Mitä tykkäät asiasta, että päivähoidossa ulkoillaan säässä kuin säässä?

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27353098]No ei se lapsi siitä vaurioidu, vaikkei joka päivä pihalle menekään, ihan virkeällä mielellä voi touhuta sisälläkin. Olettaen, ettei asu missään homekämpässä... :)

Itsekään en tykkää mennä sateessa pihalle, tietty sateen jälkeen sinne mennään ja lapsi saa tuolloin hyppiä niissä lätäköissä ja läträtä veden kanssa, mutta en vaan käsitä miksi se kesken sateen pitää sinne mennä, kun takuuvarmasti se vesi menee kauluksesta sisään ja vilustuu. On meilläkin kurapuku, mutta ei siihen mitään kasvoja ja kauluksia tiiviisti suojaavaa maskia kuulu.

Ja kylmä ilma altistaa flunssalle, eli en suosittele kyllä pieniä lapsia missään 30 asteen pakkasessa pihalle viemään. Joku järjen käyttö tähänkin on ihan suotavaa.[/QUOTE]

Joo no 30 asteen pakkanen on eri asia, täällä meidän leveysasteilla en muista olisko sellasia ollu moneen talveen kertaakaan.
Varmastikin voi olla myös sisällä koko päivän eikä siitä lapsi mene rikki mutta kun me nyt tykätään ulkoilla ja meillä on joka iikalla kunnolliset varusteet joilla voi mennä ulos säällä kuin säällä niin mehän ulkoillaan. Ja tykkään että hoidossakin ulkoilevat.

"vieras"
Tykkäisin ja siis tykkäsin kun tytön päikyssä ulkoiltiin joka säässä, lapset tykkää ulkoilla jopa sadesäällä.Kunhan vaatetus on ok eli kunnon sadevermeet ja sisällä pääsee vaihtaa kuivat jos on läpi kastunut jostain syystä.
Mua se ainakin helpotti kun ties likan saaneen ulkoilua eikä tarvinut itse työpäivän päätteeksi jäädä sinne sateeseen värjötteleen.

"vieras"
Päiväkodeissa ja päivähoidossa yleensäkään ei kysytä isiltä ja äideiltä, pidätkö ulkoilusta ;) Niin kuin kirjoitin aiemmin, vanhempien toiveet vaihtelevat päivittäin kaikenlaisten asioiden takia ja toiveiden toteuttaminen on mahdotonta.
Ja olenko sanonut, ettei mun lapsi tai minä pidä ulkoilusta? Jos olen, niin missäköhän viestissä?

Ja onneksi päiväkodissamme on fiksuja hoitajia, jotka ei kaatosateeseen niitä lapsia roudaa. Ja mielikuvitustakin heillä on, ei ole lapset hyppimässä pitkin seiniä kotonakaan illalla, vaikka sisäpäivä olis ollutkin. Olen näiden teidän kommenttien jälkeen entistä enemmän kiitollinen meidän päiväkotipaikasta :)

jfpe
No mulle se on täysin ok. Vienhän mä lasten kanssa koiraakin lenkille säässä kuin säässä ja lapset ovat tottuneet suunnistamaankin vaikka millaisilla keleillä. Ihan jees siis. Meillä nyt menossa perheemme viimeinen pph-vuosi, kun kuopus (kolmas lapsemme) lähtee ensi syksynä eskariin ja sitä myötä päiväkotiin. Ei ole pph:ssa ollut mitään valittamista.

"tttt"
Hyvä vaan että lapsia viedään hoidossa ulos. Ei meinaan kotona kaikki sinne pääse kun on helpompi istuttaa muksu telkkarin ääreen ja opettaa sama homehtunut elämän tapa kuin kermaperse vanhemmilla on.

Ulkoilu säällä kuin säällä on mukavaa oikeissa varusteissa. Toki ääriolosuhteet luetaan pois, eli ei nyt rankkasateella tartte mennä eikä paukkupakkasilla.

Raittiilla ilmalla on kummallisen vahva merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Ja kun pienestä pitäen opetellaan että annos pari päivässä on hyväksi vaikka kurjemmallakin säällä niin saattaa tuo tapaa jatkaa aikuisenakin.

"vieras"
[QUOTE="tttt";27353775]Hyvä vaan että lapsia viedään hoidossa ulos. Ei meinaan kotona kaikki sinne pääse kun on helpompi istuttaa muksu telkkarin ääreen ja opettaa sama homehtunut elämän tapa kuin kermaperse vanhemmilla on.

