Mitä mun pitäis tästä ajatella - mies ja isyysvapaa...

• Viestiketjun aloittaja sanni.
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28382716]:LOL:

Meinaat, että mies sitten vuorostaan on kotona parin lapsen kanssa, että vaimo pääsee viikoksi reissuun ilman lapsia?

:LOL:[/QUOTE]

Mikä tässä ajatuksessa naurattaa? Mitä ihmeellistä siinä on että ISÄ on OMIEN lastensa kanssa ja vaimo lähtee reissuun?

Blue
Mä en kyllä myöskään ymmärrä sitä miten moni täällä on sitä mieltä, että on täysin hyväksyttävää käyttää isyyslomat omaan kivaan. Ne lomat on tarkoitettu sen lapsen hoitamiseen ja siihen tutustumiseen. Tuskinpa Kela mitään rahoja makselis, jos sieltä lähtis hirvilomatukia hakemaan...

Meillä ainakin mies on pitänyt kaikki lomat (isyysloma ja isäkuukausi) ja nimenomaan halunnut olla sen lapsensa kanssa koko loman. Ei sille olisi tullut mieleenkään lähteä mihinkään kavereitten kanssa vaan oman lapsensa kanssa halusi aikaansa viettää.

Sitten kun perhe-elämä on tasaantunut on toki ihan fiksua jakaa kodin ja lasten hoitoa tasan ja tarjota sekä äidille että isälle mahdollisuutta viettää myös omaa aikaa, vaikka sitten siellä hirvimetsällä. Mutta ei siihen valtion tukemia perhevapaita saa käyttää.

Ja tuohon Bluen näkemykseen, että ei se ole äidin jaksamisesta pois jos isä syksyllä käy hirvimetsällä, niin onhan se. Äiti oli kuvitellut, että mies on kotona kolme viikkoa ja saa viikkoa ennen vauvan syntymää tietää, että onkin vain kaksi. Ei sillä ole väliä millon se sinne metsälle on lähdössä vaan sillä, että äiti saa tukea isältä viikon vähemmän nimenomaan silloin kun sitä odotti - heti lapsen synnyttyä.
Joo, voi olla noin jonkun mielestä. Mutta mä en edelleenkään näe sitä noin. Mutta ehkä mä olen sen takia vähän jäävi tätä kommentoimaan.

"vieras"
Mikä tässä ajatuksessa naurattaa? Mitä ihmeellistä siinä on että ISÄ on OMIEN lastensa kanssa ja vaimo lähtee reissuun?
Sulla taitaa olla vähän pitkät piuhat. =)

Jos miehen täytyy päästä isyysvapaallaan hirvimetsälle, se on siis tärkeämpää kuin omaan vauvaan tutustuminen ja äidin auttaminen.
Ja sitten se vaan onnistuisi, että äiti lähtee reissuun ja jättää koko kodinhoidon ja lapset isälle. Älä nyt naurata.

lucifer
[QUOTE="vieras";28382716]:LOL:

Meinaat, että mies sitten vuorostaan on kotona parin lapsen kanssa, että vaimo pääsee viikoksi reissuun ilman lapsia?

:LOL:[/QUOTE]eikö teillä onnistu tämmöinen? kauheaa... oikeastiko miehesi ei voi olla kotona viikkoa keskenään lastensa kanssa?

Blue
[QUOTE="vieras";28383172]Sulla taitaa olla vähän pitkät piuhat. =)

Jos miehen täytyy päästä isyysvapaallaan hirvimetsälle, se on siis tärkeämpää kuin omaan vauvaan tutustuminen ja äidin auttaminen.
Ja sitten se vaan onnistuisi, että äiti lähtee reissuun ja jättää koko kodinhoidon ja lapset isälle. Älä nyt naurata.[/QUOTE]

EIhän mies ole nyt hirvimetsälle lähdössä vaan sitten puolen vuoden päästä vasta. Ja miksei silloin ap:kin halutessaan voisi jo varmasti lähteä vuorostaan.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="vieras";28383172]Sulla taitaa olla vähän pitkät piuhat. =)

Ja sitten se vaan onnistuisi, että äiti lähtee reissuun ja jättää koko kodinhoidon ja lapset isälle. Älä nyt naurata.[/QUOTE]

Kyllä soisin miehelleni viikon reissun harrastuksensa takia jos haluaisi. Ja voisi ottaa mun puolestani vaikka niistä isyysvapaista jos tahtoo. Samahan se on mitä vapaita siihen viikon reissuun käyttää. Ja kyllä, voisin lähteä vaikkapa viikon reissuun ja jättää koko kodinhoidon lastenhoitoineen miehen kontolle siksi aikaa. Tosin reissuun lähtisin vasta kun nuorin olisi ainakin sen vuoden.

