Mitä ovat ne painavat syyt, jotta saa luvan raskauden keskeyttää?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
nnnn
En lukenut koko keskustelua, mutta kaverini sai viikolla 14 abortin. Oli 23 vuotias, koulu kesken, ei parisuhdetta, ei tuloja ja jos aborttia ei olisi saanut niin lapsi olisi mennyt adoptioon.
 
"vieras"
[QUOTE="xxx";25793454]Mä hyväksyn suomen nykyisenkaltaisen lainsäädännön sellaisenaan, enkä rajoittaisi naisen oikeutta omatoimisesti tappaa & poistaa sikiötä sisältään vaikka viikolla 34 jos niikseen huvittaa, koska naisella on oikeus omaan kehoonsa ja 100% oikeus päättää, että käyttääkö sitä joku toinen vai ei. Sen sijaan sen jälkeen, kun lapsi on tullut äidistä ulos, pitää tilanne katsoa lapsen näkökulmasta.

[/QUOTE]

Tämä asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos oletamme, että sikiö on hedelmöittymisestä asti ihmiselämää on sikiön oikeus elämään suurempi kuin naisen oikeus koskemattomuuteen. Sekä moraalin että lainsäädännön kannalta yhteiskuntamme on päätynyt tulokseen, että oikeus elämään on oikeuksista tärkein ja ristiriidassa ylittää muut oikeudet.

Jos taas ajattelemme, että sikiö ei ole ihmiselämää meidän pitäisi pystyä perustelemaan se hyvin (varsinkin kun on kyse tärkeästä asiasta) ja loogisesti. Nykyinen perustelu ei esimerkiksi ole vakuuttanut minua siitä, että sikiö ei ole ihmiselämää viikolle 20 asti.

Aborttikeskusteluissa puhutaan itse asiassa hyvin vähän itse aiheesta, mikä on kysymys siitä, mikä on ihmiselämää ja mikä ei. Minusta on selvää, että sikiö on alusta asti ihmiselämää. Oikeasti meidän pitäisi kysyä, että onko kaikki ihmiselämä samanarvoista, mutta sitä emme yleensä koskaan tee. Ehkä koska emme halua ajatella sitä. On helpompi ajatella, että sikiö ei ole ihminen viikolle 20, mutta sitten on, vaikka sitä ei voitaisikaan perustella mitenkään. Ehkä se on meistä myös vaarallinen ajatus, koska jos päätyisimme siihen, että kaikki ihmiselämä ei ole samanarvoista, rajan vetäminen johonkin tiettyyn pisteeseen olisi hyvin vaikeaa.
 
"jepjep"
Tuosta kuvasta: jos sikiöllä ei ole ollut vakavaa vammaa, joka aborttiin olisi oikeuttanut, niin silloin kyseessä saattaa olla murha (en ole ihan varma, illä rikosnimikkeellä sitä käräjillä kutsuttaisiin).

Tottakai se on parempi olla raskaana 9kk ja sitten luovuttaa lapsi adoptioon, varsinkin jos abortti on mahdollinen :D
 
[QUOTE="vieras";25794232]Tämä asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos oletamme, että sikiö on hedelmöittymisestä asti ihmiselämää on sikiön oikeus elämään suurempi kuin naisen oikeus koskemattomuuteen. Sekä moraalin että lainsäädännön kannalta yhteiskuntamme on päätynyt tulokseen, että oikeus elämään on oikeuksista tärkein ja ristiriidassa ylittää muut oikeudet.

Jos taas ajattelemme, että sikiö ei ole ihmiselämää meidän pitäisi pystyä perustelemaan se hyvin (varsinkin kun on kyse tärkeästä asiasta) ja loogisesti. Nykyinen perustelu ei esimerkiksi ole vakuuttanut minua siitä, että sikiö ei ole ihmiselämää viikolle 20 asti.

