Mitä tehdä kun lapsi ei syö???

MPJ
Minulla on 2,5 vuotias lapsi, joka ei suostu syömään. Neuvolassa ei osata sanoa muuta kun "tee lapsen lempiruokaa" mutta kun ei tämä auta!!!!
Enkä syötä hänelle mitään karkkeja, vanukkaita yms ruokahalun viejiä. En tiedä kuka tässä asiassa osaisi auttaa, kun ei tunnu mistään saavan apua ja neuvoja jotka oikeasti auttaisivat. Ja kyllä, ulkoilemme, touhuamme yms. Eikä tämä ole vaan kesäongelma, joten sekään ei auta jos sanotte että se johtuu vaan kuumuudesta.

Tarjoa hedelmiä ja jotain pientä purtavaa,jukurttia tms. Meillä kans ollut ongelmia 1,5v:n kanssa syömisessä. rakettispagetti ja jauheliha toimii (lähes)aina. Kyllä ne sit syö kun on nälkä. Älä ota stressiä. Viikkokin voi mennä ilman sen enempiä syömisiä. Kyllä se siitä.

MPJ
Mutta tätä on jatkunut jo todella kauan.. välillä syö paremmin (ei ole koskaan syönyt "normaalisti" ) ja välillä sitten taas ei mitään. Turhauttavaa kun ruokaakin menee hirveät määrät roskiin. Tänäänkin tyttö itki ruokaa kun tein sitä, mutta kun oli valmista ja lautasella niin parin lusikallisen jälkeen ei enää kelvannut. Ennen varma tapa saada syömään oli tehdä makaronia, pastakastiketta ja tonnikalaa tai kanaa, nyt ei tunnu toimivan mikään. Aamupalaa ei ole syönyt pitkään aikaan, vaikka aina sen kuitenkin laitan. Luulisi että on lounasaikaan siis jo nälkä, jos seitsemältä herää eikä ole syönyt mitään ennen klo 11 kun olisi ensimmäisen kunnon ruoan aika. Mutta eipä syö :(

Älä tarjoa lämmintä ruokaa vaan ihan mitä tahansa pientä purtavaa. Omenaa,banaania,päärynää,mandariiniä,leipää,kurkkua,leikkeleitä.
Meillä meni ainakin 2viikkoa kun ei lapsi syönyt "normaalisti" lopetin lämpimän ruuan tarjoilun ja annoin just ed.mainittuja juttuja. Ei se lapsi siihen kuole jos ei saa perunaa ja lihaa. Älä stressaa. Lapsi kyllä vaistoo jos itse otat paineita syömisestä. Välillä tulee syömälakkoja ja ahmimis kausia. Älä tee syömisestä numeroa. Jos ei kelpaa niin kiitos ja pöydästä pois ja taas uudestaan myöhemmin esim. seuraavana ruoka-aikana tai sitte jos tuntuu nälkäiseltä niin sit vaikka tunnin päästä edellisestä. Jos ei mitään syö (edes hedelmiä) niin ainakin juoda pitää,mehua,maitoa ihan mitä vaan mikä menee. Onko suu/nielu tutkittu? Jos on vaikka vaikea niellä tai pureksia? Aftoja tms?

Meidän tyttö (nyt 14kk) on syönyt aina välillä huonosti. Alle vuoden ikäisenä yritti joskus kieltäytyä kokonaan syömästä, jos ruoka ei jostain syystä miellyttänyt.
En ole asiasta pahemmin stressaillut. Meillä auttaa kun istun tyttöä vastapäätä ja kehun kuinka hienosti hänosaa itse syödä. Autan jos on tarve. Samalla laulan ja leikin tytön kanssa. Jos sun lysti on niin lusikka suuhun laita, parsaa pure näin, leipää haukkaa näin jne... Tai laulan jotain muuta ja syötän välillä tytölle ruokaa. Myös lelujen syöttäminen ensin lusikalla ja sitten tytön suuhun onmeillä hyvä keino.
Joskus tyttö yllättää ja syö kaiken itse. Kehuja! Kehuja!

smy
Meillä on kans semmonen ruokailija että en käsitä mistä se energiansa repii kun syö niin vähän! Välillä syö ihan hyvinki mutta yleensä on kyllä sellasta nokkimista vaan. Poika on nyt 1v1kk ja melko pieni ikäisekseen, n.8kg ja n.72cm.