Ulkoilu säällä kuin säällä on mukavaa oikeissa varusteissa. Toki ääriolosuhteet luetaan pois, eli ei nyt rankkasateella tartte mennä eikä paukkupakkasilla.

Raittiilla ilmalla on kummallisen vahva merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Ja kun pienestä pitäen opetellaan että annos pari päivässä on hyväksi vaikka kurjemmallakin säällä niin saattaa tuo tapaa jatkaa aikuisenakin.[/QUOTE]

Jotenkin outo vastakkainasettelu jälleen. Eli jos et tykkää, että lapsi viedään hoidossa sateella ulos, niin sitten olet kermapersevanhempi, joka opettaa lapselle pelkkää telkun kattelua ja laiskottelua sohvalla sisätiloissa? Tässä taas näkee, kuinka suppea elämänkatsomus voi ihmisellä olla. Tämän selittää vain nuori ikä, tai äärimmäisen kypsymätön mieli. Ja tietty tyhmyys.

pk:n täti ja äiti
Mun mielestä on vaan hyvä, että lapset opetetaan pienestä pitäen ulkoilemaan säässä kuin säässä. Jos asteita on alle kymmenen ja sataa kaatamalla, niin ei tartte mennä ulos, mutta jos monta päivää sataa ja on kylmä ilma, niin voi siellä ulkona käydä tekemässä edes pienen happihyppelyn lasten kanssa ja sama juttu on talvella kovilla pakkasilla.

Aikuisiahan se huono sää haittaa enemmän kuin lapsia, mutta se on asenne kysymys ja jos on kunnon vaatteet päällä, niin sade ei haittaa ollenkaan. Lapsilla on aina sadesäällä tekemistä, kun on vettä, jonka kanssa touhuta. Suomessa ei edes voi sanoa, että ei olisi kunnollisia vaatteita, kaupat notkuu sadevavatteita ja kirppareiltakin löytyy hyviä vähänkäytettyjä sadevaatteita, joten ainakaan niistä ulkoilu ei voi olla kiinni.

Me ainakin pk:ssa ulkoillaan, vaikka kaikilla lapsilla ei olisi kunnollisia vaatteita ja sittenpähän vanhemmat tajuavat hommata sadetakin ja rukkaset, kun lapsi on läpimärkä kotiinheattaessa.

Vanhemmille kannattaa ap myös kertoa kuinka tärkeää ulkoilu on ja se ettei pph:kaan voi hypätä jokaisen vanhemman toiveen mukaan. Jos vanhemmat sitä haluavat, niin hommatkoon sitten yksityisen hoitajan kotiin.

"vieras"
Mun mielestä aniharvoin on sellainen sää, mutta joskus voi olla ihan karsea sää. Ois kiva, että hoitajilla ois jotain leikkiä yms MUUTAKIN KUIN VIDEOITA takataskussa sellaisia päiviä varten.

"..."
[QUOTE="vieras";27352950]No kun skidillä on ikää alle 2 vuotta, niin ei se sellaisissa isoissa tamineissa jaksa niin paljoa liikkua kuin esim. 4-vuotias. Eikä varmasti suostu seisomaan sateessa pää alaspäin, ettei kasvot kastu ja vesi mene kauluksista. Ja repii muuten hansikkaatkin kädestä heti kun silmä välttää. Minkälaisia robottilapsia teillä oikein on? Ja ettekö te oikeasti keksi mitään kivaa tekemistä sisällä, kun sataa kunnolla? On joillakin mielikuvitus kyllä olematon...[/QUOTE]

No huomaa jo, että lapsestasi on hyvää vauhtia kasvamassa kunnon sohvaperuna, jos ei nyt jaksa edes sadevaatteissa liikkua. Kyllä meillä 1v4kk vanha tyttö hyvin jaksaa kuravaatteissakin pihalla remuta.

"vieras"
[QUOTE="...";27354535]No huomaa jo, että lapsestasi on hyvää vauhtia kasvamassa kunnon sohvaperuna, jos ei nyt jaksa edes sadevaatteissa liikkua. Kyllä meillä 1v4kk vanha tyttö hyvin jaksaa kuravaatteissakin pihalla remuta.[/QUOTE]

:LOL:

"vieras"
[QUOTE="...";27354535]No huomaa jo, että lapsestasi on hyvää vauhtia kasvamassa kunnon sohvaperuna, jos ei nyt jaksa edes sadevaatteissa liikkua. Kyllä meillä 1v4kk vanha tyttö hyvin jaksaa kuravaatteissakin pihalla remuta.[/QUOTE]

Ja sanotko vielä, missä kohtaa sanoin, ettei lapsi jaksa sadevaatteissa tai toppavaatteissa liikkua yhtään?