Mutta ihmetyttää vain se mikä naurattaa noin kovasti ajatuksessa että iskä olisi lasten kanssa ja äiti reisussa...

• Tykkää
Mä ymmärrän oikeni hyvin että äiti ei heti synnytyksen jälkeen ole halukas päästämään miestä minnekään.

Ap:n tapauksessa lapsi on syntymässä ihan juuri, jolloin isä pitää kaksi viikkoa sitä "oikeaa" isyyslomaa perheensä kanssa. Ja sen yhden viikon ap epäilee miehen käyttävän sitten syksyllä hirvimetsästykseen. Eli kyse ei ole siitä että mies olisi jättämässä toipuvaa vaimoaan yksin juuri synnyttäneenä, tai edes siitä että olisi oikeasti vielä minnekään hirvimetsälle lähdössä. Kaikki on vielä vahvistamatta, mutta ap:llä on kyllä vahva epäily joten hyvinkin voi pitää paikkansa. Mutta siis, mulla ei olisi mitään tuota järjestelyä vastaan, kuten ei ollut sitäkään että jätin vauvaa isälleen usein syöttöjen väliksi tehdäkseni muuta.
Kuten jo joku tuossa totesi, lyhentäähän tuo sitä miehen kotonaoloa sillä viikolla. Eihän asiassa toki olisikaan ongelmaa jos tuo olisi ap:lle ok, mutta nyt kuulostaa siltä että ap kaipaisi sitä miestä kotiin koko isyyslomaksi ja silloin se perheen kanssa vietetty viikko tuntuisi tarkoituksenmukaisemmalta kuin se miehen oma harrasteviikko.

Tietty mies olisi voinut kaupitella tuon ideansa (jos tuo siis on hänen idea) sillä että sanoo suoraan haluavansa tuolle reissulle ja sitten olisi mietitty ratkaisuvaihtoehtoja. Kenties ap olisi voinut saada apua joltain muulta, jonkun asumaan heille tai itse mennyt sukuloimaan tuoksi viikoksi kun vauva on vielä ihan pieni. Tai mietitty jos mies olisi nyt nuo kolme viikkoa putkeen kotona ja sitten kesälomasta nipistäisi tuon hirvivapaan.

Kesä tulee kuitenkin kohta ja lasten kanssa jo helpompi liikkua kuin pakkasilla eli en pidä yhtään mahdottomana sitä etteikö tuotakin saisi soviteltua. Välillä vaan ihmettelen sitä kuinka jotkut mieltää nuo isyyslomaviikot miehen ylimääräisiksi lomaviikoiksi jolloin tämä voi tehdä mitä lystää välittämättä perheestään. Ja toisaalta ihmettelen kyllä miehiäkin jotka eivät ole sitä vertaa vauvoistaan kiinnostuneita että haluaisivat hyödyntää tuota mahdollisuutta olla muutaman viikon kotona kun toinen on vielä ihan pieni. Tuntuu kuin mies olisi ihan ulkopuolinen siinä äidin ja vauvan muodostamassa perheessä, tai ainakin että perhe tuntuu hänelle taakalta jo noin varhain.

Meillä ei noita isyyslomaviikkoja ole mutta miehet saavat vauvan syntymän yhteydessä (tai valitsemanaan ajankohtana) 10 työpäivän mittaisen pappaloman enkä muista kenenkään puhuneen että mies olisi suunnitellut käyttävänsä noita omiin harrastereissuihin. Päinvastoin nuo miehet tuntuvat kovasti vaan odottavan sitä että saavat jäädä kotiin vauvoja hoitamaan. :)

Mutta ihmetyttää vain se mikä naurattaa noin kovasti ajatuksessa että iskä olisi lasten kanssa ja äiti reisussa...
Varmaan taustalla on ajatus että ilman isyysvapaita iskä ei näe muksuistaan kuin muutaman kännykällä otetun valokuvan ja hoitaa isyyttään tyhjäämällä vaipparoskista. Sitten kun ois aika hoitaa lasta peräti yksin niin on niin iso shokki että siinä tulee mummit, naapurit ja kummit avuksi kun äiti huilaa jossain vaikka viikonkin....