En ole siitä hirveenä ressannu vaan jos oikea ruoka ei mene alas niin velli menee kyllä pullosta, viljavellit, peruna-porkkana, ruusunmarja-riisi, kaikki menee. Mutta nää tulee tosiaan ruuan tilalle vain sillon kun ei muuten syö, eikä se vaikuta sen ruuansyöntihaluun että tietäis saavansa velliä jos ei muuta syö.

Meillä on kaikki lapset ollu tosi huonoja syömään, mutta kyllähän nuo silti on kasvanu. :)

Lapsi syö sen minkä tarvitsee. Hentoinen tyttö ei paljoa tarvitse. HUOM. lapsi tietää. Aikuinen ajattelee omia annoksiaan ja tuputtaa. Tee kunnon ruokaa ruoka-aikoina. Eli opeta kuitenkin säännöllinen ateriarytmi ja terveellinen lämmin ruoka tapa. Älä siis tee niin kuin joku ehdotti "Älä tarjoa lämmintä ruokaa vaan ihan mitä tahansa pientä purtavaa. Omenaa,banaania,päärynää,mandariiniä...". Sillä opetat lapsesi helposti naahimaan ja syömään tosi epäsäännöllisesti ja usein, mikä vahingoittaa jo hampaitakin. Äläkä opeteta olkkarissa syömään niin kuin joku kehotti. Keittiössä syödään, se on hyvä tapa lapsellakin. Älä yritä viittä ateriaa vaan tyydy neljään. Tarjoa lämmin ruoka, lisukeleipä, salaatti, maito. Tyttö ottaa mitä ottaa. Mene pois äärestä kyttäämästä, anna vapaus ja rauha syödä ilman näkyvää stressiäsi. Kysy, mitä tyttö haluaisi, ota mukaan kauppaan "Mitä ostettaisiin?". Lapset eivät Suomessa kuole nälkään eivätkä täällä Saksassakaan. :) Itsellä huonosti syövä poika, mutta minkäs sille voi. Tarjoan, jos ei syö, nostan pois pöydästä ja sitten seuraava ateria taas omalla ajallaan. En ole lähtenyt naahimisia tarjoamaan. Tietenkin pitää varmistaa, ettei ole sairautta taustalla. Korvakipu voi vaikeuttaa syömistä ja suun tulehdukset. Mutta jos sairaudet poissuljettu niin hyväksy tyttösi vähäsyömäisenä. Oletko huomannut, että kun aterioita on (meilläkin) 4, että jokaisesta syö kuitenkin jotain ja kenties edes yhdellä ihan kunnollakin niin kyllä se energia sieltä tulee? Ja anna öljylisä! Minä lisää puuroon reilusti öljyä, voitelen leivät reilusti ja lorottelen ruokiinkin lisäöljyä. Avokadoa annan paljon, koska se on rasvaista.
Tsemppiä asian hyväksymiseen! Itselläkin oli todella vaikeuksia hyväksyä.

Meillä kans reilut 2-vuotias poika, joka ei syö. Ei ole mitään fyysistä vikaa, ei vaan suostu syömään. Silloin kun haluaa, niin syö kyllä hyvin ja ruoka käyttäytyy kehossa ihan normaalisti, ei ole siis kyse mistään fyysisestä häiriöstä. Selkeästi vain ei halua syödä ja ei tosiaan oo sellainen ohimenevä juttu, vaan kestänyt jo noin vuoden. Heti kun ns. tajusi, ettei tarvi syödä, jos ei halua, niin sitten alkoi ruoasta kieltäytyminen. On luonteeltaan muutenkin aika temperamenttinen. Olen ihan aseeton asian kanssa, kun ei mikään ruoka meinaa mennä, vaikka kaikenlaista on kokeiltu.

joo, ei lapsi nälkään kuole, jos on perusterve. välillä tulee noita kausia, et tuntuu ettei lapsi syö mitään. auttaisiko semmoinen "tarrajuliste"? saa aina esim hopea tarran kun maistaa jotain ja kultatarran kun syö jotain.. =)

