Mitä pitää opiskella jos haluaa "sossutädiksi"?

lapsedonna
Ei tarvitse opiskella mitään. Riittää, että olet sosiopaatti ja valmis huostaanottamaan lapset pienimmästäkin syystä. Sinun on myös oltava valmis ottamaan rahalahjoja, jos vaikka joku perhekoti tahtoo sellaisilla sinua kiitokseksi muistaa...

v
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Alkuperäinen kirjoittaja Nannu83:
Niin siis sosionomi (AMK) tutkinnolla voi olla hyvinki virka sosiaalityössä esim. ohjaajana tai perhetyöntekijänä tai toimeentulotuen käsittelyssä. Ite oon ollu sosiaalityön päivystyksessä tosin määräaikaisena, mut pätevänä kyseiseen tehtävään. Jos sosiaalityöntekijän hommia haluaa tehä niin sitte tosin tarvitaan yliopistotutkinto. Sijaisuuksia sosiaalityöntekijäksi saa kyllä sosionominaki ainaki isommissa kaupungeissa kun pätevistä hakijoista on usein pula. Mut onnea ap:lle opiskelusuunnitelmiin:).
Eikö sosiaalityöntekijät ookaan sitten niitä, jotka käsittelee toimeentulotukihakemuksia? Jos kerta Sosionomi voi saada viran siihen hommaan :eek:
Useissa kaupungeissa toimeentulotukihakemukset käsittelee etuuskäsittelijät, joilla ei usein ole sos.alan koulutusta lainkaan. Sosiaalityöntekijät sitten käsittelevät hakemukset, jotka eivät mene normituen piiriin.
Nythän esitetään, että toimeentulotuen maksatus ym. siirrettäisiin Kelaan. Siellähän ei ole sosiaalityöntekijöitä lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Ootteko muuten harjotellu noihin pääsykokeisiin jotenkin muutenkin kuin sen pääsykoe kirjan lukemalla? Mä luulen, että mulla noi kokeet pomppaa siihen etten osaa soveltaa tarpeeksi koska viimeksikin olin lukenut kirjan tosi hyvin ja silti pisteitä ei tullu juuri nimeksikään :kieh:
Eli mitä siinä kysytään? Ja mikä kirja on yleensä luettu?
Meillä oli Raunion Olennainen sosiaalityössä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nannu83:
Niin siis sosionomi (AMK) tutkinnolla voi olla hyvinki virka sosiaalityössä esim. ohjaajana tai perhetyöntekijänä tai toimeentulotuen käsittelyssä. Ite oon ollu sosiaalityön päivystyksessä tosin määräaikaisena, mut pätevänä kyseiseen tehtävään. Jos sosiaalityöntekijän hommia haluaa tehä niin sitte tosin tarvitaan yliopistotutkinto. Sijaisuuksia sosiaalityöntekijäksi saa kyllä sosionominaki ainaki isommissa kaupungeissa kun pätevistä hakijoista on usein pula. Mut onnea ap:lle opiskelusuunnitelmiin:).
Eikö sosiaalityöntekijät ookaan sitten niitä, jotka käsittelee toimeentulotukihakemuksia? Jos kerta Sosionomi voi saada viran siihen hommaan :eek:
http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1056527

Sosiaalityöntekijät tekevät päätökset, mutta sosionomit voivat aivan hyvin käsitellä hakemuksia ja tehdä muita rutiinitehtäviä. Perhetyöntekijänä tai lastenhuollossa sosionomi voi toimia sosiaalityöntekijän parina. Jos haluat esimerkiksi toimia lastensuojelussa mutta et halua tehdä raskaita päätöksiä niin sosionomi on aivan hyvä vaihtoehto. Joskus on mukavampaa kun vastuuta ei ole niin paljoa. Palkassa ei kuitenkaan ole suuria eroja.
Mun käsittääkseni palkassa on monien satojen erotus. Mutta tämä ei ole nyt faktatietoa.

yhteiskuntatieteiden yo, pääaineena sosiaalityö
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Kirjoitin tuossa jo pitkät pätkät, mutta sivu pätki :headwall:

Niin, musta sun kannattaa käydä lukemassa millä kriteerein tuo erillisvalinta on. Ne pari tänä vuonna aloittanutta sosionomia tulivat ihan normihaun kautta. Riippuu paljon siitäkin millainen ylioppilastodistus sulla on, siitähän saa pisteitä normihaussa.

