Mitä suomalaisen pitäisi tietää omasta pääkaupungistaan?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27449097]Herkuttele sinä verellä Tammelan torilla, samalla kun olen piknikillä Kaivopuistossa, joskus jopa Central Parkissa :)

Elämä on valintoja täynnä ja minä nautin elämästä enkä kadu etten halua matkustella Suomessa.[/QUOTE]

On se silti noloa, ettei ole käynyt Suomessa muualla kuin tsadissa. Siitähän oli juttukin taannoin, että teikäläiset alkaa olla niin vieraantuneita luonnosta että kun päiväkoti oli järkännyt metsäretken yllättäen, niin lapsirievut oli kaatuilleet pitkin polkuja kun maasto oli epätasaista, eivätkä olleet tottuneet siellä kävelemään....

Joo. Itse nautin sekä ulkomailla reissaamisesta, että kotimaasta. Mikä sen ihanampaa kuin lähteä moottoripyörällä Itä-Suomen järvimaisemiin auringon paistaessa ja tuulen humistessa kypärässä :)
 
"mies"
Hyvä aloitus, jota tontut ei tajua.

Suomalaisen pitää tietää miksi Helsinki on pääkaupunki ja mitkä seikat siitä tekee pääkaupungin.
Pitäisi tietää asiat joiden edessä on liite "kansallis"- ja miksi ne sijaitsee pääkaupungissa.
Pitäisi tietää hyviä asioita Helsingin arkkitehtuurista ja ympäristöstä, joita kertoa maailmalla kun yrittää luoda hyvää Suomi-kuvaa.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27449157]Hyvä aloitus, jota tontut ei tajua.

Suomalaisen pitää tietää miksi Helsinki on pääkaupunki ja mitkä seikat siitä tekee pääkaupungin.
Pitäisi tietää asiat joiden edessä on liite "kansallis"- ja miksi ne sijaitsee pääkaupungissa.
Pitäisi tietää hyviä asioita Helsingin arkkitehtuurista ja ympäristöstä, joita kertoa maailmalla kun yrittää luoda hyvää Suomi-kuvaa.[/QUOTE]

Miksi pitäis tietää, mitkä seikat tekee siitä pääkaupungin? En minä jenkeissäkään matkustellessa kysellyt ihmisiltä, miksi Washington on heidän pääkaupunkinsa, ei vois vähempää kiinnostaa. Ja jos ei kiinnosta, miksi pitäis opiskella? Myöskään arkkitehtuuri ei kiinnosta, ei pätkän vertaa, miksi siis pitäis sitäkään opiskella? Että vois kertoa jotain Helsingin rakennuksista?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27449153]On se silti noloa, ettei ole käynyt Suomessa muualla kuin tsadissa. Siitähän oli juttukin taannoin, että teikäläiset alkaa olla niin vieraantuneita luonnosta että kun päiväkoti oli järkännyt metsäretken yllättäen, niin lapsirievut oli kaatuilleet pitkin polkuja kun maasto oli epätasaista, eivätkä olleet tottuneet siellä kävelemään....
[/QUOTE]

Urbaanilegendat eivät ole oikein hyvä tapa käydä keskustelua. Varsinkaan kun rakastamasi kielen oikeinkirjoitus on hakusessa.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27449157]Hyvä aloitus, jota tontut ei tajua.

Suomalaisen pitää tietää miksi Helsinki on pääkaupunki ja mitkä seikat siitä tekee pääkaupungin.
Pitäisi tietää asiat joiden edessä on liite "kansallis"- ja miksi ne sijaitsee pääkaupungissa.
Pitäisi tietää hyviä asioita Helsingin arkkitehtuurista ja ympäristöstä, joita kertoa maailmalla kun yrittää luoda hyvää Suomi-kuvaa.[/QUOTE]

Hyvää Suomi-kuvaa saa ihan muualta kuin Helsingistä, jopa semmoista mistä voi todella olla ylpeä.

Arkkitehtuurisestikkin Helsinki ei vedä vertojaan monelle pienemmälle paikkakunnalle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27449193]Hyvää Suomi-kuvaa saa ihan muualta kuin Helsingistä, jopa semmoista mistä voi todella olla ylpeä.

Arkkitehtuurisestikkin Helsinki ei vedä vertojaan monelle pienemmälle paikkakunnalle.[/QUOTE]

Oletko ihan tosissasi ? :D Kuinkahan moni Vantaalle laskeutuva turisti jatkaa matkaansa muualle maahan Helsingin sijasta?

Ja jos todellakin pidät suomalaisten kaupunkien laatikko-arkkitehtuuria parempana kun Helsingin empire-keskustaa tai jugendtaloja niin huh-huh, mitä junttiutta!
 
faraon marlborot
[QUOTE="vieras";27448647]Miksi pitäisi tietää yhtään mitään helsinkistä.[/QUOTE]

Suomen kielen taivutussäännöt olisi silti mukava osata, eikö?