Meillä 1v8kk kaksoset, jotka koko ikänsä olleet huonoja syömään. Nyt tuntuu ettei mikään kelpaa. Eivät syö mitään hyvääkään, ei edes jäätelöä mikä on suurinpiirtein kaikkien herkku. Viimeksi tänään käytiin lääkärissä, ens viikolla lastenlääkärille. Tarkoitus olis mennä viikoksi sairaalaan harjoittelemaan syömistä ilman meitä vanhempia ja näkisivät lääkärit ja hoitajat mitä tuo syömättömyys todella on. Vaikka annetaan olla syömättä 3 vrk niin vieläkään ei ole nälkä.... hoitopaikassa voivat olla koko päivän syömättä mitään.
Ovat syntyneet keskosina ja jo silloin syöminen oli hankalaa, toista kuskasin joka syöttökerran sylissä ja yritin saada edes 50 ml menemään maitoa, oli muuten työ ja tuska. 3kk iästä saakka ovat nukkuneet koko yöt. Eli pienenäkään eivät koskaan heränneet nälkään. Toisella on tällä hetkellä käytössä prepulsid-lääke, koska syömiseen liittyy aina myös oksentelu. Toi oksentelu onneksi on saatu osin kuriin tuolla lääkkeellä. Pahimmillaan iltapuuro syötiin 3 kertaa, kaksi ekaa puuroa oksensi, kolmas pysyi sisällä.
Lapsukaiset muuten helppoja ja normaalisti kehittyneitä, kunhan vai päästäis tuosta syömisongelmasa, mikä on jo koko perheen iso ongelma.
Kaikki ruoat mitä mahaan menee niin menee houkuttelemalla, suurimmaksi osaksi pakolla, koska jotainhan lapsen on syötävä. Ja todellakaan tuo nälässaä pitäminen ei tilanteeseen vaikuta.

Meillä 2,5v poika joka ei ole kohta vuoteen syöny kunnolla! Ollaan kokeiltu ihan kaikkea, siis ihan kaikkea! Möömi antoi hyviä ohjeita, noin mekin on tehty mutta poika ei siltikään edelleenkään syö! Hampaat ja suu on tarkastettu eikä pojalla ole mitään fyysistä vikaa mikä estäisi syömästä. Nyt on jo sen ikäinen että osaisi sanoakin jos syöminen sattuu jonnekin tai siitä tulee huono olo. Jonkin verran syö kun syöttää, mutta itse ei suostu koskemaan lusikkaan eikä haarukkaan, harvoin suostuu ottamaan edes hedelmää tai leipäpalasta käteen. Tiedän että hän osaa ja pystyy syömää, koska alkoi itse syödä lusikalla vuoden ikäisenä, oli lusikan käytössä motorisesti huomattavasti ikäisiään edellä ja sitten yhtäkkiä viime syksynä vaan kieltäyty koskemasta lusikkaan ja sen jälkeen ei tavallista ruokaa ole montaa lusikallista itse pistäny suuhunsa! Jäätelö, jugurtit, vanukkaat ym herkut kyllä menee että hujahtaa, joten hän todellakin osaa syödä ja pystyy syömään, mutta ei syö kun tarjolla on ruokaa, ihan mitä tahansa ruokaa, kyse ei ole siitäkään ettei tykkäisi jostain ruoka-aineista, koska silloin kun syö, syö ihan mitä tahansa. Eikä meilläkään noita herkkuja siis syödä joka päivä, ei etes joka viikko! Poika kasvaa kyllä mutta hitaasti.

Tilanne on todella turhauttava! Lapsi on kotihoidossa ja olen monesti miettiny, että pitääkö minun laittaa tuo poika päivähoitoon opettelemaan syömistä? Ehkä siellä "joukon paine" kannustaisi syömään? Ja jos poika olisi iloinen ja tyytyväinen huonosta syönnistä huolimatta, niin eipä meillä mitään hätää olisi, mutta kun meillä asuu oikea äkäpussi jatkuvasti (noh, onhan tuota uhmaakin...), joka selvästi piristyy joka kerta kun edes pikkaisen saa ruokaa mahaansa! Maitoa kyllä joisi vaikka vain pelkästään jos antaisin.... Joskus on ollu päiviä että olen kertakaikkiaan niin uuvuksissa pojan oikuttelusta, että en edes tee hänelle ruokaa. Pistän nenän eteen leipäpalan ja maitolasin ja syö mitä syö. Saattaa elää monta päivääkin syömättä juuri mitään. Talvella oli säännöllisesti kerran viikossa isovanhemmillaan hoidossa ja siellä söi melko hyvin ja loppu viikon elelikin kotona "pyhällä hengellä".

