Mitä pitää opiskella jos haluaa "sossutädiksi"?

Kiitos teille vakava sosiaalitapaus ja TyhjääIkkunassa . Tsemppasitte mua ja haen seuraavassa haussa. Toivottavasti minua onnistaa, alan olemaan jo liian vanha hakemaan sinne useamman kerran :whistle: Ala olisi todellakin se suuri haaveeni, tuo pelkkä kenttätyö ei oikein innosta...

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Kiitos teille vakava sosiaalitapaus ja TyhjääIkkunassa . Tsemppasitte mua ja haen seuraavassa haussa. Toivottavasti minua onnistaa, alan olemaan jo liian vanha hakemaan sinne useamman kerran :whistle: Ala olisi todellakin se suuri haaveeni, tuo pelkk
kenttätyö ei oikein innosta...
Liian vanha? :xmas: Nikistäsi päätellen olen sinua 7 vuotta vanhempi enkä tosiaankaan meidän vuosikurssin vanhin :D

munkin unelma olis päästä sosiaalityötä opiskelemaan! :) Tällä hetkellä oon äippälomalla sosionomi opinnoista, eka vuos takana. Kaks kertaa oon hakenut yliopistoon mutta eivät oo huolinut :( Ens keväänä vielä yritän, jos en sitten pääse niin käyn varmaan tän sosionomi koulun loppuun.. Että kun mä toivoisin niiiiiin kovaa pääseväni sosiaalityöhön =)

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
munkin unelma olis päästä sosiaalityötä opiskelemaan! :) Tällä hetkellä oon äippälomalla sosionomi opinnoista, eka vuos takana. Kaks kertaa oon hakenut yliopistoon mutta eivät oo huolinut :( Ens keväänä vielä yritän, jos en sitten pääse niin käyn varmaan tän sosionomi koulun loppuun.. Että kun mä toivoisin niiiiiin kovaa pääseväni sosiaalityöhön =)
Ei muuta kuin uutta yritystä putkeen =) Tiedän muutaman, jotka ovat yrittäneet useamman kerran ja sitten ovat päässet.

Ootteko muuten harjotellu noihin pääsykokeisiin jotenkin muutenkin kuin sen pääsykoe kirjan lukemalla? Mä luulen, että mulla noi kokeet pomppaa siihen etten osaa soveltaa tarpeeksi koska viimeksikin olin lukenut kirjan tosi hyvin ja silti pisteitä ei tullu juuri nimeksikään :kieh:

Ootteko muuten harjotellu noihin pääsykokeisiin jotenkin muutenkin kuin sen pääsykoe kirjan lukemalla? Mä luulen, että mulla noi kokeet pomppaa siihen etten osaa soveltaa tarpeeksi koska viimeksikin olin lukenut kirjan tosi hyvin ja silti pisteitä ei tullu juuri nimeksikään :kieh:
Mä en tehnyt muuta kuin pääsykoekirjan. Sitä soveltamista voisi opetella vaikka lukemalla muitakin alan kirjoja. Tulee laajempi näkemys ja asiat jää eri tavalla takaraivoon.

Eli mitä siinä kysytään? Ja mikä kirja on yleensä luettu?

Meillä ei ollut pääsykoekirjaa ollenkaan, siis vuonna 2004. Siellä annettiin materiaali, mistä piti tehdä jotain tehtäviä. Eli ei oikein voinut mitenkään valmistautua.. En enää muista, mitä ne tehtävät oli :ashamed: Viime vuonna mun yks tuttu haki sos.työhön, ja siis pääsykoekirja on ollut jo muutaman vuoden, ja hän luki kirjan 7 kertaa ja just ja just pääsi opiskelemaan. Että vaikeat ne pääsykokeet on kyllä.. Ja meidän yliopistossa puhutaan, että sos.työ on oikeustieteen jälkeen vaativin oppiaine..

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Eli mitä siinä kysytään? Ja mikä kirja on yleensä luettu?
Raunio Kyösti, olennainen sosiaalityössä on ollut täällä pääsykoekirjana molempina vuosina. En oikein muista kysymyksiä, mutta mä tilasin viime vuonna tiedekunnalta vanhoja pääsykokeita. Ja viime vuonna luin sen kirjan kahteen kertaan, ekalla kerralla kävin samalla pääsykoevalmennuskurssia ja kurssikaverit piti mulle tuosta kirjasta "tenttejä" ja tokalla lukukerralla vielä alleviivasin. En käsitä miten paljon mun pitäs siihen vielä lukee vai mikä menee aina pieleen :/

Mä pääsin myös sosionomikouluun ekoilla pääsykokeilla, johtuen varmaan siitä ettei meillä ollu kirjallista koetta :D Mutta kyllä se ilmeisesti työtä vaatii taas ens keväänäkin mennä pääsykokeisiin, nyt ehkä vielä enemmän kun meillä on pieni vauvakin.. Mut haaveidensa eteen pitää tehdä töitä..

