Mitä ovat ne painavat syyt, jotta saa luvan raskauden keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
neil
Jätäppä se seksin harrastaminen siihen ikään että osaat ottaa vastuun seurauksista. AINA kun harrastaa seksiä voi tulla raskaaksi. Et sitten huomannut kumin rikkoutuvan? Ja hakenut jälkiehkäisyä.

• Tykkää
Reactions: maisunen
ap.
No ompas täällä taas. Ja kyllä, voin ihan myöntää olevani paskamainen, ja etenkin vittumainen ihminen. Enkä myöskään aio lopettaa seksin harrastamista, sen takia juuri nuo ehkäisyvälineet on keksitty, niistä nyt mikään ei vaan voi olla 100% varma. Ymmärtäisin tätä teidän kritisointia, JOS emme olisi käyttänyt ehkäisyä ollenkaan.

rur
No ompas täällä taas. Ja kyllä, voin ihan myöntää olevani paskamainen, ja etenkin vittumainen ihminen. Enkä myöskään aio lopettaa seksin harrastamista, sen takia juuri nuo ehkäisyvälineet on keksitty, niistä nyt mikään ei vaan voi olla 100% varma. Ymmärtäisin tätä teidän kritisointia, JOS emme olisi käyttänyt ehkäisyä ollenkaan.
Ensi kerralla sitten tuplaehkäisy. Jokin hormonaalinen + kondomi.

"rrr"
No joo, onpa täällä taas kommentteja.

Tsemppiä ap:lle, yhteys lääkäriin vain niin nopeasti kuin mahdollista. Muista sanoa puhelimessa epäileväsi olevasi jo viikolla X.

ap.
[QUOTE="rrr";25791168]No joo, onpa täällä taas kommentteja.

Tsemppiä ap:lle, yhteys lääkäriin vain niin nopeasti kuin mahdollista. Muista sanoa puhelimessa epäileväsi olevasi jo viikolla X.[/QUOTE]

Kiitos ! Pitää heti maanantaina soittaa.

"hohhoh"
Tää palsta on tosi huono mihinkään aborttiin liittyvissä asioissa, tuomitsijoita riittää. Kuulostat just siltä et oot miettinyt tätä perusteellisesti, eikä varmastikaan ole ollut helppo päätös. Koita jaksaa. Ja harrasta vaan seksiä, äläkä välitä noista muista. :D

Riikka91
Ei tämmöiseen asiaan saa kovin neutraalia vastausta keneltäkään, jos ruopeat tämmöstä kysymään.. Itseni kohdalla abortti olisi ehdoton ei, koska olen kuitenkin vakituisessa suhteessa.
Lisäksi olen haaveillut vauvasta jo varhais teini-iästä asti joten varmaan löisin turpaan sitä joka ehdottaisi edes aborttia...

Sosiaaliset syyt on kyllä vähän niin ja näin katsonko edes hyvällä kun joku tekee abortin niillä perusteilla...
Raiskaus, äidin henki vaarassa/ sikiön henki vaarassa, ja alle 18- vuotias niin ne olisivat hyväksyttäviä oman itseni mielestä. Mutta ei enää yli 18- vuotias.

Tut tut sanon minä, ja EI, en halua tietää tarkemmin omaa syytäsi.

"vieras"
Varmasti saat sen abortin jos todella sitä haluat. Jos on muutamalla päivällä tai viikolla yli 12, niin kyllä se lupa sieltä heltiää. Vaikka se on byrokratiaa, niin niilläkin täytyy olla painavat perusteet miksi kieltää keskeytys. Sillä niinhän se on, että ei helpolla myöskään voi pakottaa naista synnyttämään. Ja kauheeta jos pakotettaisiin, saattaisi alkaa esiintymään niitä kotitekoisia keskeytyksiä.