Aborttikeskusteluissa puhutaan itse asiassa hyvin vähän itse aiheesta, mikä on kysymys siitä, mikä on ihmiselämää ja mikä ei. Minusta on selvää, että sikiö on alusta asti ihmiselämää. Oikeasti meidän pitäisi kysyä, että onko kaikki ihmiselämä samanarvoista, mutta sitä emme yleensä koskaan tee. Ehkä koska emme halua ajatella sitä. On helpompi ajatella, että sikiö ei ole ihminen viikolle 20, mutta sitten on, vaikka sitä ei voitaisikaan perustella mitenkään. Ehkä se on meistä myös vaarallinen ajatus, koska jos päätyisimme siihen, että kaikki ihmiselämä ei ole samanarvoista, rajan vetäminen johonkin tiettyyn pisteeseen olisi hyvin vaikeaa.[/QUOTE]
Minusta kyse ei ole vain siitä, mistä se elämä alkaa vaan käytännön asioista. Jos naisella ei ole minkäänlaista lupaa edes jälkiehkäisyyn, onko sitten oikeastan lupaa ehkäisyynkään? Aika monet ehkäisymuodot nimittäin estävät hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen eikä itse hedelmöitymistä. Entä hedelmöityshoidot? Munasoluja hedelmöitetään tarkoituksella ja laitetaan tarkoituksella vihamieliseen ympäristöön tietäen että ainakin osa niistä tulee kuolemaan. Aika monet abortinvastustajat ovat kuitenkin valmiita hyväksymään hedelmöityshoidot, koska niissä "motiivi on hyvä". Tässä tapauksessa "jokainen syntymätön lapsi" ei olekaan pyhä, mutta isänsä raiskaaman 10-vuotiaan vatsassa kasvaa itse pyhyys ja tuo 10-vuotias on paholaisen morsian jos haluaa vauvastaan eroon.

Tämän lisäksi täytyy myös miettiä sitä kuinka surkeaksi naisen asema oikeasti menisi, jos hänet voisi tahallaan sattaa raskaaksi ja pakottaa käymään yksi elämän rankimpia henkisiä ja fyysisiä kokemuksia, joka kestää ensin sen vajaan vuoden ja arvet siitä jää loppuiäksi. Naisella ei mitenkään voisi olla tasa-arvoista asemaa miehen kanssa jos jokainen raiskaus tai hajonnut kondomi voi johtaa siihen, että nainen joutuu pois työelämästä ja käymään läpi hemmetin suuren muutoksen. Naisen seksualisuus ottaisi hemmetisti takapakkia, kun seksiä aina varjostaisi järjetön raskaaksitulemisen pelko (e-pillerillä oli hemmetin suuri rooli naisen seksuaalisuuden vapautumisessa).

Ja entä sitten ne tilanteet, jossa raskaus on oikeasti vaarallinen naiselle. Kuinka surkea pitää ennusteen olla, ennen kuin naisen oikeus elämään menee sikiön oikeuden edelle? 100% varma kuolema naiselle? On myös aika yleisesti tiedossa se, että siellä missä abortti on laiton, niitä tehdään laittomasti. Mikä johtaa vammaisiin lapsiin ja jopa sekä lapsen että äidin kuolemiin.

Jokainen syntynyt lapsi ei ole myöskään pelastunut lapsi. Lapsenmurhat ja hylkäämiset olivat arkinen asia ei niin kaukana historiassa. Pakotettu äiti ei välttämättä ikinä opi rakastamaan lastaan ja kaikille abortoiduille sikiöille on turha yrittää etsiä rakastavia adoptiovanhempia.

Nämä ovat tällaisia asioita, jotka ovat hemmetin ikäviä. Tuskin kukaan mitenkään iloitsee aborteista, kaikki toivovat, että raskaaksi tulisivat vain ne ihmiset, jotka lapset haluaa. Abortit, keskenmenot, lapsettomuus, kaikki ovat traagisia asioita, mutta lainsäädäntö on tällä hetkellä aika hyvin kohdillaan, niin että se inhimillinen kärsimys on kuitenkin minimoitu.

Tulevaisuudessa keinokohtu voi olla tässä pelastus. Ainakin lapsen isällä voisi olla mahdollisuus pitää lapsi. Ja toivottavasti myös uusia, parempia ehkäisymenetelmiä keksitään.
 
  • Tykkää
Reactions: rtee
[QUOTE="vieras";25794232]Tämä asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos oletamme, että sikiö on hedelmöittymisestä asti ihmiselämää on sikiön oikeus elämään suurempi kuin naisen oikeus koskemattomuuteen. Sekä moraalin että lainsäädännön kannalta yhteiskuntamme on päätynyt tulokseen, että oikeus elämään on oikeuksista tärkein ja ristiriidassa ylittää muut oikeudet.