Niin siis sosionomi (AMK) tutkinnolla voi olla hyvinki virka sosiaalityössä esim. ohjaajana tai perhetyöntekijänä tai toimeentulotuen käsittelyssä. Ite oon ollu sosiaalityön päivystyksessä tosin määräaikaisena, mut pätevänä kyseiseen tehtävään. Jos sosiaalityöntekijän hommia haluaa tehä niin sitte tosin tarvitaan yliopistotutkinto. Sijaisuuksia sosiaalityöntekijäksi saa kyllä sosionominaki ainaki isommissa kaupungeissa kun pätevistä hakijoista on usein pula. Mut onnea ap:lle opiskelusuunnitelmiin:).

Alkuperäinen kirjoittaja Nannu83:
Niin siis sosionomi (AMK) tutkinnolla voi olla hyvinki virka sosiaalityössä esim. ohjaajana tai perhetyöntekijänä tai toimeentulotuen käsittelyssä. Ite oon ollu sosiaalityön päivystyksessä tosin määräaikaisena, mut pätevänä kyseiseen tehtävään. Jos sosiaalityöntekijän hommia haluaa tehä niin sitte tosin tarvitaan yliopistotutkinto. Sijaisuuksia sosiaalityöntekijäksi saa kyllä sosionominaki ainaki isommissa kaupungeissa kun pätevistä hakijoista on usein pula. Mut onnea ap:lle opiskelusuunnitelmiin:).
Eikö sosiaalityöntekijät ookaan sitten niitä, jotka käsittelee toimeentulotukihakemuksia? Jos kerta Sosionomi voi saada viran siihen hommaan :eek:

Juu, näinhän se menee

Eikö sosiaalityöntekijät ookaan sitten niitä, jotka käsittelee toimeentulotukihakemuksia? Jos kerta Sosionomi voi saada viran siihen hommaan :eek:
Ei ole, sosiaalityöntekijät on niitä, jotka on esim. aikuissosiaalityössä, lastensuojelussa jne. töissä. Toki siinäkin hommassa tehdään asiakkaille toimeentulotukilaskelmia, mut siis vain niille, jotka ovat sulla asiakkaana. Tt-hakemukset ilman asiakkuutta laskee sitten muut, esim. just sosionomit.

Alkuperäinen kirjoittaja TyhjääIkkunassa:
Ei ole, sosiaalityöntekijät on niitä, jotka on esim. aikuissosiaalityössä, lastensuojelussa jne. töissä. Toki siinäkin hommassa tehdään asiakkaille toimeentulotukilaskelmia, mut siis vain niille, jotka ovat sulla asiakkaana. Tt-hakemukset ilman asiakkuutta laskee sitten muut, esim. just sosionomit.
Aijaa, mä oon luullut, että sosiaalityöntekijät käsittelee kaikki ttt-hakemuksetkin.. Niin sitä taas oppi jotain uutta :)

Toimeentulotuki on yksi sosiaalityön "työmuoto". Sosiaalityöntekijät toki tekevät myös toimeentulotukipäätöksiä, mutta useissa kunnissa sosiaalityö ja toimeentulotuki ovat eriytettyjä jolloin sosiaalityöntekijät tekevät vähemmän toimeentulotukityötä ja hakemuksia käsittelevät etuuskäsittelijät tai ohjaajat. Sosiaalityöntekijöille jää näin ollen enemmän aikaa muuhun "auttamiseen". Toki myös ohjaajat tekevät usein myös muita tehtäviä, kuin pelkästään toimeentulotuen käsittelyä.

v
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Tuo riittää. Haet vain lastensuojeluun tai sosiaalitoimistoon töihin.
Epäpätevänä voi saada töitä, muttei vakituista eikä virkaa.
tähän korjaan, että voi saada vakituisen viran! Eräs sukulaiseni on sosionomin papereilla vakituisessa virassa lastensuojelun puolella!
Onko hän vanhemman koulutuksen sosionomi? Heillä asia on eri, mutta nykyisin ei enää onnistu. Sosiaalityöntekijä ei voi olla kuin yliopistokoulutuksen saanut.
ei ole. Valmistui viimevuonna ja aloitti vuoden alussa työt!
Ehkä hän onkin sosiaaliohjaaja, eikä sosiaalityöntekijä? Eri asia, vaikka olisi kuinka lastensuojelussa.

vieras
http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1056527

Sosiaalityöntekijät tekevät päätökset, mutta sosionomit voivat aivan hyvin käsitellä hakemuksia ja tehdä muita rutiinitehtäviä. Perhetyöntekijänä tai lastenhuollossa sosionomi voi toimia sosiaalityöntekijän parina. Jos haluat esimerkiksi toimia lastensuojelussa mutta et halua tehdä raskaita päätöksiä niin sosionomi on aivan hyvä vaihtoehto. Joskus on mukavampaa kun vastuuta ei ole niin paljoa. Palkassa ei kuitenkaan ole suuria eroja.

Yhteistyössä