Mä siis niin ehdottomasti suosittelen tuota Porin yksikköä. Meitä aloitti viime vuonna 7 ja ryhmä on todella kiva ja opetus/ohjaus todella yksilöllistä. Tampereen yliopiston sivuilta löydät enemmän tietoa pääsykokeista, hakijoista, sisäänotetuista, oppiaineista jne. Käy ihmeessä tutustumassa.
Kiitos. Pitää tutustua illemmalla. En ole ylioppilas, onkohan se este? Kielipääni on huono. Ammattikorkeesta sain enkusta ja ruotsista kovalla tuskalla 3 enkä ymmärrä miksi niin "hyvät" sain. Harmittaa, kun viimeksi en vienyt hakuani loppuun. Tiedätkö, kuinka paljon hakijoita oli? 7 opiskelijaa kuulostaa ihanan uskomattomalle :D

*muoks* onkohan siis vieraskielten opiskelu mulle liian tuskallista?
Täältä löydät viime vuoden Tampereen yliopiston hakijatilastot: http://www.uta.fi/valinta/valinta2009.html.

Osaatteko sanoa mikä on yleensä sosiaalityöntekijän palkka? tai mikä sitten sosionomin joka käsittelee esim niitä ttt-hakemuksia?
Sosiaalityöntekijällä noin 2800 eurosta ylöspäin ja sosionomeilla 2000 eurosta ylöspäin on mun mutu-tieto.
Googletin äsken ja löysin jonkun pdf tiedoston jossa oli kunnallisista palkkauksista
http://www.google.fi/search?q=sosiaality%C3%B6ntekij%C3%A4n+palkka&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a
(tuo neljäs)

tuolla on, että sos. työntekijän palkka 2086e lisineen kuukaudessa :eek: ei kai se voi noin "vähä" olla

Osaatteko sanoa mikä on yleensä sosiaalityöntekijän palkka? tai mikä sitten sosionomin joka käsittelee esim niitä ttt-hakemuksia?
Sosiaalityöntekijällä noin 2800 eurosta ylöspäin ja sosionomeilla 2000 eurosta ylöspäin on mun mutu-tieto.
Tää riippuu kunnasta. Meillä se on n.2400e ja esim. Oulussa 2800e. Siis jos on kunnalla töissä.

vieras
http://www.talentia.fi/files/3161_Talentiankuntapalkkatutkimushuhtikuu2007.pdf

Vuodelta 2007 (keskipalkka euroissa)
Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

Verotus supistaa eroa entisestään.

Ootteko muuten harjotellu noihin pääsykokeisiin jotenkin muutenkin kuin sen pääsykoe kirjan lukemalla? Mä luulen, että mulla noi kokeet pomppaa siihen etten osaa soveltaa tarpeeksi koska viimeksikin olin lukenut kirjan tosi hyvin ja silti pisteitä ei tullu juuri nimeksikään :kieh:
Eli mitä siinä kysytään? Ja mikä kirja on yleensä luettu?
Vanhoja pääsykokeita löytyy Tampereen yliopiston sivuilta osoitteesta http://www.uta.fi/opiskelijaksi/valintakokeet/kysymykset/styo/index.html ja viime vuoden kysymykset löytynevät yhteiskuntatieteiden yhteisvalinnan kotisivuilta.

Itse en treenannut pääsykokeeseen muuten kuin Kyöstiä tankkaamalla, lueskelin kirjan seitsemisen kertaa ja tulin valituksi parhailla pisteillä opiskelemaan sosiaalityötä. Mitään hurjia taitoja ei siis vaadita. :)

Muoks: Pitkään on luettu Kyösti Raunion teosta Olennainen sosiaalityössä. Kyseinen kirja on tänäkin vuonna ainakin sosiaalityön yhteisvalinnassa valintakoekirjallisuutena.

Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

mitäs työtä toi sosiaaliohjaaja sitten tekee? Siihen tais riittää se sosionomi?
Sori tyhmät kysymykseni :ashamed: :D

Non compos mentis

Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

Katos, kun ei tule selkeää tuottoa, voittoa, rahallista tulosta. Vaikkakin se työ voi avittaa niin monta ihmistä parempaan elämään ja he sitten tuottavat lisää rahaa yhteiskunnalle, kun heitä on ensin jeesattu.

Kutsumuksesta ei makseta. Valitettavasti.

Googletin äsken ja löysin jonkun pdf tiedoston jossa oli kunnallisista palkkauksista
http://www.google.fi/search?q=sosiaality%C3%B6ntekij%C3%A4n+palkka&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a
(tuo neljäs)

tuolla on, että sos. työntekijän palkka 2086e lisineen kuukaudessa :eek: ei kai se voi noin "vähä" olla
Mulla ei ole mitään faktatietoa sen kummemmin, mutta tiedän, että Porissa lähtöpalkka on karvan alle 2800 ja joissain pienemmissä kunnissa voit pyytää 3000 palkkaa jo pelkästään työvoimapulan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

Katos, kun ei tule selkeää tuottoa, voittoa, rahallista tulosta. Vaikkakin se työ voi avittaa niin monta ihmistä parempaan elämään ja he sitten tuottavat lisää rahaa yhteiskunnalle, kun heitä on ensin jeesattu.

Joo, ei siitä rahallisesti hyödy. Naisvaltainen ala ja vielä ihmissuhdetyötä niin eihän sitä osata arvostaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja TyhjääIkkunassa:

Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

Joo, ei siitä rahallisesti hyödy. Naisvaltainen ala ja vielä ihmissuhdetyötä niin eihän sitä osata arvostaa :/
Esim. täältä voi usein lukea kuinka "suurta" arvostus kansalaisten parissa on :snotty:

vieras

Lastenvalvoja 2582
Sosiaalityöntekijä 2455
Sosiaaliohjaaja 2041
Perhetyöntekijä 1888

Saman verran saa yliopiston tutkija samalla koulutuksella. Palkkaa tulee enemmän vasta kun työ tuottaa suoraan rahaa.

Non compos mentis
Saman verran saa yliopiston tutkija samalla koulutuksella. Palkkaa tulee enemmän vasta kun työ tuottaa suoraan rahaa.
Eikö tutkijakin ole kutsumusammatti? Minulle se ainakin on just sitä.

vieras
mitäs työtä toi sosiaaliohjaaja sitten tekee? Siihen tais riittää se sosionomi?
Sori tyhmät kysymykseni :ashamed: :D
http://www.ammattinetti.fi/web/guest/ammatit

Tuonne hakukenttään pistät sosiaaliohjaaja. Sieltä löytyy myös muut ammatit, kuten sosiaalityöntekijä.

vieras
Eikö tutkijakin ole kutsumusammatti? Minulle se ainakin on just sitä.
Onhan se :) Mutta toisaalta jos kutsumuksena on lentäjän ura, niin palkkaa saa huomattavasti. Joten parhaiten palkkaa määrittää tuo kytkös miten selvään rahallinen tuotto nähdään. Ei siitä onko ala kutsumusammatti tai naisvaltainen.

Eli nyt voi sitten alkaa laskemaan kannattaako se 5vuoden koulutus sosiaalityöntekijäksi sosionomi opintojen jälkeen, kun palkka on kk ainakin sen 300-400e parempi :D 5vuodessakin siitä kertyy semmonen 18000 palkkaa enemmän eli mitäs sitä oikein tekis... :whistle:

Eli nyt voi sitten alkaa laskemaan kannattaako se 5vuoden koulutus sosiaalityöntekijäksi sosionomi opintojen jälkeen, kun palkka on kk ainakin sen 300-400e parempi :D 5vuodessakin siitä kertyy semmonen 18000 palkkaa enemmän eli mitäs sitä oikein tekis... :whistle:
:D paitsi, että sosionomilla opiskeluaika sosiaalityöntekijäksi on lyhyempi, koska saa aika paljon korvaavuuksia. Esim. muutama sosionomi, joka aloitti mun kans yhtäaikaa opiskeli kolmessa vuodessa sosiaalityöntekijäksi :)

Yhteistyössä