[/QUOTE]

Ihan sovussa moraalin ja lainsäädännön kanssa länsimaat käy sotia. Suomikin oli sodassa noin 60 vuotta sitten ja sitä ihmiselämää tapettiin ihan urakalla. Meillä on armeija ja kasa aseita, jotka on tarkoitettu ihmiselämän tappamiseen.

Ihmiselämän pyhyydestä aletaan yleensä jeesustella siinä vaiheessa, kun nainen haluaisi tehdä abortin. Silloin kun kovat pojat haluaa sotia, jumalakin on tappajan puolella.

En ymmärrä tuollaista elämän pyhyyden hehkuttamista. Jos elämä on teille pyhää, tehkää kaikkenne näiden maan päällä elävien puolesta. Oletteko jo antaneet jokaisen liikenevän rovon Afrikan ja Intian nälkäänäkeville?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Millenia, tiedän kyllä, että ei-toivottuihin raskauksiin liittyy paljon ikäviä puolia. Tiedän, että raiskauksesta voi tulla raskaaksi. Tiedän, että munasoluja hedelmöitetään lapsettomuushoitoja varten. Siitä huolimatta, perimmäinen kysymys koskee oikeutta elämään. Oikeus elämään ylittää kaikki käytännön ongelmat. Harva on esimerkiksi tappamassa vakavasti dementoituneita vanhuksia, koska he ovat taakka - ei edes sellaisia, joiden käytös on huonoa, jotka ovat yksinäisiä ja joiden kuolemaa ei juuri kukaan noteeraisi. Syy tähän on juurikin tuo oikeus elämään -periaate.

Viestisi sävystä jäin vähän epävarmaksi siitä, että ymmärräthän, että kaikki abortin vastustajat tai sen kyseenalaistavat eivät ole kiihkomielisiä uskovaisia. Minä en ole vannoutunut abortin vastustaja. Suhtaudun abortiin kielteisesti, mutta se johtuu siitä, että en ole kuullut sellaista argumenttia, joka olisi saanut minut muuttamaan mieleni. Minulla ei ole mitään periaatteellista ideologiaa, jonka vuoksi en voisi mieltäni muuttaa, mutta haluaisin oikeasti kuulla asiasta asiallisia, pohdittuja argumentteja. Valitettavasti varsin harva abortin kannattaja on halukas keskustelemaan tästä aiheesta, vaan yrittää sitkeästi ajaa keskustelua muille urille, kuten raiskauksiin, heittellejättöön, vaikeavammaisiin lapsiin tai naisen oikeuksiin (vaikka itse asiassa erittäin harvassa abortissa on kyse mistään näistä asioista), vaikka näillä ei ole mitään merkitystä jos sikiöllä on oikeus elämään. Jos abortin kannattajat haluavat kääntää abortin vastustajien päät, pitäisi heidän puhua sikiön oikeudesta elämään ja siitä onko kaikki ihmiselämä aina samanarvoista.
 
[QUOTE="vieras";25795677]Millenia, tiedän kyllä, että ei-toivottuihin raskauksiin liittyy paljon ikäviä puolia. Tiedän, että raiskauksesta voi tulla raskaaksi. Tiedän, että munasoluja hedelmöitetään lapsettomuushoitoja varten. Siitä huolimatta, perimmäinen kysymys koskee oikeutta elämään. Oikeus elämään ylittää kaikki käytännön ongelmat. Harva on esimerkiksi tappamassa vakavasti dementoituneita vanhuksia, koska he ovat taakka - ei edes sellaisia, joiden käytös on huonoa, jotka ovat yksinäisiä ja joiden kuolemaa ei juuri kukaan noteeraisi. Syy tähän on juurikin tuo oikeus elämään -periaate.

Viestisi sävystä jäin vähän epävarmaksi siitä, että ymmärräthän, että kaikki abortin vastustajat tai sen kyseenalaistavat eivät ole kiihkomielisiä uskovaisia. Minä en ole vannoutunut abortin vastustaja. Suhtaudun abortiin kielteisesti, mutta se johtuu siitä, että en ole kuullut sellaista argumenttia, joka olisi saanut minut muuttamaan mieleni. Minulla ei ole mitään periaatteellista ideologiaa, jonka vuoksi en voisi mieltäni muuttaa, mutta haluaisin oikeasti kuulla asiasta asiallisia, pohdittuja argumentteja. Valitettavasti varsin harva abortin kannattaja on halukas keskustelemaan tästä aiheesta, vaan yrittää sitkeästi ajaa keskustelua muille urille, kuten raiskauksiin, heittellejättöön, vaikeavammaisiin lapsiin tai naisen oikeuksiin (vaikka itse asiassa erittäin harvassa abortissa on kyse mistään näistä asioista), vaikka näillä ei ole mitään merkitystä jos sikiöllä on oikeus elämään. Jos abortin kannattajat haluavat kääntää abortin vastustajien päät, pitäisi heidän puhua sikiön oikeudesta elämään ja siitä onko kaikki ihmiselämä aina samanarvoista.[/QUOTE]
Minä kyllä puhuin "joistakin" ja annoin tahallani ääriesimerkin, mielestäni se tuli aika selkeästi ilmi tekstissä.