Meillä tämä tilanne on ainakin jo ajautunu niin umpikujaan että ruokailuhetket aiheuttaa paineita etukäteen sekä pojalle että meille vanhemmille, enkä oikein tiedä mikä tähän olisi ratkaisu... Ei meilläkään neuvolassa asiaa ole noteerattu sen kummemmin vaikka monesti olen asiasta puhunu. Ehkä ei siis ole todellisuudessa syytä huoleen? Eikä meillä tuputeta aikuisten annoksia, pistän pojalle noin desin verran ruokaa lautaselle ettei liian iso annos aiheuttaisi paineita syömisen suhteen, ja ei koskaan syö lautasta tyhjäksi. Puolivuotias pikkusisko syö tällä hetkellä isompia annoksia! Täytyisi tosiaankin vain yrittää hyväksyä asia...

Mut mites teillä muilla, joilla jo yli kaksi vuotiaat lapset, vaaditteko heitä syömään itse? Voiko 2,5 vuotiaalta vaatia että hän söisi itse?? Etes osan ruuasta?? Ollaan yritetty sopia pojan kanssa että kun hän syö tietyn määrän itse, vaikka kaksi lusikallista, niin loput syötetään. Tai ollaan pelattu että hän pistää itse joka toisen lusikallisen ja isä/äiti syöttää joka toisen. Joskus toimii, useimmiten ei... Hoksaa kyllä että tässä yritetään taas saada häntä syömään. :/ Ja ollaan jätetty syömään omaan rauhaan, istuu vaikka tunnin koskemattakaan ruokaansa tai livistää samoin tein pöydästä.

hei

minulla (yh) 1v 10kk vanha tyttö. hoidossa syö hyvin,aamupuurot, päivällä hyvin joskus jopa useampia lautasia ruokaa ja syö itse. häntä asiasta aina kehutaan.
mutta kotona. en saa tyttöä syömään.ei itse eikä syötettynä. huutaa,itkee,raivoaa,joskus jopa oksentamiseen asti ja ei syö. en jaksaisi joka yö herätä joskus 3-4 aikaan ku tytöllä on nälkä eikä siksi nuku. itse aivan väsynyt. ja on ollut hoidossa jo 7kk. etten usko et on "hylkäämisestä" kiukuttelua. ja se että vaikka olisi vapaatakin,niin kotona ei syö.kokeilen eri ruokia,eri hilloja puuroon eri tapoja. mikään ei kelpaa.
AUTTAKAA :(
mel-viv

Mä vein meidän kohta 2 -vuotiaan poitsun lääkäriin syksyllä, kun ei ollut syönyt oikeastaan mitään pariin kuukauteen. Olin jo ihan huolesta soikeena ja yritin tuputtaa vaikka mitä ruokaa. Poika on hoikka ja pitkä, kuitenkin terveen näköinen ja jaksoi puuhata ja leikkiä normaalisti. Lastenlääkärin vastaus oli, että lapset vaan ei välillä syö. ja parivuotiailla se on kuulemma todella normaalia. Ja kyllä se taas kohta alkaa syömään.. ei kuulemma kannata olla ollenkaan huolissaan, jos jaksaa touhuta normaalisti ja sinne vaippaankin tulee säännöllisesti jotain. Ja vanhempi kyllä huomaa, jos lapsi alkaa muuten käyttäytyä oudosti ja on huolenaihetta (on normaalia väsyneempi yms.). Ja totta, nyt poika on syöny pari viikkoa taas tosi hyvin. seuraavaa syömättömysjaksoa kauhulla odotellessa. Se on kyllä hermoja raastavaa.

Sen jälkeen 80€ köyhempänä lopetin stressaamisen, meillä tarjottiin ruokaa ruoka-aikana (enkä enää tuputtanu väkisin) ja sit vaan oli syömättä.. eipä täällä suomessa varmaan kovin helposti pääse nälkään kuolemaan:)

Viimeksi muokattu:
Juoko teidän lapset? Jos juovat esim. paljon maitoa niin sehän vie nälän pois. Yksi syy voi olla myös allergia. Meidän neidillä(1,2kk) todettiin maitoallergia 10kk iässä ja sen jälkeen alkoi ruokakin maistumaan kun jätettiin maitoproteiini pois. Ilmeisesti oli jatkuvasti huono olo. Sitten vielä tuli mieleen että ulostaako normaalisti? Kuinka usein?

meillä 14kk kieltäytyy nykyään päiväruoasta, makaroni&jauheliha purkki kyllä uppoaa.. houkuttelen leluilla, keksin aina jonkun uuden mitä katsoa.. kun samalla jekutan ruokaa suuhun.. hedelmäsose kyllä menee..

Yhteistyössä