Mitä tykkäät asiasta, että päivähoidossa ulkoillaan säässä kuin säässä?

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
"Hoitsu"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27350263:
Mua harmittaa, että lapsen päikyssä ulkoillaan aika vähän. Ulos lähtevät aamuisin vasta 9.30 maissa ja sisälle tulevat tunnin päästä. Iltapäivällä ulos lähtevät 15.30 ja minä haenkin lapsen heti sen jälkeen. Iltaisin ulkoilemme sitten vielä perheen kesken. Eli enemmän voisi ulkoilla esim. aamusta jo tunnin aiemmin ulos!
Jos ulos pitäisi lähteä 8.30, missä vaiheessa askarreltaisiin tai pidettäisiin mitään aaamupiirejä tai toimintaa? :)

"asterix"
[QUOTE="vieras";27356960]Kun monessa viestissä sanotaan että ulkoillaan säällä kuin säällä niin kuinka monella teistä on niin itsellänne niin huippuvedenpitävät ulkoilupuvut ettei kaatosade pääse läpi kastelemaan ja vilustuttamaan teitä. Ulkoiluasuni kestää kyllä pienet sateet ja silloin ulkoilu on ok mutta kaatosateessa vesi tulee sen verran helposti ja nopeasti läpi että en lähde ulos kuin pakon edestä.[/QUOTE]

Minulla ei ole varaa ostaa itselleni yhtä hyviä varusteita kuin lapselleni :) Aikuisten villa- ja sadevaatteet ovat kalliita. Sen sijaan olen oikein tyytyväinen siihen, että edes päiväkodissa lapsi sitten saa ulkoilla joka säällä, ja hoitomaksujen mukana oikein mielelläni kustannan päiväkodin kolmelle aikuiselle sopivat vaatteet (maksamme käsittääkseni heille yhdet talvikengät, yhdet saappaat, kurahousut, sadetakin, sydvestin, kuorihousut ja kuoritakin, sekä jonkunlaiset käsineet, muistaakseni. Itselläni on näistä ulkoiluhousut ja takki ja saappaat, kunnon talvikenkiinkään ei ole ollut varaa :( Mutta onneksi lapselle on!)

ohoh
[QUOTE="asterix";27357009]Minulla ei ole varaa ostaa itselleni yhtä hyviä varusteita kuin lapselleni :) Aikuisten villa- ja sadevaatteet ovat kalliita. Sen sijaan olen oikein tyytyväinen siihen, että edes päiväkodissa lapsi sitten saa ulkoilla joka säällä, ja hoitomaksujen mukana oikein mielelläni kustannan päiväkodin kolmelle aikuiselle sopivat vaatteet (maksamme käsittääkseni heille yhdet talvikengät, yhdet saappaat, kurahousut, sadetakin, sydvestin, kuorihousut ja kuoritakin, sekä jonkunlaiset käsineet, muistaakseni. Itselläni on näistä ulkoiluhousut ja takki ja saappaat, kunnon talvikenkiinkään ei ole ollut varaa :( Mutta onneksi lapselle on!)[/QUOTE]

Onko totta, että pk:n työntekijät saa työnantajan puolesta ulkoilukamppeita? PPh:t ei saa, ei ainakaan meidän kunnassa. Mullakaan ei ole varaa kunnollisiin ulkoilukavarusteisiin.

"asterix"
[QUOTE="Hoitsu";27356989]Jos ulos pitäisi lähteä 8.30, missä vaiheessa askarreltaisiin tai pidettäisiin mitään aaamupiirejä tai toimintaa? :)[/QUOTE]

Ulkonakin voi pitää aamupiirejä ja toimia :) Meillä ulos mennään klo 8:30, sisälle klo 11:45, ulos taas 14:45. Ulkona pidetään aamupiiri päivittäin, lauletaan yhdessä ja mietitään, että mikä päivä on, mikä kuukausi jne. Ulkona myös maalataan vesiväreillä ja kesällä askarrellaan enemmänkin.

"asterix"
Onko totta, että pk:n työntekijät saa työnantajan puolesta ulkoilukamppeita? PPh:t ei saa, ei ainakaan meidän kunnassa. Mullakaan ei ole varaa kunnollisiin ulkoilukavarusteisiin.
Enhän minä voi tietää miten muissa päiväkodeissa on :) Meillä on yhdistysmuotoinen päiväkoti ja on ollut ihan selvää, että kustannamme osan ulkovaatteista. Ei aikuinen kuitenkaan näitä varusteita yleensä omista, minäkin teen siistiä sisätyötä eikä näille tulisi kovinkaan usein käyttöä. Työntekijöiden hyvinvointi näkyy sitten hoidon laadussa. Aika pieni summa se vaatteisiin laitettava on palkkoihin verrattuna...