Ei ole "abortin kannattajia", koko termi on todella asenteellinen. Kukaan ei kannata abortteja, kannatetaan vain aborttioikeutta, naisen oikeutta omaan kehoonsa.

Vaikka kuinka haluaisi ajatella elämää pyhäksi (tai joksikin vastaavaksi ilman uskonnollista aspektia) täytyy meidän kuitenkin elää todellisuudessa. Tässä todellisuudessa, jossa myös raiskataan ja hyväksikäytetään, tässä maailmassa jossa ihmiset sairastuvat henkisesti ja fyysisesti. Ja lapsella on oikeus olla haluttu. Lainsäädännön täytyy ajatella näitä käytännön kannalta oleellisia asioita, eikä "ideoita".

En oikein ymmärrä miten luulet jonkun argumentin pystyvän kääntämään pääsi, koska pidät elämää kaikkein arvokkaimpana asiana ja "olet vain sitä mieltä". Onko sinulla jotain oikeita perusteluita sille, kuinka hedelmöityneen munasolun potentiaalinen elämä menee kaiken inhimillisen kärsimyksen edelle? Vaikka et välttämättä perustele asiaa raamatulla, niin et ole valmis joustamaan tuosta ajatuksesta ja jotenkin kuvittelet että muiden argumentit ovat jotenkin huonoja, kun ne eivät pysty osoittamaan kantaasi vääräksi sinun itse asettamissasi kehyksissä.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ihan sovussa moraalin ja lainsäädännön kanssa länsimaat käy sotia. Suomikin oli sodassa noin 60 vuotta sitten ja sitä ihmiselämää tapettiin ihan urakalla. Meillä on armeija ja kasa aseita, jotka on tarkoitettu ihmiselämän tappamiseen.

Ihmiselämän pyhyydestä aletaan yleensä jeesustella siinä vaiheessa, kun nainen haluaisi tehdä abortin. Silloin kun kovat pojat haluaa sotia, jumalakin on tappajan puolella.

En ymmärrä tuollaista elämän pyhyyden hehkuttamista. Jos elämä on teille pyhää, tehkää kaikkenne näiden maan päällä elävien puolesta. Oletteko jo antaneet jokaisen liikenevän rovon Afrikan ja Intian nälkäänäkeville?
Miksi aborttia ei saa kyseenalaistaa joutumatta oitis verbaalisen hyökkäksen kohteeksi? Eikö abortista saa herättää moraalista keskustelua ilman, että oletetaan kysyjän olevan kiihkomielinen abortinvastustaja? Miksi esitettyihin kysymyksiin ei voi vastata, vaan keskusteluun vedetään kaikki muut ongelmat? Minä en ole esittänyt tässä keskustelussa mitään mielipidettä sodasta tai nälkäänäkevistä. Et tiedä mitä mieltä olen sodasta tai nälänhädästä, koska tämä keskustelu on abortista, ei sodasta eikä nälänhädästä.

Huomannet myös, että en ole myöskään sanonut mitään elämän pyhyydestä. En ole myöskään sanonut, että olen ehdottomasti aborttia vastaan. Olen vain esittänyt pari kysymystä ja toteamusta yhteiskuntamme periaatteellisista käsityksistä elämään. Se, että yhteiskunnassa on muitakin ongelmia ja kaikki ihmisoikeudet toteudu ei tarkoita sitä, että abortista ei voisi keskustella moraalisena kysymyksenä. Ymmärräthän myös, että jos jostain keskustellaan moraalisena kysymyksenä, silloin puhutaan periatteeista, ideaaleista.
 