"jep"
Olen varmaan niuho, mutta mun mielestäni isyysvapaa on nimenomaan isyysvapaata, ja tarkoitettu sen isyyden hoitamiseen. Palkallinen isyysvapaa on ikään kuin lakisääteinen kädenojennus työnantajalta, ettei tuoreen isän tarvitse jättää vastasyntynyttään ja lähteä töihin, vaan hän saa aikaa ja mahdollisuuden tutustua omaan lapseensa. Suoraan sanoen ärsyttää, että sen käyttämiselle kaiken maailman hirvimettiin suhtaudutaan hyväksyvästi naureskellen.

Eri asia sitten, jos äiti tai isä on vuoden tai kolmekin hoitovapaalla, ja joskus satunnaisesti tekee toisen loma-aikana jonkun oman reissun kavereiden kanssa käyttäen ikään kuin hoitovapaan suomaa tilaisuutta hyväksi. Mutta oikeasti, kolmannes lakisääteisestä tiettyyn tarkoitukseen kohdennetusta vapaasta ihan omalla lomalla ilman omaa lasta, joka on ikään kuin pääsylippu siihen vapaaseen.

Jännä kun aina vingutaan tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja jopa imetystä syytetään sen ongelmista, mutta sitten kuitenkin toiselle vanhemmalle on ihan luonnollista ja hyväksyttävää käyttää vapaitaan täysin eri tarkoitukseen kuin mihin ne on annettu. Mielestäni vähän verrattavissa siihen, että jäisi töistä kotiin hoitamaan sairastunutta lasta, soittaisi mummon viihdyttämään kuumepotilasta, ja painuisi itse shoppailemaan.

Ja ennen kuin kukaan itkee, että pitääkö miehen olla kolme viikkoa neljän seinän sisällä - ei tarvitse. Elämä voi jatkua isyyslomallakin, mutta 24/7 tapahtuvan imettävän äidin palvovan tuijottamisen ja usean päivän tai viikonkin täydellisen poissaolon väliin mahtuu aika paljon. Ei ihme, että vain äiti kelpaa, jos siihen omaan mukulaan ei alusta pitäen ota asiakseen tutustua.

• Tykkää
Reactions: Zucchini ja Oisku
"mies"
[QUOTE="Vieras";28383248]Onko se mies lähdössä viikoksi johonkin?[/QUOTE]

On, aloittajan omassa päässä. Käsittämätöntä, että suurin osa kirjoittajista ei tunnista ap:n harhaisuutta.

"jep"
Ja vielä sekin, että ei se isyysloma ole sitä varten, että äiti ei oletusarvoisesti "pärjäisi", vaan sitä varten, että voidaan olettaa ihmisen sukupuoleen katsomatta olevan kiinnostunut uudesta jälkeläisestään ja jonkinlaisesta tutustumisesta tähän, eikä sitä haluta tehdä mahdottomaksi pakottamalla toinen vanhemmista töihin heti alkuviikoiksi.

Miettikää muuten, kuvitellaan tilanne, että esim. jostain lääketieteellisestä syystä minkäänlainen osittaisimetyskään olisi jonkun vauvan kohdalla alusta asti poissuljettu vaihtoehto, ja vauva eläisi syntymästä asti täysin korvikkeella. Hyväksyisittekö silloin, että jos äiti olisi synnytyksestä toipunut kaksi viikkoa sen jälkeen, hän häippäisi kavereiden kanssa Teneriffalle, ja jättäisi isän hoivaamaan vauvaa (ja mahdollisia isompia). Olisiko sekin ihan okei?

Tietysti ap:n kannattaa ensin selvittää miehensä kanssa, mikä se viikkoa vähempi juttu on. Mutta aika munaton mies on, jos noin vaan sallii työnantajansa rikkoa lakia/työehtosopimusta omin päin vapaata lyhentelemällä.

fz
Mun mielestäni se ei oole paha, jos isyyslomaa käyttää muuhunkin kuin kotonaolemiseen.

MUTTA: ehdoton edellytys on, että se on juteltu ja mietitty yhdessä. Niinkuin kaikki asiat lapsiperheessä. Ihmetyttää nämä liitot, joissa puolin ja toisin vain "ilmoitellaan" menemisistä keskustelematta toisen kanssa. On oikein ja hyvä, että molemmilla vanhemmilla on omia menoja ja matkoja ja vielä parempi, jos on myös yhteisiä (vaikka kahdenkeskisiä) menoja ja matkoja. Mutta eihän niitä voi järjestää sopimatta asiasta kotona yhdessä.

