mitä tehdä, kun teini käy käsiksi omaan äitiinsä?

• Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
väärin
Mä olen itse huolissani omasta pikkuveljestä, jolla ikää nyt 17 vuotta. Käy salilla melkein joka päivä ja on kivasti kehittänyt lihakset. Niillä onkin sitten kiva laittaa "kova kovaa vastaan".
Se kokoajan vttuilee meidän isälle takaisin, ei yhtään usko, mitä sille sanotaan ja aina pakko sanoa viimeinen sana. Saa aina tahtonsa läpi. Saa nähdä, miten tässä vielä käy..
Väärin. Väärin ja vielä kerran väärin. Olen lähipiirissäni katsonut vastaavaa ja voin kertoa että tämä kyseinen kaiken periksi saanut on nyt hiukan vajaa nelikymppinen ja edelleen suuttuessaan huutaa niin kauan ja kovaa että muut ovat hiljaa ja on tottunut siihen että väkivallalla uhkailemalla ja sitä toteuttamalla saa tahtonsa periksi.
Kyse on veljestäni.
Äitini aina mietti mitä hän on tehnyt väärin kun on molemmat lapset samallalailla kasvattanut ja silti toisesta tuli tuollainen. Minun näkövinkkelistä katsottuna veli on aina saanut kaiken periksi ja liian helpolla. Kun hän nuorempana eli hullua vaihetta, poliisit toi kotiin, rötösteli ym, siitä ei koskaan seurannut kunnon rangaistusta. Yhä tänäkin päivänä tuo on näkyvissä. Isäni pelkää hysteerisesti veljeäni ja tekee jokaisen asian niin kuin veli sanoo...:(.

Luulot pitää ottaa pois jo hyvissä ajoin, kauan ennen seitsemäätoista ikävuotta

Kasuttaa
Minä kävin lapsena ja nuorena vanhempiini käsiksi, he sen sijaan eivät minua kohdelleet huonosti, oli rajat ja rakkautta. En kyennyt hallitsemaan vihaani, sain raivokohtauksia ja riehuin. Kasvaminen ja aikuistuminen auttoi, häpeän omaa käytöstäni nyt.

täällä
Jos meillä kävis noin, niin se koko telkkari lähtis, eikä tulis sitä takaisin saamaan. Tai jos pelistä kyse, niin surutta heittäisin mäkeen koko pelikoneen. Joskus kun lapset olivat pienempiä, olen heidän nähden heittänyt jonkin lelun ihan roskiin, kun ovat tehneet sillä jotain kiellettyä, eivätkä ole uskoneet kun olen kieltänyt. Nappasin siis kädestä ja heitin roskiin lapsen katsellessa vieressä. Ei ole tuon jälkeen vastaavaa tapahtunut.

jostain paljon paljon pienemmästäkin jutusta kuin äidin töniminen, ovat menettäneet pelioikeudet viikoksi. Tuskin haluavat kokeilla, että mitä tönimisestä tapahtuu.

En osaa neuvoa sinua enempää, pahasti mennyt jo aikaa päivää sitten pieleen jos teini käyttäytyy noin. Tuossa tilanteessa sun vain pitää mennä ja ottaa se koko telkkari pois. Tehdä sille teinille selväksi, että sinä määräät
Ei nyt ihan överiksi tarvitse heittäytyä. "Telkkari lähtis, eikä tulis sitä takaisin saamaan." No just.

Ihan rajoittaminen auttaa. Ei tarvitse viedä lapselta telkkaria/tietokonetta tai konsolia loppuelämäksi. Aikuisetkin tekevät virheitä, erehtyvät ja niistä toivon mukaan oppivat.

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424673:
Ei nyt ihan överiksi tarvitse heittäytyä. "Telkkari lähtis, eikä tulis sitä takaisin saamaan." No just.