Ihan sovussa moraalin ja lainsäädännön kanssa länsimaat käy sotia. Suomikin oli sodassa noin 60 vuotta sitten ja sitä ihmiselämää tapettiin ihan urakalla. Meillä on armeija ja kasa aseita, jotka on tarkoitettu ihmiselämän tappamiseen.

Ihmiselämän pyhyydestä aletaan yleensä jeesustella siinä vaiheessa, kun nainen haluaisi tehdä abortin. Silloin kun kovat pojat haluaa sotia, jumalakin on tappajan puolella.

En ymmärrä tuollaista elämän pyhyyden hehkuttamista. Jos elämä on teille pyhää, tehkää kaikkenne näiden maan päällä elävien puolesta. Oletteko jo antaneet jokaisen liikenevän rovon Afrikan ja Intian nälkäänäkeville?
Se se vasta ironista on kun nämä elämän pyhyyden puolesta puhujat uhkaavat tappaa aborttioikeuden kannattajia tai abortin tehneitä naisia. Tappouhkauksia ovat nekin saaneet, jotka kirjoittivat jutun siitä, että myös vastasyntyneen voisi tappaa.
 
[QUOTE="vieras";25795724]Miksi aborttia ei saa kyseenalaistaa joutumatta oitis verbaalisen hyökkäksen kohteeksi? Eikö abortista saa herättää moraalista keskustelua ilman, että oletetaan kysyjän olevan kiihkomielinen abortinvastustaja? Miksi esitettyihin kysymyksiin ei voi vastata, vaan keskusteluun vedetään kaikki muut ongelmat? Minä en ole esittänyt tässä keskustelussa mitään mielipidettä sodasta tai nälkäänäkevistä. Et tiedä mitä mieltä olen sodasta tai nälänhädästä, koska tämä keskustelu on abortista, ei sodasta eikä nälänhädästä.

Huomannet myös, että en ole myöskään sanonut mitään elämän pyhyydestä. En ole myöskään sanonut, että olen ehdottomasti aborttia vastaan. Olen vain esittänyt pari kysymystä ja toteamusta yhteiskuntamme periaatteellisista käsityksistä elämään. Se, että yhteiskunnassa on muitakin ongelmia ja kaikki ihmisoikeudet toteudu ei tarkoita sitä, että abortista ei voisi keskustella moraalisena kysymyksenä. Ymmärräthän myös, että jos jostain keskustellaan moraalisena kysymyksenä, silloin puhutaan periatteeista, ideaaleista.[/QUOTE]
Abortti moraalisena kysymyksenä ei kuulu ketjuun, jossa joku painii elämänsä suurimpien päätösten äärellä. Se on silloin automaattisesti tuomitsevaa.

Kaikkien elämä ei ole tälläkään hetkellä yhtä arvokasta. Kuolemantuomio on edelleen voimassa monissa maissa, tosiaan sodissa ihmishengellä ei ole paljoa painoarvoa, eutanasiasta puhutaan paljon, koomapotilaiden annetaan menehtyä perheen luvalla (tai rahojen loputtua) yms. Viranomaisten täytyy jatkuvasti pohtia lähetetäänkö pelastusmiehistöä vaarallisiin paikkoihin pelastamaan uhreja vai ei. Elämä ei ole mikään korkein oikeus, muuta kuin ehkä sinun mielessäsi?

Yleensä aborttioikeuden kannattajat argumentoivat nimenomaan lainsäädännön puolesta, ei ideaalien. Ehdoton enemmistö ellei kaikki aborttioikeuden kannattajat pitävät aborttia monisyisenä asiana, ikävänä asiana, ja tosiaan toivovat ettei niitä tarvisi tehdä ollenkaan. En usko, että kukaan on ehdottanut abortin olevan jotenkin moraalisesti ihannoitava asia, kyseessä on aina valinta monesta pahasta. Ja yleensä kovimmatkin aborttioikeudenkannattajat pitävät sellaisia sarjaraskautujia hemmetin moraalittomina ihmisinä, mutta heillä täytyy olla silti sama oikeus aborttiin kuin muillakin.
 
"vieras"
Aloittaja ei voi olla tosissaan??!! En ole aborttia vastaan, mutta se todellakin tulee tehdä ennen 12 raskausviikkoa ja sen jälkeen vain, jos vauva on sairas.

Hyvin monella raskaaksi tulleella ei ole töitä (mulla), asuu pienessä yksiössä (minä), on talousongelmia (mulla) tai ei ole parisuhteessa. Mitä sitten? Kyllä sitä pärjää.

