Mitä suomalaisen pitäisi tietää omasta pääkaupungistaan?

- Helsinki on Helsinki. Espoo ja Vantaa ovat Helsingin vieressä, mutta eri kaupunkeja.
- Rullaportaissa seisotaan oikeassa reunassa. Vasemmalta puolelta juostaan kieli vyön alla seisojien ohitse, jotta ehditään asemalla odottavan metron ovien väliin ja saadaan muitten metronkäyttäjien matkaa hidastettua edes hieman. (Riesa se on pienikin riesa, hähä!)
- Zetor-baarin sijainti!
- Lastenlipun ikäraja julkisissa kulkuvälineissä. Itse onnistuin ihan vaivattomasti (eli kuski ei edes kysellyt mitään) ostamaan aikuisten lipun useita vuosia alaikäisenä ja sain vasta myöhemmin tietää, että kaikki alle 17-vuotiaat matkustavat lastenlipulla, kun muualla maassa raja on 12 vuotta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448514]Olen toki kuullut henkilöautosta. Huomasithan että kerroin viestissäni että suomessa matkustellessa kyiseisen kulkupelin ikkunasta näkee vain peltoa ja metsää? Niissä ei kovin paljon näkemistä ole ainakaan minun mielestäni.

Pointtihan viestissäni oli se että edellinen kirjoittaja väitti meidän stadilaisten käyvän pelkästään helsingin nähtävyyksissä. Eipä ole oikein tarvetta kun ne on tarpeeksi monta kertaa nähnyt lapsuudessa ja täältä pääsee niin helposti maailmalle katsomaan muita kaupunkeja.[/QUOTE]

Minun mielestäni pelloilla ja varsinkin metsissä on näkemistä lähes loputtomiin. Oikea elämän aarreaitta.

Minun pointtini sen sijaan oli että muualtakin pääsee "maailmalle" ja jos jostain paikkakunnalta ei pääse niin voi matkustaa autolla semmoiseen paikkaan mistä pääsee. ei se vaikkapa 100 km automatka vie aikaa kuin tunnin, kyllä sen ajan voi matkustaa niin rahallisesti kuin ajallisestikkin päästääkseen lentokoneen tai laivan kyytiin ja siitä taas eteenpäin.
 
Määä
No tarviiko siitä nyt muuta tietää, kuin nimi ja sijainti suunnilleen? En mä ainakaan ymmärrä, mitä muilla tiedoilla tekisin, olen vain pari tuntia käynyt kääntymässä siellä, ja tuskin käyn toista kertaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448630]Minun mielestäni pelloilla ja varsinkin metsissä on näkemistä lähes loputtomiin. Oikea elämän aarreaitta.

[/QUOTE]

Käytkö usein ulkomailla käydessäsi ajamassa maaseudulla metsiä ja peltoja katsellen?

Amazonin metsissä saattaa olla näkemistä lähes loputtomiin, toisin kuin suomalaisissa talousmetsissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;27448635:
No tarviiko siitä nyt muuta tietää, kuin nimi ja sijainti suunnilleen? En mä ainakaan ymmärrä, mitä muilla tiedoilla tekisin, olen vain pari tuntia käynyt kääntymässä siellä, ja tuskin käyn toista kertaa.
[QUOTE="vieras";27448647]Miksi pitäisi tietää yhtään mitään helsinkistä.[/QUOTE]

No sitäpä minä juuri kyselin. Mielipide se on sekin, ettei mitään tarvitse tietää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448666]Käytkö usein ulkomailla käydessäsi ajamassa maaseudulla metsiä ja peltoja katsellen?

Amazonin metsissä saattaa olla näkemistä lähes loputtomiin, toisin kuin suomalaisissa talousmetsissä.[/QUOTE]

Jos vain aikaa riittää, niin kyllä.

Suomalaisissakin metsissä kuule on kaikenlaista mielenkiintoista.
 
"vieras"
Mun mielestäni Suomessa on paljon näkemistä jo kokemista. Suomi on pinta-alaltaan iso maa ja eri puolilla Suomea on ihan erilaista. Suomi on paljon muutakin kuin metsää ja peltoa, vaikka paljonhan niitä on.

