivät kunnon sateessa pihalle niitä lapsia edes vie :) Tihkusade on asia erikseen ja silloin on mustakin kivaa, että lapset saa olla pihalla.

"vieras"
Mä haluaisin kysyä niiltä vanhemmilta jotka eivät tykkää että sateella ulkoillaan-niin miksi ei? Ja nyt ei saa vastata että "no kun MÄ en tykkää itekkään ulkoilla sateella".

Käykääs joskus kattomassa pk:n pihalla sadepäivänä...ei ne lapset siellä itke ja paru vaan leikkii. Iloisina.
Minä joudun tekemään töitä säässä kuin säässä, joten vapaa-aikana en kyllä vapaaehtoisesti sateeseen tai kamalaan pakkaseen mene. Ei mun lapset kotona nyt kovia ulkoilijoita ole, kun ei ole niitä kavereita, päiväkodissa on erilaista kun siellä on niitä kavereita joiden kanssa leikkiä. Toisekseen ei täällä päiväkodissakaan välttämättä kaatosateella mennä ulos, ei isotkaan, pienten ryhmä jää vielä herkemmin sisälle huonolla ilmalla.

Ja vaikka kuinka laittaisi sadevaatteet päälle, niin silti se kosteus tunkee luihin ja ytimiin ja minä inhoan sitä tunnetta ja kun omistan silmälasit, niin ne kastuu ja ei ole todellakaan kivaa.

Yhteistyössä