Ihan rajoittaminen auttaa. Ei tarvitse viedä lapselta telkkaria/tietokonetta tai konsolia loppuelämäksi. Aikuisetkin tekevät virheitä, erehtyvät ja niistä toivon mukaan oppivat.
No aivan varmasti lähtis jos omaan äitiinsä kävis käsiksi. Telkkari omassa huoneessa on sitä luxusta, sitä ei ansaitse jos ei osaa käyttäytyä ja PISTE.

Sama koskee konsoleita yms, lapsi ei sellaisia omassa huoneessaan välttämättä tarvitse ja jos ei osaa noudattaa peliaikoja, niin ei niitä ansaitse omaan huoneeseen. Niin lähtis kaikki konsolit olohuoneen puolelle vähintään... ja telkkaria sais tulla olkkariin katsomaan jos ei noudata sääntöjä jotka koskee sen katselua

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
täällä
No aivan varmasti lähtis jos omaan äitiinsä kävis käsiksi. Telkkari omassa huoneessa on sitä luxusta, sitä ei ansaitse jos ei osaa käyttäytyä ja PISTE.
No ei meilläkään. Jos törttöilee, tulee uhkaus, jos törttöily jatkuu lähtee jokin hyödyke hyllylle hetkeksi. Jos käytös palautuu hyväksi, hyödyke palautuu, jos ei, lähtee se taas hyllylle joksikin aikaa. Yleensä on riittänyt yksi kerta. Teinille kone sen verran tärkeä.

Sinun tavallasi ei opi kuin kaunaa ja katkeruutta. Kanssasi ei saa erehtyä. Toivon mukaan sinäkään et tee ikinä yhtään virhettä. Jos teet, miehelläsi on oikeus viedä sinulta puhelin ja heittää roskiin.

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424713:
No ei meilläkään. Jos törttöilee, tulee uhkaus, jos törttöily jatkuu lähtee jokin hyödyke hyllylle hetkeksi. Jos käytös palautuu hyväksi, hyödyke palautuu, jos ei, lähtee se taas hyllylle joksikin aikaa. Yleensä on riittänyt yksi kerta. Teinille kone sen verran tärkeä.

Sinun tavallasi ei opi kuin kaunaa ja katkeruutta. Kanssasi ei saa erehtyä. Toivon mukaan sinäkään et tee ikinä yhtään virhettä. Jos teet, miehelläsi on oikeus viedä sinulta puhelin ja heittää roskiin.
Minä olen AIKUINEN, mua ei tarvitse kenenkään enää kasvattaa.

Jos teini käy omaan äitiinsä käsiksi, se on meillä jo niin vakava juttu että takaisin ei saisi tavaraa. Pienemmistä jutuista ne lähtee varastoon jemmaan ja ne saa takaisin. Eipä ole mitään noin radikaalia vielä tarvinnut tehdä, kumma juttu... :whistle:
Tuskin tulee tarvitsemaankaan, sen verran meidän lapset osaavat arvostaa niitä tavaroitaan siellä omassa huoneessaan, tietävät että ne eivät ole itsestäänselvyys

täällä
Minä olen AIKUINEN, mua ei tarvitse kenenkään enää kasvattaa.

Jos teini käy omaan äitiinsä käsiksi, se on meillä jo niin vakava juttu että takaisin ei saisi tavaraa. Pienemmistä jutuista ne lähtee varastoon jemmaan ja ne saa takaisin. Eipä ole mitään noin radikaalia vielä tarvinnut tehdä, kumma juttu... :whistle:
Tuskin tulee tarvitsemaankaan, sen verran meidän lapset osaavat arvostaa niitä tavaroitaan siellä omassa huoneessaan, tietävät että ne eivät ole itsestäänselvyys
Kumma että lapsen pitää elää sääntöjen mukaan joita et itsekään noudata. Lapsi ei saa erehtyä, sinä saat =).