Mutta toisaalta, en myöskään usko, että synnytykseen pakottaminen onnistuu. Jos raskaana oleva haluaa abortin, kuten kätilö tuolla aiemmin kertoi, se myös annetaan (mitä muuta voidaan). Tässä ei auta asenteet vaan valistus ja kasvatus. Ihmisten tulisi oppia kantamaan vastuuta.
 
mkjggd
[QUOTE="vieras";25795807]Aloittaja ei voi olla tosissaan??!! En ole aborttia vastaan, mutta se todellakin tulee tehdä ennen 12 raskausviikkoa ja sen jälkeen vain, jos vauva on sairas.

Hyvin monella raskaaksi tulleella ei ole töitä (mulla), asuu pienessä yksiössä (minä), on talousongelmia (mulla) tai ei ole parisuhteessa. Mitä sitten? Kyllä sitä pärjää.

Mutta toisaalta, en myöskään usko, että synnytykseen pakottaminen onnistuu. Jos raskaana oleva haluaa abortin, kuten kätilö tuolla aiemmin kertoi, se myös annetaan (mitä muuta voidaan). Tässä ei auta asenteet vaan valistus ja kasvatus. Ihmisten tulisi oppia kantamaan vastuuta.[/QUOTE]

No onpa lapsen hyvä syntyä työttömälle köyhälle jolla on elämänhallintaongelmia (sulle). Samantien sossun asiakkaaksi ja ehkä myöhemmin huostaan :(
 
"vieras"
No onpa lapsen hyvä syntyä työttömälle köyhälle jolla on elämänhallintaongelmia (sulle). Samantien sossun asiakkaaksi ja ehkä myöhemmin huostaan :(
En usko, että se vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen, se mistä ne puurorahat tai vaipparahat tulee, kelalta, sossusta vai rikkaalta isäpapalta. Sossun asiakkaaksikin on pitkä matka, puhumattakaan huostaanotosta. En ole koskaan kuullut, että lapsi olisi otettu huostaan äidin työttömyyden tai talousongelman takia, puhumattakaan sen vuoksi, että asuvat yksiössä.
 
"jjj"
Itselleni on tehty abortti nuorempana, rv oli 8, ja minäkin kyllä epäilen tämän nimim .iidan tarinaa sikäli, että itsellenikin kaavinta tehtiin nukutuksessa. Tottakai toisinaan mietin tuota asiaa, minulle vaan oli elämäntilanteen vuoksi pakko abortti tehdä. Itse tulin raskaaksi pillereitä syödessäni, olin nuori ja koulut kesken. Nyt minulla on jo lapsia, toisinaan aborttia mietin, mutta pystyn kyllä elämään asian kanssa. Olen kai sitten jonkin sortin "ihmishirviö". APlle sanoisin, että kiire asialla ainakin on, jos olet aborttia hankkimassa.
 
"Vieras"
Minusta kyse ei ole vain siitä, mistä se elämä alkaa vaan käytännön asioista. Jos naisella ei ole minkäänlaista lupaa edes jälkiehkäisyyn, onko sitten oikeastan lupaa ehkäisyynkään? Aika monet ehkäisymuodot nimittäin estävät hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen eikä itse hedelmöitymistä. Entä hedelmöityshoidot? Munasoluja hedelmöitetään tarkoituksella ja laitetaan tarkoituksella vihamieliseen ympäristöön tietäen että ainakin osa niistä tulee kuolemaan. Aika monet abortinvastustajat ovat kuitenkin valmiita hyväksymään hedelmöityshoidot, koska niissä "motiivi on hyvä". Tässä tapauksessa "jokainen syntymätön lapsi" ei olekaan pyhä, mutta isänsä raiskaaman 10-vuotiaan vatsassa kasvaa itse pyhyys ja tuo 10-vuotias on paholaisen morsian jos haluaa vauvastaan eroon.