"vieras"
On aika epäreilua jos pienipalkkaisella pph:lla on varaa vain halpaan tuulipukuun ja sitten hänen pitää olla kuitenkin ulkona kaatosateessa jollain hän kastuu läpimäräksi. Yleensä työvaatteet kustantaa työnantaja jos työssä ei pärjää tavanomaisella vaatetuksella.

[QUOTE="vieras";27356960]Kun monessa viestissä sanotaan että ulkoillaan säällä kuin säällä niin kuinka monella teistä on niin itsellänne niin huippuvedenpitävät ulkoilupuvut ettei kaatosade pääse läpi kastelemaan ja vilustuttamaan teitä. Ulkoiluasuni kestää kyllä pienet sateet ja silloin ulkoilu on ok mutta kaatosateessa vesi tulee sen verran helposti ja nopeasti läpi että en lähde ulos kuin pakon edestä.[/QUOTE]

Kuten jo todettu niin aikusillakin on kuravaatteita ja itelläni sellnen joka kestää isommankin sateen. EI oo ongelma se sade kun on oikeat vaatteet. Ostakaa veden kestävää niin ei tarvi kitistä. Ei tokikaan päiväkodissa isolla sateella tunteja olla pihalla mutta sopivalla ulkoilulla lapsilla ei oo kylmä ja saavat happea. Puistossakin jopa on äitejä sadevaatteissa tai kunnon goretexeissa. Mä en ymmärrä rutinaa että vaatteet kastuu...

[QUOTE="vieras";27357136]On aika epäreilua jos pienipalkkaisella pph:lla on varaa vain halpaan tuulipukuun ja sitten hänen pitää olla kuitenkin ulkona kaatosateessa jollain hän kastuu läpimäräksi. Yleensä työvaatteet kustantaa työnantaja jos työssä ei pärjää tavanomaisella vaatetuksella.[/QUOTE]

Entä jos pph:t tai pk:n tädit eivät itse halua ulkoilla sateella? Tai pakkasella? Niin eihän niiden silloin tarvi? Tai jos ei sattunu kumisaappaita mukaan? Niin sit ollaan sisällä? Tai jos lapsille on luvattu metsäretki mutta sataa eikä pk:n tädit halua mennä metsään sateella niin sittenhän se retki peruuntuu?

aah
Mä olen sit varmaan erittäin outo näky, kun raahaan pojan vesisateessakin puistoon ja itsellä on keltaiset rukan kuravaatteet päällä (ihan aikuisten koossa). Se aikuisten rukan sadetakki ei paljoa maksa eikä aikuisten ulkoilussa paljoa kulu. Joten jos ei päästä itseään kauheesti paisumaan se menee varmasti niin kauan kunnes lapset on yläkoulussa.

Muutenkin kauheesti valitetaan tässä ketjussa kun lapset pääsee vilustumaan sadekelillä. Oma mieheni tekee kiinteistöhuoltopuolella ulkotöitä. Hän ihan aikuisten oikeesti on satoi tai paistoi ulkona sen 8 h työpäivän. Eikä miehellä kauheesti noita flunssia ole. Säänmukainen varustus löytyy. Joskus on jalat märät kun tulee kotiin eikä siltikään flunssat tartu.

Eiköhän ne virukset siellä päiväkodissa sisätiloissa pääse leviämään. Sitten kun mennään ei-säähän soveltuvissa vaatteissa ulkoilemaan ja tulee kylmä pääsee se virus lisääntymään tehokkaammin. Ja tadaa flunssa iskee.