Meillä ei ainakaan ole oikein paikkoja, joihin lapet voisi jatkuvasti lykätä, jos molemmat vanhemmat ilmoittaisivat lähtevänsä esim. viikon harrastusmatkalle. Kyllä meillä täytyy jutella ja sovitella aikatauluja niin, että jompikumpi hoitaa lapset. Ja koska me viihdymme myös yhdessä, joskus jutellaan ja sovitellaan asioita niin, että päästään kahdestaankin jonnekin.

Eli ymmärrän ap:n miehen halun hirvimetsälle, eikä siinä ole pahaa, mutta isyysloman käytöstä olisi pitänyt jutella ap:n kanssa. Olisihan mies voinut vaikka pitää sen 3 viikkoa isyyslomaa nyt, kun se on ap:lle tärkeää, ja ottaa palkatonta vapaata töistä syksyllä. JOs ap:ta ja miestä ei haittaa että sitten jää viikon palkka saamatta. Jos se harmittaa, niin sitten se hirvimetsä ei ehkä olekaan niin tärkeä.

Selän takana omien asioiden järjestely on mielestäni vähän lapsellista, ja kuuluu aikaan ennen lapsia. Kun lapsia hankitaan, pitäisi muistaa että siinä puuhassa ollaan yhdessä myös sitten kun ne lapset syntyvät.

• Tykkää
Reactions: moekoe
"joopasjoo"
Meillä mies piti isäkuukauden ja käytti ajan talon rakentamiseen. Tämä oli kyllä yhdessä sovittu ja mietitty.

Olin erittäin tyytyväinen. Muuten olisi ollut päivät töissä ja illat raksalla. Nyt oli isä illat kotona ja itseasiassa enemmän kotona kuin työssä ollessaan.

fz
[QUOTE="joopasjoo";28383393]Meillä mies piti isäkuukauden ja käytti ajan talon rakentamiseen. Tämä oli kyllä yhdessä sovittu ja mietitty.

Olin erittäin tyytyväinen. Muuten olisi ollut päivät töissä ja illat raksalla. Nyt oli isä illat kotona ja itseasiassa enemmän kotona kuin työssä ollessaan.[/QUOTE]

Tätä juuri tarkoitin; teillä kun se oli yhdessä juteltu, niin kaikki olivat tyytväisiä. Jos ette olisi jutelleet, niin olisit ehkä kirjoitellut täällä, että "mies vaan käyttää isyysloman raksalla vaikka luulin, että nyt meillä olis edes vähän sitä yhteistä perheaikaa"...

Ja miehesi sentään vielä (oletettavasti) oli rakentamassa teille yhteistä kotia :)

sanni.
Oltiin tuossa esikoisen kanssa ulkona, niin en ehtinyt heti vastailla - olen siis ap :)

Asia oli näin kuin olin ajatellut, varmistin mieheltä. Oli arvellut olevansa viikon hirvimetsällä syksynä. Joten se siitä harhaisuudesta. Mies sanoi, että ehtii toki autella siinä kotonakin samalla, mutta eihän se ole mun mielestä se pointti... Siis koska kyllä mä sitten puolen vuoden päästä pärjään tosi hienosti, mutta entäpä nyt kun kaikki on vielä uutta. Lisäksi tämä isyysloma sattuu nyt kylvöjen aikaan, joten mies nähtävästi on auttelemassa vanhempiaankin nyt keväällä, joten ehkä tässä on muutenkin tulossa enemmän tai vähemmän kolmenkeskistä aikaa lapsien kanssa jo alkuun.

Ja sitten noista harrastuksista. Mies käy 5krt/vko salilla nytkin. Ja töissä. Mulla ei ole ollut muuta harrastusta kuin jumppa pari kertaa viikossa ja sekin on jäänyt raskauden takia tässä lopussa. Eli mielestäni saa harrastaa? Ja on toki "saanut" joka vuosi hirvimetsälläkin olla. MUTTA. Miehellä ei ole nyt muita lomia tänä vuonna. Eli millon mä sitten "otan sen omakivaloman" ja lähden viikoksi johonkin tai oon muuten vain kaikki päivät pois kotoa? En mä voi niin tehdä, kun mulla ei oo täällä ketään hoitajaa lapsille, KUN MIEHELLÄ EI OLE NIITÄ LOMIA.