Tämän lisäksi täytyy myös miettiä sitä kuinka surkeaksi naisen asema oikeasti menisi, jos hänet voisi tahallaan sattaa raskaaksi ja pakottaa käymään yksi elämän rankimpia henkisiä ja fyysisiä kokemuksia, joka kestää ensin sen vajaan vuoden ja arvet siitä jää loppuiäksi. Naisella ei mitenkään voisi olla tasa-arvoista asemaa miehen kanssa jos jokainen raiskaus tai hajonnut kondomi voi johtaa siihen, että nainen joutuu pois työelämästä ja käymään läpi hemmetin suuren muutoksen. Naisen seksualisuus ottaisi hemmetisti takapakkia, kun seksiä aina varjostaisi järjetön raskaaksitulemisen pelko (e-pillerillä oli hemmetin suuri rooli naisen seksuaalisuuden vapautumisessa).

Ja entä sitten ne tilanteet, jossa raskaus on oikeasti vaarallinen naiselle. Kuinka surkea pitää ennusteen olla, ennen kuin naisen oikeus elämään menee sikiön oikeuden edelle? 100% varma kuolema naiselle? On myös aika yleisesti tiedossa se, että siellä missä abortti on laiton, niitä tehdään laittomasti. Mikä johtaa vammaisiin lapsiin ja jopa sekä lapsen että äidin kuolemiin.

Jokainen syntynyt lapsi ei ole myöskään pelastunut lapsi. Lapsenmurhat ja hylkäämiset olivat arkinen asia ei niin kaukana historiassa. Pakotettu äiti ei välttämättä ikinä opi rakastamaan lastaan ja kaikille abortoiduille sikiöille on turha yrittää etsiä rakastavia adoptiovanhempia.

Nämä ovat tällaisia asioita, jotka ovat hemmetin ikäviä. Tuskin kukaan mitenkään iloitsee aborteista, kaikki toivovat, että raskaaksi tulisivat vain ne ihmiset, jotka lapset haluaa. Abortit, keskenmenot, lapsettomuus, kaikki ovat traagisia asioita, mutta lainsäädäntö on tällä hetkellä aika hyvin kohdillaan, niin että se inhimillinen kärsimys on kuitenkin minimoitu.

Tulevaisuudessa keinokohtu voi olla tässä pelastus. Ainakin lapsen isällä voisi olla mahdollisuus pitää lapsi. Ja toivottavasti myös uusia, parempia ehkäisymenetelmiä keksitään.
Paitsi että tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse yhdestäkään näistä. Ja olisi kyllä voinut tehdä sitä raskaustestiä aiemmin niin ei tarvitsisi murhata isoa lasta. Hyväksyn abortit jossain määrin, mutta en enää myöhäisillä viikolla. Saisivat muuttaa lakia että aborttia ei saisi tehdä enää raskausviikon 8 jälkeen.
 
"Vieras"
Millenia, menet todella kauas aiheissasi tässä aborttikeskustelussa, en nyt jaksa palata siihen, koska vertaukset olivat niin huonoja. Sellaista kysyn sinulta, että eikö nuo kuvat yhtään kolahda missään kohtaa? Eikö sinusta tunnu yhtään pahalta tai väärältä kun tapetaan jo täydellinen ihmisen alku, noilla myöhäisillä raskausviikoilla?
 
[QUOTE="vieras";25796490]Jospa sitä suvaitsevuus teemaa vois vielä jatkaa vaalienkin jälkeen. Ei tuollainen manailu anna kyllä sinustakaan kovin päästä kehittynyttä kuvaa.[/QUOTE]

No on suvaitsevaisuudellakin rajansa. Kaikkea ei tarvi suvaita, kuten vauvojen tappamista.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";25796490]Jospa sitä suvaitsevuus teemaa vois vielä jatkaa vaalienkin jälkeen. Ei tuollainen manailu anna kyllä sinustakaan kovin päästä kehittynyttä kuvaa.[/QUOTE]

Itse hyväksyn abortin ennen raskausviikkoa 8. Mutta jos on tyrinyt niin pahasti ettei ole edes välittänyt tehdä testiä ennen rv 12, niin sitten se lapsi pitää vain synnyttää, jos lapsen todetaan olevan normaalisti kehittynyt.
 
"klö"
Siis anteeksi nyt vain, mutta kuulostat provolta! Noilla viikoilla keskeytys tehdään nukutuksessa kaavinnalla, et tosiaan missään vaiheessa näe sitä sikiötä!
Yli 12 viikkoiset hoidetaan aina lääkkeellisesti osastolla, ei voi kaapia. Eli sikiö tavallaan "synnytetään". Alle 12 viikkoiset raskaudet voidaan keskeyttää lääkkeeillä tai kaapimalla.
 

Yhteistyössä