Sääli mun mielestäni, jos helsinkiläiset eivät pidä muuta Suomea minään - ja jos vastaava asenne on Helsinkiä kohtaan muilla suomalaisilla. Mun mielestäni kannattaisi olla ylpeä omasta kotimaastaan ja kaikesta, mitä se on. Mutta ehkä sen näkee selvemmin näin ulkomailta: Suomi on hieno maa - ja Helsinki on ihan hieno pääkaupunki.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448702]Jos vain aikaa riittää, niin kyllä.

Suomalaisissakin metsissä kuule on kaikenlaista mielenkiintoista.[/QUOTE]

Tosin pääkaupunkiseudulla asuvat ihmiset eivät sitä välttämättä ymmärrä.
 
[QUOTE="vieras";27448702]
Suomalaisissakin metsissä kuule on kaikenlaista mielenkiintoista.[/QUOTE]

Pontikkatehtaita, laittomia tunkioita, autonromuja... :xmas:

Vierailu Heurekassa tosin paljasti toisenkin puolen suomalaisista metsistä. Vaikka ensisilmäykseltä näyttäisi, että mänty on mänty ja kuusi on kuusi, oikeasti mänty- ja kuusilajeja onkin (jopa Suomessa) lukuisia ja niitä voisi olla mielenkiintoista tunnistaa. :attn:
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448704]Mun mielestäni Suomessa on paljon näkemistä jo kokemista. Suomi on pinta-alaltaan iso maa ja eri puolilla Suomea on ihan erilaista. Suomi on paljon muutakin kuin metsää ja peltoa, vaikka paljonhan niitä on.

Sääli mun mielestäni, jos helsinkiläiset eivät pidä muuta Suomea minään - ja jos vastaava asenne on Helsinkiä kohtaan muilla suomalaisilla. Mun mielestäni kannattaisi olla ylpeä omasta kotimaastaan ja kaikesta, mitä se on. Mutta ehkä sen näkee selvemmin näin ulkomailta: Suomi on hieno maa - ja Helsinki on ihan hieno pääkaupunki.[/QUOTE]

No eikö meidän pääministerimmekin todennut tässä että koko suomen asuttaminen on vanhanaikaista :D

Kertoo jotain jostain.
 
[QUOTE="vieras";27448723]No eikö meidän pääministerimmekin todennut tässä että koko suomen asuttaminen on vanhanaikaista :D

Kertoo jotain jostain.[/QUOTE]

Käteinen on kokoomuslainen. Kokoomuksen ja keskustan suurin ero on siinä, että keskusta haluaa pitää maaseudun asuttuna, mutta kokoomus ei pidä maaseudun asuttamista itseisarvona. (Mä en tosin äänestänyt kumpaakaan em. puolueista, vaan jotain aivan muuta.)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448730]Monipuolinen elämä

Ota ensikerralla kamera ja suurennuslasi mukaan.[/QUOTE]

Ajan joka päivä Espoon keskuspuiston läpi töihin enkä tähän mennessä ole vielä ymmärtänyt mitä maagisen upeaa siellä metsässä on. Hirvet ovat joskus aiheuttaneet Finnoontiellä onnettomuuksia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448745]Ajan joka päivä Espoon keskuspuiston läpi töihin enkä tähän mennessä ole vielä ymmärtänyt mitä maagisen upeaa siellä metsässä on. Hirvet ovat joskus aiheuttaneet Finnoontiellä onnettomuuksia.[/QUOTE]

Sekö on ainut kokemuksesi metsistä tai ylipäätään luonnosta, että ajat puiston läpi?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27448718]Kuten ?[/QUOTE]
Mä tapasin kerran porukan hollantilaisia miehiä. Olivat töissä kaikki samalla tehtaalla (muistaakseni tehdas se oli?) ja matkalla Rovaniemelle ja sieltä pohjoisemmaksi. Oli kuulemma jo 16 vuosi tuolla porukalla, että tulivat Suomeen, Rovaniemelle ja sieltä sitten jonnekin pohjoisemmaksi.