Harmittaa edelleenkin vietävästi tuo, että tuntuu olevan jotkut asiat tärkeämpiä kuin toiset. Siis okei, hienoa että saadaan lihaa, mutta kyllä tulee lihakilolle hintaa kun päivät menee siellä, autoilla ajellaan ees takaisin, koiria aletaan pitää irti elokuun lopusta lähtien ja treenata. Kyllä siinä harrastustunteja kertyy.

Ripaus
Juu ei onnistuisi meillä että kokonainen viikko isyyslomasta käytettäisiin johonkin muuhun kun omaan perheeseen. Mies ei kylä edes ilkeisi ehdottaa.
Ymmärrän hyvin sannin harmituksen, itse synnytin esikoisen "perinteisellä" tavalla, mutta toipuminen kesti pitkään ja oma epävarmuus vanhempana kesti oli jotakuinkin kaikkivoipaista ekat viikot. Lapsen isää todella tarvittiin ekat viikot arjen sujumiseen ja pään kasassa piitämiseen.
No, toisilla perheillä asiat on eri tavoin, joidenkin mielestä isät ovat lähinnä tiellä.

Blue
Juu ei onnistuisi meillä että kokonainen viikko isyyslomasta käytettäisiin johonkin muuhun kun omaan perheeseen. Mies ei kylä edes ilkeisi ehdottaa.
Ymmärrän hyvin sannin harmituksen, itse synnytin esikoisen "perinteisellä" tavalla, mutta toipuminen kesti pitkään ja oma epävarmuus vanhempana kesti oli jotakuinkin kaikkivoipaista ekat viikot. Lapsen isää todella tarvittiin ekat viikot arjen sujumiseen ja pään kasassa piitämiseen.
No, toisilla perheillä asiat on eri tavoin, joidenkin mielestä isät ovat lähinnä tiellä.
Ehkä tuonkin mielipiteen omaavia löytyy, mutta vaikka olenkin sit mieltä että mulle asia olisi ok, niin missään nimessä en ole tuota mieltä.

• Tykkää
sanni.
Ehkä sitten peilaan liikaa omaan kokemukseeni vauvanhoidosta. Esikoinen nukkui max 20 min kerrallaan ja söi koko ajan. Sillä todettiin myöhemmin refluksi, mutta ensimmäinen kuukausi meni niin, että hoidettiin miehen kanssa 24/7 itkevää vauvaa molemmat. Joten ehkä mua silläkin ahdistaa se, että mies on kotona "vain" kaksi viikkoa vauvan syntymän jälkeen. Tietysti, jos vauva on helppo, niin asia ehkä olisi eri. Mutta mistä sitä tietää etukäteen?

Miettikääpä niitä jotka eivät pysty tuota lomaa pitämään ollenkaan vaan äiti on alusta saakka pienten kanssa kolmestaan. Veljeni on maanviljelijä ja yksityisyrittäjä (autoilija) eikä ole kummankaan lapsensa kanssa pystynyt pitämään mitään isyysvapaita, lapset 1v9kk ja 3kk. Onneksi on mummut ? ;)

sanni.
Ymmärrän kyllä senkin, ettei kaikilla ole mahdollisuutta isyysvapaaseen. Mutta nyt ei ole kyse siitä! Vaan siitä, miten sen haluaa käyttää. Voisinhan toki miettiä, että hei, kaikki ei voi olla edes kahta viikkoa lapsensa kanssa ja mun mies voi. Mutta mun mies vois olla kolme viikkoa, mutta ei halua???!?!!

sanni.
Saattaa toki myös olla, että itsekin olisin ollut vastaanottavaisempi ideoille sekä rakentavampi keskustelija, jos mies olisi ottanut itse tämän asian puheeksi eikä olisi selvinnyt sivulauseesta ja mielellään vaikka vähän aiemmin kuin viimeisellä raskausviikolla...

• Tykkää
Reactions: Madicken04
tuore kolmen äiti
Meillä tuollainen ilmoitus mieheltä olisi katastrofi. Isyysloma on tarkoitettu vauvan hoitoon, hirvenmetsästyksiä varten sitten jotain muuta vapaata. Kokisin sen myös ettei ole kiinnostunut vauvastaan ja minun hyvinvoinnista. Pyytäisin miestä palkkaamaan kotiin kodinhoitajan tai muun apurin sille viikolle, jolloin hän on töissä. Ei anoppia!

tuore kolmen äiti
Minä hakisin kaupasta pakastimeen ison köntin hirvenlihaa, sitten ei ole enää pakottavaa syytä lähteä viikoksi metsään kökkimään. Ja pääsee paljon halvemmallakin!

Yhteistyössä