Ja tottakai siihen on hyvä olla tuo 12 viikon raja, jonka jälkeen joutuu hakemaan lupaa. Ettei kukaan hepposella päätöksellä ala sitten abortoimaan yli 12 viikkoista sikiötä....

ap.
Itselle tosiaan tuli tuossa mieleen, kun luin, että tuo raja on 12 viikkoa, ja sitten pitää hakea erityislupaa (en aikaisemmin ollut tietoinen asiasta, kun noissa lippusissa, mitä sain, lukee vain, että on mahdollista saada viikolle 20 asti), että voiko ne tosiaan pakottaa mut synnyttämään lapsen, jota en halua. Ja adoptioo en edes harkitse. En ala kulkemaan näin pienellä paikkakunnalla tuolla maha pystyssä, ja sitten synnytyksen jälkeen kuuntelemaan ihmetyksiä siitä, missä se vauva oikein on.

"iida"
joo mä sain aikoinaan keskeytyksen yli 12rv:llä.

luulin et viikkoi on vähemmän(ja niin luuli lähettävä lääkärikin kuukautisten perusteella) menin sairaalaan jossa gyne ultrasi eka ja totesi että rv on 12+3, ei voida tehdä keskeytystä,ilman lupaa. No siihen tarvi 2lääkäriä jotka puolsi keskeytystä ja lupa tuli aika äkkiä.

Mutta minä olen katunut tähän päivään asti sitä(mulle sanottiin siellä sairaalassakin että ei muistuta vielä ihmistä) mikä järkytys se olikaan kun jalkojen välistä roikkui vauva napanuorasta kiinni,vauva, pieni mutta selvästi vauva.

vauva joka olisi nyt 8vuotta. esikoiseni. no syyllisyyden kanssa on pakko oppia elämään,eroonkaan ei pääse. En edes tiedä oliko hän tyttö vai poika, haluaisin tietää,helpottais surun käsittelyä, mut tokko sitä tietoa mistään löytyy.

"iida"
Itselle tosiaan tuli tuossa mieleen, kun luin, että tuo raja on 12 viikkoa, ja sitten pitää hakea erityislupaa (en aikaisemmin ollut tietoinen asiasta, kun noissa lippusissa, mitä sain, lukee vain, että on mahdollista saada viikolle 20 asti), että voiko ne tosiaan pakottaa mut synnyttämään lapsen, jota en halua. Ja adoptioo en edes harkitse. En ala kulkemaan näin pienellä paikkakunnalla tuolla maha pystyssä, ja sitten synnytyksen jälkeen kuuntelemaan ihmetyksiä siitä, missä se vauva oikein on.
No jos toi on ainoa syy niin aika älytöntä! Mitä väliä mitä muut ajattelee???

"huh"
Mun mielestä tuo 12viikkoa on oiekin hyvä raja ja sen ylittäminen pitäisi kyllä olla ehdottomasti vain terveydellisistä syistä, esim lapselta puuttuu elintärkeitä sisäelimiä tms.

En muutenkaan pysty ymmärtämään, että tapetaan joku joka jo tuntee mahdollisesti kipua. Tästäkin ollaan kiistelty ja tulokset heittelevät 13 ja 22viikon välissä, siksi en ottaisi riskiä, että enää viikolla 13 aiheuttaisin kipua lapselleni jos mitenkään sen tunteminen olisi mahdollista, saati sitten yli 15viikkoista varsinkaan. Olet ollut aikeissa kuitenkin pitää lapsen, joten lapsen saaminen nyt EI VOI olla niin kauhea juttu. Yököttää "en sittenkään halua" -asenne. Ja ei, en ole abortinvastainen ja voisin itsekin päätyä sellaiseen jos elämäntilanne olisi järkyttävän kamala, mutta en venyttelisi sitä yli sallitun rajan.
Järkyttävää että se on vielä myöhäänkin helppo saada. 18viikon abortti saa minut jo oksentamaan ajatuksenakin. :(

Voi vauvaparkaa joka niin myöhään abortoidaan!

Toivotaan, että raskautesi nyt olisi kuitenkin alussa ja keskeyttäminen helpooa, seuraavalla kerralla ota vastuu ja älä mieti kahta viikkoa, haloo. Toivottavasti sitä ei kuitenkaan tule!

"sama"
[QUOTE="huh";25792950]Mun mielestä tuo 12viikkoa on oiekin hyvä raja ja sen ylittäminen pitäisi kyllä olla ehdottomasti vain terveydellisistä syistä, esim lapselta puuttuu elintärkeitä sisäelimiä tms.