Ja ikää sulla oli? :D

buhuu
Mä en ole mitenkään vakuuttunut koko ulkoilun tärkeydestä. Siis ymmärrän, että välillä on kiva ulkoillakin, mutta miksi ihmeessä monta tuntia päivässä, ja säässä kuin säässä?

"Jenis"
Mä en ole mitenkään vakuuttunut koko ulkoilun tärkeydestä. Siis ymmärrän, että välillä on kiva ulkoillakin, mutta miksi ihmeessä monta tuntia päivässä, ja säässä kuin säässä?
Siellä saa liikuntaa ja raitista ilmaa, ja voi leikkiä erilaisia leikkejä kuin sisällä. Esim. hiihto, metsäretki, luistelu, hiekkalaatikkoleikit, jalkapallo, pyöräily yms. on hippasen vaikeita toteuttaa sisätiloissa.

"..."
[QUOTE="vieras";27354774]Ja sanotko vielä, missä kohtaa sanoin, ettei lapsi jaksa sadevaatteissa tai toppavaatteissa liikkua yhtään?

Ja ikää sulla oli? :D[/QUOTE]

Missä kohdin sanoin, ettei laksi jaksa liikkua yhtään?
Ikää on sen verran tarpeeksi, että olen osannut lapsistani kasvattaa sen verran reippaita, että jaksavat sadevarusteet kantaa päällään.

"vieras"
No siis kunhan lapsi ei lentoon lähde tai tulvan mukaan mene niin miksi ei ? itse olen todella huono ulkoilija muutenkin niin on vaan mukava kun joku muu sen lapsen pihalla käyttää ;)

Ei voi ulkoilla kun sataa vettä. Kastuu ja tulee kipeäksi.
Ei voi ulkoilla kun tuulee. Voi lentää roskia silmiin.
EI voi ulkoilla kun sataa lunta. EI näe kunnolla eteensä ja voi kaatua.
Ei voi ulkoilla kun aurinko paistaa kesällä. Voi tulla auringonpistos.
Ei voi ulkoilla kun aurinko paistaa talvella, Voi sokaistua kirkkaasta hangesta.
Ei voi ulkoilla kun on nuoska. Vaatteet kastuu.
Ei voi ulkoilla kun on pakkasta. Naama jäätyy.
Ei voi ulkoilla kun on pilvistä. Kohta voi alkaa sataa ja sitten vaatteet kastuu.
Ei voi ulkoilla syksyllä. Tuuli saattaa kaataa puun päälle.
Ei voi ulkoilla talvella. Voi tulla kylmä.
Ei voi ulkoilla keväällä. Liikaa vettä ulkona.
Ei voi ulkoilla kesällä. Auringonpistoksen ja lämpöhalvauksen vaara.

"Niin tässä on tän Muru-Maarian ReimaTec-Super-Hydric-Bingi-Bongi-tuulen, veden ja TULEN kestävät ulkovaatteet, ja sitten on vielä erikseen Super-Hyper-sadevaatteet, kahdet kumpparit, kolmet hanskat, pipoja muutama ja kauluri ja kaulahuivi, mutta tehän ETTE ULKOILE SATEELLA TAI PAKKASELLA, ettehän????"

pönt
Meillä laps on sellaisessa päivähoidossa jossa ulkoillaan ihan siellä kaatosateessakin :) Oikeat varusteet ovat homman A&O! Jottei vettä mene kauluksesta sisään niin käytetään sadehattua, sydvestiä. Ei huppuja ulkovaatteisiin vaan asianmukaiset kaulurit, pipot ja hatut, silloin pysyy lämpimänä ja kuivana. Päiväkodin aikuisillakin on (pk:n kassasta maksetut) ulkoiluvaatteet joka säähän.

Viime talvena lapsella oli kovimpina pakkasin jalassa merinovillasukat, tavisvillasukat ja siinä päällä huopikkaat. Muutoin ihoa vasten eka kerros villaa (käsissä silkkivillaa) ja sen päällä fleecehaalari & fleecekauluri. Niitten päällä toppaa (jaloissa ne huopikkaat) ja fleece-vuorattu tuulta pitävä pipo. Hyvin pärjäsi ulkona sen 1,5 tuntia kerrallaan vaikka pakkasta oli abt 20! :D

Nyt syksyllä on kurikset käytössä päivittäin, tällä viikolla ihan takkia ja sydvestiä myöten. Kumisaappaissa villapohjalliset.

Yhteistyössä