"Pph"
Joka ihmetteli täällä onko aikuisille muka niin sateenpitäviä sadeasuja olemassa, jotka pitäis vettä kaatosateella. Vastaus: on niitä. Mulla on ihan tavallinen sadeasu, merkkiä Rukka. Takki ja housut. Kumisaappaat noiden lisäksi jalkaan ja a'vot! Kyllä kelpaa ulkoilla. :)

"vieras"
[QUOTE="Pph";27362559]Joka ihmetteli täällä onko aikuisille muka niin sateenpitäviä sadeasuja olemassa, jotka pitäis vettä kaatosateella. Vastaus: on niitä. Mulla on ihan tavallinen sadeasu, merkkiä Rukka. Takki ja housut. Kumisaappaat noiden lisäksi jalkaan ja a'vot! Kyllä kelpaa ulkoilla. :)[/QUOTE]

No sulla pitääkin olla, kun sitä hommaa työkses teet :) Mutta mulla taas ei, kun valitsen sisälläolon sateella. Lapsella on sitten sateen lakattua kunnon sadevaatteet ja itselläkin lämpimät vaatteet ja kumisaappaat, jotta voidaan mennä niihin lätäköihin leikkimään :)

voi voi
Mä en ole mitenkään vakuuttunut koko ulkoilun tärkeydestä. Siis ymmärrän, että välillä on kiva ulkoillakin, mutta miksi ihmeessä monta tuntia päivässä, ja säässä kuin säässä?
Miten sitten toteuttaa lapsen liikunnan tarve? Sisällä juoksemalla pari tuntia? Kun sen lapsen pitäisi liikkuakin se parin tunnin verran päivittäin. Mun mielestä se toteutuu kyllä ulkona paljon paremmin =)

"pph"
Mulla on North Icen puku. Eli kuoripuku. Ei se nyt ihan hirveästi maksa ja käytän sitä vapaa-ajallakin. Pitää hyvin vettä. ja kunnon sadetakkikin löytyy en vain siitä tykkää....

"asterix"
Musta on kyllä tosi hassua tämä "saako päikyn työntekijät vaatteita" jne :) sehän riippuu päiväkodista! Miksi suomessa ajatellaan aina, että kaikkialla tehdään 100%:sti samoja valintoja? Päiväkoteja on tuhansia, mistä ihmeessä päiväkodin A työntekijä voi tietää miten päiväkodissa B tehdään?

Voi toki sanoa, että "meidän päiväkodissa" tai "minun työntantajani ei..." tai vaikkapa "kunnallisissa päiväkodeissa on tapana tehdä näin". Mutta ei kukaan yksittäinen hoitaja voi tietää miten niissä tuhansissa muissa päiväkodeissa tehdään.

Tämmöinen pieni kommentti keskuteluun kun huvittaa oletus siitä, että on olemassa vain yksi tapa tehdä asioita :)

"jep"
Tottakai saa ulkoilla säällä kuin säällä. Toivon vaan, että jos olen jotenkin sössinyt lapseni pukeutumisen, tai pysyvästi päiväkodilla olevat vara- tai kuravaatteet alkavat tuntua pieniltä, siitä huomautetaan mahdollisimman pian.

"pph"
On olemassa vanhempia, jotka tuovat lapsensa kävellen tai pyörällä hoitoon. Kulkevat ilman autoa kilometritolkulla. Ja sitten on olemassa vanhempia, joiden lapset liikkuvat joka paikkaan autolla. Ihan joka paikkaan. Nämä liikkuvat vanhemmat omaavat myös lapset, jotka eivät säästä narise =) Ja nämä liikkuvat vanhemmat myös arvostavat eniten sitä, että me ulkoilemme paljon. Sehän on vain plussaa. Lapsi syö hyvin ja nukkuu erinomaisesti.

"äippäliini"
[QUOTE="Hoitsu";27356989]Jos ulos pitäisi lähteä 8.30, missä vaiheessa askarreltaisiin tai pidettäisiin mitään aaamupiirejä tai toimintaa? :)[/QUOTE]

Jos se on sitten aamupiireistä kiinni niin mieluummin ulkoilu kuin askartelu. Askartelut voidaan säästää tosi kurjiin ilmoihin. On tylsää hakea lapsi pois hoidosta, joka ei ole koko päivänä ollut ulkona =/

"vieras"
[QUOTE="pph";27367427]On olemassa vanhempia, jotka tuovat lapsensa kävellen tai pyörällä hoitoon. Kulkevat ilman autoa kilometritolkulla. Ja sitten on olemassa vanhempia, joiden lapset liikkuvat joka paikkaan autolla. Ihan joka paikkaan. Nämä liikkuvat vanhemmat omaavat myös lapset, jotka eivät säästä narise =) Ja nämä liikkuvat vanhemmat myös arvostavat eniten sitä, että me ulkoilemme paljon. Sehän on vain plussaa. Lapsi syö hyvin ja nukkuu erinomaisesti.[/QUOTE]

Meidän lapsi syö hyvin ja nukkuu erinomaisesti, vaikka ei kaatosateessa ulos viedäkään. Esimerkkinä eilinen, kun vettä tuli koko päivän ja olivat olleet sitten sisällä päiväkodissa koko päivän. Ihan saman tyypin minä sieltä kotiin hain kun pihaltakin, josta yleensä haetaan. Hyvin söi illan ruoat ja nukkui kuin tukki iltaysistä aamuseiskaan. :)

Kovalla pakkasella tai kaameassa (ukkos)myrskysäässä ulkoilua en pidä välttämättömänä, tai edes oikeastaan hyvänä asiana.