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424758:
Kumma että lapsen pitää elää sääntöjen mukaan joita et itsekään noudata. Lapsi ei saa erehtyä, sinä saat =).
Jos mä erehtyisin käymään mieheeni tai lapsiini käsiksi, luuletko ettei minulle siitä tulisi mitään seurauksia? Kyllä nyt sen teininkin tulisi jo tietää, ettei kehenkään käydä käsiksi, meillä lapset ainakin jo ihan pienestä pitäen tienneet, aina on seurauksia tullut jos jotain tuollaista on tehty.

täällä
Jos mä erehtyisin käymään mieheeni tai lapsiini käsiksi, luuletko ettei minulle siitä tulisi mitään seurauksia? Kyllä nyt sen teininkin tulisi jo tietää, ettei kehenkään käydä käsiksi, meillä lapset ainakin jo ihan pienestä pitäen tienneet, aina on seurauksia tullut jos jotain tuollaista on tehty.
Ensin kirjoitat viheltelyn kera että teillä ei ole kumma kyllä edes koskaan sattunut moista ja nyt jo ilmoitat, että aina on tullut seurauksia, jos noin on tehty :D...??!
Eli?

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424781:
Ensin kirjoitat viheltelyn kera että teillä ei ole kumma kyllä edes koskaan sattunut moista ja nyt jo ilmoitat, että aina on tullut seurauksia, jos noin on tehty :D...??!
Eli?
ööö, teini ja pieni lapsi on vähän eri asia. Vai eikö sun mielestä ole mitään eroa lyökö 3v vai 13v? Kyllä ne pikkulapset äitiään nyt vaan joskus voivat lyödä suutuspäissään.

"sipsi"
Voimia haastavaan tilanteeseen, ap :hug: Meillä tytär täyttää pian 16v, kiinni ei ole koskaan käynyt, mutta sanan säilä on heilunut pari vuotta sitten ajoittain senkin edestä. Meillä tepsi tytön kanssa ihan keskustelu, silloin kun ei ollut ns. "tilanne päällä." Uhkailua, tavaroiden poisottoa tms. en ottanut vaihtoehdoksikaan, ihan rauhallisesti puhuin, kuinka pahalta tuollainen huutaminen ja haukkuminen tuntuu, kun vanhemmat emme samaa harrasta.

Väkivaltaa ei kotonaan tarvitse kenenkään sietää, ei kenenkään taholta. Voisitko ottaa asiassa yhteyttä perheneuvolaan? Kurjalta tuntui lukea noita "jokin on kasvatuksessa mennyt pieleen" juttuja, kun asiahan ei noin mustavalkoinen ole. Onko sinulla läheisiä, joiden kanssa voisit asiasta puhua?

Toivon, että kyse on murroiän mielenmyllerryksistä ja hormonaalisista jutuista - eihän se tee väkivaltaa hyväksytyksi, mutta voisi olla sitten ohimenevä vaihe matkalla aikuisuuteen. Toivon, että saat asiaan apua, ja että kaikki järjestyisi parhain päin.

täällä
:headwall:

Silittele sä lyövän teinin päätä vain...
En silitä. En myöskään lyö överirankkuja.

Lapset kokeilee rajojaan. Meidän aikuisten on hilattava ne takaisin maan pinnalle. Minun tapani on että lapsi saa oppia erehdyksen kautta. Sinä et sitä lapsillesi suo.
Molemmat omalla tyylillään.
Toivon mukaan saamme sitten kymmenen vuoden päästä nauttia omista oikeista kasvatustemme tuloksista.

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424864:
En silitä. En myöskään lyö överirankkuja.

Lapset kokeilee rajojaan. Meidän aikuisten on hilattava ne takaisin maan pinnalle. Minun tapani on että lapsi saa oppia erehdyksen kautta. Sinä et sitä lapsillesi suo.
Molemmat omalla tyylillään.
Toivon mukaan saamme sitten kymmenen vuoden päästä nauttia omista oikeista kasvatustemme tuloksista.
13v vielä kokeilee rajojaan, että mitä tapahtuu kun äitiin käy käsiksi :O

:LOL:

joo-o... erehdyksestä opitaan... meillä ovat oppineet jo aivan pieninä, että kehenkään ei käydä käsiksi...