Junan tuomat ja jättämät "keskustelee" :D...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27449233]Missä kohtaa tuossa artikkelissa mainitaan stadi ?[/QUOTE]

Ups, sori, varmasti puhutaankin jostain oululaisista. On niin oululainen lehtikin kyseessä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448389]Kovasti naurattaa tämä pääkaupunkiseudun ylimielisyys :D Luuletteko te että esimerkiksi Washingtonissa ajatellaan että kyllä ne New Yorkissa on aika maalaisia?[/QUOTE]

Mä luulen, että tämä Helsingin ja muun Suomen vastakkainasettelu, johtuu siitä, että Suomessa ei ole muita isoja kaupunkeja kuin Helsinki, toisin kuin vaikka siellä USA:ssa.
 
"vieras"
Ja tämäkin kertoo jo paljon, että pitää oikein hanke käynnistää, että stadilaiset lapset oppisivat olemaan luonnossa:

http://olotila.yle.fi/perhe/lapset-leikkivat-entista-vahemman-luonnossa

:D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27449209]Oletko ihan tosissasi ? :D Kuinkahan moni Vantaalle laskeutuva turisti jatkaa matkaansa muualle maahan Helsingin sijasta?

Ja jos todellakin pidät suomalaisten kaupunkien laatikko-arkkitehtuuria parempana kun Helsingin empire-keskustaa tai jugendtaloja niin huh-huh, mitä junttiutta![/QUOTE]

Et ilmeisesti ole juurikaan matkustellut kotimaassamme? Tai mitäpä tuota edes kyselemään. Länsirannikoltakin löytää vaikka mitä.

Pelkästään lapissa käy vuosittain noin puoli miljoonaa ulkomaista turistia. Sitä en tiedä moniko näistä laskeutuu Vantaalle.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27449209]Oletko ihan tosissasi ? :D Kuinkahan moni Vantaalle laskeutuva turisti jatkaa matkaansa muualle maahan Helsingin sijasta?

Ja jos todellakin pidät suomalaisten kaupunkien laatikko-arkkitehtuuria parempana kun Helsingin empire-keskustaa tai jugendtaloja niin huh-huh, mitä junttiutta![/QUOTE]

Niin, Suomeenhan pääsee vain ja ainoastaan Vantaan kautta. Vantaa; porttimme ulkomaailmaan... :D
 
faraon marlborot
[QUOTE="vieras";27449270]Eikö ne aidot stadilaiset liputa ennen kaikkea oman slanginsa puolesta? Et taida olla sitten paljasjalkaisia sinäkään :D[/QUOTE]

En asu Helsingissä. En myöskään pidä helsinkiläisiä ylimielisinä tai maalaisia juntteina. Pahimmista ketjun vääntäjistä voisin ehkä käyttää molempia ilmaisuja. Ennen tuomiota vaadin kuitenkin lisää todisteita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27454427]harvinaisen junttia porukkaa täällä...Mikä tekee teidät noin kateellisiksi helsinkiä ja helsinkiläisiä kohtaan? :D[/QUOTE]

Vai olisiko se toisinpäin?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27454435]Vai olisiko se toisinpäin?[/QUOTE]

no luepa näitä kommentteja niin huomaat kyllä miten päin se on. Mun mielestä on kyllä ihan yleissivistykseen kuuluva asia, että osaa nimetä kotimaansa pääkaupungista muutaman tunnetun maamerkin (esim. eduskuntatalo, tuomiokirkko tms.), tietää asukasluvun suurinpiirtein (siis että puhutaanko paristasadastatuhannesta vai miljoonasta), jne. Mutta eipä siinä, jos teidän mielestänne tarpeellisempia ja sivistävämpiä tietoja ovat ne naapurin Pirkon miessekoilut ja yläkerran Tanjan lapsien haalarimerkit niin siitä vaan. Ja en muuten ole Helsingistä itse.
 
"qAz"
[QUOTE="mies";27449157]
Pitäisi tietää hyviä asioita Helsingin arkkitehtuurista...[/QUOTE]

Nyt kaipaisi esimerkkejä. Vaikka miten yritän miettiä, niin ei oikein onnistu...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27454464]no luepa näitä kommentteja niin huomaat kyllä miten päin se on. Mun mielestä on kyllä ihan yleissivistykseen kuuluva asia, että osaa nimetä kotimaansa pääkaupungista muutaman tunnetun maamerkin (esim. eduskuntatalo, tuomiokirkko tms.), tietää asukasluvun suurinpiirtein (siis että puhutaanko paristasadastatuhannesta vai miljoonasta), jne. Mutta eipä siinä, jos teidän mielestänne tarpeellisempia ja sivistävämpiä tietoja ovat ne naapurin Pirkon miessekoilut ja yläkerran Tanjan lapsien haalarimerkit niin siitä vaan. Ja en muuten ole Helsingistä itse.[/QUOTE]

Ja kuka noin on sanonut? Mun mielestä tarvitsee tietää yhtä paljon kuin muistakin Suomen kaupungeista, eli ne perusfaktat (väkiluku, sijainti, ehkä jokin maamerkki). Miten se tekee musta kateellisen? Tai näistä muista tyypeistä? Ei kaikkia vaan kiinnosta jonkun yhden kaupungin historia tai arkkitehtuuri sen kummemmin, mua ei ole ko. aihealueet kiinnostaneet muutenkaan koskaan, miksi pitäis siis opiskella Helsingin arkkitehtuuria? En edes tiedä asuinkaupunkini vastaavaa :D
 

Yhteistyössä