Halusivat rauhaa, puhdasta ilmaa ja luontoa. Nauttivat ihan vaan alkeellisista oloista, saunomisesta, kalastuksesta ja ympärövästä luonnosta. Jotain erikoista noille miehille oli ainakin pohjoisen metsissä. Ei he muuten sinne vuosi vuoden jälkeen matkaisi ja maksaisi siitä reissustaan enemmän kuin suomalaiset maksaa Thaimaan lomastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
Joo ulkomailta tulee roppakaupalla matkailijoita suomen maisemiin ja ovat aidosti hyvillään puhtaasta ilmasta, metsistä, luonnosta. On ihmeellistä että noin vain voi mennä metsiin ja poimia sieltä sieniä ja marjoja, vaellella, ja toimia ylipäätään jokamiehen oikeuksia käyttäen.
 
En tiedä Helsingin veroprosenttia, en edes tarkkaa asukaslukua. En tunne kaikkia sen kaupunginosia niin hyvin, että osaisin vaivaottamasti opastaa ihmisiä niihin. Tai edes itse löytää niihin.
Keskustan tunnen kohtalaisesti ja olen aina löytänyt sinne, minne pitääkin.
Minulle se riittää.

En nosta Helsinkiä kaupungiksi, josta minun olisi tiedättävä enemmän kuin muista. Ja voin rehellisesti sanoa, että tietämykseni maamme kaupungeista onkin aika rajallinen. En tiedä edes oman kaupunkini kaikkien alueiden tarkkaa sijainita. Mutta eipä silti, tiedän etten ole ainoa. Aika monella syntyperäisellä Espoolaisella on aukkoja kuntasivistyksessään...
 
"vieras"
No sijainti varmaan. Ja se, että siellä on eduskuntatalo, jossa pässit tekee päätöksiä. Historiasta ei tarvi tietää yhtikäs mitään, jos aihealue ei kiinnosta jotakuta, esim. minua :)

Toisaalta mielestäni on hyvä tietää myös muiden Suomen isojen kaupunkien sijainti sekä läänit.
 
"huoh"
[QUOTE="vieras";27448450]Ootko tietoinen että meillä täällä pk-seudulla on kansainvälinen lentoasema josta pääsee päivittäin jokaiselle mantereella, afrikkaan tosin vähän harvemmin sekä matkustajasatamia joista lähtee laivoja säännöllisesti ainakin neljään maahan?
Olisihan se pitkän päälle kyllästyttävää tutkiskella kotimaata auton ikkunan läpi nähdessään metsää, metsää, peltoja x 100

=)[/QUOTE]

Olen kyllä hyvinkin tietoinen kansainvälisestä lentokentästänne, olen sitä jopa käyttänyt pariin otteeseen :)
Oletko tietoinen että kotimaata voi tutkiksella muutakin kuin auton ikkunan läpi ja ikkunoista näkee muutakin kuin metsää ja peltoja? Kannattaisi kokeilla. Tulisit nimittäin huomaamaan kuinka monipuolinen maa Suomi on luonnoltaan, ihmisiltään ja nähtävyyksiltään. En ole ummikko kuten sinä tunnut olevan ja olen siitä ylpeä. Olisi noloa kuollessaan tajuta, ettei ole koskaan tutustunut omaan kotimaahansa :(
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";27449070]Olen kyllä hyvinkin tietoinen kansainvälisestä lentokentästänne, olen sitä jopa käyttänyt pariin otteeseen :)
Oletko tietoinen että kotimaata voi tutkiksella muutakin kuin auton ikkunan läpi ja ikkunoista näkee muutakin kuin metsää ja peltoja? Kannattaisi kokeilla. Tulisit nimittäin huomaamaan kuinka monipuolinen maa Suomi on luonnoltaan, ihmisiltään ja nähtävyyksiltään. En ole ummikko kuten sinä tunnut olevan ja olen siitä ylpeä. Olisi noloa kuollessaan tajuta, ettei ole koskaan tutustunut omaan kotimaahansa :([/QUOTE]

Herkuttele sinä verellä Tammelan torilla, samalla kun olen piknikillä Kaivopuistossa, joskus jopa Central Parkissa :)

Elämä on valintoja täynnä ja minä nautin elämästä enkä kadu etten halua matkustella Suomessa.
 

Yhteistyössä