Mutta kukin tavallaan, millaisiakohan niitten teinien vanhemmat on jotka koulussa toisiaan hakkaavat? "Eihän siitä saa kun jälki-istuntoa", voi vähän hakata seuraavallakin kerralla...
Meillä väkivalta on ihan ehdoton nounou ja siitä tulee se kaikkein pahin mahdollinen rangaistus siinä tilanteessa. Jos koulussa olisivat väkivaltaisia, se olisi ainoa asia josta rankaisisin myöskin kotona, vaikka olisivat koulussa jo jälki-istuntoa saaneet. Mikään muu asia ei ole niin paha, että myös kotona pitäis rangaista.

täällä
13v vielä kokeilee rajojaan, että mitä tapahtuu kun äitiin käy käsiksi :O

:LOL:

joo-o... erehdyksestä opitaan... meillä ovat oppineet jo aivan pieninä, että kehenkään ei käydä käsiksi...

Mutta kukin tavallaan, millaisiakohan niitten teinien vanhemmat on jotka koulussa toisiaan hakkaavat? "Eihän siitä saa kun jälki-istuntoa", voi vähän hakata seuraavallakin kerralla...
Meillä väkivalta on ihan ehdoton nounou ja siitä tulee se kaikkein pahin mahdollinen rangaistus siinä tilanteessa. Jos koulussa olisivat väkivaltaisia, se olisi ainoa asia josta rankaisisin myöskin kotona, vaikka olisivat koulussa jo jälki-istuntoa saaneet. Mikään muu asia ei ole niin paha, että myös kotona pitäis rangaista.
Opetajalle suun soittaminen? Tehtävien tekemättä j'ättäminen? Lintsaaminen?

Kyllä meillä saa sanktiota kotona noistakin. Esim jokin aika sitten teini oli käyttäytynyt sanallisesti huonosti koulussa. Puhuttelu ja seuraavana päivänä opettajalta anteeksipyytäminen oli sanktiona.

Meillä ei lapsi ainakaan ole vielä koulussa ketään hakannut. Ohjenuorana minulla silti on, että jos joku lyö, saat puolustaa itseäsi. Riitaa ei pidä aloittaa, mutta ei tarvitse kääntää toista poskea. Minäkään en ota keneltäkään turpaan. Miksi lapsen pitäisi ottaa?

Meillä teini kokeili rajojaan uhittelemalla fyysisesti, sai rankun ja se loppui. Silti ei heitetty tietokonetta roskiin :xmas:

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja entä nämä?;29424934:
On niitä muitakin minun mielestäni, esimerkiksi varastaminen, kiusaaminen ja koulun tai jonkun muun omaisuuden tuhoaminen tahallaan.
niin no joo, kiusaaminen ja omaisuuden tuhoaminen tavallaan väkivaltaa :)

Ehkei tullut vain mieleen, kun kiusaaminen, varastaminen ja tavaroiden hajottaminen ei oo yhtään mun lapsien tapaista, ennemminkin he ovat olleet niitä kiusattuja tai kiusattujen kavereita. Ei tullut edes mieleen että tuollaistakin voi olla :(

Kerran poikani haukkui yhtä tyttöä ja sai siitä koulussa rangaistuksensa, en lähtenyt kotona enää rankaisemaan, koska oli sen jo kärsinyt. Nuo mainitsemasi asiat ovat tosiaan myös rankaisemisen arvoisia myös kotona

"sipsi"
Meillä tulisi seuraavista(kin) kouluhommista sanktiota kotona:

Lintsaus, opelle kuittailu/ vinoilu/ suun soitto, kiusaaminen, syrjiminen, toisten/ koulun omaisuuden särkeminen. Eli löytyyhän näitä.