Mutta noin niinku muuten tykkään siitä, että lapset ulkoilevat. Vaikka sataisikin. Ulkoilen itsekin myös sateessa.
Itse en ulkoile sateessa,ja se harmittaa. Syynä vaikea nivelreuma joka pahenee sadepäivinä jo sisällä, ulkoilun jälkeen oisin lähes vuoteenomana ennalta määräämättömän ajan. Mielelläni siis lähtisin sateellakin ulos!

[QUOTE="vieras";27362934]No sulla pitääkin olla, kun sitä hommaa työkses teet :) Mutta mulla taas ei, kun valitsen sisälläolon sateella. Lapsella on sitten sateen lakattua kunnon sadevaatteet ja itselläkin lämpimät vaatteet ja kumisaappaat, jotta voidaan mennä niihin lätäköihin leikkimään :)[/QUOTE]

Niin, "kun sitä hommaa työkses teet", eli ULKOILET LASTEN KANSSA SATEELLA, eikö?

Eli pk:n työntekijät TYÖKSEEN ULKOILEVAT LASTEN KANSSA SATEELLA joten joko sen valituksen voi lopettaa?

"Vieras"
Ei ole olemassa huonoa säätä, ainoastaan huonoja varusteita. Kyllä mulla (ja pojalla) pää hajoo jos joutuu aina sadesäällä olemaan sisällä. Usein olemmekin ainoat ulkona jos tulee vähän vettä. Poika siis kotihoidossa. Goret niskaan niin ei kastu.

• Tykkää
Reactions: himpsis
Kyllä minäkin ulkoilen lasten kanssa säässä kuin säässä. Ei sade ole mikään este.
Eikä pakkanen. Jos on joku hirmupakkanen, niin sitten ulkoillaan vähän lyhyemmästi.

Te, jotka olette sitä mieltä, että lapset kylmettyvät sateessa ulkoillessa, eihän tuossa väitteessä ole mitään järkeä! Kyllähän saateeseenkin voi pukeutua lämpimästi. Kun on kunnon kamppeet, jotka tosissaan pitää sitä vettä, ei niissä kastu. Ja kun alla on riittävästi vaatetta, ei tule kylmä. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Ja kyllä, aikuisillekin on vedenpitäviä ulkoiluvaatteita.. ettekö ikinä ole nähneet sadetakkia aikuisen koossa? Vai eikö sitä kehtaa pitää? Silloin vika on jossain muussa kun varusteissa.
Itselläni on Rukan sadeviitan (joo, se on tummansininen ja hemmetin ruma, mutta kyllä on kiva sateessa ulkoilla kun pysyy kuivana!) lisäksi ihan ulkoilupuku, joka pitää kyllä sen kaatosaateenkin ulkopuolella. Tiedän sen, koska olen ulkoillut tuo puku päällä vaikka kuinka monesti sateella.
Tekosyitä on nuo, ettei muka ole vaatteita.

Asu maksoi 160euroa, yksityinen pph ainakin saa vähentää verotuksessa työvaatteet.

Kyllähän ulkoilu on hyvä juttu. Saa raitista ilmaa ja lapset varsinkin liikuntaa. Ei tarvi sisällä juosta ja törmäillä. Kyllä sen huomaa itsekin, jos jostain syystä tarvitsee olla sisällä kokonaisen päivän, että ulkoilmaan päästessä se virkistää kummasti.
Vaikka ette itse pitäisi ulkoilusta, tarjotkaa silti lapsillenne ulkoilun riemut. Liikkuminen on tärkeää terveyden kannalta, eihän ole parempaa tapaa opettaa lapsi liikkumaan ja nauttimaan luonnossa liikkumisesta, kuin tarjota hyvät mahdollisuudet ulkoiluun. Kyllä se on lapsen tulevaisuuden kannalta tärkeä juttu!

Yhteistyössä