En muutenkaan pysty ymmärtämään, että tapetaan joku joka jo tuntee mahdollisesti kipua. Tästäkin ollaan kiistelty ja tulokset heittelevät 13 ja 22viikon välissä, siksi en ottaisi riskiä, että enää viikolla 13 aiheuttaisin kipua lapselleni jos mitenkään sen tunteminen olisi mahdollista, saati sitten yli 15viikkoista varsinkaan. Olet ollut aikeissa kuitenkin pitää lapsen, joten lapsen saaminen nyt EI VOI olla niin kauhea juttu. Yököttää "en sittenkään halua" -asenne. Ja ei, en ole abortinvastainen ja voisin itsekin päätyä sellaiseen jos elämäntilanne olisi järkyttävän kamala, mutta en venyttelisi sitä yli sallitun rajan.
Järkyttävää että se on vielä myöhäänkin helppo saada. 18viikon abortti saa minut jo oksentamaan ajatuksenakin. :(

Voi vauvaparkaa joka niin myöhään abortoidaan!

Toivotaan, että raskautesi nyt olisi kuitenkin alussa ja keskeyttäminen helpooa, seuraavalla kerralla ota vastuu ja älä mieti kahta viikkoa, haloo. Toivottavasti sitä ei kuitenkaan tule![/QUOTE]
Äläkä ota tätä pahalla, ei ole tarkoitukseni loukata, toivon sinulle rehellisesti kaikkea hyvää ja toivon että teet oikean päätöksen. Rukoilen että pieni olisi vielä tosi alussa ettei hän joutuisi kärsimään ja myös siksi, että se olisi sinulle henkisesti helpompaa.

Kaikkea hyvää!

tekee pahaa
[QUOTE="Vieras";25789401]Rv 20

Sikiön paino: 250 g
Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 15 cm
Koko pituus: 21,5 cm

Aivan sairasta myöntää aborttia vielä näinkin myöhään!![/QUOTE]

:(

Oma kokemus
[QUOTE="iida";25792903]joo mä sain aikoinaan keskeytyksen yli 12rv:llä.

luulin et viikkoi on vähemmän(ja niin luuli lähettävä lääkärikin kuukautisten perusteella) menin sairaalaan jossa gyne ultrasi eka ja totesi että rv on 12+3, ei voida tehdä keskeytystä,ilman lupaa. No siihen tarvi 2lääkäriä jotka puolsi keskeytystä ja lupa tuli aika äkkiä.

Mutta minä olen katunut tähän päivään asti sitä(mulle sanottiin siellä sairaalassakin että ei muistuta vielä ihmistä) mikä järkytys se olikaan kun jalkojen välistä roikkui vauva napanuorasta kiinni,vauva, pieni mutta selvästi vauva.

vauva joka olisi nyt 8vuotta. esikoiseni. no syyllisyyden kanssa on pakko oppia elämään,eroonkaan ei pääse. En edes tiedä oliko hän tyttö vai poika, haluaisin tietää,helpottais surun käsittelyä, mut tokko sitä tietoa mistään löytyy.[/QUOTE]

Siis anteeksi nyt vain, mutta kuulostat provolta! Noilla viikoilla keskeytys tehdään nukutuksessa kaavinnalla, et tosiaan missään vaiheessa näe sitä sikiötä!

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;25789205:
Oho, ihan töissä:) Vau. No joo, sori. Mutta kerro, että miten ihmeessä se,että on vakituisessa parisuhteessa ja töissä pitäisi vaikuttaa siihen, haluaako lasta vai ei?
Missä minä sanoin että se vaikuttaa haluamiseen, puhuin siitä miten saa luvan keskeyttää yli 12 viikkoa kestänyt raskaus. Lupaa anoessa odottavan naisen elämäntilanteella on väliä ja ap mietiskeli riittävätkö hänen syynsä lupaan. Kyllä riittää.

Ihmeellisiä nussuttajia. Itse hieman ihmettelin sitä, kun tälle tehtiin jo toinen abortti tuossa tilanteessa. Luulisi pitävän ehkäisystä parempaa huolta, kun nämä raskaudet ei kuitenkaan ollut mitään ihmetapahtumia, vaan ihan tavallisia ehkäisyn "unohtamisia".

Yhteistyössä