Väkivallasta myös, mutta siinä on aina sekin puoli, että kyse saattaa olla itsepuolustuksesta. Jos toinen vaikka kiusaa jatkuvasti, ja sitten antaa samalla mitalla takaisin.

Mutta ap:n asiaan nämä kiistelyt ei taida kuulua, eivätkä häntä auttaa suuntaan eikä toiseen...

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;29424954:
Opetajalle suun soittaminen? Tehtävien tekemättä j'ättäminen? Lintsaaminen?

Kyllä meillä saa sanktiota kotona noistakin. Esim jokin aika sitten teini oli käyttäytynyt sanallisesti huonosti koulussa. Puhuttelu ja seuraavana päivänä opettajalta anteeksipyytäminen oli sanktiona.

Meillä ei lapsi ainakaan ole vielä koulussa ketään hakannut. Ohjenuorana minulla silti on, että jos joku lyö, saat puolustaa itseäsi. Riitaa ei pidä aloittaa, mutta ei tarvitse kääntää toista poskea. Minäkään en ota keneltäkään turpaan. Miksi lapsen pitäisi ottaa?

Meillä teini kokeili rajojaan uhittelemalla fyysisesti, sai rankun ja se loppui. Silti ei heitetty tietokonetta roskiin :xmas:
Meillä eivät kyllä uskalla lähteä koittamaan mitään tuollaisia :D Pahin mitä on tapahtunut on tuo yhden tytön haukkuminen, siihenkin löytyi sitten loppujen lopuksi ihan ymmärrettävä syy... Olis saattanut itseltänikin päästä suusta sammakko siinä kohtaa...

entä nämä?
niin no joo, kiusaaminen ja omaisuuden tuhoaminen tavallaan väkivaltaa :)

Ehkei tullut vain mieleen, kun kiusaaminen, varastaminen ja tavaroiden hajottaminen ei oo yhtään mun lapsien tapaista, ennemminkin he ovat olleet niitä kiusattuja tai kiusattujen kavereita. Ei tullut edes mieleen että tuollaistakin voi olla :(

Kerran poikani haukkui yhtä tyttöä ja sai siitä koulussa rangaistuksensa, en lähtenyt kotona enää rankaisemaan, koska oli sen jo kärsinyt. Nuo mainitsemasi asiat ovat tosiaan myös rankaisemisen arvoisia myös kotona
Meillä kans on päästy kouluvuodet läpi ilman tuollaisia episodeja, mutta ilman muuta niistä olisi tullut rangaistus kotonakin riippumatta siitä, miten koulu asian olisi käsitellyt.

"sipsi"
Meillä eivät kyllä uskalla lähteä koittamaan mitään tuollaisia :D Pahin mitä on tapahtunut on tuo yhden tytön haukkuminen, siihenkin löytyi sitten loppujen lopuksi ihan ymmärrettävä syy... Olis saattanut itseltänikin päästä suusta sammakko siinä kohtaa...
Minulle on käytäntö opettanut (niin työssä kuin siviilielämässä), että lasten/ nuorten kohdalla ei mitään edessä mahdollisesti olevaa voi sanoa varmaksi :) Kasiluokalla meidänkin tyttö käyttäytyi koulussa erittäin huonosti erästä sijaista kohtaan. Onneksi otti yhteyttä koteihin, ja kotoa tuli puhuttelu - anteeksi pyysi seuraavan kerran kun tapasivat. En olisi aiemmin uskonut, että tällaista voi käydä... Onneksi jäi yhteen kertaan, ja koko tyttö on nyt muutenkin ihan kuin eri tyttö kuin reilu vuosi sitten :)

täällä
[QUOTE="sipsi";29425021]Minulle on käytäntö opettanut (niin työssä kuin siviilielämässä), että lasten/ nuorten kohdalla ei mitään edessä mahdollisesti olevaa voi sanoa varmaksi :) [/QUOTE]

Ei meidän lapset, ko naapurin kakarat...

Yhteistyössä